بیماری های پوستیپوست و زیبایی

لیکن پلان چیست؟ علائم، علل، تشخیص و درمان آن

بیماری لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان یک بیماری التهابی پوستی است . این بیماری با بثورات خارش دار و غیر عفونی روی بازوها و پاها مشخص می شود. از برجستگی های کوچک و چند طرفه ، به رنگ صورتی یا بنفش تشکیل شده است. تعداد قابل توجهی از متخصصان پوست معتقدند که ممکن است یک بیماری خود ایمنی باشد. لیکن پلان نوعی اختلال خودایمنی با واسطه سلول T است . در این بیماری سلولهای التهابی به یک پروتئین ناشناخته در داخل پوست و کراتینوسیتهای مخاطی حمله می کنند.

این بیماری ممکن است در سایر بیماری های تغییر یافته سیستم ایمنی مانند ویتیلیگو (پیسی) ، درماتومیوزیت، اسکلروز لیکن دیده شود. طبق انجمن پوست آمریکا ، این بیماری حدود 1 درصد از آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور معمول در افراد بالای 30 سال رخ می دهد. این مشکل از فردی به فرد دیگر از طریق لمس منطقه درگیر انتقال پیدا نمی کند و مسری نیست.

لیکن پلان چیست؟

علائم لیکن پلان چیست؟

برخی از رایج ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

• ضایعات یا برجستگی هایی به رنگ بنفش با قسمت هایی صاف روی پوست یا دستگاه تناسلی.
  • ضایعاتی که طی چند هفته یا چند ماه در بدن ایجاد و گسترش می یابند.
  • خارش در محل بثورات
  • ضایعات سفید در دهان ، که ممکن است دردناک باشد یا باعث احساس سوزش شود.
  • ایجاد تاول هایی که می ترکند و یا پوسته پوسته می شوند.
  • خطوط سفید نازک روی بثورات

رایج ترین نوع لیکن پلان فرم پوستی آن است که مستقیما روی پوست تأثیر می گذارد. در طی چندین هفته ، ضایعات ظاهر و گسترش می یابد. این وضعیت معمولاً طی 6 تا 16 ماه برطرف می شود.

فرم های مختلف بیماری لیکن پلان

علت بوجود آمدن لیکن پلان چیست؟

علت دقیق این بیماری مشخص نیست. بسیاری معتقدند که این مشکل یک بیماری خود ایمنی است که به عنوان یک اختلال سیستم ایمنی به حساب می آید. یعنی جایی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم حمله می کند.

این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد. برخی از عوامل موثر و داروهایی که ممکن است در علل ایجاد این بیماری نقش داشته باشند شامل موارد زیر می باشند :

• میانسالی
  • استرس جسمی و عاطفی
  • آسیب به پوست ؛ این مشکل اغلب در جایی که پوست خراشیده شده باشد یا بعد از جراحی ظاهر می شود.
  • بیماری پوستی موضعی مانند هرپس زوستر ( زونا )
  • عفونت ویروسی سیستمیک ، مانند : هپاتیت C و سیروز کبدی.
  • استفاده از داروهای ضد التهاب، ضد مالاریا و داروهای ادرار آور تیازید.
  • برخی داروهای رایجی که برای درمان مشکلات قلبی عروقی و فشار خون بالا استفاده می شوند.

انواع مختلف لیکن پلان کدامند؟

این بیماری شامل انواع پوستی، دهانی، ناخن،پوست سر و دستگاه تناسلی می باشد. در ادامه به توضیح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت:

لیکن پلان پوستی

در نوع پوستی آن شایع ترین علائم برجستگی های قرمز یا بنفش براق است. این برجستگی ها مسطح هستند و ممکن است به مقدار کم یا زیاد خارش داشته باشند. فرد ممکن است فقط چند عدد یا تعداد زیادی برجستگی ها را روی پوست خود داشته باشد.

این برجستگی ها ممکن است در هر جایی بروز کنند. اما بیشتر در مچ دست ، بازو ، پشت و مچ پا دیده می شوند. لکه های ضخیم پوسته ای ممکن است در قسمت مچ پا ظاهر شوند. گاهی اوقات ، ممکن است در ناحیه ای که پوست شما خراشیده یا سوخته است ، برجستگی هایی ایجاد شود.

این بیماری معمولا پس از بهبود از خود تیرگی به جا می گذارد. این تیرگی ها  خود به خود پس از چند ماه از بین خواهند رفت .

این بیماری همچنین می تواند روی سوختگی و یا خراشیدگی ها نیز ایجاد شود.

لیکن پلان دهانی

این مشکل در داخل دهان شما به صورت لکه هایی سفید و ریز به نظر می رسد. این لکه ها ممکن است در داخل گونه ها یا روی زبان شما ایجاد شود.

حتی ممکن است علائم دیگری ایجاد نکنند. برخی از علائم این نوع شامل: قرمزی و تاول احتمالی لثه ها، خشکی دهان و زخم هایی در دهان که می توانند ایجاد شوند و یا مجدد عود کنند. حتی ممکن است حس چشایی فرد کم رنگ شود و برخی افراد طعم فلزی را تجربه کنند.

آمالگام که به صورت مواد پر کننده تیره دندان ها است نیز می تواند شروع کننده این بیماری باشد. در مورد نوع دهانی این بیماری بررسی بعضی از هپاتیت ها هم توصیه می شود.

در موارد شدید ، قرمزی و زخم ایجاد می شود. غذاهای پرادویه و غذاهای حاوی گوجه (به خاطر خاصیت اسیدی گوجه) می توانند علائم را بدتر کنند.

لیکن پلان ناخن

این بیماری ممکن است روی تعداد کمی از ناخن ها و انگشتان پای شما ظاهر شود. نازک شدن ، برجستگی ، شکاف و از دست دادن ناخن از علائم این بیماری است.

لیکن پلان پوست سر

قرمزی ، تحریک و برجستگی های ریزی روی پوست سر شما ایجاد می شود.

در برخی موارد ، ممکن است موها نازک شده و قسمت هایی دچار ریزش مو شوند. ریزش موی ناشی از این بیماری می تواند دائمی باشد. به این نوع ریزش مو نیز ریزش موی اِسکاری گفته می شود. این نوع ریزش مو بیماری مهمی است که باید پیگیری شود.

لیکن پلان دستگاه تناسلی

این بیماری در اندام تناسلی شما می تواند باعث ایجاد مناطق قرمز و دردناک شود. این نوع بیماری فرد را از داشتن رابطه جنسی می ترساند زیرا دردناک است.

این بیماری چگونه توسط پزشک تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص پوست پس از معاینه پوست شما ، ممکن است بر اساس شکل ظاهری بثورات ، بیماری را تشخیص دهد. اما در بعضی موارد ، ممکن است پزشک نیاز به انجام بیوپسی (نمونه گیری) داشته باشد.

با انجام بیوپسی پزشک یک نمونه کوچکی از لایه های عمیق پوست را بر می دارد. سپس نمونه گرفته شده برای تشخیص این بیماری زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

این بیماری چگونه توسط پزشک تشخیص داده می شود؟

درمان لیکن پلان چیست؟

درمان های موضعی

کرم ها یا پمادهای استروئیدی: این کرم ها و پمادها می توانند در کاهش التهاب و قرمزی موثر باشند. این دارو روی لکه های خارش دار استفاده می شود.

نور درمانی (فتوتراپی): برای کاهش علائم می توان از نور درمانی با نور ماورا بنفش (UV) نیز استفاده کرد.

پماد تاکرولیموس و پیمکرولیموس: این دو پمادهایی هستند که در درمان اگزما هم استفاده می شوند.

داروهای خوراکی

رتینوئیدها: این داروها دارای مشتقات ویتامین A هستند. در صورتی که فرد باردار باشد نباید از رتینوئیدها استفاده کند. زیرا استفاده از این دارو در دوران بارداری می تواند عوارض جانبی جدی از جمله نقص مادرزادی را ایجاد کند.

آنتی هیستامین ها: از این دارو می توان برای کاهش خارش استفاده کرد.

قرص های استروئیدی : برای افرادی که علائم شدیدتری دارند وکرم ها و پماد ها برایشان موثر نیستند ،می توان از قرص های استروئیدی خوراکی استفاده کرد. این قرص ها توسط پزشک تجویز می شود.

کپسول های سیکلوسپورین: این دارو می تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. از این دارو فقط در موارد بسیار شدید استفاده می شود.

در فرم دهانی این بیماری ، در صورت شدید بودن علائم، پزشک قرص های استروئیدی یا دهان شویه را تجویز می کند.

کورتیکواستروئیدها: برای نوع غشای مخاطی این بیماری ، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را به عنوان قرص تجویز کند.

با استفاده از نور درمانی می توان علائم بیماری را کاهش داد.

این بیماری چه عوارضی دارد؟

بعد از برطرف شدن بثورات ، ممکن است آثار قهوه ای یا خاکستری دائمی روی پوست باقی بماند. این موارد در پوست های تیره بیشتر دیده می شوند.

البته با استفاده از برخی درمان ها می توان آثار لکه های به جا مانده را کمرنگ کرد یا از بین برد. در موارد نادر ، ضایعات پوستی مداوم و زخم های دهان ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به مقدار اندکی افزایش دهند.

مراقبت های لازم جهت پیشگیری از بدتر شدن این بیماری

برای جلوگیری از این مشکل نمی توانید کار زیادی انجام دهید. اما پس از ابتلا به آن می توانید برای جلوگیری از بدتر شدن آن یکسری نکات حیاتی را رعایت کنید که شامل:

• از پوست خود مراقبت کنید که دچار خراشیدگی نشود.
  • استفاده از کمپرس سرد روی ضایعه جهت کاهش خارش.
  • استرس زندگی خود را کاهش دهید.
  • برای بهبود نوع دهانی این بیماری ، از سیگار کشیدن بپرهیزید. از خوردن الکل خودداری کنید. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. همچنین از خوردن غذاهای پر ادویه و تند که دهان شما را تحریک می کند خودداری کنید.

لیکن پلان بیماری خطرناکی نیست و معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال ، در برخی از افراد ، ممکن است دوباره برگردد.  جهت تشخیص و درمان این بیماری توسط خانم دکتر همتیان متخصص پوست می توانید به کلینیک زیبایی بوکان مراجعه کنید. کلینیک زیبایی جوان واقع در بوکان با در اختیار داشتن به روزترین امکانات و تجهیزات همه روزه در اختیار شما عزیزان می باشد.