چشم

هر آنچه باید در مورد لنزهای رنگی چشم بدانید

لنزهای رنگی چشم

لنزهای رنگی راهی جالب برای تغییر ظاهر و رنگ چشم هستند. این لنزها می توانند رنگ های متفاوتی به چشم  بدهند. بسیاری از افراد از لنزها برای اصلاح بینایی خود استفاده می کنند. در مورد لنز عینک ها و موارد استفاده آنها بخوانید

در مقابل برخی دیگر از لنزهای رنگی برای تغییر ظاهر و در جهت مصارف زیبایی استفاده می کنند. همه لنزهای تماسی ، از جمله لنزهای رنگی ، چه با هدف اصلاح بینایی باشد یا چه با هدف زیبایی باید با نسخه چشم پزشک و از مکان های معتبر خریداری شوند. زیرا اگر این لنزها بدون نسخه و از مکان های معتبر خریداری نشوند ممکن است در صورت استفاده از آنها آسیب های جبران ناپذیری به چشم وارد شود.

اگر شخصی بخواهد به طور موقت رنگ چشم خود را تغییر دهد ، این امر اغلب با لنزهای تماسی انجام می شود. انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد که تأثیرات مختلفی را ایجاد می کنند. در این مقاله  به معرفی انواع لنزهای رنگی چشم ، مزایا و معایب آن و رعایت نکات مراقبتی از لنز خواهیم پرداخت. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط آقای دکتر سید محمد سالار ظاهریانی جراح و متخصص چشم در بوکان تایید شده است.

لنزهای رنگی چشم راهی جالب برای تغییر ظاهر و رنگ چشم هستند.
لنزهای رنگی چشم راهی جالب برای تغییر ظاهر و رنگ چشم هستند.

لنزهای رنگی چشم به چند نوع تقسیم می شوند ؟

سه نوع اصلی این لنزها عبارتند از :

لنزهای طبی ( شامل لنزهای تک کانونی و دو کانونی)

تفاوت بین لنزهای منفرد و دو کانونی، در نحوه اصلاح بینایی شما در فواصل مختلف است.لنزهای منفرد به طور کلی به شما کمک می کنند تا در یک فاصله دید واضح تری داشته باشید.

دو کانونی برای تأمین نیازهای بینایی نزدیک و دور به دو بخش تقسیم شده اند و فقط برای افرادی که هر دو نیاز را دارند ، ضروری هستند. لنزهای دید،کم رنگ هستند. اگر رنگ چشم فرد روشن باشد ، این نوع لنز تاثیری در تغییر رنگ نخواهد داشت.

لنزهای تقویت کننده

این نوع لنزها نیمه شفاف هستند.آنها به طور کامل رنگ چشم را تغییر نمی دهند ، اما می توانند آن را تشدید کرده و باعث برجسته شدن بیشتر آن شوند. رنگ چشم می تواند با گذشت زمان کمی تغییر کند. رنگ چشم اکثر نوزادان در چند سال اول زندگی تیره می شود. در این مدت ، بدن یک رنگدانه تیره تر تولید می کند که ملانین نام دارد. انبساط یا انقباض عنبیه همچنین می تواند منجر به تغییرات جزئی در رنگ چشم شود.

لنزهای مات

روی این لنزها ، عنبیه کاملاً رنگی است و به فرد امکان تغییر رنگ چشم خود را به طور کامل می دهد. اگر عنبیه چشم شما تیره تر است ، مانند قهوه ای تیره ، پس بهتر است برای تغییر رنگ چشمان از لنزهای مات استفاده کنید. لنزهای مات در انواع رنگ ها وجود دارند ، از جمله:

  • بنفش
  • آبی
  • سبز
  • قهوه ای
  • فندقی
  • خاکستری
لنزهای رنگی چشم راهی جالب برای تغییر ظاهر و رنگ چشم هستند.
لنزهای رنگی چشم راهی جالب برای تغییر ظاهر و رنگ چشم هستند.

چه کسانی از لنزها استفاده می کند؟

یک فرد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییر رنگ چشم خود متناسب با سبک شخصی خود یا مطابق با یک لباس از این لنزها استفاده کند. این نوع لنزها نیز کاربردهای پزشکی هم دارند.

افرادی که آسیب دیدگی چشمی یا زخم در چشم دارند ، مانند پارگی عنبیه چشم یا مردمک نامنظم ، ممکن است از لنزهای رنگی چشم استفاده کنند. برخی شواهد نشان می دهد که این لنزها می توانند به افرادی که مبتلا به دیسکروماتوپسی یا کوری رنگ هستند نیز کمک کند.

شیوه نگهداری صحیح از لنزهای رنگی

افراد باید از لنزهای تماسی رنگی خود به درستی مراقبت کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)  در زمینه نگهداری درست از لنزهای تماسی توصیه می کند که :

  • فقط از محلول ضدعفونی کننده مخصوص لنزهای تماسی برای تمیز کردن و نگهداری از لنزهای تماسی استفاده کنید.
  • تمیز کردن و نگهداری لنزها در محلول تازه هفته ای یکبار انجام شود.
  • هرگز لنزها را در آب یا محلول قدیمی نگه ندارید، همیشه از محلول جدید استفاده کنید.
  • تعویض قاب و خود لنزهای تماسی حداقل هر 3 ماه یک بار.
  • پیروی از توصیه های چشم پزشک در مورد زمان تعویض لنزهای تماسی.
  • لنزهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. زیرا به اشتراک گذاری لنز ها می تواند عفونت چشمی را در پی داشته باشد.
  • در صورت احساس سوزش و خارش لنز را از چشم خود خارج کنید.
در صورت بروز علائم حساسیت ، آن را از چشم خود خارج کنید.
در صورت بروز علائم حساسیت ، آن را از چشم خود خارج کنید.

استفاده نادرست از لنز های رنگی چه خطراتی دارد؟

اگر که وسواس بیش از حد در همه چیز امری مذموم است،اما در استفاده از لنزهای تماسی امری واجب است. بدین معنا که لنز را سر موقع، با دقت و با شستشوی دقیق در چشم قرار داد و از چشم خارج کرد. لنزهای تماسی را با نسخه پزشک متخصص چشم و از مکان های معتبر خریداری کنید. استفاده نادرست و عدم مراقبت از لنز ها شما را در معرض چندین بیماری جدی از جمله عفونت چشم و زخم قرنیه قرار می دهد. این شرایط می توانند خیلی سریع ایجاد شوند و بسیار جدی باشند. در موارد نادر ، این وضعیت می تواند باعث کوری شود.

چه مدت می توان از این لنزها استفاده کرد؟

درست مانند لنزهای تماسی معمولی ، لنزهای رنگی نیز می توانند شیوه و مدت زمان استفاده متفاوتی داشته باشند. مدت زمانی که می توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید بستگی به نوع لنزهای شما دارد.

اما به طور کلی توصیه می شود که بیشتر از 8 تا 12 ساعت در روز از لنزهای تماسی استفاده نکنید. لنزهای تماسی رنگی در مورد مدت زمان استفاده از همان قوانین لنزهای تماسی معمولی پیروی می کنند.

مدت زمان استفاده لنزهای روزانه و ماهانه متفاوت هستند. لنزهای تماسی رنگی روزانه لنزهای یکبار مصرف هستند که پس از خارج کردن لنز از مایع آن باید فقط یکبار از لنز استفاده شود. از زمان قرار گرفتن این لنز بر روی چشم می توانید به مدت 8 ساعت از آن استفاده کنید. اما با این حال مدت استفاده در مارک های مختلف نیز متفاوت است. بنابر این قبل از استفاده از لنز به نکاتی که بر روی بسته بندی آن نوشته شده است توجه کنید. لنزهای رنگی روزانه برای مناسبت های خاص می تواند کاربرد داشته باشد.

لنزهای تماسی رنگی ماهانه  نیز برای کسانی که می خواهند به مدت طولانی تر از لنز استفاده کنند مناسب تر است. مدت زمان استفاده از لنزهای تماسی رنگی ماهانه نیز حدود 30 روز از زمان باز شدن بسته بندی لنز است. همچنین باید هر شب لنز را در محلول مخصوص لنز قرار داد.

توصیه می شود که در روز بیشتر از 8 تا 12 ساعت از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
توصیه می شود که در روز بیشتر از 8 تا 12 ساعت از لنزهای تماسی استفاده نکنید.

نکات مهم در مراقبت از چشم و افرادی که از لنزهای رنگی استفاده می کنند

  1. در صورت بروز علائم حساسیت ( مانند: قرمزی، خارش، اشک ریزش و درد ) نسبت به لنزهای تماسی ، لنز را از چشم خود خارج کنید.
  2. لنزهای رنگی بیشتر از لنزهای تماسی معمولی باعث خشکی چشم می شوند.
  3. قاب لنزهای تماسی باید مرتباً تمیز و هر 3 ماه یکبار تعویض شوند.
  4. هرگز با لنز ها شنا نکنید و اجازه ندهید آب با لنز تماس پیدا کند.
  5. همیشه قبل از دست زدن به لنزهای تماسی دست ها را بشویید و خشک کنید.
  6. خوابیدن با لنزها خطرناک است و توصیه می گردد به هیچ عنوان با لنزهای تماسی شب ها نخوابید.
  7. قبل از آرایش ، لنزهای تماسی خود را در چشم قرار دهید.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا