اخبار

حس بویایی در بیماری کووید 19

از دست دادن درازمدت حس بویایی در بیماری کووید 19 و آسیب به عصب بویایی در مغز

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، بیماران مبتلا به کووید 19، به ویژه بیمارانی که حس بویایی آنها تغییر یافته است ، در مقایسه با بیماران غیر کووید 19، به میزان قابل توجهی آسیب آکسون و میکروواسکولوپاتی در بافت بویایی مغز آنها رخ داده است. یافته های جدید به دست آمده از چندین پژوهش، از دست دادن حس بویایی طولانی مدت در برخی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس را نشان داده است. چنگ یینگ هو، دانشیار گروه آسیب شناسی، دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز معتقد است که، « آسیب شناسی چشمگیر آکسون ( یاخته های عصبی که پیام های بویایی را به لوب های بویایی مغز می رسانند) در برخی موارد نشان می دهد که اختلال حس بویایی در کووید 19 ممکن است شدید و دائمی باشد.» چنگ یینگ هو در اخبار پزشکی Medscape بیان کرد : « نتایج نشان می دهد که آسیب ناشی از کووید 19 می تواند فراتر از حفره بینی گسترش یابد و مغز را نیز درگیر کند.» این پژوهش به صورت آنلاین در 11 آوریل در نشریه JAMA Neurology منتشر شد.

آخرین مطالب منتشر شده در سایت:

یک پژوهش دقیق تر

این بیماری در بین بیماران با طیف گسترده ای از علائم ظاهر می شود. علاوه بر علائم تنفسی، ممکن است تظاهرات غیر تنفسی مختلفی را نیز از خود نشان دهد. یکی از شایع ترین علائم غیر تنفسی که در فرد درگیر بروز می کند اختلال در حس بویایی است. به گفته چنگ یینگ هو، تحقیقات نشان می دهد که چنین اختلالاتی، از جمله آنوسمی (از دست دادن بویایی)، هیپوسمی (کاهش حس بویایی) و پاروسمی (احساس بوی ناخوشایند)، 30 تا 60 درصد از بیماران مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد. او گفت، با این حال، این آمار از تحقیقات قبل از ظهور نوع امیکرون به دست آمده است، که شواهد نشان می دهد باعث کاهش حس بویایی در بیماران مبتلا به کرونا ویروس می شود. مطالعات قبلی در این زمینه عمدتاً بر روی پوشش داخلی حفره بینی متمرکز بود. هو گفت: «ما می‌خواستیم یک قدم فراتر برویم تا ببینیم چگونه پیاز بویایی تحت تأثیر عفونت کووید قرار گرفته است.» این پژوهش شامل 23 بیمار فوت شده مبتلا به کووید 19 تایید شده در هنگام مرگ و در محدوده سنی 28 تا 93 سال (متوسط ​​62 سال، 9/60٪ مرد) بود. همچنین گروه کنترل شامل 14 نفر که آزمایش کووید 19 آنها منفی شده بود و در محدوده سنی 20 تا 77 سال (متوسط 5/53 سال، 50٪ مرد)قرار داشتند بود. محققان بافت پس از مرگ را از مغز، ریه و سایر اندام ها جمع آوری کردند و اطلاعات بالینی مربوطه را بررسی کردند.

حس بویایی در بیماری کووید 19
حس بویایی در بیماری کووید 19

اکثر بیماران مبتلا به دلیل ذات الریه کووید یا عوارض مرتبط با آن جان خود را از دست داده بودند، اگرچه برخی از آنها نیز به دلایل دیگری فوت کردند. چنگ یینگ هو گفت: برخی از آنها عفونت کووید 19 فعال داشتند، در حالی که برخی دیگر پس از عفونت و در مرحله بهبودی جان خود را از دست داده بودند. شش بیمار مبتلا به کووید-19 و هشت نفر از گروه کنترل نیز دارای آسیب شناسی مغزی قابل توجهی بودند. در مقایسه با گروه کنترل، افراد مبتلا به کووید 19 آسیب آکسون بویایی بدتری را نشان دادند. میانگین تراکم آکسون ( یاخته های عصبی که پیام های بویایی را به لوب های بویایی مغز می رسانند) در مجرای بویایی جانبی در بیماران مبتلا به کرونا ویروس به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود که نشان‌دهنده کاهش 23 درصدی آکسون‌های بویایی در گروه مبتلا به کووید 19 است.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا