اخبار

آلاینده ها و تأثیر آن بر تغییرات نسبت تولد نوزاد پسر به دختر

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، یک مطالعه بزرگ نشان می دهد که نه فصل لقاح بر تولد بیشتر پسران نسبت به دختران تأثیری دارد و نه دمای محیط. به همین ترتیب، محققان هیچ ارتباطی بین شدت جنایت خشونت آمیز در یک مکان، نرخ بی کاری یا اتفاقات خیلی بزرگ مانند طوفان کاترینا پیدا نکردند.

اما زمانی که محققان به داده های بیش از 3 میلیون نوزاد آمریکایی طی بیش از 8 سال و 3 میلیون تولد بیشتر طی 30 سال در سوئد توجه کردند، ارتباط کاهش تولد پسران در مقایسه با دختران با برخی از آلاینده های شیمیایی مشخص شد.

دکتر شانا سوآن، که عضو این تحقیق نیست، می گوید: «با داده های مربوط به تولد 150 میلیون نفر آمریکایی طی 8 سال و 9 میلیون سوئدی طی 9 سال، این تحقیق تقریباً به طور حتم بزرگ ترین مطالعه تا به امروز در مورد پرسش عوامل محیطی و تأثیر آنها بر نسبت جنسیت در تولد (SRB: Sex Ratio at Birth) می باشد.»

آلاینده ها و تأثیر آن بر تغییراتِ نسبت تولد نوزاد پسر به دختر
آلاینده ها و تأثیر آن بر تغییراتِ نسبت تولد نوزاد پسر به دختر

متغیرها در SRB یعنی تعداد تولد پسرها در مقایسه با تعداد کل متولدین – به خوبی قابل پذیرش است. اما کاملاً واضح نیست که چه چیزهایی باعث این تغییرات می شوند.

دکتر آندری رزِتسکی، استاد پزشکی و ژنتیک انسانی در دانشگاه شیکاگو، به مجله خبری Medscape می گوید: «اگرچه این تحقیق، اولین مطالعه ای نیست که به دنبال ارتباطاتی بین اتفاقات مهم یا آلاینده های هوا، آب و زمین و نسبت سالانه جنسیت در تولد است، اما برای بهره برداری دو پایگاه داده ای الکترونیکی بسیار بزرگ اسناد پزشکی برای پاسخ ها، اولین تحقیق به شمار می آید.»

این یافته ها در 2 دسامبر 2021 مصادف با 11 آذر 1400 در نشریه PLOS Computational Biology چاپ شده است.

دکتر رزِتسکی و همکارانش فهمیدند که هرچند تعداد تولد پسرها در مقایسه با تعداد کل متولدین (SRB) بعد از طوفان کاترینا در سال 2005 خیلی چشمگیر نبود، اما این عدد بعد از تیراندازی سال 2007 در ویرجینیا تِک، به طور چشمگیری بالا رفت. نسبت سالانه طی 34 هفته بعد از تیراندازی جمعی، کمتر از حد انتظار بود.

همچنین محققان متوجه شدند که سطح آلاینده های شیمیایی در مناطق مختلف کشور «به طور قابل توجهی متفاوت است». برای مثال سرب زمین در شمال شرقی، جنوب غربی و شرق میانه ایالات متحده افزایش یافته بود، اما در جنوب این کشور تغییری نکرده بود. درضمن بیشترین میزان جیوه کل در نمونه های آب، بیشتر در ایالات شرقی، به ویژه شمال شرقی یافت شد.

رزِتسکی و همکارانش نقشه این تفاوت های منطقه ای را در عوامل بسیاری، از جمله هیدرازین ترسیم کردند. هیدرازین یک سازه کف کننده است که برای ساخت دارو، مواد شیمیایی کشاورزی و به عنوان پیشران فضاپیما از آن استفاده می شود.

نویسندگان می نویسند: «به نظر می رسد هیدرازین در شرق ایالات متحده از اَشکال متغیر و لکه مانندی پیروی می کند؛ احتمالاً هر لکه در کارخانه ای قرار دارد که این آلودگی را دفع می کند.»

محققان برای به دست آوردن تصویر کامل تر، تغییرات تعداد تولد پسرها در مقایسه با تعداد کل متولدین (SRB) را با داده های اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، مؤسسه هواشناسی و آب شناسی سوئد و آمار سوئد هم مقایسه کردند.

آنها متوجه شدند که تعداد تولد پسرها در مقایسه با تعداد کل متولدین (SRB) به دلیل وجود آلومینیوم در هوا، کروم در آب و میزان جیوه کل، به شدت بالا رفته است. در مقایسه با آن، SRB پایین تر یا نسبت بالاتر تولد دختران، به علت وجود سرب در خاک و مناطقی که سکونت مستأجرین بیشتر بود، مرتبط است.

رزِتسکی و گروهش ارتباط بین ایزومرهای کلردار بی فِنیل (PCBs) و تعداد تولد پسرها در مقایسه با تعداد کل متولدین (SRB) را به این مدارک اضافه می کنند. نویسندگان مغایرت یافته های قبلی را خاطر نشان کردند.

آنها اضافه کردند: «از آنجایی که اندازه نمونه های منتشر شده تا کنون بسیار کوچک بوده است، نتایج PCBs به طور قابل توجهی قدرت آماری بیشتری خواهد داشت.»

در این مطالعه، چندین آلاینده با SRB ارتباط معنی داری نداشتند؛ از جمله میزان سرب یا کروم در هوا، آرسنیک در خاک و کادمیوم در هوا یا آب.

یافته های یکپارچه سوآن، استاد طب محیطی و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینای شهر نیویورک، اشاره کرد که این تحقیق محدودیت هایی داشته است. وی می گوید: «میزان تعداد تولدهای این تحقیق، جدید و روش های آماری آن به طور غیر معمول، مشکل و پیچیده است؛ اما نتیجه گیری های آن با آنچه که منتشر شده است، تفاوت خیلی زیادی ندارد.»

سوآن، که در سپتامبر سال 2021 در مطالعه ارزیابی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز و کاهش نرخ تولد در آسیا مشارکت داشت، بیان می کند: «این نکته اساسی که بسیاری از موارد بررسی شده با SRBهای پایین – و برخی با SRBهای بالا – مرتبط هستند، جدید نیست؛ اما با سایر مطالعات کوچک تر، سازگار است.»

وی افزود: «با این وجود داده های مربوط به مواجهه محیطی کاملاً متفاوت هستند و فقط در سطح محیط زیست و غیر فردی شناخته شده هستند. مثلاً ما یاد می گیریم که SRB در بین خانواده هایی که در محیط هایی با بالاترین میزان مواجهه با سرب و یا بالاترین میزان درصد سکونت مستأجرین زندگی می کنند، به طور چشمگیری کاهش داشته است.»

سوآن در ادامه می افزاید: «ارزیابی این موارد از نظر ساز و کار و معقول بودن، دشوار است.»

تحقیقات بیشتر، ضروری است ساز و کار این رخداد ناشناخته باقی مانده است، اما محققان اظهار کردند ممکن است بارداری های جنین ماده که در مراحل اولیه پایان می پذیرد، منجر به افزایش تعداد تولد پسرها در مقایسه با تعداد کل متولدین (SRB) شود. همچنین مرگ جنین های نر در اواخر سه ماهه دوم یا سوم شایع تر است که همین امر SRB را پایین خواهد آورد. عامل سوم، سطح هورمون مادر در حوالی زمان لقاح است که می تواند SRB را تغییر دهد.

نویسندگان اشاره کردند که ارتباطات بین عوامل فردی و تغییرات SRB فقط آن ارتباطات از قبل تعیین شده نیستند که از آن به عنوان «ساز و کارهای انتخاب خاص جنسی» تعبیر می شود و تفاوت هایی در آن مرحله ایجاد می کنند. مطالعات بیشتری برای تأیید این ارتباطات لازم است.

رزِتسکی می گوید: «این تحقیق نقطه شروع خوبی برای مطالعات بیشتر است تا به سهم آلاینده هایی نظیر آرسنیک، سرب، کادمیوم و بقیه نگاه دقیق تری انداخته شود.»

نوشته: دامیان مک نامارا

مترجم: سیمین بافنده

منابع:

https://www.webmd.com/baby/news/20211209/pollutants-and-birth-gender?src=RSS_PUBLIC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا