پوست و زیبایی

مراقبت از پوست در فصول سرد و هر آنچه باید در مورد آن بدایند

مراقبت از پوست در فصول سرد و نکات ضروری این در زمینه

مراقبت از پوست در فصول سرد کمی زمان و تلاش بیشتری می طلبد. هوای سرد در فصل زمستان می تواند پوست شما را خشک کرده و باعث خارش و تحریک پوست شود. اما راه‌های ساده زیادی برای مبارزه با علل خشکی پوست در زمستان وجود دارند و کمک می‌کنند تا پوست شما در تمام فصل مرطوب و لطیف بماند. از جمله برخی تغییرات آسان در مراقبت های روتین از پوست در زمستان به صورت روزانه است. به عنوان مثال، پس از دوش گرفتن با آب ولرم، پوست را خشک کنید و ظرف چند دقیقه پس از حمام کردن، از یک مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید.

احتمالاً متوجه شده اید که پوست شما اغلب در ماه های سرد زمستان خشک تر و پوسته پوسته تر می شوند. هوای سرد، گرمای خشک داخل خانه، سطح رطوبت کم و باد شدید زمستانی همگی می توانند رطوبت پوست شما را از بین ببرند. این عوامل می توانند باعث شوند تا پوست شما بسیار کمتر از حد معمول درخشندگی داشته باشد .

این خشکی ممکن است  نه تنها صورت شما، بلکه دست ها، پاها و سایر مناطق بدن را نیز درگیر کند. رعایت نکات زیر برای مراقبت از پوست در فصول سرد ضروری است تا بتوانید پوست خود را مرطوب نگه دارید و در تمام فصل ظاهری زیبا داشته باشید.

مراقبت از پوست در فصول سرد
مراقبت از پوست در فصول سرد

خشکی پوست در فصل زمستان با چه علائمی همراه است؟

برخی از رایج ترین علائم و نشانه های خشکی پوست در فصل زمستان عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست بدن در نواحی مختلف
  • سرخی
  • بافت خشن
  • خارش
  • پوست تحریک شده
  • ایجاد ترک خوردگی در پوست
  • سوزش

علائم ممکن است از نظر شدت و همچنین ناحیه ای که تحت تاثیر قرار گرفته است در هر فرد متفاوت باشد.

رعایت چه نکاتی در زمینه مراقبت از پوست در فصول سرد توصیه می شود؟

در اینجا نکاتی بیان شده که باید در مورد مراقبت از پوست در زمستان به خاطر داشته باشید. این نکات عبارتند از :

به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید

هر زمان که صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، پوست خود را از چربی طبیعی آن پاک می کنید. از آنجایی که این روغن‌ها به حفظ رطوبت کمک می‌کنند، استفاده از مرطوب کننده ها ضروری است. به همین دلیل مهم است که هر زمان که پوست خود را می شویید، به خصوص در فصل زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب‌کننده‌ها به بازگرداندن رطوبت به پوست کمک می‌کنند. مخصوصاً زمانی که گرمایش داخلی در ماه‌های زمستان افزایش می‌یابد استفاده از مرطوب کننده در مراقبت از پوست در فصول سرد می‌تواند مفید باشد.

به صورت روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید

با توجه به روزهای کوتاه‌تر زمستان و نور خورشید کمتر، حذف کرم ضد آفتاب توصیه نمی شود. استفاده از ضد آفتاب در فصل زمستان و حتی روزهای ابری نیز توصیه می شود. در فصل زمستان، اشعه مضر UV همچنان می تواند بر سد رطوبت پوست شما که برای حفظ سلامت و آبرسانی پوست حیاتی است، فشار وارد کند.

سعی کنید هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده، از یک لایه ضد آفتاب نیز استفاده کنید.یکی از مهم ترین نکات در مراقبت از پوست در فصول سرد استفاده از کرم ضد آفتاب است. انجمن آکادمی پوست آمریکا استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 50 را توصیه می کند.

روزانه به مقدار کافی آب بنوشید، زیرا آب کافی خود باعث شادابی پوست می شود.
روزانه به مقدار کافی آب بنوشید، زیرا آب کافی خود باعث شادابی پوست می شود.

هنگان دوش گرفتن از آب ولرم استفاده کنید

یک دوش آب گرم یا حمام آب گرم در پایان یک روز سرد زمستانی می تواند به خصوص آرامش بخش باشد. اما، برای تغذیه پوست خود، باید از دوش داغ اجتناب کنید و دمای آب را نزدیک به ولرم نگه دارید.

زیرا آب داغ می‌تواند سریع‌تر از آب ولرم  چربی‌های طبیعی پوست شما را از بین ببرد و حتی آب داغ ممکن است باعث آسیب به پوست شما شود.

سپس بعد از حمام از حوله نرم استفاده کنید تا مقداری از رطوبت موجود لایه بالایی پوست شما را هیدراته کند.

از شامپوی بدن و یا اسکراب های مناسب استفاده کنید

لایه برداری، که به حذف سلول های مرده پوست از سطح پوست شما کمک می کند، می تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن پوست شما نیز کمک کند. اما، اگر این کار را زیاد انجام دهید یا از محصولات نامناسب استفاده کنید، ممکن است پوست خود را بیش از حد لایه برداری کنید.

اسکراب های خشن تر با ذرات درشت ممکن است به احتمال زیاد سد رطوبت پوست شما را بشکنند و باعث آسیب شوند.

اگر پوست شما ترک خورده یا تحریک شده است، بهتر است تا زمانی که پوست شما بهبود نیافته از لایه بردار استفاده نکنید.

در فصل زمستان به طور مکرر از مرطوب کننده استفاده کنید.
در فصل زمستان به طور مکرر از مرطوب کننده استفاده کنید.

هنگام بیرون آمدن از خانه ومحل کار در فصول سرد سال از دستکش استفاده کنید

دستکش ها مانع فیزیکی نهایی در برابر عوامل محیطی هستند که می توانند پوست دست های شما را خشک کنند. برای محافظت از دستان خود و مراقبت از پوست در زمستان ، هنگام بیرون آمدن در هوای سرد دستکش گرم بپوشید. محدود کردن هوای خشک می تواند به صاف و مرطوب نگه داشتن دستان شما کمک کند.

از دستگاه بخور در خانه یا محل کار استفاده کنید

بخاری خانه و خودرو باعث خشکی پوست می شوند. قرار دادن یک دستگاه بخور در خانه، به ویژه در اتاق خواب، رطوبت مورد نیاز را به هوا برمی گرداند و به جلوگیری از خشک شدن پوست در طول ماه های زمستان کمک می کند. استفاده از دستگاه بخور خود یکی از نکات مهم در زمینه مراقبت از پوست در زمستان می باشد.

روزانه به مقدار کافی آب بنوشید

ما معمولا در زمستان آب کمتری می نوشیم زیرا به نوشیدنی های گرم مانند : چای، قهوه و …  روی می آوریم. فراموش نکنید که پوست شما نیاز به آبرسانی از درون به بیرون دارد. پوست شما از 64 درصد آب تشکیل شده است و میزان آبرسانی شما به آن بستگی دارد.

نوشیدن یک لیوان آب گرم با لیمو یا نعناع می تواند به همان اندازه آرامش بخش و در عین حال آبرسان باشد. نوشیدن آب به مقدار کافی در روز خود یکی از راه های مراقبت از پوست در فصول سرد به حساب می آید.

از کرم ضد آفتاب باید در فصل زمستان نیز استفاده کرد.
از کرم ضد آفتاب باید در فصل زمستان نیز استفاده کرد.

استفاده از مرطوب کننده در هنگام شب و قبل از خواب

استفاده از یک کرم مرطوب کننده در شب به شادابی و مراقبت از پوست در فصول سرد کمک می کند . زیرا مقدار رطوبت مورد نیاز از طریق مرطوب کننده به پوست وارد می شود.

مرطوب کردن پوست ضروری است، اما بسیار مهم است که از مرطوب کننده مناسب با توجه به نوع پوست خود استفاده کنید.

از لباس های زمستانه نرم و غیر تحریک کننده پوست استفاده کنید

یک قانون هنگام برخورد با هر مشکل پوستی این است که از پوشیدن لباس های خشن خودداری کنید. و پوست خشک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از لباس های پشمی و زمستانه گشاد، نرم، راحت و طبیعی استفاده کنید تا خطر تحریک فیزیکی اضافی را کاهش دهید. همچنین از شستن لباس های خود با مواد شوینده معطر خودداری کنید.

به دنبال شوینده هایی باشید که برای پوست های حساس فرموله شده اند.

خشکی دست ها یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در ماه های سرد و زمستان با آن دست و پنجه نرم می کنیم. آب و هوای سرد باعث ایجاد احساس خشکی، ترک خوردگی و تحریک پذیری می شود. برای مراقبت از پوست در فصول سرد اطمینان حاصل کنید که همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه با پوشیدن دستکش از دستان خود در برابر هوای سرد محافظت می کنید.

نکته دیگر اینکه بعد از شستن دست ها از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا صابون می تواند روغنی که پوست شما تولید می کند را از بین ببرد.

همیشه یک لوسیون دست با کیفیت بالا همراه خود داشته باشید تا بتوانید به طور مداوم از آن استفاده کنید و این گونه پوستتان را شاداب نگه دارید. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست، مو و زیبایی تایید شده است.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا