چشم

عینک آفتابی و نحوه انتخاب آن

درباره عینک آفتابی

عینک آفتابی یکی از وسیله هایی است که امروزه استفاده از آن تقریبا ضروری شده است. شاید برای برخی از افراد استفاده از عینک آفتابی نمادی از به روز بودن و یا فشن بودن باشد. اما باید بدانید که این وسیله نه تنها یک اکسسوری بسیار جذاب و کاربردی است بلکه استفاده از آن تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی چشم دارد. فاکتورهای مختلفی مانند اشعه فرا بنفش، گرد و غبار و آلودگی ها ممکن است سبب آسیب رسیدن جدی به چشم شود.

محافظت عینک از چشم در برابر اشعه های مضر خورشید یکی از مهم ترین مزایای آن می باشد. البته باید توجه داشته باشید که هر عینکی نمی تواند این ویژگی را داشته باشد. بنابراین حتما قبل از اقدام به خرید هر عینکی درباره ی خاصیت ضد اشعه آن اطلاعاتی را کسب نمایید.خریدن عینک آفتابی که نمی تواند از چشم شما در معرض اشعه فرا بنفش محافظت نماید در واقع ریختن پول به سطل زباله می باشد. اشعه فرا بنفش یکی از مضرترین اشعه های خورشید است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل از بین رفتن قسمتی از لایه اوزون مقدار زیادی از آن به زمین می رسد.

این اشعه در طولانی مدت می تواند باعث آسیب در قسمت شبکیه چشم شده و یا در مواردی باعث بروز آب مروارید گردد. با توجه به این نکات باید قبل از خرید عینک آفتابی و توجه به ویژگی های دیگر آن، این مورد را در اولویت خود قرار دهید. محافظت عینک از چشم در برابر اشعه های مضر آفتاب در واقع یکی از اصلی ترین کاربردهای آن می باشد. حتما از مراکز معتبر عینک خود را تهیه کرده و درباره ی مرغوب بودن آن اطمینان یابید.

عینک آفتابی
عینک آفتابی

کودکان نیز حتما باید از عینک آفتابی استفاده نمایند

متاسفانه شاید این تفکر غلط در بیشتر جوامع وجود داشته باشد که نیازی به استفاده عینک توسط کودکان نیست. حتما به ضرورت استفاده ضد آفتاب توسط همه افراد واقف هستید.خورشید یکی از اجزای اصلی کیهان است که برای زمین فواید بسیار زیادی را دارد. نور آفتاب سبب ایجاد حیات و زندگی بر روی زمین شده است. متاسفانه به دلیل دستکاری ها و دخالت های مخرب انسان ها بر روی زمین، جو اتمسفر دچار اختلال هایی شده است و در سالهای اخیر اشعه هایی به زمین می رسد که برای انسان و تمام موجودات زنده بسیار مضر می باشد. همه ی بچه ها باید توسط یک ضد آفتاب خوب و قوی در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت شوند. چشم ها نیز باید در برابر این اشعه ها محافظت گردند.

استفاده از یک عینک آفتابی خوب و با کیفیت که از رسیدن مقدار آسیب زا پرتو فرا بنفش به چشم جلوگیری می نماید حتما برای کودکان نیز لازم است. پوست و بدن کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار حساس تر و آسیب پذیر تر می باشد.والدین حتما باید به طور روزانه از ضد آفتاب مخصوص و عینک مناسب برای کودکان خود استفاده نمایند.

بهتر است چه نوع لنزی داشته باشد
بهتر است چه نوع لنزی داشته باشد

بهتر است چه نوع لنزی داشته باشد؟

عینک ها بنابر کیفیت و نوع جنس دارای لنزها و شیشه های متفاوتی می باشند. در صورتی که چشم شما دارای شماره است و در حالت عادی از عینک طبی استفاده می کنید پیشنهاد می گردد قبل از خرید عینک آفتابی حتما با چشم پزشک خود مشورت نموده و عینک خود را بنابر شماره چشمهایتان تهیه نمایید. لنزهای پلاریزه نوعی از عدسی ها هستند که مانع ورود نور آزاردهنده خورشید به داخل چشم می گردد. این لنزها دارای نوعی ضد انعکاس هستند که سبب می شود تا شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

نوعی دیگری از لنزهای عینک آفتابی نوع آینه ای آن می باشد.این لنزها با داشتن حالت آینه ای میزان نور ورودی به داخل چشم را بسیار کاهش می دهند. به احتمال زیاد عینک ورزشکارانی مانند کوهنوردان، اسکی بازان و موج سواران را دیده اید. این ورزشکاران به دلیل قرار داشتن در شرایطی که نور به صورت کامل از سطح سفید به چشم منعکس می شود، از عینک هایی با لنزهای آینه ای استفاده می نمایند. بهتر است قبل از خرید و انتخاب عینک اطلاعات کامل و دقیقی را درباره ی انواع لنزها به دست آورید.

نحوه انتخاب عینک آفتابی بر اساس فرم صورت
نحوه انتخاب عینک آفتابی بر اساس فرم صورت

نحوه انتخاب عینک آفتابی بر اساس فرم صورت

بعد از دانستن اهمیت استفاده از عینک و آشنا شدن با انواع لنزهای با کیفیت حال نوبت به انتخاب فرم عینک می رسد. انسان ها دارای فرم های صورت متفاوتی هستند و برای هر کدام از صورت ها باید فرم خاصی از عینک را انتخاب نمایید. انواع فرم صورت ها عبارتند از بیضی، گرد، مثلث، قلبی و لوزی شکل، هر کدام از این موارد باید عینک آفتابی با فرم متفاوتی را انتخاب نمایند.

در صورتی که فرم عینک با صورت فرد متناسب نباشد قطعا جلوه ی خوبی را نخواهد داشت. می توان گفت بیشتر افراد دنیا دارای صورت بیضی شکل هستند.برای صورت های بیضی شکل توصیه می شود تا از عینک هایی با فرم های مستطیل و یا چند ضلعی استفاده شود. صورت های گرد بهتر است از فریم هایی استفاده نمایند که باریک تر از بقیه هستند. افراد دارای صورت گرد معمولا چاق به نظر می رسند، این افراد با انتخاب عینک های باریک می توانند صورت خود را کشیده تر نشان دهند. افراد دارای صورت های مثلثی بهتر است از عینک هایی با فریم بیضی شکل استفاده نمایند. عینک خلبانی برای این افراد بهترین انتخاب می باشد.

جنس فریم باید چه نوع باشد
جنس فریم باید چه نوع باشد

جنس فریم عینک آفتابی باید چه نوع باشد؟

شما باید بر اساس نیاز و کاربردی که قرار است از عینک داشته باشید نوع فریم آن را مشخص نمایید. امروزه بیشتر سه نوع جنس فریم وجود دارد. فلزی، پلی کربنات و پلاستیک. در صورتی که جنس فریم شما فلزی باشد نباید انتظار راحتی زیاد از عینک آفتابی خود داشته باشید. فریم های فلزی به راحتی شکل می پذیرند و تقریبا انعطاف پذیر هستند.

البته باید توجه داشته باشید که این نوع فریم آسیب پذیر تر است و نباید از آن در ورزش ها استفاده نمود زیرا امکان آسیب دیدن آن وجود دارد. فریم های پلاستیک نیز در بازار به وفور یافت می شود. این فریم ها دارای راحتی و امنیت متوسطی هستند و شما می توانید با پرداخت هزینه کم آن را تهیه نمایید.

اما اگر به دنبال کیفیت هستید خریدن این نوع فریم را توصیه نمی کنیم. پلی کربنات یکی از بهترین نوع فریم برای عینک آفتابی می باشد. این جنس فریم دارای راحتی  بسیار زیادی است و می تواند قدرت تحمل زیادی را داشته باشد.بیشتر عینک های ورزشکاری از جنس پلی کربنات ساخته می شود تا در برابر فشار و ضربه مقاوم باشند. در صورتی که به دنبال کیفیت هستید خرید این نوع فریم توصیه می گردد.

عینک آفتابی را از فروشگاه معتبر بخرید
عینک آفتابی را از فروشگاه معتبر بخرید

عینک را از فروشگاه معتبر بخرید

حتما عینک آفتابی خود را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید. استفاده از عینک بی کیفیت و نا مرغوب موجب آسیب بسیار زیادی به چشمان شما می گردد. سعی کنید هرگز از عینک های ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده نکنید. در صورت استفاده طولانی مدت از این نوع عینک ها آسیب بسیار زیادی را به چشم ها وارد خواهید کرد.

حتما برای خرید عینک آفتابی خود به فروشگاهی معتبر مراجعه نموده و از استاندارد بودن عینک مطمئن گردید. بهتر است برای خرید عینک واقعا هزینه کنید. البته توجه داشته باشید که متاسفانه برخی از افراد نیز با ارائه اجناس فیک و قیمت های بسیار گران قیمت اقدام به سودجویی می کنند. قطعا خریدن عینک های برند که نام های مطرحی در دنیا هستند کار سختی خواهد بود زیرا این برندها قیمت های بسیار بالایی را دارند. حال اگر افرادی با این عنوان که اجناس اورجینال را به نصف قیمت و یا بسیار پایین می فروشند، کالاهایی را به شما ارائه کردند شما یقین داشته باشید که آن عینک ها فیک هستند. بهتر است از برندهای ارزان تر و یا ایرانی خریداری کنید ولی به هیچ وجه برای عینک های فیک پول پرداخت نکنید.

چه زمانی باید عینک آفتابی بزنیم؟

این سوال تقریبا برای همه پیش می آید که واقعا چه زمانی باید از عینک آفتابی استفاده نماییم؟

همان طور که از نامش پیداست این عینک برای آفتاب است و هر جا و در هر ساعتی که نور آفتاب وجود داشته باشد حتما باید از آن استفاده نماییم. برخی اینگونه می پندارند که عینک صرفا برای ظهر است و فقط باید وقتی آفتاب مستقیم می تابد از آن استفاده نماییم اما باید بدانید که عینک را باید در هر زمان از روز که آفتاب وجود دارد باید استفاده نمود. برخی از افراد نیز بر این اعتقاد هستند که عینک آفتابی را صرفا باید در فصل تابستان استفاده کرد و نیازی نیست در فصل های دیگر که نور خورشید مستقیم به زمین نمی رسد به چشم زد.

باید بدانید که این عینک باید در چهار فصل استفاده گردد. نور خورشید در فصل های سرد به خصوص فصل زمستان ممکن است بیش از سایر فصل ها آزار دهنده و آسیب رسان باشد. انعکاس نور از روی برف سفید که در زمستان می بارد ممکن است بسیار آزار دهنده تر از نور مستقیم در وسط تابستان باشد.

سخن پایانی

حتما از مناسب بودن فرم عینک بر روی صورت مطمئن باشید. برخی از افراد عینک های بسیار بزرگ را برای صورت خود انتخاب می نمایند که اصلا بر روی صورت خوب دیده نمی شوند. سعی کنید اندازه ای را انتخاب نمایید که مناسب فرم صورت شما باشد. از راحت بودن عینک مطمئن گردید. استفاده طولانی مدت عینک آفتابی سبب می شود که در صورت راحت نبودن و یا سنگین بودن ردی را روی صورتتان بگذارد و یا استفاده از آن برای ساعت های طولانی بسیار آزار دهنده باشد. در هنگام خرید حتما از راحت و سبک بودن آن اطمینان یابید.

عینک آفتابی نه تنها یک اکسسوری بسیار زیبا و قدرتمند در استایل هر کسی است بلکه این وسیله یکی از ضرورت ها برای حفظ سلامتی چشم و بدن در برابر خورشید می باشد. نباید به یک عینک آفتابی صرفا از لحاظ مد و فشن بودن نگاه شود.حتما یک عینک استاندارد بخرید و از خریدن انواع عینک های فیک بپرهیزید.

توصیه می شود برای خریدن این اکسسوری هزینه کنید و در صورتی که از بودجه متوسطی برخوردار هستید سعی کنید از برندهای ایرانی و یا متوسطی که استاندارد های لازم را در ساخت عینک آفتابی رعایت می کنند خریداری نمایید.پول پرداخت کردن برای یک عینک مناسب و استاندارد یک سرمایه گذاری طولانی مدت بر روی سلامتی چشم ها و بدن می باشد.


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا