پوست و زیباییخدمات زیبایی و جوان سازی

چین و چروک صورت، آیا درمان دائمی برای آن وجود دارد؟

چین و چروک و درمان های موقت آن

چین و چروک‌ ها که بخش طبیعی پیری هستند، بیشتر در پوست‌های در معرض آفتاب مانند صورت، گردن، دست‌ها و ساعد ظاهر می‌شوند. اگرچه ژنتیک عمدتاً ساختار و بافت پوست را تعیین می کند، اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی چین و چروک است. به خصوص برای افرادی که پوست روشن دارند. آلاینده ها و سیگار کشیدن نیز در ایجاد این مشکل نقش دارند. با افزایش سن، پوست شما نیز شادابی و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

در طول فرآیند پیری، پوست شما فیبرهای الاستیک را از دست می دهد و تولید کلاژن کند می شود. خبر خوب این است که روش هایی وجود دارد که با کمک آن ها می توانید چین و چروک پوست را کاهش داد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت. اما باید خاطر نشان کرد که هیچ را قطعی و دائمی برای از بین بردن چین و چروک ها وجود ندارد.

آیا چین و چروک درمان دائمی دارد ؟
آیا چین و چروک درمان دائمی دارد ؟

علت ایجاد چین و چروک در پوست چیست ؟

چروک معمولا توسط ترکیبی از عوامل ایجاد می شوند. برخی از آنها را می توانید کنترل کنید اما برخی دیگر در کنترل شما نیست. عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شود عبارتند از :

افزایش سن :

با افزایش سن، پوست شما به طور طبیعی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و شکننده تر می شود. کاهش تولید روغن های طبیعی، پوست شما را خشک می کند و باعث می شود پوست چروکیده تر به نظر برسد. چربی در لایه های عمیق تر پوست شما کاهش می یابد. این باعث شل شدن و افتادگی پوست، ایجاد خطوط و شکاف های بارزتر می شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و اشعه ماوراء بنفش (UV) :

اشعه ماوراء بنفش، که روند طبیعی پیری را سرعت می بخشد، علت اصلی چین و چروک زودرس است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، بافت همبند پوست شما – رشته های کلاژن و الاستین را که در لایه عمیق تر پوست (درم) قرار دارند، تجزیه می کند. بدون بافت همبند حمایت کننده، پوست شما قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. سپس پوست شروع به افتادگی و چروک شدن زودرس می کند. استفاده از ضدآفتاب هنگامی که در معرض آن هستید می تواند در کاهش و بروز دیرتر این مشکل موثر باشد.

استفاده از ضدآفتاب هنگامی که در معرض آن هستید می تواند در کاهش و بروز دیرتر این مشکل موثر باشد.
استفاده از ضدآفتاب هنگامی که در معرض آن هستید می تواند در کاهش و بروز دیرتر این مشکل موثر باشد.

سیگار کشیدن و استفاده از الکل:

سیگار می تواند روند طبیعی پیری پوست را تسریع کند و به ایجاد چین و چروک کمک کند. این ممکن است به دلیل اثر سیگار بر روی کلاژن باشد. سیگار کشیدن منظم روند پیری پوست را تسریع می کند زیرا خون رسانی به پوست را کاهش می دهد. همچنین الکل پوست را کم آب می کند و در نتیجه پوست خشک بیشتر در معرض چروکیدگی است.

حالت های صورت :

حالات های صورت، مانند لبخند زدن، اخم کردن، یا خیره شدن، منجر به ایجاد خطوط ظریف و چروک در سنین پایین می شود. این خطوط با افزایش سن عمیق تر می شوند. هر بار که از عضله صورت استفاده می کنید، یک شیار در زیر سطح پوست ایجاد می شود. سپس با بالا رفتن سن، انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند به جای خود بازگردد. با گذشت زمان این شیارها سپس به طور دائمی روی صورت شما باقی می مانند.

رنگ پوست :

چین و چروک ها به دلیل تفاوت های ساختاری و عملکردی پوست، بر افراد با رنگ پوست متفاوت به صورت متفاوت هم تأثیر می گذارند. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که درم فشرده در پوست افراد سیاه‌پوست و آسیایی ضخیم‌تر است، که احتمالاً از چروکیدگی صورت محافظت می‌کند. همچنین پوست تیره حاوی ملانین بیشتری است و از بسیاری از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

ورزش منجر به کاهش روند پیری در فرد می شود.
ورزش منجر به کاهش روند پیری در فرد می شود.

موقعیت های خواب :

هنگامی که به پهلو یا شکم می خوابید، اگر هر شب در همان حالت قرار بگیرید، پوست ممکن است چروکیده شود. اساساً، به جای تغییر درونی در بافت پوست، به دلیل فشار خارجی روی پوست، چین و چروک صورت ایجاد می شود. پس وضعیت خواب خود را تغییر دهید تا از فشار روی پوست جلوگیری کنید. این ممکن است به معنای خوابیدن به پشت باشد. همچنین می توانید از روبالشی های ابریشمی استفاده کنید که اصطکاک روی پوست را کاهش می دهد.

رژیم غذایی و ورزش :

پیری زودرس و آسیب به پوست می تواند با عادات ناسالم مانند تغذیه نامناسب و سبک زندگی کم تحرک تشدید شود. رژیم غذایی سرشار از چربی و غذاهای فرآوری شده بر بافت پوست، رنگ پوست شما تأثیر می گذارد و می تواند باعث ایجاد جوش شود. با خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، نوشیدن آب فراوان، ورزش منظم و انجام اقداماتی برای مدیریت استرس و حمایت از سلامت روان خود، رویکردی جامع به سلامت و تندرستی خود داشته باشید.

مراقبت های روزانه از پوست :

با افزایش سن، پوست شما نسبت به زمانی که جوان تر بودید، خشک تر، حساس تر و به راحتی تحریک پذیرتر شده است. حفظ یک رژیم مراقبت از پوست ثابت می تواند به حفظ درخشندگی پوست کمک کند. روزانه دو بار کرم مرطوب کننده به صورت خود بزنید. روزانه حتی در فصل زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و حتماً هر دو تا سه ساعت یک بار در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد آن را تجدید کنید.

برخی از داروها

عوامل ژنتیکی

هیچ گونه درمان قطعی برای رفع دائم این مشکل وجود ندارد.
هیچ گونه درمان قطعی برای رفع دائم این مشکل وجود ندارد.

درمان های موقت چین و چروک چیست؟

درمان های زیادی برای کمک به کاهش خطوط ریز روی پوست وجود دارد. برای چین‌های عمیق‌تر، ممکن است فرد به تکنیک‌های تهاجمی‌تری مانند جراحی پلاستیک یا تزریق پرکننده‌ها (فیلر) نیاز داشته باشد. اما باید خاطر نشان کرد که هیچ گونه درمان قطعی برای رفع دائم چین و چروک وجود ندارد و همه راه ها به صورت موقت جوابدهی دارند. برخی از درمان های برای کاهش این مشکل عبارتند از :

برخی داروها :

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین A مشتق می شوند. هدف آنها کاهش چروک های ریز، هایپرپیگمانتاسیون و زبری پوست است. آنها این کار را با افزایش تولید کلاژن در پوست انجام می دهند. با این حال، استفاده از رتینوئیدها می تواند باعث سوختن پوست در نور خورشید شود. بنابراین محافظت از پوست در هنگام استفاده از کرم ضروری است. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • خشکی
  • خارش
  • احساس سوزش
  • مناطق تغییر رنگ داده

درم ابریژن :

درم ابریژن یک روش جراحی است که شامل ساییدگی کنترل شده لایه های بالایی پوست با یک دستگاه چرخش سریع است. هدف درم ابریژن از بین بردن چین و چروک های ظریف، خال ها، خالکوبی ها، اسکارهای آکنه و سایر انواع اسکار است. این روش ممکن است باعث ایجاد دلمه، تورم و تغییر رنگ پوست شود. این علائم معمولاً پس از 2 هفته محو می شوند، اما برخی از علائم ممکن است تا چند ماه باقی بمانند. فرد با انجام این روش به سرعت به نتیجه دلخواه خود نمی رسد و ممکن است تا چندین ماه هیچ پیشرفتی را مشاهده نکند.

میکروبوتاکس جهت جوانسازی پوست
میکروبوتاکس جهت جوانسازی پوست

میکرودرم ابریژن :

روشی کمتر تهاجمی است. این شامل اسپری میکروکریستال های اکسید آلومینیوم و در برخی مواقع کریستال های الماس در سراسر سطح پوست است. هدف از این نوع درمان ایجاد ظاهری شاداب تر و صاف تر به پوست و کاهش خطوط و چروک های پوستی و آسیب های ناشی از نور خورشید می باشد. نتایج به صورت موقتی هستند و افراد ممکن است به درمان های مکرر نیاز داشته باشند.

آر اف فرکشنال :

آراف فرکشنال (مخفف رادیوفرکوئنسی) از جدیدترین متد های جوانسازی پوست در سراسر جهان است . این دستگاه امروزه محبوبیت فراوانی به ویژه در میان خانم ها پیدا کرده است. این روش، به طور همزمان از دو متد استمپینگ پوست و استفاده از امواج رادیویی بهره می برد. این دستگاه کمک فراوانی به کاهش چین و چروک ها و درخشندگی و جوانی دوباره پوست میکند. در استمپینگ پوست، پوست با استفاده از مواد طبیعی، شروع به کلاژن سازی و الاستین سازی مجدد میکند.

اما در آراف فرکشنال، با تاباندن امواج رادیویی با فرکانس پایین، گرما و حرارت در لایه درم پوست ایجاد می شود. آر اف باعث از بین رفتن سلول های مرده و ناسالم پوست، و جایگزین شدن آن ها با سلول های جدید می شود. در مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام گرفت، نتایج به دست آمده نشان داد که این دستگاه هم از نظر ایمنی و اثربخشی از امتیاز بالایی برخوردار است.

میکرونیدلینگ روشی کم تهاجمی جهت جوانسازی پوست است.
میکرونیدلینگ روشی کم تهاجمی جهت جوانسازی پوست است.

تزریق بوتاکس :

بوتاکس دارویی است که از سم بوتولینوم به دست می آید. سیگنال های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه ها می شوند را مسدود می کند. بوتاکس در ماهیچه هایی که انقباض آنها باعث ایجاد چین و چروک می شود تزریق می شود، مانند بین ابروها (خط اخم) و خطوطی که از گوشه چشم تابش می کنند (پنجه کلاغی). اثرات بوتاکس معمولا بین 4 تا 6 ماه باقی می ماند. هنگامی که بوتاکس از بین می رود، ماهیچه ها دوباره فعال می شوند و چروکیدگی پوست مجدد بر می گردد.

سپس درمان تکرار خواهد شد. بعد از تزریق بوتاکس ممکن است قرمزی، کبودی یا سوزش موقت در اطراف محل(های) تزریق بوتاکس وجود داشته باشد. در موارد بسیار نادر، ممکن است تا چند روز پس از تزریق، افتادگی جزئی پلک وجود داشته باشد، اما تمام عوارض جانبی گزارش شده موقتی بوده است.

تزریق پرکننده ها (فیلر) :

پرکننده های بافت نرم شامل کلاژن، اسید هیالورونیک یا چربی است. یک متخصص پوست، پرکننده‌ها را به چروک‌های عمیق‌تر صورت تزریق می‌کند. در نتیجه با این تزریق مناطقی که دارای چروک بودند حجیم و صاف می شوند .گاهی اوقات ممکن است افراد برای مدت کوتاهی دچار تورم و کبودی در نواحی آسیب دیده شوند. مانند درمان بوتاکس، این درمان ها موقتی هستند و ممکن است افراد نیاز به تزریق منظم داشته باشند. نتایج به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله محل چروک و عمق آنها و … .

هایفوتراپی مخفف سونوگرافی متمرکز با شدت بالا است.
هایفوتراپی مخفف سونوگرافی متمرکز با شدت بالا است.

لایه برداری شیمیایی ( پیلینگ ) :

پیلینگ همان لایه برداری شیمیایی است که می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد. در این روش یک محلول شیمیایی به پوست زده می شود سپس بلافاصله و پس از مدت کوتاهی محلول از روی پوست برداشته می شود. در طی این روش بسته به این که چه محلولی و چگونه زده می شود یک لایه از سطح پوست برداشته می شود که همین عامل باعث جوانسازی پوست می شود. سپس پوست جدید معمولاً نرم شده و چین وچروک کمتری نسبت به پوست قدیمی دارد. لایه برداری شیمیایی را می توان روی صورت ، گردن یا دست ها انجام داد. از پیلینگ برای رفع خطوط ریز زیر چشم و اطراف دهان ، چروک های ناشی از آفتاب و پیری ، بهبود جای زخم های خفیف، انواع خاصی از آکنه ، کک و مک و تیرگی های پوستی ناشی از بارداری استفاده می شود.

 هایفوتراپی :

هایفوتراپی مخفف سونوگرافی متمرکز با شدت بالا است. به دلیل افزایش تقاضا برای دستیابی به لیفتینگ اخیرا محبوبیت آن افزایش یافته است. هایفوتراپی همچنین به کاهش چربی های اضافی در مناطقی مانند چانه ها و گونه ها و بدن (بازوها و شکم ) کمک می کند. هایفوتراپی از انرژی اولتراسوند برای سفت شدن پوست و کاهش چربی های ناخواسته استفاده می کند. هایفو نوعی انرژی است که با تمرکز و نفوذ به عمق لایه های پوست، باعث انعقاد حرارتی می شود.

لیزر فرکشنال CO2 :

لیزر فرکشنال co2 یک روش موثر برای درمان مشکلات پوستی است. از این روش برای کاهش چروک های درشت ، خطوط ریز ، لکه های قهوه ای ، آکنه یا جای زخم های قدیمی استفاده می شود. لیزر فرکشنال co2 یک روش کم خطر با بهبودی سریع است. این روش به طور قابل توجهی باعث بهبود بافت و رنگ پوست می شود. این یک روش غیر تهاجمی است. این روش از لیزر ( به خصوص از دی اکسید کربن ) برای از بین بردن لایه های خارجی پوست آسیب دیده استفاده میکند.

لیفت صورت با نخ برای چین و چروک صورت
لیفت صورت با نخ برای چین و چروک صورت

میکروبوتاکس :

میکروبوتاکس یک روش زیبایی است که می تواند خطوط ریز و چروکیدگی را کاهش دهد. در نتیجه پوستی صاف و جوانتر به شما هدیه دهد. این روش از نظر تزریق سم بوتولینوم مشابه بوتاکس است. پزشک بوتاکس را به لایه عضله تزریق می کند. اما میکروبوتاکس به عضله تزریق نمی شود. بلکه به سطح عمیق تری از پوست یا درم تزریق می شود. میکروبوتاکس باعث ، صافی پوست صورت، کوچکتر شدن منافذ باز پوست و کاهش تعریق می شود. میکروبوتاکس برای پوست های خشک گزینه مناسبی نیست.

میکرونیدلینگ :

میکرونیدلینگ یک روش کم تهاجمی است. از این روش برای درمان مشکلات پوستی از طریق تولید کلاژن استفاده می شود. این روش درمانی به کسانی که دنبال جوانسازی پوست، کاهش زخم آکنه، رفع چروک ناشی از پیری هستند کمک می کند. در این روش از سوزن های بسیار ریز استفاده می شود. همین زخم های کوچک پس از تزریق باعث می شود که کلاژن و الاستین بیشتری ایجاد شود. افزایش کلاژن باعث بهبودی پوست و جوان تر به نظر رسیدن پوست می شود.

بوتاکس سیگنال های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه ها می شوند را مسدود می کند.
بوتاکس سیگنال های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه ها می شوند را مسدود می کند.

دستگاه تیکسل :

تیکسل یک روش کاملا جدید برای درمان چین و چروک، کاربردی و موثر برای ترمیم و جوانسازی پوست صورت و گردن است. این دستگاه با استفاده از فناوری فرسایش حرارتی مکانیکی کار می کند. این روش باعث بهبود پیری و رنگ پوست می شود و ظاهری درخشان و جوان به آن می بخشد. تیکسل نتایجی را ارائه می دهد که قابل مقایسه با لایه برداری عمیق پوست و لیزر درمانی فشرده است. این نوع درمان نسبت به سایر درمان های جوانسازی پوست آسیب و درد  بسیار کمتر و زمان بهبودی سریعتری دارد.

لیفت صورت با نخ :

این روش زیباسازی پوست روشی است که در آن از بخیه‌های موقت برای افتادگی های ظریف اما قابل مشاهده در پوست استفاده می‌شود. این نوع روش موجب کشیده شدن و سفت شدن پوست صورت می شود. نخ‌ها علاوه بر اینکه برای کشیدن پوست مناسب هستند. با تحریک پوست بدن برای بهبودی بخیه، موجب جلوگیری از پیری می شود. زیرا لیفت با نخ باعث می‌شود که  مقدار زیادی کلاژن به سمت بخیه ها هدایت شوند. این ویژگی نقش مهم و حیاتی در کلاژن‏ سازی و جلوگیری از پیری پوست دارد. نخ هایی که برای لیفت گذاشته می شوند نخ هایی هستند که تولید کلاژن را زیاد می کنند.

تیکسل یک روش کاملا جدید، کاربردی و موثر برای ترمیم و جوانسازی پوست صورت و گردن است.
تیکسل یک روش کاملا جدید، کاربردی و موثر برای ترمیم و جوانسازی پوست صورت و گردن است.

تیکسل یک روش کاملا جدید، کاربردی و موثر برای ترمیم و جوانسازی پوست صورت و گردن است.

سخن آخر :

افزایش سن باعث از بین رفتن الیاف الاستیک شده و باعث ایجاد چین و چروک می شود. در نتیجه بدون کلاژن، پوست شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می کند که باعث افتادگی و ایجاد چروک در پوست می شود. اما باید متذکر شد که به کارگیری برخی از روش هایی که در بالا ذکر شده می توان این مشکل را به طور موقت حل کرد یا کاهش داد ولی درمان قطعی و دائمی برای رفع همیشگی چروک پوست وجود ندارد.

برای اینکه اثر درمان در فرد طولانی تر شود و ماندگاری بیشتری داشته باشد بعد از اینکه هر یک از کارهایی که برای جوانسازی نیاز است را انجام دادند می توانند از محصولات و کرم هایی استفاده کنند که می تواند روند پیری پوست را به تاخیر بیاندازد. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا