اخبار

اگر بالای 60 سال سن دارید، هرگز این نوع عینک ها را هنگام رانندگی نزنید

پزشکان هشدار می دهند: اگر بالای 60 سال سن دارید، هرگز این نوع عینک ها را هنگام رانندگی نزنید.

هنگامی که رانندگی می کنید، استفاده از این نوع عینک می تواند سبب تصادف شود.

نوشته: کالی کلمن
با رسیدن به سنین بالاتر، معاینه منظم چشم اهمیت بیشتری پیدا می کند.
با رسیدن به سنین بالاتر، معاینه منظم چشم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کلینیک جوان به نقل از وبسایت bestlifeonline اظهار می کند، طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در آمریکا هر روز نزدیک به 700 سالمند در تصادفات اتومبیل مجروح می شوند و بیش از 20 نفر در نتیجه آن کشته می شوند.

این آژانس می گوید با افزایش سن افراد، خطر مجروح یا کشته شدن در تصادفات رانندگی افزایش می یابد؛ چون به مرور زمان تعدادی از تغییرات مرتبط با سن بر نحوه رانندگی فرد تأثیر می گذارد. اما هنگامی که در جاده هستید، به ویژه با افزایش سن، روش هایی برای اطمینان از ایمنی شما وجود دارد.

همان طور که واضح است هنگام رانندگی، اطمینان یافتن از اینکه چه عینکی بزنید و یا نزنید، زمانی می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند که منجر به پیشگیری از تصادف شود. ادامه مطلب را در زیر بخوانید تا متوجه شوید اگر بالای 60 سال هستید، هنگام رانندگی هرگز نباید چه عینک هایی استفاده کنید.

توصیه می شود که اگر بالای 60 سال هستید، هرگز حین رانندگی از عینک های با قاب یا دسته های پهن استفاده نکنید.

از عینک های با قاب یا دسته های پهن استفاده نکنید
از عینک های با قاب یا دسته های پهن استفاده نکنید

ممکن است با افزایش سن عادت های شما نیاز به تغییر داشته باشد و این تغییرات به لوازمی که انتخاب می کنید هم، برسد.

انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA) بیان می کند اگر بالای 60 سال دارید، نباید از عینک های طبی و آفتابی با قاب یا دسته های پهن استفاده کنید. این سازمان توضیح می دهد: «ممکن است عینک های با دسته پهن دید جانبی شما را محدود کند.»

دکتر لین پوستون، پزشک متخصص و مشاور پزشکی در Impakt Fitness می گوید از دست دادن دید جانبی، یکی از سه تغییر عمده ای است که با افزایش سن برای بینایی شما رخ می دهد. طبق گفته پوستون افراد در  هر دهه از زندگی، بین 1 تا 3 درجه از دید جانبی خود را از دست می دهند. تا زمانی که شما 60 ساله شوید، بیشتر این دید جانبی از بین رفته است.

وی با تکرار توصیه های AOA پیشنهاد می کند: «از عینک های طبی و آفتابی که ممکن است حین رانندگی دید جانبی شما را بیشتر محدود کند، استفاده نکنید.»

AOA نشانه های دیگری برای رانندگی امن در سنین بالاتر دارد.
AOA نشانه های دیگری برای رانندگی امن در سنین بالاتر دارد.

دکتر پوستون بیان می کند که علاوه بر از بین رفتن دید جانبی، تغییرات اصلی دیگری در سال های بعد برای شما رخ می دهد: اندازه چشم های شما کوچک و عدسی آن ضخیم می شود. وی توضیح می دهد: «با ضخیم شدن عدسی چشم، تاری بیشتری رخ می دهد که به آن کاتاراکت یا آب مروارید می گویند.»

و اضافه می کند که با افزایش سن، نقاط سیاه و مگس پران ها هم در دید شما افزایش می یابند. طبق گفته AOA آب مروارید می تواند «سبب تاری دید، کاهش حساسیت در مقایسه بین اشیاء، کاهش توانایی دید در شرایطی با نور کم، کدر شدن رنگ ها و افزایش حساسیت به نور خیره کننده» شود. اما آب مروارید تنها چیزی نیست که می تواند بینایی شما را بعد از 60 سالگی تغییر دهد.

طبق نظر AOA سایر اختلالات بینایی که می تواند بعدها در زندگی ایجاد شود، شامل تحلیل ماکولای مرتبط با سن، دیابت چشمی، خشکی چشم، گلوکوم یا آب سیاه و پارگی شبکیه است. این سازمان اظهار می کند: «بسیاری از بیماری های چشمی علائم اولیه ندارند. ممکن است بدون درد ایجاد شوند و تا زمانی که بیماری کاملاً پیشرفت نکرده باشد، متوجه تغییرات بینایی خود نشوید. انتخاب های عاقلانه برای سبک زندگی، معاینه منظم چشم و تشخیص زودهنگام بیماری می تواند با افزایش سن، به طور چشمگیری شانس شما را برای حفظ سلامتی چشم و بینایی افزایش دهد.»

احتمالاً به دلیل تغییرات بینایی، رانندگی حتی دشوارتر هم خواهد شد.

اندازه چشم های شما کوچک و عدسی آن ضخیم می شود
اندازه چشم های شما کوچک و عدسی آن ضخیم می شود

به گفته پوستون و AOA، این تغییرات در بینایی شما می توانند با افزایش سن، بینایی را برای شما سخت تر کنند.

AOA اظهار می کند: «تغییرات بینایی مرتبط با سن و بیماری های چشمی می توانند حتی قبل از اینکه از علائم آنها آگاه شوید، روی توانایی های رانندگی شما تأثیر منفی داشته باشد». AOA می گوید تجربه از بین رفتن دید جانبی فقط یکی از تغییرات بینایی مرتبط با سن است که معمولاً روی رانندگی سالمندان تأثیر می گذارد. سایر موارد شامل دشواری در دیدن اشیاء از نزدیک، مشکل تخمین زدن سرعت، تغییرات در درک رنگ، مشکلات دیدن در نور کم یا شب و مشکل در سازگاری با نور شدید خورشید است. دکتر پوستون اضافه می کند: «این تغییرات در بینایی می تواند دیدن درجه های روی داشبورد ماشین و علائم جاده ای را دشوارتر کند. ممکن است متوجه شوید که تخمین زدن اندازه ها هم دشوارتر می شود.»

وی ادامه می دهد: «آب مروارید هم می تواند هاله ای اطراف نور ایجاد کند و سازگاری با نور خیره کننده را دشوار سازد.» AOA نشانه های دیگری برای رانندگی امن در سنین بالاتر دارد.

تجربه از بین رفتن دید جانبی فقط یکی از تغییرات بینایی مرتبط با سن است
تجربه از بین رفتن دید جانبی فقط یکی از تغییرات بینایی مرتبط با سن است

طبق گفته AOA افراد بالای 60 سال باید حتی از شیوه های امن تری در رانندگی خود استفاده کنند. به ویژه اگر در شب رانندگی می کنند؛ با توجه به اینکه کمبود روشنی نور می تواند چالش های بینایی را تشدید کند. این روش های امن عبارتند از: احتیاط بیشتر در محل تقاطع خیابان ها، کاهش سرعت رانندگی و محدود کردن خود به رانندگی در روز.

AOA توصیه می کند:

  1. بسیاری از تصادفاتی که راننده آن سالمند است. در تقاطع ها و به دلیل راه ندادن به راننده دیگر، به ویژه هنگام گردش به چپ صورت می گیرد.
  2. قبل از ورود به تقاطع، به دقت هر دو طرف را ببینید.
  3. برای جبران کاهش دید جانبی هنگام رانندگی، به طور مرتب سر خود را بچرخانید.
  4. اگر در دید شب مشکل دارید یا چشم های تان از تابش خیره کننده چراغ های مقابل به مشکل بر می خورند، آرام رانندگی کنید و از رانندگی در شب بپرهیزید.
  5. به افراد بالای 60 سال توصیه می شود گذراندن دوره رانندگی ویژه بزرگسالان را در نظر بگیرند.
  6. حتماً معاینه چشم سالانه را انجام دهید.

با رسیدن به سنین بالاتر، معاینه منظم چشم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

  1. معاینه سالیانه چشم می تواند اطمینان دهد نسخه عینک یا لنز تماسی شما به روز است.
  2. و نیز معاینه منظم چشم می تواند تشخیص و درمان زودهنگام بیماری های چشمی را تضمین کند.

ترجمه: سیمین بافنده


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا