اخبار

تاثیر مدفوع موش ها درمعکوس شدن پیری

آیا پیوند میکروبیوتای مدفوع می تواند به معکوس کردن پیری کمک کند؟

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، تیمی از دانشمندان بریتانیایی دریافته‌اند که پیوند میکروبیوتای مدفوع از موش‌های جوان به موش‌های مسن‌تر می‌تواند نشانه‌های پیری در روده، مغز و چشم‌ها را معکوس کند. برعکس، پیوند میکروبیوتای مدفوع از موش های پیر به موش های جوان اثر معکوس دارد. دکتر سیمون کاردینگ که در پروژه تحقیقاتی سرپرستی میکروب‌های روده را بر عهده دارد معتقد است که این تحقیق شواهد وسوسه ‌انگیزی برای دخالت مستقیم میکروب‌های روده در پیری و کاهش عملکرد مغز و بینایی ارائه می‌کند و راه‌حلی بالقوه در قالب درمان جایگزینی میکروب روده ارائه می دهد. این مطالعه به صورت آنلاین در مجله Microbiome منتشر شد.

چشمه جوانی؟

تغییرات مرتبط با افزایش سن در تنوع، ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده با التهاب سیستمیک با درجه پایین، کاهش عملکرد بافت و افزایش حساسیت به بیماری‌های مزمن همراه است. کاردینگ و همکارانش در موسسه Quadram و دانشگاه East Anglia از پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT) برای تبادل میکروبیوتای روده موش‌های جوان و موش‌های مسن استفاده کردند. موش‌های جوانی که میکروبیوتای مدفوع موش های مسن را دریافت کردند، افزایش نفوذپذیری سد روده (نشت روده) همراه با التهاب در مغز و شبکیه چشم، و همچنین از دست دادن یک پروتئین عملکردی کلیدی در چشم را نشان دادند.

در مقابل ، این اثرات مضر زمانی که پیوند میکروبیوتای مدفوع از موش های جوان به موش های مسن انجام شد، معکوس شدند. پیوند میکروبیوتای مدفوع موش های جوان همچنین منجر به غنی‌سازی گونه‌های مفید در موش‌های مسن شد. تیم مطالعاتی ما بیان می کند که : « داده های ما از این پیشنهاد حمایت می کند که میکروبیوتای روده تغییر یافته در سنین بالا به التهاب روده و بیماری های سیستمیک ( بیماری هایی هستند که همزمان چند اندام را درگیر می کنند.) کمک می کند و بنابراین ممکن است در ایجاد آسیب شناسی التهابی اندام های پیر نقش داشته باشد.»

این گروه تحقیقاتی پیشنهاد می‌کنند که هدف قرار دادن محور روده و مغز در پیری، با اصلاح ترکیب میکروبی برای تعدیل مسیرهای ایمنی و متابولیک، ممکن است یک راه بالقوه برای رویکردهای درمانی به کاهش التهابی و عملکردی مرتبط با سن باشد.

در مطالعات در حال انجام، تیم پژوهشی در حال کار برای درک مدت زمان ماندگاری اثرات مفید پیوند میکروبیوتای مدفوع اهداکننده موش های جوان است که مشخص می‌کند آیا این پیوند میکروبیوتای مدفوع می‌تواند مزایای سلامتی بلندمدت را در افراد مسن افزایش دهد و تخریب عصبی مرتبط با سن و زوال عملکرد شبکیه را بهبود بخشد یا خیر؟

پارکر، سرپرست تیم تحقیق از موسسه Quadram، در بیانیه ای اعلام کرد: «نتایج ما شواهد بیشتری از پیوندهای مهم بین میکروب‌ها در روده و سلامت بافت‌ها و اندام‌های مسن درون بدن ارائه می‌دهد.» پارکر افزود: « ما امیدواریم که یافته های ما در نهایت به درک این مطلب که چگونه می توانیم رژیم غذایی و باکتری های روده خود را برای به حداکثر رساندن سلامتی در زندگی آینده دستکاری کنیم، کمک کند.» پشتیبانی از این تحقیق توسط شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم زیستی  (BBSRC) ارائه شده است.

منابع:

https://www.medscape.com/viewarticle/973842

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا