کاشت مومو

کاشت مو به روش FUT، مزایا و معایب آن

کاشت مو به روش FUT چیست؟

کاشت مو به روش FUT یا پیوند واحد فولیکولار یک روش ترمیم مو است که به عنوان روش نواری نیز شناخته می شود. این نوع کاشت برای افرادی که دچار ریزش مو شدید و یا طاسی هستند گزینه بسیار مناسبی است. جراحی FUT روشی است برای استخراج فولیکول های مو از پشت یا کناره های سر و انتقال آن به مناطق بدون موی سر است.

این جراحی به طور کلی کم تهاجمی تلقی می شود. در صورت صحیح انجام شدن این نوع کاشت توسط یک متخصص پوست خوب نتیجه کاشت مو می تواند کاملا طبیعی به نظر برسد. در روش FUT یک برش  از مو برداشته می شود. موهای مورد نظر جدا شده و نیز در این روش از بخیه استفاده می شود. همه بیماران باید قبل از کاشت مو معاینه شوند.

کاشت مو به روش FUT چیست ؟
کاشت مو به روش FUT چیست ؟

کاشت مو به روش FUT چگونه انجام می شود؟

روش FUT شامل برداشتن یک نوار کوچک از پوست سر ، برداشتن فولیکول های سالم مو از ناحیه پس سری و کناره های سر است. هنگامی که نوار کوچکی از پوست با فولیکول های مو از سر برداشته می شود ، فولیکول های مو با دقت بیرون کشیده می شوند. سپس در مناطق کم پشت سر با یک برش کوچک پیوند زده می شوند.

پس از اتمام این روش ، می توانید موهای کوتاه را در مناطق پیوند زده شده مشاهده کنید. با این حال ، ریزش موهای کاشته شده در ابتدا طبیعی است. معمولاً حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد تا موهای جدید با سرعت طبیعی خود در ناحیه پیوند شده رشد کنند.

این روش چه مزایایی دارد؟

کاشت مو به روش FUT شامل مزایای زیادی است که عبارتند از :

  • پیوند تعداد زیادی فولیکول مو در یک جلسه
  • کاشت مو به روش FUT برای بیمارانی که از آلوپسی  و طاسی پیشرفته رنج می برند گزینه بسیار خوبی است.
  • کوتاه تر بودن مدت زمان جراحی: روش FUT معمولاً بسته به اندازه ناحیه گیرنده و تعداد گرافت های پیوندی  بین 4 تا 8 ساعت طول می کشد. مدت زمان این نوع کاشت به طور قابل توجهی کوتاهتر از کاشت مو به روش  FUE است.
  • نسبت به روش های دیگر کاشت مو مقرون به صرفه تر است.
  • در کاشت مو به روش FUT نیازی به تراشیدن موی سر ندارید.
شامل برداشتن یک نوار کوچک از پوست سر ، برداشتن فولیکول های سالم مو از ناحیه پس سری است.
شامل برداشتن یک نوار کوچک از پوست سر ، برداشتن فولیکول های سالم مو از ناحیه پس سری است.

توصیه های قبل از کاشت مو به روش FUT

برای گرفتن نتیجه مطلوب تر از کاشت رعایت نکات زیر قبل از کاشت مو توصیه می شود . این نکات شامل :

  • نخوردن میوه اعم از طبیعی و آب میوه، نخوردن سبزی.
  • عدم مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکی.
  • خودداری از فعالیت زیاد بدنی.
  • عدم مصرف غذاهای خونساز.
  • عدم مصرف مغزهای آجیلی.
  • لزوم خواب کافی.
  • پوشیدن لباس دکمه دار.
  • روز کاشت دوش گرفته شود.
  • دو روز قبل از کاشت لطفا رابطه جنسی نداشته باشید.

بعد از جراحی چه اقداماتی باید انجام شود؟

نحوه باز کردن پانسمان

یک روز بعد از کاشت مو به روش FUT، پانسمان پشت سر با پماد موپیروسین تعویض شود. روز بعد از کاشت پانسمان پشت سر برداشته شود و دیگر نیازی به پانسمان نیست. فقط هر 12 ساعت پشت سر پماد موپیروسین زده شود.

نحوه شستشو محل کاشت

روز ششم بعد از کاشت به مدت یک ساعت به حمام بروید. با شامپو بچه کف درست کنید. سپس با دوش سیار 10 دقیقه آب روی سر بریزید و 3 دقیقه کف شامپو بچه را روی سر بگذارید. این کار را یک ساعت تکرار کنید . سپس بعد از یک ساعت از انتهای کاشت به سمت پیشانی دست بکشید تا زخم های روی سر تمیز شود. توجه داشته باشید زخمی را به زور نکنید در صورت تمیز نشدن سر مجدد فردای آن روز به حمام بروید. این کار را تکرار کنید تا زخم ها شسته شود.

تغذیه بعد از کاشت مو

مصرف مایعات و میوه های دارای ویتامین C مانند : سیب و پرتقال و انگور را در دستور غذایی خود قرار دهید.

این روش بیشتر برای درمان ریزش مو در قسمت جلوی سر مفید است.
این روش بیشتر برای درمان ریزش مو در قسمت جلوی سر مفید است.

داروهای بعد از کاشت مو

طبق دستور پزشک عمل نمایید. در روز اول و دوم بعد از کاشت مو در صورت داشتن شرایط نامساعد جسمی پزشک خود را در جریان قرار دهید. توجه فرمایید : مصرف به موقع دارو الزامی است.

جلوگیری از تورم

برای جلوگیری از تورم در ناحیه پیشانی، شب اول بعد از کاشت روی آن کمپرس یخ قرار دهید. البته اگر سینوزیت دارید این کار را انجام ندهید. برای انجام صحیح این کار می توانید در هر نوبت حداکثر 1 دقیقه یخ را روی پیشانی خود نگه دارید. این عمل را هر 20 دقیقه به تعداد 5 بار انجام دهید. از پایین نگهداشتن سر خودداری فرمایید.

طریقه خوابیدن بعد از کاشت مو و استراحت لازم

استراحت کامل در روز بعد از کاشت مو الزامی می باشد. برای خوابیدن صحیح زیر سر خود دو عدد بالش قرار دهید. به نحوی که سر زاویه 40 درجه داشته باشد. سپس یک عدد بالش سمت دست راست و یک بالش سمت دست چپ بگذارید تا موقع خواب نچرخید. به پشت بخوابید بطوری که سینه و شکم رو به بالا باشد. اگر نمی توانید به این حالت بخوابید به پهلوی راست یا چپ بخوابید. خواب کافی برای رشد موها الزامی است.

دوران نقاهت بعد از کاشت مو به روش FUT چه مدت طول می کشد؟

کاشت مو به روش FUT  نیازمند روزهای متوالی و نسبتا طولانی مدت برای بهبود می باشند. میزان و سرعت بهبودی شما بستگی به کار جراح و مقدار پیوند انجام شده می باشد. ولی نکته مهم این است که این جراحی نیازی به بستری ندارد و شما بلافاصله پس از جراحی، میتوانید به منزل یا سرکار خود برگردید. پس از گذراندن دوره نقاهت، پزشک شما با دقت باند ها را از محل برمیدارد. ممکن است ناحیه پیوند زده متورم باشد، بنابراین جراح شما داروی تریامسینولون را در ناحیه تزریق می کند تا التهاب و تورم را از بین ببرد.

به احتمال بسیار زیاد، شما در محل پیوند و در محل دهنده پیوند برای چند روز درد و یا قرمزی، تورم و سوزش را احساس خواهید کرد. بنابراین برخی مواقع پزشک داروهایی مانند انواع داروهای ضد درد، مانند ایبوپروفن ها، انواع آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ایجاد هرگونه عفونت، داروهای ضدالتهاب، انواع استروئید های خوراکی برای تسکین تورم را تجویز می کند.

بعد از کاشت مو ، فرد بین 3 تا 6 ماه ریزش مو را تجربه خواهد کرد.
بعد از کاشت مو ، فرد بین 3 تا 6 ماه ریزش مو را تجربه خواهد کرد.

روش کاشت FUT برای چه کسانی است؟

کاشت مو به روش FUT، بدون در نظر گرفتن علت ریزش ، می تواند با موفقیت برای همه افرادی که مقدار کافی فولیکول مو دارند انجام شود. مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ( طاسی مردانه ) بهترین کاندیدا برای FUT هستند. شرایط زیر همچنین شما را به عنوان یک کاندیدای خوب تبدیل می کند. این شرایط شامل :

  • سن : این روش عموماً در افراد بالای 25 سال انجام می شود. الگوهای ریزش مو در افراد جوان کمتر قابل پیش بینی است.
  • ضخامت مو : افرادی که تراکم فولیکول مو بالایی دارند به طور کلی واکنش بهتری نسبت به کاشت مو نشان می دهند.
  • منطقه گیرنده مو : کاشت مو به روش FUT بیشتر برای درمان ریزش مو در قسمت جلوی سر مفید است.

آیا موهای کاشته شده به این روش می ریزند؟

بعد از کاشت مو به روش FUT ، فرد بین 3 تا 6 ماه ریزش مو را تجربه خواهد کرد. علت ریزش مو ناشی از این است که وقتی مو را جا به جا می کنیم تا زمانی که با محیط جدید کنار بیاید زمان می برد. در این مدت سعی می شود تا ریزش مو را با دارو، شامپو یا قطره تا حدودی کنترل کرد. معمولا درصد قابل توجهی از افراد بعد از کاشت مو ریزش را تجربه می کنند. بعد از گذشت سه تا شش ماه از ریزش مو، مو به طور طبیعی مجدد رشد خواهد کرد. اگر افراد می خواهند که ریزش موی آن ها ادامه نداشته باشد یا این که به کاشت مجدد نیاز پیدا نکنند بهتر است بعد از کاشت مراقبت ها و درمان های مورد نیاز را انجام دهند.

روش FUT چه عوارضی دارد؟

کاشت مو به روش FUT ممکن است با عوارضی همراه باشد. برخی از عوارض احتمالی این نوع روش کاشت عبارتند از:

  • عفونت در محل پیوند
  • ایجاد جای زخم در مناطقی که مو از آن برداشت شده
  • التهاب فولیکول های مو (فولیکولیت)
  • خونریزی
  • ورم ، درد و بی حسی
  • واکنش های آلرژیک یا واکنش به داروهای بی حسی
  • ریزش مو به مدت 3 تا 6 ماه پس از کاشت
افزایش رشد و ظاهر طبیعی مو پس از آن
افزایش رشد و ظاهر طبیعی مو پس از آن

تفاوت بین کاشت مو به روش FUT و FUE در چیست ؟

در کاشت مو از دو روش به نام FUE و FUT استفاده  می شود. روش FUE با استفاده از پانچ و به صورت گرافت های کوچکتر از یک میلی متر از بافت سر برداشته می شود. در نتیجه بخیه ای نمی خورد و جای زخم خاصی به جا نمی گذارد. اما در روش FUT یک برش  از مو برداشته می شود. موهای مورد نظر جدا شده و نیز در این روش از بخیه استفاده می شود. همه بیماران باید قبل از کاشت معاینه شوند. با توجه به سن فرد، رنگ مو، محل دهنده ی پیوند و جایی که قرار است کاشت انجام شود تصمیم گیری می شود تا مشخص شود که کدام روش بهتر است. کلینیک زیبایی جوان واقع در بوکان با در اختیار داشتن بهترین و مجرب ترین متخصصین در زمینه کاشت مو همه روزه در اختیار شما عزیزان می باشد.


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا