اخبار

مصرف طولانی مدت حشیش با عوامل خطر زوال عقل مرتبط است

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان مصرف طولانی مدت حشیش با آتروفی هیپوکامپ ( از بین رفتن سلول های عصبی در مغز ) و عملکرد شناختی ضعیف در میانسالی (عوامل خطر شناخته شده برای زوال عقل ) مرتبط است. یک مطالعه طولی و آینده‌نگر در سطح وسیع نشان داد که مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت حشیش از 18 سالگی تا میانسالی کاهش بهره هوشی (IQ) داشته اند.

مصرف طولانی مدت حشیش با عوامل خطر زوال عقل مرتبط است
مصرف طولانی مدت حشیش با عوامل خطر زوال عقل مرتبط است

سرعت یادگیری ،پردازش  و مشکلات حافظه در این افراد در مقایسه با دوران کودکی توسط خودشان ضعیف تر گزارش شده است. اشخاصی که برای مدت طولانی از این نوع مواد مخدر استفاده کرده اند. همچنین آتروفی هیپوکامپ را در میانسالی (سن 45 سالگی) نشان دادند که با نقص های شناختی خفیف میانسالی همراه بوده است.

همه عواملی که ذکر شد خطر شناخته شده ای هستند که با زوال عقل مرتبط می باشند. مصرف کنندگان طولانی مدت حشیش (افرادی که از 18 یا 19 سالگی از این ماده استفاده کرده اند و تا میانسالی به مصرف آن ادامه داده اند) در مقایسه با افراد غیرمصرف کننده نقایص شناختی نشان دادند. همچنین این افراد در مقایسه با مصرف کنندگان طولانی مدت الکل، نقایص شناختی شدیدتری را نشان دادند. مادلین مایر، محقق ارشد و دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی آریزونا در اخبار پزشکی Medscape می گوید : افرادی که در میانسالی به‌ندرت یا به‌طور تفریحی از حشیش استفاده می‌کردند، نقص‌های شناختی شدیدی از خود نشان نداده اند. نقص‌های شناختی شدید محدود به مصرف‌کنندگان طولانی مدت حشیش بود. همچنین او افزود: «مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت حشیش حجم هیپوکامپ کمتری داشتند، اما با این حال ما متوجه شدیم که حجم هیپوکامپ کوچک‌تر، نقص‌های شناختی را در میان مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت حشیش توضیح نمی‌دهد.» این پژوهش اخیراً در 8 مارس در مجله آمریکایی روانپزشکی منتشر شده است.

آخرین مطالب منتشر شده در سایت:

    استفاده رو به رشد در بومرها ( افرادی که بین سال های 1946 و 1964متولد شده اند.) :

    مصرف طولانی مدت حشیش با مشکلات حافظه مرتبط است. مطالعاتی که تأثیر مصرف حشیش بر مغز را مورد بررسی قرار داده است، نتایج متناقضی را نشان داده اند. برخی پیشنهاد می‌کنند که استفاده منظم در نوجوانی با تغییر ارتباط و کاهش حجم نواحی مغز درگیر در عملکردهای اجرایی مانند حافظه، یادگیری و کنترل تکانه در مقایسه با افرادی که حشیش استفاده نمی‌کنند، مرتبط است. اما با این حال دیگران هیچ تفاوت ساختاری قابل توجهی بین مغز مصرف کنندگان و غیر مصرف کننده حشیش پیدا نکرده اند.

    یک مطالعه طولانی مدت که سال ها قبل در نیوزلند انجام گرفته نشان داد که مصرف مداوم این ماده مخدر (با استفاده مکرر از دوران نوجوانی) با از دست دادن امتیاز هوشی که در اواسط بزرگسالی اندازه‌گیری شده بود، مرتبط بوده است. مصرف حشیش در میان  بومرها ( گروهی که بین سال‌های 1946 تا 1964 متولد شده‌اند ) که در سنین جوانی از حشیش به مقدار زیاد استفاده می‌کردند و اکنون هم در میانسالی  با مقدار بالا از آن استفاده می‌کنند رو به افزایش است. تا به امروز، مطالعات موردی ، که عمدتاً در نوجوانان و بزرگسالان جوان انجام می‌شود، نشان داده است. که مصرف‌کنندگان حشیش نقایص شناختی ظریف و تفاوت‌های ساختاری مغز را نشان می‌دهند. اما مشخص نیست که آیا این تفاوت‌ها در مصرف‌کنندگان جوان حشیش ممکن است با گذشت زمان و در بزرگسالی و میانسالی که مقدار بیشتری و برای مدت طولانی تری مصرف خواهند کرد بیشتر خواهد شد یا خیر. این مطالعه شامل یک گروه نمونه انتخاب شده از 1037 فرد در شهر Dunedin، نیوزلند بود که بین آوریل 1972 و مارس 1973 متولد شده بودند. این افراد از سن 3 تا 45 سالگی مورد مطالعه قرار گرفتند.

    منابع:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا