چشمخدمات درمانی

جراحی چشم پی آر کی (PRK) و آنچه لازم است در مورد آن بدانید

جراحی چشم پی آر کی (PRK) چیست؟

جراحی چشم پی آر کی (PRK) یکی از انواع جراحی ها برای اصلاح بینایی است. پی آر کی (PRK)، نوعی جراحی چشم است که با لیزر انجام می شود. این عمل با اصلاح عیوب انکساری (آستیگمات، دوربینی و نزدیک بینی) بینایی چشم را بهبود می بخشد. ممکن است بر اساس نیاز بیمار، روی یک یا هر دو چشم جراحی صورت گیرد. جراحی پی آر کی (PRK) و جراحی لیزیک هر دو روند مشابهی دارند و بر اساس تغییر شکل قرنیه – بخش شفاف جلویی چشم – عمل می کنند. این کار توانایی متمرکز کردن چشم را افزایش می دهد.

جراحی چشم پی آر کی (PRK) یکی از انواع جراحی ها برای اصلاح بینایی است
جراحی چشم پی آر کی (PRK) یکی از انواع جراحی ها برای اصلاح بینایی است

برخی افراد گزینه مناسبی برای هر دو جراحی پی آر کی (PRK) و لیزیک هستند. برخی دیگر برای یکی یا دیگری مناسب ترند. مهم این است که قبل از تصمیم گیری در مورد این که کدام جراحی بهترین انتخاب برای ماست، تفاوت جراحی پی آر کی (PRK) با لیزیک را بفهمیم. اگر برای کنار گذاشتن عینک یا لنزهای تماسی آماده هستید، این مقاله آن چیزی است که شما به آن احتیاج دارید.

 شما قبل از تعیین تاریخ جراحی درباره دستورالعمل های خاص پی آر کی (PRK) با جراح خود صحبت خواهید کرد. چندین مرحله وجود دارد که جراح به شما آموزش خواهد داد تا آنها را انجام دهید.

قبل از جراحی

شما قبل از عمل جراحی یک وقت تعیین شده برای ارزیابی چشم و آزمایش بینایی خود خواهید داشت. در آماده شدن برای جراحی، عیوب انکساری و مردمک هر دو چشم اندازه گیری خواهند شد و شکل قرنیه ترسیم می شود. این اطلاعات لیزری را که در حین جراحی استفاده می شود، برنامه ریزی می کند.

درباره هر نوع داروی تجویز شده و حتی بدون نسخه ای که مصرف می کنید، به جراح خود توضیح دهید. ممکن است لازم باشد به طور موقت آنها را قطع کنید. اگر از آنتی هیستامین ها استفاده می کنید، ممکن است جراح از شما بخواهد 3 روز قبل از تاریخ جراحی مصرف آنها را متوقف کنید. چنانچه از لنزهای تماسی نرم استفاده می کنید، حداقل 1 ماه قبل از جراحی از آنها استفاده نکنید. احتمالاً جراح برای خشکی چشم قطره ای تجویز می کند. حدود 3 روز قبل از جراحی شما باید پاکسازی اطراف چشم های خود را شروع کنید که غدد چربی نزدیک مژه های شما را تخلیه می کند:

  1. 5 دقیقه کمپرس گرم یا داغ روی چشم های خود بگذارید.
  2. به آرامی انگشت خود را روی پلک بالایی از داخل، نزدیک بینی تا نزدیک گوش حرکت دهید. این کار را 2 یا 3 مرتبه برای خط مژه های بالا و پایین انجام دهید.
  3. پلک و مژه های خود را با یک شامپوی مخصوص چشم، کامل بشویید.
  4. همه مراحل بالا را دو بار در روز تکرار کنید.

روز جراحی چشم پی آر کی (PRK)

شما نمی توانید رانندگی کنید و ممکن است احساس خستگی زیادی بعد از پی آر کی (PRK) داشته باشید. بنابراین بهتر است ترتیبی دهید تا فرد دیگری شما را بعد از جراحی به منزل ببرد.

بهتر است قبل از اینکه برای جراحی به کلینیک یا بیمارستان برسید، غذای سبکی میل کنید. انتظار داشته باشید ساعت ها در کلینیک یا بیمارستان باشید. داروهای تجویز شده معمول خود را مصرف کنید، مگر اینکه جراح جز این به شما توصیه کرده باشد. از آرایش یا هر چیزی مثل سنجاق، گیره سر یا گوشواره که ممکن است برای قرار دادن سر شما زیر لیزر مشکلی ایجاد کند، استفاده نکنید.

برای جراحی لباس راحت بپوشید. اگر بیمار هستید، تب دارید یا به هر دلیلی حال خوبی ندارید، با مطب جراح خود تماس بگیرید و بپرسید که آیا جراحی انجام می شود یا خیر. چنانچه باید قطره چشم یا هر داروی دیگری با خود بیاورید، از جراح سؤال کنید. جراحی پی آر کی (PRK)، 2 تا 3 دقیقه طول می کشد. این نوع جراحی نیازی به بیهوشی کامل ندارد. برای انجام این جراحی با قطره های چشمی بی حسی شرایط لازم برای جراحی فراهم می گردد.

حین جراحی

  1. یک نگهدارنده پلک روی چشم شما می گذارند تا مانع از پلک زدن شما شود.
  2. جراح، سلول های سطحی قرنیه چشم شما را بر می دارد. این کار ممکن است با لیزر، تیغ، الکل مایع یا برس انجام شود.
  3. لیزری که با اندازه گیری های چشم شما برنامه ریزی شده بود، با استفاده از لیزر اِگزایمر، قرنیه را تغییر شکل می دهد. احتمالاً هنگامی که لیزر کار می کند، صدای بوق آن را می شنوید.
  4. جراح یک لنز تماسی بانداژ به عنوان پانسمان روی چشم شما قرار می دهد. این کار باعث می شود چشم شما تمیز بماند و در حین فرآیند بهبودی عفونت نکند. این لنز چند روز تا یک هفته روی چشم شما باقی خواهد ماند.

عوارض جانبی پی آر کی (PRK)

می توانید انتظار ناراحتی یا درد را تا 3 روز بعد از جراحی پی آر کی (PRK) داشته باشید. اغلب داروی مسکن برای کنترل این درد کافیست. چنانچه دردی که دارید بیشتر از آن است که بتوانید تحمل کنید، از جراح خود بخواهید تا برای شما داروی مسکن تجویز کند. هم چنین ممکن است چشم های شما احساس ناراحتی و یا آبریزش داشته باشد. احتمال دارد حین بهبودی چشم های خود متوجه حساسیت بیشتر به نور شوید. در ضمن برخی افراد طی روزها و هفته های اول بعد از جراحی پی آر کی (PRK) ممکن است تا حدی به ویژه در نور کم، مواردی همچون هاله یا تاری خفیفی را تجربه کنند.

با وجود این که جراحی پی آر کی (PRK) ایمن در نظر گرفته می شود، اما همچون همه عمل های دیگر کاملاً بدون خطر نیست. این عوارض عبارتند از:

  • افت دید
  • خشکی چشم شدید
  • کاهش نتایج به مرور زمان، به ویژه در افراد مسن و دوربین
  • ایجاد کدورت قرنیه

هرچند این عوامل محتمل هستند، اما خطر ایجاد این عوارض بسیار نادر بوده و در صورت ایجاد قابل مدیریت می باشند.

بهبودی پس از جراحی پی آر کی (PRK)

شما بعد از جراحی در کلینیک استراحت می کنید و بعد به منزل می روید. روز جراحی برای هیچ کاری به جز استراحت برنامه ریزی نکنید. احتمالاً بسته نگه داشتن چشم ها به بهبودی و راحتی کلی شما کمک می کند.

ممکن است جراح بخواهد شما را روز بعد از جراحی معاینه کند تا نتایج و میزان راحتی را ارزیابی کند. چنانچه متوجه نشانه ای از عفونت شدید، فوراً با مطب جراح خود تماس بگیرید. علائم عفونت عبارتند از:

  • قرمزی
  • عفونت یا چرک
  • تورم
  • تب

تا زمان برداشته شدن لنزهای تماسی بانداژ به هیچ عنوان چشم های خود را خیس نکنید. تا 1 ماه از مواد آرایشی در اطراف چشم استفاده نکنید. اگر لنز تماسی بانداژ از جای خود کنده شد یا افتاد، بی درنگ به جراح خود اطلاع دهید. برای برداشتن لنز از چشم باید طی 7 روز به جراح خود مراجعه کنید. ممکن است در ابتدا بینایی شما بهتر از قبل از عمل باشد. با این وجود طی چند روز اول بهبودی تا حدودی کدر خواهد شد. سپس به طور چشمگیری بهتر خواهد شد. بسیاری از مردم وقتی لنز تماسی بانداژ را بر می دارند، متوجه بهبود بینایی خود می شوند.

جراحی پی آر کی (PRK) چیست؟
جراحی پی آر کی (PRK) چیست؟

چشم های خود را نخارانید و یا لنزهای تماسی بانداژ را از روی آنها برندارید

از جراح خود بپرسید که چه زمانی می توانید صورت خود را با صابون بشویید یا از شامپو استفاده کنید.

ممکن است جراح تان تا بهبودی چشم ها پس از جراحی پی آر کی (PRK) ، به شما پیشنهاد کند مدتی استراحت کنید. درباره رانندگی، مطالعه و استفاده از کامپیوتر هم با ایشان صحبت کنید. این نوع فعالیت ها در ابتدا مشکل خواهند بود. تا زمانی که چشم های شما دیگر تار نشود، به ویژه در شب، باید از رانندگی پرهیز کنید. تلاش کنید تا حداقل یک هفته عرق در چشم های شما نریزد؛ چون ممکن است سبب تحریک آنها شود. حداقل به مدت یک ماه از شرکت در ورزش ها یا هر نوع فعالیتی که ممکن است باعث آسیب به چشم های شما شود، پرهیز کنید.

بهتر است تا 1 ماه از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید تا اشعه ماوراء بنفش موجود در محیط به چشم های شما آسیبی نرساند. چند هفته از شنا و سایر ورزش های آبی، حتی با عینک پرهیز کنید. در ضمن تلاش کنید در همان مدت هم گرد و غبار یا خاک وارد چشم های تان نشود. چند هفته طول می کشد تا بینایی شما به طور کامل دارای ثبات شود. معمولاً بینایی بعد از یک ماه حدود %80 و تا سه ماه حدود %95 بهبود می یابد. صحت علمی مطالب موجود در مقاله توسط جناب آقای دکتر سالار ظاهریانی، جراح و متخصص چشم تأیید شده است.

ترجمه و گردآوری: سیمین بافنده

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا