اخبار

استفاده از قهوه اسپرسو با افزایش سطح کلسترول کل خون مرتبط است

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت نشان می دهد که مصرف قهوه اسپرسو با افزایش سطح کلسترول کل ( عاملی که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را بالا می برد.) مرتبط است.

Asne Lirhus Svatun از دانشگاه قطب شمال نروژ در ترومسو به همراه همکارانش گزارش دادند که افزایش سطح کلسترول کل خون به طور قابل توجهی با مصرف اسپرسو، به ویژه در مردان مرتبط است.

 پژوهش های که توسط محققان انجام گرفته است نشان داد که رابطه معنی داری بین مصرف قهوه فیلتر شده ( صاف شده ) و کلسترول کل خون در بین زنانی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند وجود داشته است. دکتر لیزا لوچن از دانشگاه قطب شمال نروژ، در ایمیلی می‌گوید: «پزشکان می‌توانند هنگام بررسی تاریخچه بیماران مبتلا به میزان سطح کلسترول بالا ی خون از بیمار در رابطه با اینکه قهوه مصرف می کند یا خیر نیز سوالاتی بپرسند. » هدایت بیماران برای تغییر شیوه زندگی و کاهش مصرف قهوه می تواند بخشی از مداخله سبک زندگی برای کاهش سطح کلسترول خون باشد. نتایج به دست آمده از این پژوهش ها به صورت آنلاین در 10 می در مجله Open Heart منتشر شد. محققان خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی در مورد رابطه بین کلسترول خون و اسپرسو نتایج متفاوتی داشته است.

استفاده از قهوه اسپرسو با افزایش سطح کلسترول کل خون مرتبط است.
استفاده از قهوه اسپرسو با افزایش سطح کلسترول کل خون مرتبط است.

با توجه به اینکه مصرف قهوه در سراسر جهان زیاد است، حتی اثرات جزئی بر سلامتی نیز می تواند عواقب خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد. محققان می گویند : « قهوه برای اولین بار در دستورالعمل ESC (انجمن قلب و عروق اروپا) 2021 در مورد پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در عمل بالینی گنجانده شد.» افزایش دانش در مورد ارتباط اسپرسو با کلسترول خون، توصیه های مربوط به مصرف قهوه را بهبود می بخشد.

دیوید کائو، دانشیار پزشکی در دانشگاه کلرادو آنشوتز در دنور، در توضیح این یافته‌ها گفت: «من فکر نمی‌کنم یافته‌های این مقاله لزوماً برای تغییر سبک زندگی و عمل به توصیه های گفته شده در مورد قهوه کافی باشد.» او گفت: « این تا حدی به این دلیل است که مهمترین چیز در پایان روز این است که آیا رویدادهای بعدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش یا کاهش یافته است.

این تحلیل برای پاسخ به این سوال که آیا قهوه باعث افزایش حمله قلبی یا سکته مغزی می شود طراحی نشده است.» کائو نتیجه گرفت: «اگر باید بین این مطالعه، که نوشیدن قهوه کمتر برای حفظ کلسترول پایین توصیه می‌شود، و مطالعه دیگر که نشان می‌دهند. افزایش مصرف آن ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد، یکی را انتخاب کند، باید دومی را انتخاب کند.»

در مطالعه حاضر، محققین 21083 شرکت کننده در شمال نروژ را ارزیابی کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان 4/56 سال بود. محققان با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره، رابطه بین هر سطح از مصرف قهوه و عدم مصرف قهوه را به عنوان نقطه مرجع و کلسترول کل خون را به عنوان متغیر وابسته مقایسه کردند. یافته ها نشان می دهد که نوشیدن 3 تا 5 فنجان اسپرسو در روز به طور قابل توجهی با افزایش  سطح کلسترول کل خون مرتبط بود.

تحقیقاتی که بر روی زنانی که قهوه می نوشیدند و زنانی که از قهوه استفاده نمی کردند انجام گرفت نیز نشان داد که مصرف روزانه قهوه به دفعات زیاد ( 6 بار یا بیشتر ) در زنان با افزایش سطح کلسترول کل خون رابطه دارد.

در این پژوهش که روی زنان انجام گرفت بر اساس اطلاعات به دست آمده مشاهده شد که نوشیدن 6 فنجان اسپرسو یا بیشتر در روز با افزایش سطح کلسترول کل مرتبط است. هنگام حذف شرکت‌کنندگانی که قهوه فوری نمی‌نوشیدند، نوشیدن قهوه فوری یک الگوی خطی قابل‌توجه برای مردان و زنان به همراه داشت، اما ارتباط وابسته به میزان مصرف قهوه وجود نداشت. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این داده‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسی برای هر نوع قهوه معنی‌دار است.

محدودیت های مطالعه شامل طراحی مقطعی آن است. عدم تعمیم پذیری داده ها، با توجه به اینکه گروه عمدتاً شامل افراد مسن و میانسال سفیدپوست بودند. محققان خاطرنشان می کنند که این مطالعه برای همه متغیرهای مخدوش کننده تنظیم نشده است.

محققان اضافه می‌کنند که از جمله محدودیت‌های مطالعه این بود که برخی از داده‌ها خود گزارش می‌شدند. تلاش‌های تحقیقاتی آینده باید بر پیروی از این گروه در طول سال‌های متمادی تمرکز کند تا مشخص شود که چگونه مصرف انواع قهوه با حوادثی مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و انفارکتوس میوکارد مرتبط است.

کائو نتیجه گرفت که این بینش برای ارائه راهنمایی در مورد اهمیت سبک تهیه قهوه مهم است. این پژوهش توسط تعدادی از منابع، از جمله دانشگاه قطب شمال نروژ و سازمان بهداشت منطقه ای نروژ شمالی پشتیبانی شد.

مترجم : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا