پوست و زیباییجراحیخدمات جراحی و زیبایی
موضوعات داغ

کانتورینگ صورت (زاویه سازی صورت) چیست؟

هر آنچه باید دربارۀ زاویه سازی صورت (کانتورینگ صورت) بدانید

کانتورینگ صورت که به نام زاویه سازی صورت نیز شناخته می شود. جزو یکی از عمل های زیبایی است که ظاهر کلی صورت را بهبود می بخشد. کانتورینگ صورت به دو روش جراحی و غیرجراحی قابل انجام است. این روند در برخی کشورها در حال ظهور است و اهداف آن بهبود تناسب صورت و تمام ویژگی های صورت و همچنین کوچکتر کردن صورت به طور کلی است.

زاویه سازی صورت می تواند منجر به این شود که ویژگی های صورت افراد را متعادل تر نشان دهد و همچنین خطوط صورت را بهبود بخشد. انواع مختلفی از تکنیک‌ها و درمان‌های کانتورینگ صورت وجود دارد که بخش‌های خاصی از صورت را هدف قرار می‌دهند تا به بیماران کمک کنند تا ظاهر خود را بهبود ببخشند. انتخاب نوع جراحی بستگی به ناحیه مورد نظر در صورت شما دارد.

کانتورینگ صورت ( زاویه سازی صورت ) چیست ؟
کانتورینگ صورت ( زاویه سازی صورت ) چیست ؟

چه افرادی کاندیدای عمل زیبایی زاویه سازی صورت  هستند ؟

کانتورینگ صورت را می‌توان برای بزرگسالان سالمی که مایل به بهبود طرح کلی یا کانتور نواحی خاصی از صورت خود هستند، مورد استفاده قرار داد. کانتورینگ صورت هم در زنان و هم در مردان قابل استفاده است. از طرفی این روش برای کسانی که به دلیل بالا رفتن سن از افتادگی پوست صورت رنج می برند، مفید است. به طور خاص، افرادی با ویژگی های زیر می توانند از عمل زیبایی زاویه سازی صورت استفاده کنند:

  • افرادی که فک مربع شکل دارند.
  • اشخاصی که چانه آنها به سمت عقب است.
  • افرادی که گونه های برجسته و چاقی دارید.
  • افرادی که دارای چانه یا نیمرخ ضعیف هستند.

کانتورینگ صورت به چند روش انجام می گیرد؟

تکنیک ها و روش های مختلفی در زاویه سازی صورت وجود دارد. به طور کلی این عمل زیبایی به دو روش جراحی و غیر جراحی تقسیم می شود. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها و انواع آن خواهیم پرداخت.

روش های غیر جراحی کانتورینگ صورت شامل

زاویه سازی صورت با تزریق چربی

تزریق چربی روشی است که شامل استخراج سلول های چربی از سایر قسمت های بدن مانند باسن، ران ها، شکم می شود. سپس این چربی های کشیده شده از بدن بیمار مایع سازی می شود تا بتوان آن را در سایر نقاط بدن که به حجم بیشتری نیاز دارند (معمولا صورت) تزریق کرد. این روش ایمن ، طولانی مدت بوده و نتایج طبیعی به دنبال دارد . تزریق چربی تحت بی حسی و یا بیهوشی نیز می تواند انجام شود.

اقدامات قبل از زاویه سازی صورت با تزریق چربی
  • عدم استعمال دخانیات تا 6 هفته بعد از تزریق چربی.
  • عدم مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی ( ایبوبروفن،ژلوفن، ادویل).
  • نوشیدن مایعات فراوان قبل از تزریق چربی.
  • اطلاع به پزشک در صورت استفاده از داروهای کورتون.
اقدامات بعد از زاویه سازی صورت با تزریق چربی
  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 48 ساعت به منظور کاهش تورم و کبودی روزی 4 تا 6 بار.
  • عدم مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی ( ایبوبروفن، ژلوفن، ادویل) و داروهای ضد انعقاد خون تا 2 هفته بعد از تزریق چربی.
  • عدم استعمال دخانیات تا 3 هفته بعد از تزریق چربی.
  • قرار دادن سر بالاتر از سطح بدن در هنگام خواب تا 4 هفته.
  • عدم انجام فعالیت های سنگین مانند تمرینات کششی و ورزشی تا 3 هفته.
  • استحمام و برداشت پانسمان 4 روز بعد از تزریق چربی.
  • پرهیز از ماساژ و فشار دادن محل زخم های لیپوساکشن تا 4 هفته.
  • استفاده از گن های مخصوص در محل های لیپوساکشن تا 3 هفته.

نتیجه عمل زاویه سازی صورت با تزریق چربی

احتمال مقداری کبودی و تورم تا 2-3 روز بعد از عمل وجود دارد. این کبودی و تورم بعد از 72 ساعت کاهش می یابد. ممکن است تا 2-3 روز بعد از عمل در محل لیپوساکشن اندکی ترشح داشته باشید. زمان تثبیت چربی و نتیجه نهایی از 1 تا 6 ماه بعد می باشد. ماندگاری این روش معمولا دائمی است.

تزریق چربی روشی ایمن ، طولانی مدت بوده و نتایج طبیعی به دنبال دارد .
تزریق چربی روشی ایمن ، طولانی مدت بوده و نتایج طبیعی به دنبال دارد .

زاویه سازی صورت با تزریق فیلر

فیلر یک مواد پرکننده نرم تزریقی است که در عمق مختلف به پوست تزریق می شود. فیلرها برای کانتورینگ صورت ( زاویه سازی صورت)، رفع خطوط لبخند ، جمع شدن گونه ها، لب ها ، از بین بردن چین و چروک استفاده می شوند. این روش حفره ها ، خطوط و چین و چروک ها را در کمتر از 30 دقیقه پر می کند. بیشترین فیلرهایی که مورد استفاده قرار می گیرند هیالورونیک اسیدها هستند که ماندگاری آن ها بین 6 تا 12 ماه است.

لیفت صورت با نخ

لیفت با نخ نوعی روش است که در آن از بخیه های موقت برای ایجاد یک “لیفت” ظریف اما قابل مشاهده در پوست استفاده می شود. به جای استفاده از عمل جراحی برای کانتوریگ صورت بیمار با جراحی، جراح زیبایی می تواند از این روش یعنی لیفت صورت با نخ برای زاویه سازی صورت استفاده کند.  این کار باعث می شود که پوست کمی به عقب برگردد و در نتیجه باعث کانتورینگ صورت شده و پوست را سفت کند.

لیفت صورت با نخ‌ علاوه بر ایده‌آل بودن برای لیفت پوست و زاویه دهی آن ، می تواند از پیری نیز جلوگیری کند. این روش با تحریک «پاسخ درمانی» بدن و وادار کردن بدن به هدایت موج‌های زیادی از کلاژن به مناطق تحت درمان باعث سفت شدن و رفع چین و چروک نیز می شود. این به دلیل نقش حیاتی کلاژن در روند پیری مهم است.

کانتورینگ لب

این روش برای بیمارانی که قصد دارند با استفاده از درمان های ساده و غیر تهاجمی ظاهر لب های خود را حجیم کنند عالی است. جراحان پلاستیک و متخصصین پوست از تزریق پرکننده های پوستی حاوی اسید هیالورونیک، که به هر حال به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، استفاده می کنند تا به لب های نازک، بی شکل و رنگ پریده حجم دهند و زیبایی را برای فرد به ارمغان بیاورند.

مزایای روش های غیر جراحی زاویه سازی صورت

کانتورینگ صورت بدون جراحی می تواند با تکمیل تناسبات صورت و افزایش زیبایی طبیعی نتایج فوق العاده ای به همراه داشته باشد. برخلاف روش‌های تهاجمی، در روش های غیر جراحی زمان بهبودی بیمار بسیار کم است و نتایج عملاً آنی هستند. بسته به نواحی تحت درمان، نتایج ممکن است تا 12 ماه دوام داشته باشد. همچنین هزینه درمان به طور قابل توجهی کمتر از جایگزین های جراحی است.

لیفت صورت با نخ‌ علاوه بر ایده‌آل بودن برای لیفت پوست و زاویه دهی آن ، می تواند از پیری نیز جلوگیری کند.
لیفت صورت با نخ‌ علاوه بر ایده‌آل بودن برای لیفت پوست و زاویه دهی آن ، می تواند از پیری نیز جلوگیری کند.

روش جراحی کانتورینگ صورت

این جراحی در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است انجام می شود. قبل از عمل، بیمار تحت سی تی اسکن و تصویربرداری قرار می گیرد تا تصاویری از استخوان ها و بافت های نرم صورت به دست آید. این به عنوان راهنمای جراح در حین انجام جراحی عمل می کند.

جراحی زاویه سازی صورت معمولاً زمان بر است. زیرا ممکن است بیمار برای دستیابی به ظاهری متناسب نیاز به چندین تغییر داشته باشد. در اکثر موارد، این جراحی بیشتر در اطراف بینی، استخوان گونه، پیشانی، گونه ها یا لب ها انجام می شود. به همین دلیل، هیچ تکنیک یا روش استانداردی در این نوع جراحی  وجود ندارد. این عمل زیبایی ممکن است شامل ترکیبی از تکنیک های جراحی زیبایی به طور همزمان باشد.  

افزایش حجم لب ها در روش کانتورینگ لب
افزایش حجم لب ها در روش کانتورینگ لب

در روش جراحی بیشتر برش ها در داخل دهان یا بین لثه و مخاط گونه ایجاد می شود. برش در این مناطق به جراح اجازه می دهد تا به اکثر قسمت های صورت مانند استخوان فک دسترسی داشته باشد و در عین حال جای زخم ایجاد شده را پنهان کند.

این جراحی بسته به میزان کاری که باید انجام شود، ممکن است بین 2.5 ساعت تا 5 ساعت طول بکشد. بستری شدن در بیمارستان، نیز ممکن است از یک تا چند روز طول بکشد که معمولاً برای نظارت و کنترل دقیق بیمار مورد نیاز است. در صورت استفاده از بخیه های غیر قابل جذب، بیماران باید پس از دو هفته برای کشیدن آنها به جراح خود مراجعه کنند. اکثر بیماران در عرض 3 ماه به طور کامل از این روش جراحی بهبود می یابند. همچنین در بیشتر موارد تورم پس از یک ماه از بین می رود. با این حال، ممکن است تا 12 ماه طول بکشد تا اثر  به طور کامل مشاهده شود.

ایمپلنت های صورت

ایمپلنت‌های صورت طیف وسیعی از گزینه‌های کانتورینگ، بلند کردن و بازتعریف را در تمام نواحی صورت از جمله لب‌ها، خط فک، ابروها، گونه‌ها، بینی و چانه ارائه می‌کنند. هدف از انجام ایمپلنت صورت بزرگ کردن صورت، سفت کردن و در برخی موارد رفع افتادگی پوست و کاهش علائم پیری با ایجاد نتیجه ای صاف تر و حجیم تر است.

این نوع عمل زیبایی ممکن است چه معایبی در پی داشته باشد؟

اکثر جراحی های کانتورینگ صورت شامل برش هایی است که بیمار را در معرض خطر اسکار (از جمله اسکار کلوئید و رشد بافت اسکار)، خونریزی و عفونت قرار می دهد. عفونت در بین بیمارانی که تحت عمل جراحی برداشتن چربی یا ایمپلنت قرار می گیرند، شایع تر است.

از سوی دیگر، بافت اسکار خطر جدی تری در ارتباط با ایمپلنت های صورت است. اسکار معمولاً به دلیل پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی ایجاد می شود که باعث رشد و انقباض آن در اطراف ایمپلنت می شود. اگر این اتفاق بیفتد، شکل ایمپلنت‌ها تغییر می‌کند و این می‌تواند بر نتایج کانتورینگ تأثیر منفی بگذارد. همچنین طبیعی است که بیماران دچار تورم، کبودی و بی حسی شوند که ممکن است مدتی طول بکشد تا کاهش یابد. بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند ممکن است نسبت به داروهای بیهوشی واکنش های آلرژیک بدهند. این واکنش ها شامل:

  • تهوع و استفراغ بعد از عمل
  • پایین آمدن فشار خون
  • مشکل در تنفس
  • لخته شدن خون در ریه ها
  • لخته شدن خون در پاها
  • نارسایی قلبی

به دلیل اینکه جراحی زاویه سازی صورت مدت زمان زیادی می برد این خطرات در افرادی که مشکلات سلامتی و یا بیماری زمینه ای دارند بیشتر تشدید می شود. بنابراین، برای رد هر گونه عوارض مرتبط با بیهوشی، جراحان نیاز به غربالگری قبل از عمل جراحی دارند تا اطمینان حاصل شود که بیمار هیچ مشکلی در زمینه سلامتی ندارد.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا