اخبار

تایید نخستین دارو توسط آمریکا جهت درمان آلوپسی آره آتا در بیمارانی که به این مشکل مبتلا هستند

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، متخصصان پوست که اخیراً با تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده در مورد اولین درمان سیستمیک خوراکی در جهان برای بزرگسالان مبتلا به آلوپسی آره آتا شدید را جشن گرفتند. اکنون به دنبال کارکردهای عملی رساندن این دارو به بیماران واجد شرایط هستند.  در 13 ژوئن، سازمان غذا و داروی آمریکا باریسیتینیب، یک مهارکننده ژانوس کیناز را برای درمان آلوپسی آره آتا شدید را تایید کرد.

داروهای تایید شده دارای مهارکننده‌های JAK در مراحل آخر توسعه برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا شدید هستند. مهارکننده های JAK، از جمله باریسیتینیب، در حال حاضر برای درمان آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های خود ایمنی نیز در بازار وجود دارند که توسط پزشک تجویز می شود و مورد استفاده قرار می گیرند.

در همین حال، متخصصان پوست تماس‌هایی را از بیماران مبتلا به  این نوع ریزش مو دریافت کرده‌اند و مشخص می‌کنند که چه کسانی باید درمان شوند. چگونه به بیماران در مورد خطرات و فواید توصیه کنند، و چه آزمایش‌هایی باید قبل و بعد از شروع درمان انجام شود.

آدام فریدمن، دکتر، پروفسور و رئیس پوست، دانشکده پزشکی و علوم بهداشت دانشگاه جورج واشنگتن، خاطرنشان می کند: « جذب داروهای جدید سیستمیک، مانند بیولوژیک ها، می تواند در پوست کُند باشد.» دکتر فریدمن همچنین بیان کرد که : امیدوار است جذب بارسیتینیب سریعتر باشد. زیرا این تنها درمان سیستمیک خوراکی تایید شده برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا شدید است که سالانه حدود 300000 نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

زیرا سایر درمان‌ها، از جمله تزریق استروئید در پوست سر، فاقد اثربخشی هستند. فراتر از اثرات فیزیکی، آسیب روحی ناشی از توده های موی تکه تکه و از دست دادن ابروها و مژه ها می تواند برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا مخرب باشد.

خبر تایید FDA به سرعت پخش شد و تماس‌ها و ایمیل‌ها از سوی بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا و سایرین که دچار مشکل ریزش مو بودند و علاقه مند به مصرف این دارو هستند به دفاتر و کلینیک‌های متخصصان پوست می‌رسد. دکتر فریدمن گفت که : پزشکان باید آماده باشند. زیرا نه تنها بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا بلکه بیمارانی که دچار هر نوع ریزش مو شدید هستند ممکن است درباره این دارو سؤال کنند.

اما باید این نکته را برای برخی از بیماران روشن کرد که این دارو برای همه کسانی که از انواع خاص ریزش شدید مو رنج می برند مناسب نیست . باریسیتینیب یک داروی جدید نیست، بلکه دارویی با ترکیبات جدید است.

این دارو قبلاً برای درمان آرتریت روماتوئید متوسط ​​​​تا شدید در بیمارانی که پاسخ ناکافی به یک یا چند مسدودکننده TNF داشتند و برای درمان COVID-19 در بزرگسالان خاص بستری در بیمارستان تأیید شده بود. فریدمن گفت: آلوپسی آره آتا یک بیماری مزمن است. ما هنوز اطلاعات بلندمدتی در مورد جمعیت بیماران نداریم.

مسینکوفسکا دکتر و محقق کارآزمایی‌های بالینی که منجر به تایید داروی بارسیتینیب توسط سازمان غذا و داروی آمریکا شد و مدیر ارشد علمی بنیاد ملی آلوپسی آره اتا، به Medscape Medical News گفت که : چندین نکته بر روی جعبه بیان شده است که باید به آن اشاره شود.

اولین هشدار برای همه مهارکننده‌های JAK مورد استفاده قرار می گیرد و ذکر می شود ، نه فقط باریستینیب. همچنین، این هشدار بیشتر بر اساس داده‌های مربوط به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است. مسینکوفسکا، که همچنین دانشیار پوست در دانشگاه کالیفرنیا است می‌گوید: «این که آیا این هشدارها برای بیماران آلوپسی آره ‌آتا اعمال می‌شود یا خیر، هنوز مشخص نیست.»

تایید نخستین دارو توسط آمریکا جهت درمان آلوپسی آر ه آتا در بیمارانی که به این مشکل مبتلا هستند
تایید نخستین دارو توسط آمریکا جهت درمان آلوپسی آر ه آتا در بیمارانی که به این مشکل مبتلا هستند

در یکی از دو کارآزمایی که منجر به تایید FDA شد، در کارآزمایی اول، بیمارانی را با حداقل 50 درصد ریزش موی سر به مدت بیش از 6 ماه ثبت نام کردند، 22 درصد از بیمارانی که 2 میلی گرم بارسیتینیب دریافت کردند و 35 درصد از افرادی که 4 میلی گرم دریافت کرده بودند، در هفته 36 پوشش کافی مو (حداقل 80٪) را مشاهده کردند.

در کارآزمایی دوم، 17 درصد از افرادی که 2 میلی‌گرم و 32 درصد دریافت‌کنندگان 4 میلی‌گرم دریافت کردند، پوشش کافی مو را دیدند. عوارض جانبی شایع مرتبط با بارسیتینیب، طبق گفته FDA ،شامل : عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی، سردرد، آکنه، کلسترول بالا، افزایش کراتینین فسفوکیناز، عفونت دستگاه ادراری، افزایش آنزیم های کبدی، فولیکولیت، خستگی، تهوع، عفونت های مخمری دستگاه تناسلی، کم خونی، ، درد شکم، هرپس زوستر (زونا) و افزایش وزن است.

مسینکوفسکا می‌گوید که : بحث ریسک و فایده با بیماران باید شامل مزایای بالقوه فراتر از رشد مجدد مو در پوست سر باشد. او گفت که ریزش مو در گوش و بینی می تواند بر شنوایی و آلرژی تأثیر بگذارد. و می گوید: « حدود 30 تا 50 درصد مبتلایان به آلوپسی آره آتا، بسته به گروه سنی یا منطقه ای که در آن زندگی می کنند، آلرژی خواهند داشت. » مسینکوفسکا خاطرنشان می کند که : « بیماران همچنین باید بدانند که بارسیتینیب باید برای مدت طولانی مصرف شود. او می گوید در برخی از بیماران ممکن است نیاز باشد که این دارو برای همیشه استفاده شود. زیرا قطع دارو در هر نقطه ممکن است منجر به ریزش مجدد مو شود. اما با این حال مدت زمان مصرف دارو با تجویز پزشک در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است.

رشد مجدد مو پس از استفاده از این داروها در بیماران، زمان بر است

بنجامین اونگار، دکتر، متخصص پوست در مرکز عالی آلوپسی در شهر نیویورک، به Medscape Medical News گفت که : «  یک پیام مهم برای بیماران این است که رشد مجدد مو به زمان نیاز دارد. برای برخی دیگر از بیماری های پوستی، بیماران درمان را شروع می کنند و تقریبا بلافاصله بهبودی را مشاهده می کنند. اما او خاطر نشان کرد که بهبودی فوری در مورد آلوپسی آره آتا صدق نمی کند. زیرا انتظار این است که رشد مجدد به طور کلی ماه ها طول بکشد.» او گفت که هنوز تجویز بارسیتینیب را شروع نکرده است. اما قصد دارد به زودی این کار را انجام دهد. دکتر اونگار می گوید: بدیهی است که قبل از تجویز دارو در مورد آن با بیماران صحبت خواهم کرد. اما این دارویی است که قطعا استفاده خواهم کرد. او اضافه می کند که پس از آزمایش اولیه، پزشکان ممکن است متوجه شوند که برخی از بیماران ممکن است کاندیدای ایده آل نباشند. او می‌گوید افراد مبتلا به بیماری کبد، سابقه لخته شدن خون، پایین بودن نوتروفیل ( نوتروفیل نوعی گلبول سفید است که به بهبود بافت های آسیب دیده و رفع عفونت کمک می کند.) از جمله افرادی هستند که ممکن است بهترین کاندید برای استفاده از داروی  بارسیتینیب نباشند. اونگار می گوید : با این حال، برای اکثر مبتلایان به آلوپسی آره آتا شدید، بارسیتینیب امید بخش است. او می‌گوید: «گزینه‌های درمانی  که برای آلوپسی آره آتا وجود دارند اغلب غیرقابل دسترس، بی‌اثر و اغلب خطرناک هستند. اما در حال حاضر درمانی وجود دارد که می توان به آن دسترسی داشت، به طور کلی بی خطر بوده و برای بسیاری از افراد موثر است. »

مسینکوفسکا گفت که : « بحث دیگر این است که چه داروهای دیگری را می توان با بارسیتینیب مصرف کرد. او می‌گوید در آزمایش‌های بالینی، از آن به تنهایی استفاده شد. در حال حاضر، مصرف همزمان سایر سرکوب‌کننده‌های ایمنی – مانند متوترکسات یا پردنیزون – توصیه نمی‌شود.

او می‌گوید، اما باید دید همزمان با در دسترس بودن اطلاعات طولانی‌مدت، چه داروهای دیگری برای استفاده بی‌خطر خواهد بود. » لین جی گلدبرگ، دکتر، استاد پوست، آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، و مدیر کلینیک مو، مرکز پزشکی بوستون، ماساچوست، به Medscape Medical News گفت : او تعداد زیادی ایمیل از بیماران درباره داروی باریستینیب دریافت کرده است، اما اکثر آنها آلوپسی آره آتا نداشتند و کاندیدای مناسبی برای این درمان نبودند.

گلدبرگ می گوید : «تایید دارو به معنای دسترسی فوری نیست. بیمار باید به کلینیک مراجعه کند، در مورد درمان صحبت شود و ابتدا آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهد. زیرا این یک داروی معمولی نیست. این یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی قوی است.

شما نیاز به آزمایش های آزمایشگاهی دارید و هنگامی که آن را شروع می کنید، هر سه ماه یکبار نیاز به آزمایش خون برای ادامه مصرف آن خواهید داشت.» او خاطر نشان کرد که این آزمایشات ممکن است بسته به پزشک متفاوت باشد. اما افراد به طور کلی به بررسی یک شمارش خون استاندارد و یک پانل متابولیک جامع و پانل چربی نیاز دارند. گلدبرگ گفت : پزشکان باید قبل از تجویز داروی بیولوژیک، وجود عفونت هایی از جمله سل، هپاتیت B و C را بررسی کنند، همانطور که قبل از شروع تجویز داروی بیولوژیک انجام می دهند.


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا