پوست و زیباییسلامتی وتندرستی

لاک ناخن ژلی، مزایا و معایب آن

لاک ناخن ژلی و معایب آن چیست؟

لاک ناخن ژلی راحت ترین گزینه برای همه افراد است. زیرا در بلند مدت سالم می ماند و برای مدت طولانی می توان از آن استفاده کرد. با این حال، مشخص شده است که لاک ژلی می تواند در دراز مدت به ناخن ها آسیب برساند. علاوه بر این، اگر دستگاهی که برای تثبیت ژل ناخن استفاده می شود دارای حرارت بسیار بالا باشد می تواند منجر به شکافته شدن ناخن ها در یک طرف و آسیب بسیار زیادی به بافت ناخن  شود.

هر چند می تواند زیبا و ماندگار باشد، اما همچنین می تواند به ناخن های شما آسیب بزند. لاک ناخن ژلی می تواند باعث شکنندگی، لایه برداری و ترک خوردن ناخن شود و استفاده مکرر از آن می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس پوست دست ها را افزایش دهد. برای حفظ سلامت ناخن های خود قبل، حین و بعد از ژلی کردن ناخن های خود، به توصیه های متخصص پوست توجه کنید و این نکات را رعایت کنید.

لاک ناخن ژلی و معایب آن

هنگام انجام لاک ناخن ژلی باید چه نکاتی رعایت شود ؟

برای حفظ سلامت ناخن های خود قبل، حین و بعد از استفاده از لاک ژلی، متخصص پوست نکات زیر را توصیه می کند:

تمیز و استریل بودن وسایل مورد استفاده برای ژلی کردن ناخن :

قبل از اینکه از لاک ژلی استفاده کنید اطمینان حاصل کنید که شخصی که قرار است این کار را برای شما انجام دهد از لحاظ بهداشتی همه نکات را رعایت می کند یا خیر. زیرا رعایت نکردن نکات بهداشتی در انجام ژلی کردن ناخن ممکن است عواقب خطرناکی مانند قارچ، عفونت و سایر بیماری های واگیردار را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، هرگز اجازه ندهید که مانیکوریست شما کوتیکول ناخن شما ( قسمت هلالی سفید ناخن) را فشار دهد یا آن را برش دهد، زیرا ممکن است منجر به التهاب و عفونت شود.

لاک ناخن ژلی در برابر لاک ناخن معمولی

به جای لاک ناخن ژلی ، از لاک ناخن معمولی استفاده کنید. این امر به ویژه در افرادی که به صورت مکرر ناخن های آنها دچار مشکل و شکستگی می شود یا حساسیت به استون را دارند بسیار مهم است. زیرا هنگامی که قصد پاک کردن لاک ژلی را داشته باشید احتمال آسیب به ناخن وجود دارد. هچنین برای پاک کردن لاک ژلی به مقدار زیادی استون نیاز است که ممکن است منجر به حساسیت در انگشتان فرد شود.

به جای لاک ژلی ، از لاک ناخن معمولی استفاده کنید.
به جای لاک ژلی ، از لاک ناخن معمولی استفاده کنید.

از ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید

قبل از انجام ژلی کردن ناخن زمانی که قرار است دست خود را زیر دستگاه قرار دهید از ضد آفتاب استفاده کنید. یک ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 50 یا بالاتر روی دستان خود بمالید تا از سرطان پوست و پیری زودرس پوست جلوگیری شود. این ضد آفتاب به محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش مورد استفاده که برای چسباندن لاک ناخن ژلی به ناخن  شما استفاده می شود کمک می کند. همچنین می توانید از دستکش های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

برای پاک کردن لاک ناخن ژلی فقط نوک انگشتان خود را در استون آغشته کنید

هنگام پاک کردن لاک ژلی ، فقط نوک انگشتان خود را به جای کل دست ها یا انگشتان خود در استون آغشته کنید تا از پوست اطراف ناخن محافظت کنید. گزینه دیگر استفاده از توپ های پنبه ای برای پاک کردن لاک است. توپ‌های پنبه‌ای را به استون آغشته کنید و با پیچاندن تکه‌های کوچک فویل آلومینیومی دور نوک انگشتان خود، آن‌ها را روی ناخن‌های خود بمالید. این اطمینان حاصل می کند که فقط ناخن های شما با استون در تماس هستند. پس از حدود 15 دقیقه، لاک ناخن باید به سرعت از بین برود.

سعی کنید بیشتر از دو یا سه ماه از لاک ناخن ژلی استفاده نکنید.
سعی کنید بیشتر از دو یا سه ماه از لاک ناخن ژلی استفاده نکنید.

راه های مراقبت از ناخن ها از منظر متخصص پوست چیست؟

برای مراقبت از ناخن های ژلی شده ، متخصص پوست موارد زیر را توصیه می کند :

به ناخن خود استراحت دهید

سعی کنید بیشتر از دو یا سه ماه  از لاک ژلی استفاده نکنید. مدت زمانی که از لاک استفاده نمی کنید به ناخن های شما زمان داده می شود تا ترمیم شوند. زیرا ناخن ها نیاز به استراحت دارند. استفاده طولانی مدت از لاک ژلی آسیب های زیادی را به ناخن وارد می کند.

از محصولات آبرسان به ناخن استفاده کنید

هنگامی که ناخن شما لاک ندارد چند بار در روز از یک محصول مرطوب کننده مانند وازلین روی ناخن ها و کوتیکول ها استفاده کنید. این کار شکنندگی را به حداقل می رساند و از خرد شدن ناخن های شما جلوگیری می کند.

در ژلی کردن ناخن خود اعتدلال را رعایت کنید

همانطور که در مطالب قبلی بیان شد بهتر است در ژلی کردن ناخن های خود اعتدال را رعایت کنید. رعایت اعتدال کلید اصلی در حفظ سلامت ناخن های شما می باشد. از لاک ژلی فقط در مواقع خاص استفاده کنید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی در ناخن یا داشتن مشکل دائمی ناخن، به یک متخصص پوست خوب  مراجعه کنید.

فقط در مواقع خاص استفاده کنید.
فقط در مواقع خاص استفاده کنید.

آیا ژلی کردن برای همه ناخن ها مناسب است؟

اول از همه، حتی اگر مانیکورهای انجام شده بر روی ناخن های ژلی همان پوششی را ارائه می دهند که با ناخن های سنتی انجام می دهید، این بدان معنا نیست که آنها کاملاً یکسان هستند. تاندون ها و استخوان های بدن ما باعث می شود طیف کاملی از انواع مختلف ناخن ها را داشته باشیم. ناخن های مختلف دارای بافت، نحوه شکل گیری و ساختار متفاوت هستند. روش های بسیاری برای مانیکور ناخن نسبت به ژل مانیکور وجود دارد. استفاده از هر کدام از روش های زیبایی ناخن باید با توجه به ساختار و بافت ناخن هر فرد انجام شود که در آینده باعث ایجاد مشکلاتی در ناخن های فرد نشود.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا