اخبار

تاثیر وازلین در پیشگیری از بیماری کووید 19

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، همه گیری کووید 19 یک تهدید جهانی برای سلامتی است. سازمان جهانی بهداشت شیوع بیماری کووید 19 را به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر سلامت عمومی توصیف کرده است. همه گیری، که ناشی از ویروس کووید 19 است تأثیر قابل توجهی بر سلامت عمومی و ثبات اجتماعی-اقتصادی جهان داشته است و توسعه واکسیناسیون و درمان های موثر و پیشگیرانه در جلوگیری از بروز این بیماری امری ضروری و مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ویروس هایی مانند آنفولانزا H1N1، ویروس های کرونای انسانی، هرپس ویروس ها، هپاتیت C همه تمایل به چسبیدن به سطح چربی در بینی و بدن دارند. کرونا ویروس می تواند به غشای مخاطی بینی نفوذ کند و همچنین این ویروس قابل سرایت به  چشم ، دهان و اندام های مهمی مانند ریه ها است. تاکنون مطالعات متعددی در مورد چسبندگی ویروس ها به سطوح مختلف از جمله مواد آلی منتشر شده است.

ژل نفتی که با نام وازلین نیز شناخته می شود، نوعی ماده معدنی است. روغنی که ترکیبی از پارافین، موم میکروکریستالی و مواد معدنی است.

وازلین بیشتر به عنوان مرطوب کننده در پیشگیری از خشکی پوست ، یک درمان نگهدارنده درماتیت آتوپیک (AD)، و همچنین می تواند در برابر زخم ها و سوختگی پوست مورد استفاده قرار گیرد. واکسیناسیون کووید 19 به طور کامل قادر به ایمن سازی بدن در برابر این ویروس نیست، در حالی که اقدامات پیشگیرانه قادر به کنترل گسترش این ویروس می باشند. به دلیل اینکه اپیتلیوم بینی یکی از محل های اولیه عفونت با ویروس کووید 19 هستند به این منظور محققان به بررسی تاثیر وازلین بر بینی پرداختند که آیا زدن وازلین به داخل بینی می تواند در پیشگیری از این ویروس موثر باشد یا خیر.

تاثیر وازلین در پیشگیری از بیماری کووید 19
تاثیر وازلین در پیشگیری از بیماری کووید 19

موارد و روش ها

در مطالعه ای که توسط دکتر یغموری و همکارانش انجام گرفت، 60 نفر به صورت داوطلبی از کارکنان آزمایشگاه پاستور، بانک سپه و سازمان تامین اجتماعی در شهر سنندج انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این مطالعه از نظر سن و جنس از هم متمایز شده بودند.

داوطلبان به صورت مستقیم با مشتریان و بیشتر با اشخاص آلوده به بیماری کووید 19 در ارتباط بودند. 60 نفر داوطلبی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند همگی سالم بودند و از هیچ دارویی استفاده نمی کردند. همچنین با انجام آزمایش آنتی بادی تایید شد که این افراد تا آن زمان هیچ کدام به کووید 19 مبتلا نشده بودند. افراد مورد مطالعه در این پژوهش در زمانی که موج چهارم این ویروس در ایران وجود داشت دو بار در روز و به مدت دوماه از وازلین در بینی استفاده می کردند.

گروه کنترل در این مطالعه شامل 20 نفر داوطلب سالم بود که سابقه ابتلا به کووید 19 را نداشتند. پروتکل این مطالعه توسط کمیته اخلاق منطقه ای دانشگاه علوم پزشکی سنندج (کردستان) تایید شد، همچنین از همه شرکت کنندگان رضایت آگاهانه نسبت به  پژوهش به دست آمد. گروه مداخله شامل 40 نفر داوطلب بود و در گروه کنترل نیز 20 نفر قرار داشتند. از بین این افراد 27 نفر زن و 33 نفر مرد بودند. میانگین سنی داوطلبان 52/38 سال بود. استفاده از وازلین دو بار در روز در مقابل دارونما به عنوان یک پیشگیری بالقوه ویروس کرونا در بزرگسالان شاغل در مراکز درمانی، بانک‌ها و آزمایشگاه‌های سنندج مورد استفاده قرار گرفت. تحقیقات قبلی در این زمینه نشان داد که وازلین می تواند به عنوان یک مانع در ورود ویروس به بینی عمل کند. همچنین گزارش شده است که وازلین  بسیار ضد میکروبی است و موانع تمایز اپیدرم را تعدیل می کند و جذب باکتریوفاژ را کاهش می دهد.

نتایج به دست آمده از پژوهش :

از آنجایی که همه گیری مداوم بیماری کووید 19، تأثیر قابل توجهی بر مردم داشته است. دکتر یغموری و همکارانش به بررسی تاثیر وازلین در پیشگیری بیماری کووید 19 پرداختند. به دلیل اینکه سلامتی و همچنین مزایای بالینی داروها بسیار محدود است، اقدامات پیشگیرانه ممکن است بتواند به کنترل گسترش این بیماری کمک کند. زیرا ترکیبات موجود در وازلین می تواند خواص فیزیکی و شیمیایی آن را تغییر دهد و بر چسبندگی تاثیر بگذارد. در این پژوهش که توسط دکتر یغموری و همکارانش انجام گرفت 60 نفر که فاقد علامت و سابقه بیماری کووید 19 بودند و به مدت دوماه ، دوبار در روز از وازلین استفاده کرده بودند را مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که استفاده از وازلین که در گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت، ممکن است در پیشگیری از عفونت کووید-19 موثر باشد. دکتر یغموری بیان کرد : « نتایج این مطالعه حاکی از آن است که استفاده از وازلین در بینی می تواند میزان عفونت کووید 19 را کاهش دهد، که علت این کاهش می تواند مربوط به ترکیبات به کار رفته در وازلین باشد. زیرا وازلین می تواند خواص فیزیکی و شیمیایی موثر بر چسبندگی را تغییر دهد. توصیه می شود که برای تأیید این نتایج، حجم نمونه بزرگتر و مدت زمان طولانی تری را مورد مطالعه قرار دهیم. »

منبع :

یغموری، پدرام، عبداللهی، آلینا، صدیقیانی، فوزیه (2022)؛ بررسی تاثیر وازلین بر بیماری کووید 19. پژوهش دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی سنندج، ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا