پوست و زیباییسلامتی وتندرستی

کرم ضد آفتاب، چرا باید از آن استفاده کنیم؟

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب استفاده می شود. آنها به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس کمک می کنند. ضد آفتاب ها همچنین به کاهش خطر سرطان پوست و واکنش های پوستی مشابه آفتاب سوختگی ناشی از برخی داروها کمک می کنند.

ضد آفتاب در جلوگیری از رسیدن اشعه ماورا بنفش به لایه های عمیق پوست یا انعکاس تابش موثر است.

چه کسانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

هرکسی که وقت خود را در فضای باز می گذراند ، باید از ضد آفتاب استفاده کند. این شامل مردان ، زنان و کودکان است. افرادی که به راحتی برنزه می شوند نیز باید از آن استفاده کنند.

انسان هایی با پوست روشن و یا تیره ؛ افرادی که قبلاً برنزه کرده اند ؛ باغبان و اسکی باز و … باید از آن استفاده کنند. ضد آفتاب ها برای کودکان بی خطر است و می تواند از بروز سرطان پوست در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کند.

فواید استفاده از کرم ضد آفتاب
فواید استفاده از کرم ضد آفتاب

آیا لازم است کرم ضد آفتاب بزنم؟

بله. آکادمی پوست آمریکا به شما توصیه می کند روزانه از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده استفاده کنید. اگرچه آسیب دیدگی در برابر آفتاب در ماه های گرم تابستان خطر بیشتری دارد.

اما خورشید در طول سال اشعه ماورا بنفش مضر ساطع می کند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، آسیب دیدگی خورشید حتی در صورت نتابیدن خورشید نیز اتفاق می افتد. شاخص جهانی UV خورشیدی نشان می دهد که تا 80 درصد از اشعه ماورا بنفش مضر خورشید می تواند در روزهای ابری نیز به پوست شما نفوذ کند.

چگونه باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنم ؟

ضد آفتاب ها در صورت استفاده صحیح بسیار موثر هستند. برای محافظت بیشتر از خود این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

حداقل 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید. در حالی که بیرون از منزل هستید ، هر 3 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

اگر زیاد در معرض آفتاب هستید یا به شدت تعریق می کنید ، هر دو یا یک ساعت یک بار آن را مجدد بزنید. خانم ها باید از کرم های ضد آفتاب در زیر آرایش استفاده کنند.

استفاده از آن چه فوایدی دارد؟

برخی از عواملی که می گویند چرا باید در طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید، عبارتند از :

محافظت در برابر اشعه مضر ماورا بنفش

لایه ازن که به طور مداوم تخلیه می شود ، ما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. این باعث می شود که ما نیز تحت تاثیر اشعه مضر خورشید قرار بگیریم. اگر چه برای دریافت روزانه ویتامین D خود به آفتاب نیاز دارید ، اما به این معنی نیست که باید سلامتی خود را در معرض خطر قرار دهید.

استفاده از ضد آفتاب در واقع مانع نفوذ این اشعه های مضر در پوست و ایجاد اختلالات پوستی می شود.

از پیری زودرس جلوگیری می کند

همه ما دوست داریم پوستی جوان ، درخشان و سالم داشته باشیم. اگر می خواهید علائم پیری را کاهش دهید ، پس ضد آفتاب را دوست خود بدانید . قرار گرفتن در برابر نور خورشید بدون محافظت می تواند به کلاژن و بافت های همبند پوست آسیب برساند . این بدان معنی است که می تواند خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و چین و چروک ایجاد کند.

تاثیر بر کاهش سرطان پوست
تاثیر بر کاهش سرطان پوست

خطرات سرطان پوست را کاهش می دهد

یکی از بهترین روش ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست استفاده از ضد آفتاب است. مراکز کنترل بیماری (CDC) استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده و با حداقل SPF 30 را توصیه می کند. اما هرچه مقدار SPF  بیشتر باشد ، محافظت در برابر اشعه ماورا UV بنفش نیز بهتر است.

لکه های صورت را کاهش می دهد

برای جلوگیری از بروز لک و از بین بردن رگ های قرمز ، ضد آفتاب را کاملاً روی صورت خود بمالید. این امر همچنین برای جلوگیری از بروز آکنه و سایر آسیب های ناشی از اشعه خورشید ضروری است.

از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب ، بدون محافظت ، می تواند منجر به سوختگی دردناک شود.  قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب و عدم محافظت ، می تواند لکه های پوستی را افزایش داده و به پوست آسیب برساند. آفتاب سوختگی همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بهبود آفتاب سوختگی معمولاً چند روز یا بیشتر طول می کشد . بنابراین همیشه باید از ضد آفتاب استفاده کرد ، حتی در روزهای ابری.

سلامت پوست را افزایش می دهد

پروتئین های ضروری پوست مانند کلاژن ، کراتین و الاستین توسط ضد آفتاب ها محافظت می شوند. این پروتئین ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست لازم هستند. اطمینان حاصل کنید که کرم شما دارای اکسید تیتانیوم است که از این مزایا برای پوست برخوردار است.

آیا کودکان باید از ضد آفتاب استفاده کنند؟
آیا کودکان باید از ضد آفتاب استفاده کنند؟

SPF چیست؟

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. شماره SPF به شما می گوید که این محصول تا چه اندازه از شما در برابر UVB ، اشعه های خورشید آفتاب محافظت می کند. هرچه عدد SPF بیشتر باشد ، میزان محافظت نیز بیشتر خواهد بود.

همه باید از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنند. اگر سرطان پوست یا مشکل پوستی خاصی دارید ، باید از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده کنید.

  • SPF 15  تقریباً 93 درصد از پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند.
  • SPF 30 که تقریبا 97 درصد از پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند.
  • و SPF 50 – تقریبا 98 درصد از پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند.

برچسب کرم ضد آفتاب شامل چیست؟

طیف گسترده  ( broad spectrum)

همه ضد آفتاب ها دارای طیف گسترده ای نیستند. بنابراین جستجوی آن در برچسب مهم است. ضد آفتاب با طیف گسترده باعث محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید می شود. دو نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارد که شما باید از آنها در برابر پوستتان محافظت کنید  UVA) و .(UVB این نوع ضد آفتاب قبل از اینکه به پوست آسیب برساند با ایجاد یک سد شیمیایی باعث جذب یا بازتاب اشعه ماورا بنفش می شود.

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF )

ضد آفتاب ها در طیف وسیعی از SPF ساخته می شوند. مقدار SPF میزان محافظت در برابر آفتاب سوختگی را نشان می دهد که توسط محصول ضد آفتاب ارائه می شود.

مقادیر بالاتر SPF محافظت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی ایجاد می کند. مقادیر SPF فقط نشان دهنده محافظت در برابر UVB ضد آفتاب است. بهترین نوع ضد آفتاب با SPF 50 است.

ضد آفتاب های رنگی بیشتر جنبه زیبایی و آرایشی دارند.
ضد آفتاب های رنگی بیشتر جنبه زیبایی و آرایشی دارند.

تفاوت بین کرم های رنگی و بدون رنگ در چیست؟

تفاوت خاصی بین ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ وجود ندارد. ضد آفتاب رنگی دارای رنگدانه است و اثری مانند کرم پودر دارد. اما ضد آفتاب بدون رنگ دارای رنگدانه نیست. ضد آفتاب رنگی بیشتر جنبه زیبایی و آرایشی دارد. وگرنه عملکرد هر دو نوع ضد آفتاب به یک صورت است.

در چه زمان هایی به غیر از قرار گرفتن در معرض آفتاب باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

  • در داخل منزل : برای کسانی که تمام روز را در خانه می گذرانند نیز استفاده از ضد آفتاب توصیه می شود. زیرا نور UVA  می تواند با تابیدن به شیشه پنجره به پوست شما نفوذ کند . اگر روز را در اتاقی هستید که نور خورشید به داخل اتاق می تابد، شما همان مقدار اشعه UVA را دریافت می کنید که اگر در فضای باز بودید دریافت می کردید.
  • در ارتفاعات : برف تا 80٪ از اشعه های آسیب رسان آفتاب را منعکس می کند . بنابراین دفعه دیگر که در دامنه قرار گرفتید ، برای محافظت در برابر افزایش اشعه ماورا بنفش ناشی از انعکاس ، از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در طول زمستان : لایه ازن بخشی از جو است که تابش خورشید را جذب می کند. در ماه های زمستان ، لایه اوزون نازک می شود. بنابراین شما در برابر اشعه خورشید کمتر مقاوم هستید .
  • در روزهای ابری : حتی در صورت ابری بودن هوا ، تا 80٪ از اشعه ماورا بنفش خورشید به زمین می رسد. متأسفانه ، این بدان معنا است که فعالیت خارج از منزل در یک روز ابری می تواند منجر به آسیب پوستی شود.
حداقل 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید.
حداقل 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید.

آیا ممکن است به کرم ضد آفتاب حساسیت داشته باشم؟

حساسیت به ضد آفتاب امکان پذیر است. با این حال ، اکثر این حساسیت ها واکنش به مواد خاص ضد آفتاب است. آلرژی به ماده اکسی بنزون ​​70٪ از کل حساسیت های ضد آفتاب را تشکیل می دهد. اگر مارک ضد آفتاب خاص باعث ایجاد بثورات پوستی می شود ، از پزشک خود بخواهید مارک جدیدی را به شما پیشنهاد دهد.

آیا می توان در دوران بارداری از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری بسیار مهم است. حداقل از یک ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. همچنین همه ضد آفتاب ها ایمن نیستند. بسیاری از ضد آفتاب های شیمیایی وجود دارند که ترکیبات آنها می توانند وارد جریان خون شما شود. در نتیجه روی جنین شما تأثیر بگذارند.

همچنین می تواند باعث تحریکات پوستی و واکنش های آلرژیک شود. در زمینه استفاده از ضد آفتاب با پزشک خود صحبت کنید تا ضدآفتاب مناسبی را به شما معرفی کند.

ضد آفتاب برای نوزادان و کودکان

ضد آفتاب برای نوزادان توصیه نمی شود. سازمان غذا و دارو آمریکا توصیه می کند بهتر است نوزادان بین ساعات 10 صبح و 2 بعد از ظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

اگر مجبور به قرار گرفتن در معرض آفتاب هستند از لباس محافظ استفاده کنید. نوزادان بیشتر از بزرگسالان در معرض عوارض ضد آفتاب مانند بثورات پوستی هستند. بهترین محافظت برای نوزادان این است که آنها را کاملاً در معرض آفتاب قرار ندهید. قبل از استفاده از ضد آفتاب برای کودکان زیر شش ماه از پزشک متخصص پوست کمک بخواهید.

اگر مدت طولانی در خارج از منزل هستید ، هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.
اگر مدت طولانی در خارج از منزل هستید ، هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

عوارض احتمالی ناشی از کرم ضد آفتاب چیست؟

در اینجا برخی از عوارض ضد آفتاب عبارتند از :

واکنش های آلرژیک

ضد آفتاب ها شامل برخی مواد شیمیایی هستند که می توانند باعث تحریک پوست مانند قرمزی ، تورم و … شوند. برخی از افراد واکنش های شدید آلرژیک همراه با بثورات و خارش شدید دارند.

این واکنش آلرژیک می تواند در نتیجه مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها مانند رایحه ها و مواد نگهدارنده باشد. در صورت داشتن آلرژی می توانید ضد آفتاب با برچسب «ضد حساسیت» را خریداری کنید.

ضد آفتاب ها می توانند آکنه را بدتر کنند

اگر پوستی مستعد آکنه دارید ، برخی از مواد شیمیایی موجود در محصول ضد آفتاب می توانند مشکل شما را بدتر کنند. برای خلاص شدن از شر این عارضه ضد آفتاب می توانید ضد آفتاب های غیر کمدوژنیک و غیر روغنی انتخاب کنید. پیشنهاد می شود از ضد آفتاب مناسب با توجه به نوع پوست خود استفاده کنید. از استفاده ضد آفتاب های بدن روی صورت خودداری کنید ، زیرا این مواد بسیار سنگین هستند.

تحریک چشم

قرار دادن ضد آفتاب در چشم می تواند باعث درد و تحریک شود. این امر همچنین می تواند منجر به سوزش و حساسیت موقتی به نور شود. اگر ضد آفتاب وارد چشم شما شد ، چشمانتان را با آب خنک کاملاً بشویید.

نکاتی برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی

  • در صورت ایجاد قرمزی یا تحریک ، کرم ضد آفتاب را بشویید و استفاده از آن را متوقف کنید.
  • در صورت حساسیت داشتن به ضد آفتاب با پزشک خود صحبت کنید تا محصول مناسبی را به شما معرفی کند.
  • اگر مدت طولانی در خارج از منزل هستید ، هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.
  • اگر از فرم ضد آفتاب مومیایی کننده لب استفاده می کنید ، فقط آن را روی ناحیه لب بزنید.
  • برای فرزندان خود بسیار هوشمندانه ضد آفتاب انتخاب کنید.
  • از استفاده از ضد آفتاب در کودکان زیر 6 ماه خودداری کنید.
  • اگر پوست چربی دارید ، ضد آفتاب بدون روغن و غیر کمدوژنیک انتخاب کنید.

آیا توجه به تاریخ انقضا کرم های ضد آفتاب مهم است؟

طبق مقررات FDA ، تمام ضد آفتاب ها و سایر داروهای بدون نسخه باید تاریخ انقضا داشته باشند. FDA توصیه می کند از محصولات ضد آفتابی که تاریخ انقضا آنها گذشته است یا تاریخ انقضا ندارند استفاده نکنید.

اگر سه سال از تاریخ انقضای ضد آفتاب گذشته باشد بهتر است دور انداخته شوند. زیرا هیچ تضمینی برای ایمن ماندن و کاملاً موثر بودن آنها وجود ندارد.


منابع :

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا