اخبار

مکمل های غذایی در پیشگیری و درمان گلوکوم (آب سیاه)

تاثیر مکمل های غذایی در پیشگیری و درمان گلوکوم (آب سیاه)

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، گلوکوم یکی از علل اصلی نابینایی غیرقابل برگشت در سراسر جهان است. معمولاً با قطره های چشمی و روش های جراحی درمان می شود. اغلب، بیماران می پرسند که آیا کار دیگری برای پیشگیری یا کاهش احتمال پیشرفت بیماری وجود دارد یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از مکمل‌های غذایی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به گلوکوم (آب سیاه) و کاهش بالقوه پیشرفت بیماری کمک کنند. ما همیشه از بیماران خود می خواهیم که قبل از افزودن هر گونه مکملی به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنند، زیرا ممکن است برای کسانی که از داروهای رقیق کننده خون یا سایر داروهای سیستمیک استفاده می کنند موارد منع مصرف وجود داشته باشد. گلوکوم یک نوروپاتی مزمن بینایی است که بار قابل توجهی بر سلامت عمومی ایجاد می کند. فرض بر این است که استرس اکسیداتیو( عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدن ها در بدن است.) در پیشرفت گلوکوم نقش دارد و کاهش آن به عنوان یک هدف درمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

آنتی اکسیدان های رژیم غذایی نقش مهمی در کمک به ارائه بینش نسبت به این فرضیه دارند. ما 71 شخص را به عنوان نمونه انتخاب کردیم و آنها را در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم کردیم، تا تعیین کنیم آیا مکمل‌های غذایی کمکی می‌تواند منجر به کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از پیشرفت گلوکوم شود یا خیر. بسیاری از یافته‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ویتامین‌ها و ترکیبات طبیعی حاوی مقدار زیادی خواص آنتی‌اکسیدانی، محافظ عصبی و محافظت از عروق هستند که در درمان و پیشگیری از آب سیاه امیدوارکننده است. اگرچه شواهد اولیه دلگرم کننده ای وجود دارد، بیشتر یافته های بالینی قطعی نیستند. به نظر می رسد گروه ویتامین های B بیشترین شواهد را دارند. همچنین باید خاطر نشان کرد که ترکیبات دیگری مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، کورکومین، زعفران، جینکو بیلوبا و رسوراترول می توانند تاثیر مثبتی در کاهش و جلوگیری از گلوکوم داشته باشند. با این حال بررسی این مکمل ها تحقیقات بیشتر را در بیماران آب سیاه ایجاب می کند. مطالعات بر روی این آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی می تواند روش های کمکی یا جایگزینی برای پیشگیری و درمان آب سیاه نسبت به موارد موجود ایجاد کند.

تاثیر مکمل های غذایی در پیشگیری و درمان گلوکوم (آب سیاه)
تاثیر مکمل های غذایی در پیشگیری و درمان گلوکوم (آب سیاه)

مکانیسم های گلوکوم

قبل از پیشنهاد مکمل های غذایی به بیمار مبتلا به گلوکوم، شناخت علت بروز این بیماری مهم است. محققین و پزشکان می دانند که افزایش فشار داخل چشم، چه به دلیل کاهش کمبود آب بدن یا عدم تعادل در تولید آب بدن، با مرگ سلول های گانگلیونی شبکیه (RGC) مرتبط است، که یکی از ویژگی های بارز آب سیاه است. افزایش فشار داخل چشمی همچنین باعث استرس و فشار مکانیکی بر روی عصب بینایی می شود. سایر علل آسیب عصب بینایی و عوامل خطر مرگ سلول های گانگلیونی شبکیه در گلوکوم شامل اختلالات عروقی است که منجر به اختلال در میکروسیرکولاسیون( اندامی از سیستم قلبی عروقی است که بافت ها و سلول ها را با اکسیژن و مواد مغذی تامین می کند و مواد زائد را که همگی برای بقا لازم هستند حذف می کند.) ، کاهش جریان خون و پرفیوژن چشمی، اختلال عملکرد میتوکندری (اختلال در آنزیم ها) و استرس اکسیداتیو می شود.

مکمل های تاثیر گذار بر گلوکوم

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که پتانسیل محافظت از عصب بینایی در برابر استرس اکسیداتیو را دارد. یک مطالعه اشاره کرد که سطح ویتامین C در بیماران مبتلا به گلوکوم با فشار طبیعی (NTG) به طور قابل توجهی کمتر از بیماران سالم بود. در رابطه با اینکه آیا دریافت مکمل های ویتامین C در برابر آب سیاه محافظت می کند یا خیر، در بین محققان اختلاف نظر وجود دارد. مطالعه دیگری نشان داد که ویتامین C تزریق داخل وریدی فشار داخل وریدی را تا 20% کاهش داده، اما در طی یک دوره 10 تا 12 ساعته، فشار داخل وریدی به حالت اولیه بازگشت. مطالعات بیشتر نشان داد که مصرف خوراکی ویتامین C تاثیری بر افزایش فشار داخل چشم ندارد.

منیزیم و ویتامین های گروه B

منیزیم ممکن است با بهبود جریان خون داخل چشم به بیماران مبتلا به آب سیاه کمک کند. همچنین با مهار آزادسازی گلوتامات، ترکیبی که می‌تواند استرس اکسیداتیو را القا کند و به عصب بینایی آسیب برساند، یک اثر محافظتی عصبی را به دنبال خواهد داشت. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به گلوکوم که مکمل هایی شامل منیزیم همراه با هموتاورین، کارنوزین، فورسکولین، اسید فولیک و ویتامین‌های B1، B2 و B6 را مصرف می کردند، کاهش معنی‌دار آماری افزایش فشار داخل چشم، و همچنین بهبود حساسیت به نور و کنتراست را نشان دادند. مکمل دیگری برای درمان آب سیاه که اخیراً مورد توجه قرار گرفته ویتامین B3 است که به نام نیاسین نیز شناخته می شود و یکی از مشتقات آن، نیاسینامید است. مصرف کم نیاسین با افزایش خطر ابتلا به گلوکوم با فشار طبیعی و گلوکوم با زاویه باز اولیه مرتبط است. لازم به ذکر است که مصرف هر یک از ویتامین ها و مکمل هایی که بیان می گردد باید حتما زیر نظر پزشک متخصص چشم و با تجویز ایشان انجام شود.

امگا 3 و 6

اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 ممکن است با افزایش جریان آب بدن به کاهش فشار داخل چشم کمک کنند. مطالعه ای که ترکیب خونی اسید های چرب ضروری را در بیماران مبتلا به آب سیاه زاویه باز اولیه ارزیابی کرد، اشاره کرد که سطوح ایکوزاپنتانوئیک اسید و اسید دوکوزاهگزانوئیک در این بیماران در مقایسه با افراد سالم کاهش قابل توجهی داشت. یک مطالعه حیوانی نشان داد که رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش فشار داخل چشم همراه است. مطالعه دیگری نشان داد که افزایش مصرف خوراکی امگا 3 به طور قابل توجهی باعث افزایش جریان آب و کاهش فشار داخل چشم در بیماران مبتلا به آب سیاه با فشار طبیعی شد.

ترکیبات فنل

جینکو بیلوبا یکی از امیدوارکننده ترین مکمل ها برای درمان گلوکوم است. به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، کمک به افزایش جریان خون، تثبیت میتوکندری و محافظت از نورون ها در برابر آسیب شناخته شده است. اجزای اصلی شناسایی شده در جینکو بیلوبا به عنوان فلاونوئیدها شناخته می شوند که ترکیبات پلی فنولی هستند که در گیاهان یافت می شوند که دارای خواص محافظت کننده عصبی و آنتی اکسیدانی هستند. یک بررسی بر روی تأثیر فلاونوئیدها در بیماران مبتلا به آب سیاه و فشار بالای داخل چشم نشان داد که به نظر می‌رسد فلاونوئیدها نقشی در کند کردن پیشرفت از دست دادن میدان بینایی دارند. مکمل‌های خوراکی با آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله جینکو بیلوبا، باعث افزایش بیومارکرهای جریان خون داخل چشمی در بیماران مبتلا به آب سیاه با زاویه باز شد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل‌های جینکو بیلوبا آسیب میدان بینایی موجود را در برخی از بیماران مبتلا به آب سیاه با فشار طبیعی بهبود می‌بخشد.

زعفران

زعفران دارای ترکیب بالایی از آنتی اکسیدان ها مانند کاروتنوئیدها، زآگزانتین، آلفا و بتا کاروتن ها و لیکوپن است که در بردارنده فواید بسیاری می باشد. برخی مطالعات به تاثیر زعفران بر کاهش فشار داخل چشمی و پیشگیری از آب سیاه پرداخته اند. همچنین زعفران در کاهش استرس نقش بسزایی را ایفا می کند.  بر اساس مطالعه ای که اخیرا انجام شده مشخص شد که مکمل زعفران ممکن است فشار داخل چشمی را در بیماران مبتلا به نوع خفیف تا متوسط گلوکوم ( آب سیاه) کاهش دهد.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا