مو

روتین مو و مراقبت های آن چیست؟

فواید مراقبت های روتین از مو

مراقبت های روتین از مو در حفظ سلامتی و درخشندگی مو نقش بسزایی دارد. مراقبت های روتین از مو همانند مراقبت های روتین از پوست دارای اهمیت است. عوامل زیادی بر نیازهای موی شما در هر روز تأثیر می گذارد ، مانند آب و هوا ، رژیم غذایی ، آلودگی، محصولاتی که برای موی خود استفاده می کنید و موارد دیگر. اولین قدم در مراقبت از مو شناخت جنس و نوع موهای خود است. زیرا هر نوع مو به محصولات و شامپوهای خاصی نیاز دارد . در حالت ایده آل ، بهترین رژیم های طبیعی مو شامل محصولاتی است که در رفع دو مورد از مهمترین نیازهای مو یعنی: پروتئین و رطوبت ، با یکدیگر ترکیب هستند. آیا تا بحال به این فکر کردید که چگونه نوع موی خود را بشناسید؟

موارد بسیاری در رابطه با مراقبت های روتین از مو وجود دارد که برای همه افراد مفید خواهد بود. انجام مراقبت های روتین از مو آسان است . در ادامه به تکنیک های مراقبت های روتین از مو خواهیم پرداخت. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

مراقبت های روتین از مو باعث سلامتی و شادابی موها می شود.
مراقبت های روتین از مو باعث سلامتی و شادابی موها می شود.

نکات کلیدی در زمینه مراقبت های روتین مو

برخی از نکات  اساسی که توسط متخصصین پوست در مراقبت های روتین از مو بیان شده و می تواند برای حفظ سلامت مو مهم باشد و باید به آن ها عمل کنید شامل :

نوع موهای خود را برای روتین مو بشناسید

جنس موهای هر فرد با شخص دیگری متفاوت است. پس اولین کاری که باید انجام شود شناختن نوع موی خود است. انواع موها در یکی از6  دسته زیر قرار می گیرد:

  1. چرب
  2. خشک
  3. صاف
  4. موج دار
  5. فرفری
  6. نرم

هر کدامیک از انواع موها جنبه های مثبت و منفی خود را دارد. پس از تشخیص نوع موهای خود ، همیشه از شامپوها و محصولاتی استفاده کنید که مطابق با موهای شما ساخته و گردآوری شده اند.

زیرا مراقبت های روتین از مو در هر فردی با فرد دیگر با توجه به جنس موی او متفاوت است. به عنوان مثال ، موهای صاف معمولاً سریعتر از موهای فرفری چرب می شوند . علت ایجاد شدن سریعتر چربی در موهای صاف این است که روغن های طبیعی مو به سرعت در ساقه مو گسترش می یابد.

از شستن موها با آب گرم خودداری کنید.
از شستن موها با آب گرم خودداری کنید.

از شستن روزانه و مداوم آن خودداری کنید

بسیاری از مردم بر این باورند که باید موهای خود را به صورت روزانه بشویند. اما در حقیقت همه موها و انواع متفاوت آن باید یک روز در میان یا چند بار در هفته شسته شوند. یکی از نکاتی که در مراقبت های روتین از مو وجود دارد این است که موها را به طور متعادل بشویید و از شستن مداوم آن خودداری کنید.

شستن بیش از حد موها مانع از بازگشت روغن های طبیعی در موهای شما می شود که در نتیجه می تواند به موهای شما آسیب برساند. به طور کلی ، افرادی که موهای صاف دارند بیشتر از افرادی که موهای ضخیم ، مجعد یا موج دار دارند ، نیاز به شستشوی مو دارند. اگر موهای خشک دارید ، بهتر است که هر سه روز یکبار آنها را بشویید. همچنین در صورتی که جنس موهای شما چرب است توصیه می شود در صورت نیاز یک روز در میان موها شسته شوند.

از شستن موها با آب گرم خودداری کنید

آب گرم در واقع می تواند باعث از بین رفتن روغن های طبیعی مو شود. با شستن موها با آب ولرم ، در حقیقت مانع از دست دادن هرگونه درخشش طبیعی مو و کدر شدن موها خواهید شد.

شامپوها و محصولاتی انتخاب کنید که متناسب با جنس موی شما باشد.
شامپوها و محصولاتی انتخاب کنید که متناسب با جنس موی شما باشد.

شامپو مناسب انتخاب کنید

داشتن موهای تمیز یکی از مهمترین عوامل برای حفظ موهای سالم است. صرف نظر از نوع موهای شما ، باید مطمئن شوید که موها را به درستی با شامپو بشویید و تمیز نگه دارید. دفعات شستشو بستگی به نوع موهای شما دارد. هرگز از آب داغ برای شستن موهای خود استفاده نکنید . زیرا می تواند چربی طبیعی موهای شما را از بین ببرد و موهای خشک و کدر را ایجاد می کند. اگر پوست سر شما چرب است ، باید موهای خود را یک روز در میان بشویید.

شستن موها از ایجاد چربی روی پوست سر که باعث می شود موهای شما چرب به نظر برسد جلوگیری می کند. افرادی که مو و پوست سر معمولی دارند می توانند موهای خود را در مواقع ضروری بشویند. شما می توانید موهای خود را دو بار در هفته یا بر اساس نیاز خود بشویید.

 اگر پوست سر شما خشک است ، نباید هر روز موهای خود را بشویید زیرا فقط باعث خشک تر شدن پوست سر می شود. بهتراست هفته ای یک یا دو بار موهای خود را بشویید. انتخاب محصولات مناسب مو برای موهای طبیعی و مراقبت های روتین از مو ضروری است.

استفاده از نرم کننده های مو حاوی پروتئین

شستن موها با شامپوی خوب مهم است اما نرم کننده برای حفظ سلامت موهای شما بسیار مهم تر است. نرم کننده می تواند به موهای شما رطوبت بیشتری ببخشد و درخشندگی بسیاری به موها بدهد. پس از شستن موهای خود با شامپو ، باید به ساقه موهای خود نرم کننده بزنید. سپس بعد از دو الی سه دقیقه موها را آبکشی کنید.

نباید از نرم کننده برای شستن پوست سر یا ریشه موها استفاده شود. نرم کننده های حاوی پروتئین در بازسازی تارهای مو نقش داشته و بهترین عملکرد را به دنبال دارند. دفعات استفاده از نرم کننده ها و درمان های مبتنی بر پروتئین تا حد زیادی بستگی به قدرت محصول مورد استفاده و میزان آسیب موی شما دارد. استفاده از شامپوهای نرم کننده یکی از نکات بسیار مهم در مراقبت های روتین از مو به شمار می رود.

کمتر از وسایل حرارتی برای خشک کردن و حالت دادن موهای خود استفاده کنید.
کمتر از وسایل حرارتی برای خشک کردن و حالت دادن موهای خود استفاده کنید.

بگذارید موهایتان به طور طبیعی با هوا خشک شود

سشوار یک روش سریع برای خشک کردن مو است. اما گرمای سشوار می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به خشک شدن موهای آسیب دیده شود. در صورت امکان اجازه دهید موهای شما به طور طبیعی از طریق هوا خشک شود. در صورت استفاده از سشوار باید حرارت آن را در کمترین درجه قرار دهید.

کمتر از وسایل حرارتی برای خشک کردن و حالت دادن موهای خود استفاده کنید

کاهش استفاده از وسایل حرارتی ( مانند : سشوار، اتو مو و ….) یکی دیگر از اجزای کلیدی در مورد رشد سالم مو و مراقیبت های روتین از مو است. گرما برای پیوندهای پروتئینی مو بسیار مخرب است و حتی رطوبت طبیعی موها را از بین می برد. استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده گرما بر روی موهای شما ، حتی با محافظ های حرارتی می تواند به فولیکول های مو آسیب های بسیار زیادی برساند.

فقط سشوارهای سرپوش دار امن ترین میزان حرارت را ارائه می دهند. با این حال آنها نیز دارای نقاط داغ هستند که می توانند به مرور زمان به موهای شما آسیب برساند. بنابراین ، استفاده از سشوار و یا اتوی مو را به یک بار در هفته یا در صورت امکان کمتر از آن محدود کنید.

شیوه های صحیح و غلط مراقبت از مو
شیوه های صحیح و غلط مراقبت از مو

آن ها را کوتاه (نوک گیری) کنید

موها در انتها مستعد مورخوره زدن و شکنندگی هستند. اگر مدت زمان طولانی موهای خود را نوک گیری نکنید دچار موخوره و شکنندگی می شوند که ظاهر بدی به مو می دهند. سعی کنید نوک موهای خود را هر 3 ماه یکبار یا زودتر کوتاه کنید. اگر موهای شما از جنسی هستند که مستعد موخوره زدن می باشند توصیه می شود هر 6 هفته نوک موهای خود را کوتاه کنید.

وقتی موهایتان خیس است از شانه زدن آن اجتناب کنید

هنگامی که مو خیس است شانه زدن آن باعث شکستی و آسیب به مو می شود. زیرا موی خیس آسیب پذیرتر است. پس از اینکه موهای شما کمی خشک شد می توانید با برس های دندانه پهن به شانه کردن موهایتان بپردازید. هر زمان که نیاز به برس زدن موهای خود دارید ، موهای خود را از انتهای آن گرفته و با ضربه های کوتاه و سبک شروع به شانه زدن کنید.

هر سه ماه یکبار موهای خود را نوک گیری کنید.
هر سه ماه یکبار موهای خود را نوک گیری کنید.

از روغن های طبیعی برای چرب کردن در روتین مو خود استفاده کنید

اولین چیزی که باید به مراقبت های روتین از مو  اضافه کنید ماساژ موها با روغن طبیعی قبل از شستن با شامپو است. صرف نظر از نوع موی شما. برای ماساژ پوست سر و مو می توانید از روغن نارگیل ، روغن بادام ، روغن زیتون و … استفاده کنید. این روغن ها گردش خون را افزایش داده و همچنین رطوبت مورد نیاز را به موهای شما می دهند. موهای خود را با روغن ماساژ دهید و سپس بگذارید حداقل یک ساعت یا یک شب قبل از شستن با شامپوی روی مو بماند. موهای شما بلافاصله نرم شده و براق به نظر می رسند.

روغن زیتون

روغن زیتون گرم به مرطوب کردن موهای خشک کمک می کند. آن را روی موهای خود بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند ، سپس با شامپو بشویید و آبکشی کنید.

چای

چای دم کرده و شیرین نشده می تواند به موهای شما درخشندگی ببخشد و رنگ موی طبیعی شما را نیز تقویت کند.

روغن نارگیل

این به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می کند. روغن نارگیل گرم شده را برداشته و روی موها بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس با شامپو بشویید.

عسل

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است و می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کند. قسمت مساوی از عسل و شامپو را مخلوط کرده به سر بزنید و سپس آبکشی کنید.

داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی در سلامتی و درخشندگی موها نقش موثری دارد.
داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی در سلامتی و درخشندگی موها نقش موثری دارد.

قبل از استفاده از ابزارهای حالت دهنده، از سرم حرارتی استفاده کنید

قبل از سشوار کشیدن ، فر کردن یا صاف کردن موها ، همیشه از سرم یا اسپری حرارتی استفاده کنید.

کمتر از رنگ مو استفاده کنید

رنگ مو دارای مواد شیمیایی زیادی است که می تواند به موهای شما آسیب برساند . اگر رنگ کردن مو به طور مداوم و بیش از حد انجام شود ، ترمیم آسیب های وارد شده به مو تقریبا غیرممکن است. در صورت لزوم به ندرت از رنگ مو استفاده کنید.

از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

آفتاب می تواند به موهای شما آسیب برساند ، همانطور که به پوست شما نیز آسیب می رساند. آفتاب زیاد می تواند موهای شما را خشک کند ، به خصوص اگر موهای شما رنگ شده باشد. بنابراین هر زمان که برای مدت طولانی در بیرون هستید ، موهای خود را با کلاه بپوشانید یا از اسپری مویی که دارای سطحی از SPF می باشد استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکات کلیدی در مراقبت از مو، ماساژ موها با روغن های طبیعی قبل از شستن با شامپو است.
یکی از مهم ترین نکات کلیدی در مراقبت از مو، ماساژ موها با روغن های طبیعی قبل از شستن با شامپو است.

داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی برای روتین مو

در صورت رعایت همه نکات بالا اگر موهای شما مواد مغذی مناسب را دریافت نکنند مراقبت های روتین از مو ناقص خواهد بود. این شاید مهمترین نکته باشد که باید در همه مراحل مراقبت های روتین از مو مورد توجه قرار بگیرد. برای داشتن موهای شاداب و سالم باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مواد مغذی ضروری برای موهایتان است.

مواد مغذی مفید برای موهای شما:

  • پروتئین
  • ویتامین B12
  • آهن
  • ویتامین E
  • اسیدهای چرب امگا 3

از محصولات مو به صورت طولانی مدت استفاده نکنید

ژل ها و کرم ها می توانند در موهای شما تجمع کرده و مشکلاتی ایجاد کنند. اگر بیش از حد از یک محصول استفاده کنید یا آن محصول برای مدت طولانی روی پوست سر و موی شما  بماند می تواند باعث پوسته پوسته شدن ، چربی و سوزش در پوست سر شوند. اگر از محصول مو به صورت طولانی مدت استفاده می کنید ، موهایتان را در انتهای روز بشویید. همچنین باید هر از چند گاهی استفاده از محصولات مو را کنار بگذارید مخصوصا اگر هر روز از آن ها استفاده می کنید.

گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا