سلامتی وتندرستیلیزر

آیا لیزر موهای زائد ممکن است باعث نازایی شود؟

لیزر موهای زائد و نازایی

لیزر با عوارض جانبی طولانی مدت مرتبط نیست. لیزر نمی تواند باعث نازایی شود. تنها ناحیه ای که تحت تأثیر لیزر قرار می گیرد سطح پوست، رنگدانه و فولیکول های مو است. لیزر نمی تواند به صورت عمقی به اندام ها یا تخمدان ها نفوذ کند.

لیزر موهای زائد یکی از راه های مناسب برای خلاص شدن از شر موهای زائد است. اگر از روش های سنتی رفع موهای زائد مانند اصلاح خسته شده اید، ممکن است به این نوع لیزر علاقه مند باشید. درمان‌های لیزری مو که توسط متخصص پوست یا سایر متخصصان واجد شرایط و آموزش دیده ارائه می‌شوند، با جلوگیری از رشد موهای جدید فولیکول‌ها عمل می‌کنند. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد بی خطر است. این روش همچنین با عوارض جانبی طولانی مدت مرتبط نیست.

الیزابت هیل، متخصص پوست و استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک می گوید: « روش لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه در فولیکول مو است. در این روش لیزر به فاصله یک میلی متر در پوست نفوذ کرده، بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که آنها بتوانند به تخمدان برسند و باعث نازایی شوند. لیزر موهای زائد بر روی رنگدانه تاثیر می گذارد و هیچ تاثیری بر نازایی و ناباروری ندارند.» با این حال، بحث در مورد عوارض جانبی این نوع لیزر زیاد است. اگرچه عوارض جانبی موقت و جزئی ممکن است بعد از انجام این کار رخ دهد، اما سایر عوارض نادر مانند نازایی بر اثر لیزر هرگز گزارش نشده است.

لیزر موهای زائد و نازایی
لیزر موهای زائد و نازایی

لیزر موهای زائد در کوتاه مدت ممکن است چه عوارضی را به دنبال داشته باشد؟

تنها نگرانی واقعی که باید در مورد این لیزر داشته باشید این است که بدانید چه کسی این کار را انجام می دهد و از چه لیزرهایی استفاده می کند. استفاده نامناسب از لیزر بدون توجه به نوع پوست می تواند فرد را در معرض خطر سوختگی، جای زخم و آسیب پوست قرار دهد، اما ارتباطی با نازایی در فرد ندارد. خطرات عوارض جانبی ناشی از لیزر با نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت های قبل و بعد از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد عبارتند از:

قرمزی و التهاب

حذف موهای زائد از طریق لیزر می تواند باعث تحریک موقت شود. همچنین ممکن است متوجه قرمزی و تورم خفیف در ناحیه تحت درمان شوید. با این حال، این اثرات جزئی هستند. آنها اغلب همان اثراتی هستند که ممکن است بعد از سایر انواع حذف مو، مانند اپیلاسیون دچار آن شوید. سوزش کلی باید ظرف چند ساعت پس از لیزر از بین برود. سعی کنید از کیسه های یخ برای کمک به کاهش تورم و هر گونه درد استفاده کنید. اگر علائمی فراتر از تحریک جزئی را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی بدتر شد، باید به مختصص پوست مراجعه کنید.

تغییر رنگدانه ها

پس از لیزر موهای زائد، ممکن است پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود. اگر پوست روشنی دارید، به احتمال زیاد لکه های تیره تری پس از انجام لیزر موهای زائد تجربه خواهید کرد. عکس این موضوع در مورد افرادی که پوست تیره دارند ممکن است اتفاق بیفتد. یعنی لکه های روشن تری پس از لیزر در پوست آن ها ایجاد می شود. با این حال، مانند تحریک پوست، این تغییرات موقتی بوده و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.

استفاده نامناسب از لیزر بدون توجه به نوع پوست می تواند فرد را در معرض خطر سوختگی، جای زخم و آسیب پوست قرار دهد.
استفاده نامناسب از لیزر بدون توجه به نوع پوست می تواند فرد را در معرض خطر سوختگی، جای زخم و آسیب پوست قرار دهد.

سوختگی پوست

سوختگی پوست می تواند ناشی از تماس لیزر موهای زائد برای مدت طولانی با پوست و خنک کننده نامناسب باشد. نوع لیزر نیز در سوختگی ممکن است تاثیر داشته باشد. زیرا دستگاه های جدیدتر معمولاً دارای ویژگی های ایمنی بیشتری برای کاهش سوختگی هستند. همچنین افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا پوست خود را برنزه‌ کرده اند ، بیشتر دچار سوختگی می‌شوند. ملانین موجود در پوست، در افراد با پوست تیره تر، با ملانین موجود در فولیکول مو رقابت می کند. به عنوان مثال، خطر سوختگی برای یک فرد با پوست روشن و موهای تیره بسیار کم است زیرا سطح ملانین در پوست اطراف پایین است.

احساس درد و ناراحتی

 ممکن است در طول درمان با لیزر کمی ناراحتی ایجاد شود.

پوسته پوسته شدن

 لیزر موهای زائد می تواند منجر به تورم، تاول، پوسته پوسته شدن نواحی تحت درمان شود. بهبودی این نواحی ممکن است بین یک تا سه هفته طول بکشد . هنگامی که پوست بهبود یافت، ممکن است در برخی افراد برای دو تا چهار هفته پوست به رنگ صورتی در آید یا حساس به نور خورشید باشد.

کبودی و عفونت

با استفاده از برخی از لیزرها، ممکن است کبودی در ناحیه تحت درمان ایجاد شود. علاوه بر این، ممکن است مقداری تورم نیز مشاهده کنید. همچنین ممکن است شخص پس از انجام لیزر دچار تورم و عفونت پوستی شود هر چند که این مشکل (عفونت) بسیار نادر است.

سوختگی پوست می تواند ناشی از تماس لیزر موهای زائد برای مدت طولانی با پوست و خنک کننده نامناسب باشد.
سوختگی پوست می تواند ناشی از تماس لیزر موهای زائد برای مدت طولانی با پوست و خنک کننده نامناسب باشد.

ایجاد جای زخم  و اسکار

ایجاد جای زخم بر اثر لیزر موهای زائد یک اتفاق نادر است. اما زمانی که سطح پوست مختل شده باشد، امکان پذیر است. برای به حداقل رساندن احتمال ایجاد اسکار، مهم است که تمام دستورالعمل های پس از درمان را به دقت دنبال کنید.

آسیب به چشم

در طول انجام لیزر عینک مخصوص که به عنوان سپر عمل می کند به شما ارائه خواهد شد. مهم است که این عینک را همیشه در طول درمان روی چشم خود قرار دهید تا از چشمان شما در برابر قرار گرفتن در معرض نور لیزر محافظت کند. در آخر باید ذکر کرد که شانس ایجاد عوارض با لیزر موهای زائد در کسانی که توسط فرد ناآگاه انجام می شود بسیار بیشتر است. خیلی اوقات عوارضی که توسط فرد ناآگاه در شخص ایجاد می شود ممکن است حتی قابل درمان نیز نباشد. پس بهتر است جهت انجام این نوع لیزر به متخصصین پوست مراجعه شود.

لیزر نمی تواند به صورت عمقی به اندام ها یا تخمدان ها نفوذ کند. بنابراین لیزر باعث نازایی نمی شود.
لیزر نمی تواند به صورت عمقی به اندام ها یا تخمدان ها نفوذ کند. بنابراین لیزر باعث نازایی نمی شود.

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث نازایی شود؟

خیر، لیزر نمی تواند باعث نازایی شود. تنها ناحیه ای که تحت تأثیر لیزر قرار می گیرد سطح پوست، رنگدانه و فولیکول های مو است. لیزر نمی تواند به صورت عمقی به اندام ها یا تخمدان ها نفوذ کند. بنابراین می توانید مطمئن باشید که لیزر تاثیری بر توانایی فرد برای باردار شدن نخواهد داشت و باعث نازایی نمی شود. زیرا اگر چنین بود، هیچ کلینیکی خدمات لیزر را ارائه نمی دادند.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست، مو و زیبایی تایید شده است.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا