پوست و زیباییلیزر

دستگاه های لیزر، کدام را برای درمان انتخاب کنم؟

دستگاه های لیزر و نحوه کار

امروزه لیزر موهای زائد به رایج­ترین روش زیبایی در جهان تبدیل شده است. اخیراً دستگاه های لیزر و منابع نوری متفاوتی برای از بین بردن موهای زائد در دسترس هستند و مطالعات زیادی در مورد مقایسه اثربخشی و ایمنی آنها وجود دارد. سیستم های چند فن­آوری­ای وجود دارند که شامل فناوری ­های لیزری و نوری در یک پلتفرم هستند و برای انتخاب گزینه­های درمانی، قابلیت انعطاف­پذیری و مهارت بیشتری در انجام کارهای مختلف دارند. با تولید دستگاه­های جدید، درمان انواع پوست و رنگ مو امکان پذیر است. در اینجا SHR، لیزرهای الکساندریت، Diod و Nd: YAG برای کاهش موهای زائد بررسی می­شود.

کدام دستگاه لیزر را برای درمان انتخاب کنم؟
کدام دستگاه لیزر را برای درمان انتخاب کنم؟

رشد بیش از حد موها مشکل مشترکی بین زنان و مردان است. تاکنون از روش­های زیادی مانند مو زدایی با مواد شیمیایی، اصلاح، اپیلاسیون و کندن برای از بین بردن موهای زائد استفاده شده است. این روش­ها فقط می­توانند اثر موقتی و کوتاه مدت داشته باشند. اگرچه تکنسین دستگاه لیزر زیر نظر متخصص پوست می­تواند با الکترولیز موهای زائد را از بین برد، اما به دلیل درد و جلسات طولانی مدت درمان ناخوشایند است. جستجوی یک روش مؤثر و قابل استفاده با حداقل عوارض جانبی و اثر طولانی مدت منجر به توسعه روش­های لیزر موهای زائد در دهه گذشته شده است.

انواع دستگاه های لیزر

روش­های لیزری که امروزه انجام می­شود، هنوز باعث حذف کامل همه موها نمی­شوند؛ اما می­توانند تا 90 درصد آنها را از بین ببرند. 10 درصد باقیمانده هم به ضخامت قبل نیستند و فقط اینها نیاز به تکرار دارند. با این حال، به دلیل آسیب انتخابی مو، کاهش احساس درد، صرف وقت کمتر، طولانی­تر بودن بی مویی و عوارض جانبی، محبوبیت به دست آورده­اند. می­توان با استفاده از طول موج مناسب، مدت زمان پالس و میزان نفوذ اشعه، آسیب گرمایی را به ملانین، که در پیاز و ساقه مو به وفور یافت می­شود، محدود کرد. باید هدف اصلی برای دستیابی به حذف دائمی موهای زائد، از بین بردن سلول­های بنیادی مولدی باشد که فرض می­ شود بدون ملانین هستند.

برای دست­یابی به این وضعیت، با استفاده از مدت زمان پالس بیشتر روشی انتخاب شد که امکان انتشار حرارت به بافت اطراف از جمله سلول­های بنیادی که ملانین ندارند، فراهم شد.از آنجا که ملانین بیشترین تراکم را در مرحله آناژن (اولین مرحله چرخه رشد مو) دارد و مرکز رشد مو در این مرحله سطحی­تر است، موهای آناژن زودتر تحت تأثیر قرار می­گیرند.

بنابراین جلسات متعدد با فواصل متغیر مورد نیاز است. در حقیقت بخشی از فولیکول مو که منجر به ریزش دائمی پس از تخریب می­شود، هنوز مورد بحث است. برای حذف موهای زائد، سیستم­های لیزری با طول موج پالس طولانی (600-1000 نانومتر)، به دلیل نفوذپذیری کافی در ریشه مویی که در عمق قرار دارد، ارجحیت دارند. بنابراین اغلب در سیستم­های لیزری روبی (694 نانومتر)، الكساندریت (755 نانومتر)، دیود نیمه هادی (810 نانومتر) و Nd: YAG (1064 نانومتر) از طیف موج كوتاه تا طولانی­تر برای آن استفاده شده است.

دستگاه لیزر IPL یا پالس نوری شدید

با وجود آنکه سیستم­های پالس نور شدید یا IPL سیستم های لیزر واقعی نیستند، اما از آنها برای اپیلاسیون استفاده می­ شود. IPL شبیه لیزردرمانی است. با این تفاوت که لیزر فقط یک طول موج نور را روی پوست می­تاباند، در صورتی که IPL مانند فلاش عکس، نوری از طول موج­های مختلف و گسترده­ای را ساطع می­کند که باعث می­شود طیف وسیعی از بیماری­ های پوستی را هم­زمان درمان کند. نور IPL نسبت به لیزر، بیشتر پراکنده و کمتر متمرکز می­شود. در روش درمانی IPL از ژل سونوگرافی استفاده می­کنند.

این روش برای پوست قهوه­ای کم­رنگ یا روشن بهترین اثر را دارد. گزارش شده است که حذف موهای زائد با روش IPL (590-1200 نانومتر) با وجود اثر گرمایی، احتمال قرمزی زیاد، سوختگی و تغییر رنگ پوست، به اندازه سیستم ­های لیزری موفقیت­ آمیز بوده است. مزیت IPL این است که در این روش سطح بزرگتری را می­توان درمان کرد، اما برای دستیابی به نتایج رضایت­بخش، به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز است. ولی در کل، عوارض استفاده از این لیزر از سایر لیزرها بسیار قابل ملاحظه و بیشتر است.

الکساندرایت

این دستگاه لیزر سریع­ترین لیزر در بین لیزرهاست كه از بلور الكساندرایت به عنوان منبع یا رسانای لیزر استفاده می كند. تکنسین پوست، هند پیس را روی سطح پوست قرار داده و با فعال­سازی لیزر، اشعه را روی موضع مورد نظر می تاباند.

الكساندرایت سریع ترین لیزر در بین لیزرهاست كه از بلور الكساندرایت به عنوان منبع یا رسانای لیزر استفاده میكند
الكساندرایت سریع ترین لیزر در بین لیزرهاست كه از بلور الكساندرایت به عنوان منبع یا رسانای لیزر استفاده میكند

دستگاه لیزر الکساندرایت طول موج خاصی از نور را در طیف مادون قرمز تولید می­کند (755 نانومتر) که لیزر نور قرمز در نظر گرفته می­ شود. طول موج نوری که با انرژی بالا ساطع می­شود، به انرژی گرمایی تبدیل می­شود و سطح مورد نظر را هدف قرار می­ دهد. بنابراین دستگاه لیزر الکساندرایت با یك فرآیند «فتوترمولیز» كار می­كنند. این بدان معنی است كه از نور (فوتو) برای گرم كردن (ترمو) منطقه انتخاب شده به قصد تخریب (لیز) استفاده می­شود. دستگاه لیزر الکساندرایت باعث تخریب بافتی بسیار دقیق ضایعه می­شوند و به بافت اطراف آن آسیب نمی­زنند. خنک­ سازی سطح پوست در تمام مراحل از بین بردن مو اعمال می­شود.

الکساندرایت مؤثرتر از IPL است و بالطبع در طولانی مدت، جلسات کمتری برای درمان نیاز دارد
الکساندرایت مؤثرتر از IPL است و بالطبع در طولانی مدت، جلسات کمتری برای درمان نیاز دارد

لیزر الکساندرایت مؤثرتر از IPL است و بالطبع در طولانی مدت، جلسات کمتری برای درمان نیاز دارد. این نوع لیزر برای درمان نواحی بزرگتر بدن بهتر عمل می كند. در مقایسه با سایر لیزرها برای موهای نازک یا ریز اثر کمتری دارد.

لیزر الکساندرایت نسبت به لیزر دیود و Nd: YAG، با طول موج کوتاه­تری کار می­کند که برای انواع پوست روشن­تر موثر است ولی روی موی روشن اثر ندارد. علاوه بر این، در بیماران با پوست تیره با خیال راحت مورد استفاده قرار می­گیرد.

دیود

لیزرهای دیود با طول موج طولانی تری نسبت به لیزر الکساندرایت عمل می کنند
لیزرهای دیود با طول موج طولانی تری نسبت به لیزر الکساندرایت عمل می کنند

لیزرهای دیود با طول موج طولانی­تری نسبت به لیزر الکساندرایت عمل می­کنند و نفوذ عمیق­تری دارند. طول موج­های طولانی­تر باعث جلوگیری از آسیب سطحی در بیماران با پوست تیره می­شود و عملکرد خوبی روی موهای ضخیم دارد. لیزر دیود برای پوست­های روشن و تیره بسیار موثر است. قطر لیزرهای دیود در مقایسه با لیزر الکساندرایت کمتر است. بنابراین زمان بیشتری برای درمان موضع مشابه لازم است. بیشتر گزارش ها نشان می دهد که لیزر الکساندرایت به همان اندازه لیزر دیود برای از بین بردن موهای زائد مؤثر است. لیزر دیود بیشترین اثر را برای موهای نرم و تیره دارد و در موهای روشن و ظریف کمتر موثر است.

Nd: YAG با طول پالس 1064 نانومتری یک روش ایمن و مؤثر در کاهش طولانی مدت مو در افرادی است که پوست شان رنگدانه های تیره دارد
Nd: YAG با طول پالس 1064 نانومتری یک روش ایمن و مؤثر در کاهش طولانی مدت مو در افرادی است که پوست شان رنگدانه های تیره دارد

دستگاه لیزر Nd: YAG

لیزر Nd: YAG با طول پالس 1064 نانومتری یک روش ایمن و مؤثر در کاهش طولانی مدت مو در افرادی است. که پوست­شان رنگدانه­ های تیره دارد. لیزرNd: YAG  را می­توان با خیال راحت در انواع پوست از جمله پوست برنزه استفاده کرد. با داشتن موهای نازک­تر، الکساندرایت عملکرد بهتری نسبت به لیزرهای Nd: YAG دارد و تا حدی که قابل تحمل باشد، درد آن کمتر از Nd: YAG است.


منابع:

  1. https://dermnetnz.org/topics/alexandrite-laser-treatment
  2. https://www.researchgate.net/publication

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا