پوست و زیبایی

پسوریازیس چیست، علل و عوامل بوجود آمدن آن کدامند؟ آیا این بیماری درمان دارد ؟

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول های پوستی می شود. این تجمع سلول ها باعث پوسته پوسته شدن سطح پوست می شود. التهاب و قرمزی در اطراف پوسته ها نسبتاً شایع است. این بیماری نوعی اختلال پوستی است که باعث می شود سلول های پوست تا 10 برابر سریعتر از حد طبیعی تکثیر شوند.

این باعث می شود پوست به صورت لکه های قرمز ناهموار پوشیده شده با پوسته های سفید ایجاد شود. این پوسته پوسته ها می توانند در هر جایی رشد کنند. اما بیشتر در پوست سر ، آرنج ، زانو و کمر ظاهر می شوند.

این مشکل معمولا در اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. در حالت عادی سلول های طبیعی پوست در طی یک ماه کاملاً رشد کرده و از بین می روند. اما در این بیماری ، سلول های پوستی فقط در مدت سه یا چهار روز این کار را انجام می دهند.

درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما با دارو و نور درمانی می توان این بیماری رو کنترل کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

پسوریازیس چیست ؟
پسوریازیس چیست ؟

علائم  بیماری پسوریازیس چیست ؟

علائم و نشانه های این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. این علائم رایج عبارتند از:

  • لکه های قرمز رنگ پوست پوشیده شده از پوسته های ضخیم و نقره ای
  • نقاط کوچک پوسته پوسته شده (که معمولاً در کودکان دیده می شود)
  • پوستی خشک و ترک خورده که ممکن است دچار خونریزی یا خارش شود.
  • خارش ، سوزش یا درد در اطراف پلاک ها
  • پلاک های پوسته پوسته شده در پوست سر
  • ناخن های ضخیم در انگشتان  دست و پا ، تغییر رنگ و سطوح حفره ای ناخن ها. ناخن ها ممکن است خرد شوند یا از بستر ناخن جدا شوند.
  • مفاصل متورم و سفت : افراد مبتلا به این بیماری می توانند به نوعی آرتروز به نام آرتریت پسوریازیس مبتلا شوند. این نوع آرتریت باعث درد و تورم در مفاصل می شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن پسوریازیس می شود ؟

در مورد علت این مشکل عامل مشخصی بیان نشده است. با این حال ، بر اساس تحقیقات انجام شده دو عامل اساسی که منجر به ایجاد این بیماری می شود شامل :

  1. سیستم ایمنی :

این بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن فرد است. در بیماری هایی که منشا آن سیستم ایمنی بدن است بدن به خود حمله می کند. در رابطه با این بیماری ، گلبول های سفید خون معروف به سلول های T به اشتباه سلول های پوست را مورد حمله قرار می دهند. به طور طبیعی وظیفه گلبول های سفید حمله و از بین بردن باکتری های مهاجم و مبارزه با عفونت ها می باشد.

این حمله اشتباه باعث می شود روند تولید سلول های پوستی به بیش از حد معمول برسد. تولید سلولهای پوستی با سرعت بالا باعث رشد سریع سلولهای جدید پوست می شود. آنها به سطح پوست رانده شده و در آنجا جمع می شوند. این منجر به پلاک هایی می شود که بیشتر با این بیماری مرتبط هستند. حملات به سلولهای پوست همچنین باعث ایجاد مناطق قرمز و ملتهب پوست می شود.

  1. ژنتیک :

برخی افراد ژن هایی را به ارث می برند که احتمال ابتلا را در آنها بیشتر می کند. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به این بیماری پوستی باشد ، خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است. طبق مطالعات انجام شده تقریباً 2 تا 3 درصد از افراد دارای این ژن به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا این بیماری مسری است ؟

خیر. شخصی نمی تواند آن را از شخص دیگری بگیرد. همچنین نمی تواند با تماس پوست به پوست آن را به شخص دیگری منتقل کند. لمس مستقیم هر روز فرد مبتلا به این مشکل هرگز این بیماری را منتقل نمی کند. اگرچه این بیماری از فردی به فرد دیگر مسری نیست. اما یک گرایش ارثی شناخته شده وجود دارد. بنابراین ، سابقه خانوادگی برای تشخیص بسیار مفید است.

بیشتر افراد درگیر به این بیماری مبتلا به نوع پلاکی آن هستند.
بیشتر افراد درگیر به این بیماری مبتلا به نوع پلاکی آن هستند.

انواع مختلف بیشتر پسوریازیس کدامند ؟

پسوریازیس پلاکی (Plaque Psoriasis) :

متداول ترین نوع از این بیماری نوع پلاکی  است. آکادمی پوست آمریکا  تخمین می زند که 80 درصد افراد درگیر به پسوریازیس به این نوع از بیماری مبتلا هستند. این نوع بیماری باعث ایجاد لکه های قرمز و ملتهبی می شود که مناطقی از پوست را می پوشاند. این تکه ها غالباً با مقیاس یا پلاک های نقره ای مایل به سفید پوشانده می شوند. این پلاک ها معمولاً در آرنج ، زانو و پوست سر دیده می شوند.

پسوریازیس قطره ای (Guttate Psoriasis) :

این نوع معمولا در کودکان و در همراهی با برخی از بیماری های عفونی در آن ها بروز می کند. تقریباً 8 درصد از مبتلایان دچار نوع قطره ای این بیماری هستند. علائم این نوع بیماری شامل لکه های کوچک ، گرد و قرمز ناشی از التهاب است. این مشکل اغلب در بازوها ، پاها و تنه ظاهر می شود. با این حال ، می تواند بر روی هر منطقه از بدن نیز تأثیر بگذارد.

پسوریازیس پوسچولار  (Pustular psoriasis):

پوسچولار در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. این نوع از بیماری باعث ایجاد تاول های سفید و چرکی در نواحی وسیعی از پوست قرمز و ملتهب می شوند. پوسچولار به طور معمول در نواحی کوچکتری از بدن مانند دست ها یا پاها قرار دارد. اما با این حال می تواند به طور گسترده ای گسترش یابد.

پسوریازیس معکوس (Inverse Psoriasis) :

نوع معکوس این بیماری باعث ایجاد ضایعات قرمز و براق می شود. علائم نوع معکوس شامل پوست ملتهب و قرمز ، صاف و پوسته پوسته نیست. بلکه این نوع چین های پوستی بیشتر زیر بغل ، کشاله ران ،زیر پستان، ناحیه تناسلی و باسن را تحت تاثیر قرار می دهند. این عامل می تواند باعث خارش و درد شدید شود.

پسوریازیس ناخن (Nail Psoriasis) :

این نوع می تواند ناخن ها و انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه باعث ایجاد حفره ، رشد غیرطبیعی ناخن و تغییر رنگ آن ها شود. ناخن ها ممکن است شل شده و از بستر خود جدا شوند. در موارد شدید نیز ممکن است باعث خرد شدن ناخن شود. دو مورد از بروزترین و موثرترین درمان هایی که برای این نوع از بیماری مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از دستگاه یونتوفرزیس و درموجِت است. در دستگاه درموجِت کورتون به اطراف ناخن تزریق می شود که البته این روش کاملا بدون درد است.کلینیک جُوان با در اختیار داشتن به روزترین دستگاه یونتوفرزیس و درموجِت جهت درمان پسوریازیس ناخن همه روزه در اختیار شما عزیزان می باشد.

پسوریازیس اریتودرمیک Erythrodermic psoriasis :

این نوع بیماری نادر است و حدود دو درصد از افراد مبتلا را درگیر می کند. این نوع از بیماری می تواند باعث قرمزی شدید و ریزش لایه های پوستی شود. این مشکل تقریباً روی کل بدن تأثیر می گذارد و می تواند زندگی را تهدید کند. علائم دیگر شامل خارش و درد شدید ، تغییر در ضربان قلب و دما ، کمبود آب و تغییرات ناخن است.

درمان پسوریازیس ناخن با یونتوفرزیس
درمان پسوریازیس ناخن با یونتوفرزیس

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، این عامل ها شامل :

  • سابقه خانوادگی :

داشتن یک والد مبتلا به پسوریازیس خطر ابتلا به این بیماری را در شما افزایش می دهد. اگر که هر دو والد مبتلا به این بیماری باشند همچنان ابتلای شما هم به این بیماری افزایش بیشتری پیدا می کند.

  • استرس :

استرس می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد . اگر استرس زیاد و غیر معمول می تواند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهد.

  • سیگار کشیدن :

استعمال دخانیات نه تنها خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می دهد بلکه ممکن است باعث افزایش شدت بیماری شود . همچنین سیگار کشیدن نیز ممکن است در بروز اولیه بیماری نقش داشته باشد.

چه عواملی باعث تحریک و تشدید این بیماری می شود؟

بسیاری از افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند ممکن است سالها بدون علامت باشند. اما تا زمانی که بیماری توسط برخی از عوامل محیطی تحریک شود. عوامل محرک این بیماری عبارتند از:

  • عفونت های ویروسی و باکتریایی
  • شرایط آب و هوایی ( به ویژه هوای سرد و خشک)
  • آسیب به پوست ( مانند بریدگی یا جراحت ، گزش حشرات )
  • آفتاب سوختگی شدید
  • استرس: استرس غیرمعمول ممکن است باعث شعله ور شدن بیماری شود. با کنترل و مدیریت استرس می توانید شعله ور شدن بیماری را کاهش داده و از آن جلوگیری کنید.
  • سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • مصرف الکل : مصرف زیاد الکل می تواند باعث شعله ور شدن علائم بیماری شود. اگر بیش از حد از الکل استفاده می کنید ، ممکن است همین عامل باعث شیوع بیشتر این بیماری شود .
  • استفاده از داروهای خاص ( از جمله لیتیوم ، داروهای فشار خون بالا و ضد مالاریا )
درمان پسوریازیس ناخن با یونتوفرزیس
درمان پسوریازیس ناخن با یونتوفرزیس

این بیماری در کودکان چگونه بروز می کند ؟

کودکان می توانند این بیماری را در درجات مختلف خفیف ، متوسط ​​تا شدید را تجربه کنند. این یک بیماری مادام العمر است و با داروهایی می توان آن را کنترل کرد . بیشتر موارد این بیماری در کودکان خفیف است و با درمان بهتر می شود. اغلب ، یک عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوک گلو برای اولین بار در کودکان باعث این بیماری می شود. کودکان دیگر نیز ژن های خاصی را از والدین دریافت می کنند که احتمال ابتلای آنها را بیشتر می کند.

این مشکل زمینه ساز کدامیک از بیماری ها است؟

اگر به این بیماری مبتلا هستید ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری ها می باشید ، از جمله:

  • آرتریت پسوریازیس : که باعث درد ، سفتی و تورم در مفاصل و اطراف آن می شود.
  • بیماری های چشمی : مانند ورم ملتحمه ، بلفاریت و یووئیت
  • چاقی، دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا، بیماری قلب و عروقی
  • برخی از بیماری های خود ایمنی (مانند بیماری سلیاک ، اسکلرودرمی و بیماری التهابی روده )
  • افسردگی

پزشک چگونه این بیماری را تشخیص می دهد ؟

برای تشخیص این بیماری ممکن است به دو آزمایش یا معاینه لازم باشد :

  • معاینه ی فیزیکی :

اکثر پزشکان با یک معاینه بدنی ساده قادر به تشخیص هستند. علائم این بیماری به طور معمول مشهود است. همین نشانه ها این بیماری را از سایر بیماری ها که ممکن است علائم مشابه ایجاد کند ، قابل تشخیص می کند. در صورتی که اعضای خانواده شما نیز به این بیماری مبتلا باشند، نیاز است که این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

  • نمونه برداری از پوست :

اگر علائم مشخص نبود یا اگر پزشک به وجود این بیماری مشکوک شود، ممکن است پزشک نمونه کوچکی از پوست را برای بررسی دقیق تر بردارد. سپس نمونه پوست به آزمایشگاه ارسال می شود . در آنجا زیر میکروسکوپ بررسی می شود. این نمونه برداری از پوست می تواند نوع بیماری شما را تشخیص دهد. همچنین می تواند سایر اختلالات یا عفونت های احتمالی را رد کند. هیچ آزمایش دیگری برای تایید یا رد این بیماری وجود ندارد.

انواع مختلف بیماری
انواع مختلف بیماری

چه راه هایی برای درمان این بیماری وجود دارد ؟

خوشبختانه ، درمان های زیادی وجود دارد. برخی رشد سلول های جدید پوست را کند می کنند . برخی دیگر خارش و خشکی پوست را تسکین می دهند. پزشک با توجه به اندازه بثورات ، مناطق درگیر ، سن ، سلامت کلی شما و سایر موارد یک برنامه درمانی مناسب برای شما انتخاب خواهد کرد. درمان های معمول شامل:

  • درمان های موضعی : کرم ها و پمادهایی که مستقیماً روی پوست قرار می گیرند. این درمان های موضعی می توانند برای کاهش پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​مفید باشند. درمان های موضعی این بیماری شامل موارد زیر است:
    • کورتیکواستروئیدهای موضعی
    • رتینوئیدهای موضعی
    • آنترالین
    • آنالوگ های ویتامین D
    • اسید سالیسیلیک
    • مرطوب کننده
    • داروهای سیستمیک

درمان های این بیماری در سطح متوسط ​​تا شدید شامل موارد زیر است:

نور درمانی

پزشک نور ماورا بنفش را به پوست شما می تاباند تا رشد سلول های پوست را کُندتر کند . در این درمان از نور ماورا بنفش (UV) یا نور طبیعی استفاده می شود. بیشتر افراد مبتلا به درجه متوسط ​​تا شدید این بیماری از ترکیبی از روش های درمانی بهره مند می شوند.

متوترکسات : متوترکسات یک درمان بسیار موثر برای این بیماری است. اما با توجه به عوارضی که می تواند در رابطه با بیماری مغز استخوان،کبد و همچنین مشکلات ریوی داشته باشد، حتما باید تحت نظر پزشک باشید و آزمایشات روتین را انجام دهید.

رتینوئیدها

این قرص ها ، کرم ها ، لوسیون ها و ژل ها دسته ای از داروها هستند که به ویتامین A مربوط می شوند. در صورتی که فرد بیمار باردار باشد نباید از رتینوئیدها استفاده کند.

زیرا استفاده از این دارو در بارداری می تواند عوارض جانبی جدی از جمله نقص مادرزادی را ایجاد کند. بنابراین برای خانم هایی که باردار هستند و یا قصد بچه دار شدن دارند توصیه نمی شود. این دارو تنظیم کننده سیستم ایمنی هستند. بنابر این در موارد جدی که به سایر درمانها پاسخ نمی دهند ، مصرف می شود.

درمان های بیولوژیک

این درمان ها با تنظیم کنندگی سیستم ایمنی بدن باعث کنترل بهتر التهاب ناشی از این بیماری می شوند.

نکاتی در زمینه تغییر در سبک زندگی می تواند منجر به کنترل و کاهش علائم این بیماری شود

در کنار درمان های دارویی رعایت نکاتی در زمینه تغییر در سبک زندگی می تواند منجر به کنترل و کاهش علائم این بیماری شود. این عوامل شامل :

  • لاغر شدن : اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن ممکن است از شدت بیماری بکاهد. کاهش وزن همچنین ممکن است درمان های دیگر را موثرتر کند.
  • رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید: مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید. این موارد در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می شوند. مصرف پروتئین هایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد ، ساردین و میگو را افزایش دهید.
  • خودداری از مصرف غذاهایی که منجر به التهاب می شود: این بیماری به طور کل باعث التهاب می شود. اجتناب از این غذاها ممکن است علائم بیماری را بهبود بخشد. این غذاها عبارتند از:
    • گوشت قرمز
    • شکر تصفیه شده
    • غذاهای فراوری شده
    • محصولات لبنی
  • الکل کمتری بنوشید: مصرف الکل می تواند خطر شعله ور شدن بیماری را افزایش دهد. در صورت امکان مصرف الکل را کم کنید یا مصرف آن را به طور کامل قطع کنید.
  • دوری از استرس و اضطراب در زندگی روزمره

منابع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا