چشمسلامتی وتندرستی

فشار خون بالا و تاثیر آن بر چشم

فشارخون بالا و تاثیر آن بر چشم

فشار خون بالا می تواند سالها قبل از بروز علائم ، بی سر و صدا به بدن آسیب برساند. این فشار خون کنترل نشده می تواند منجر به ناتوانی ، کیفیت پایین زندگی یا حتی حمله قلبی ، سکته مغزی و مشکلات چشمی شود. فشار خون بالا می تواند به عروق خونی شبکیه آسیب برساند. و یک عامل خطر مهم است که بیماری های چشمی فعلی را تشدید می کند. افراد مبتلا به این عارضه به دلیل تشکیل لخته خون در عروق شبکیه مستعد از دست رفتن ناگهانی بینایی هستند. اگر درمان نشود ، می تواند به چشم آسیب جدی بزند.

فشار خون بالا و تاثیر آن بر چشم
فشار خون بالا و تاثیر آن بر چشم

فشار خون بالا چه عوارض چشمی در پی دارد؟

این عارضه می تواند به رگ های خونی ظریفی که خون را به چشم های شما می رسانند آسیب برساند. این مشکل می تواند باعث ایجاد مشکلات چشمی زیر شود:

رتینوپاتی فشار خون بالا ( آسیب به شبکیه چشم)

شبکیه لایه بافتی است که در پشت چشم قرار دارد. این لایه نور را به سیگنال های عصبی تبدیل می کند که سپس برای تفسیر به مغز ارسال می شود. وقتی فشار خون بیش از حد بالا باشد ، دیواره های رگ های خونی شبکیه ضخیم می شود. این ممکن است باعث باریک شدن رگ های خونی و پیچ خوردگی عروق شود ، که این امر مانع رسیدن خون به شبکیه می شود. در برخی موارد ، شبکیه متورم می شود. این بیماری چشمی تحت عنوان رتینوپاتی فشار خون بالا شناخته می شود. میزان و شدت رتینوپاتی به طور کلی در مقیاس 1 تا 4 نشان داده می شود. شدت این بیماری در چهار درجه افزایش می یابد:

رتینوپاتی فشار خون بالا درجه 1

در مرحله یک امکان بروز تنگی خفیف عروق شبکیه وجود دارد.

درجه 2

درجه 2 مشابه درجه 1 است ، اما انقباضات شدیدتری در عروق شبکیه ( ماکولای چشم ) وجود دارد. به این حالت فشار خون شریانی یا AV می گویند.

درجه 3

علائم درجه 2 را دارد ، اما ادم شبکیه ، میکروآنوریسم ، لکه های پنبه ای (ضایعات سفید رنگ روی شبکیه) و خونریزی شبکیه نیز وجود دارد.

رتینوپاتی درجه 4

در این مرحله تورم در عصب بینایی و مرکز بینایی شبکیه (ماکولا) رخ خواهد داد . این تورم می تواند باعث کاهش بینایی شود. افراد مبتلا به درجه 4 (رتینوپاتی شدید) اغلب به دلیل این عارضه، مشکلات قلبی و کلیوی دارند. آنها همچنین در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی هستند. در بیشتر موارد ، در صورت کنترل فشار خون ، شبکیه بهبود می یابد. با این حال ، برخی از افراد مبتلا به رتینوپاتی درجه 4 آسیب دائمی به عصب بینایی یا ماکولا خواهند داشت. در افرادی که سابقه رتینوپاتی دیابتی دارند ، ممکن است نیاز به انجام آزمایشاتی مانند آنژیوگرافی با فلورسین و یا تصوبرداری با دستگاه OCT داشته باشند .

با استفاده از این آزمایش و یا عکسبرداری با دستگاه OCT می توان از عروق خونی چشم عکس گرفت و به بررسی جریان خون داخل شبکیه پرداخت. این آزمایش به ما این امکان را می دهد که ببینیم آیا سلول های شبکیه خونریزی کرده اند ، متورم شده اند و یا نیاز به درمان مناسب دارند یا خیر.

خونریزی شبکیه بر اثر افزایش فشار خون
خونریزی شبکیه بر اثر افزایش فشار خون

کوروئیدوپاتی ( تجمع مایعات در زیر شبکیه چشم)

کوروئید ( مشیمیه ) مجموعه ای از رگ های خونی است که خونرسانی به شبکیه را تامین می کند. کوروئیدوپاتی از تجمع مایع به علت نشت از عروق خونی لایه کوروئید ایجاد می شود. این حالت معمولاً در افراد جوان رخ می دهد که یک دوره ناگهانی از افزایش فشار خون را تجربه می کنند. این مشکل ممکن است در حاملگی ، فشار خون کلیوی و همچنین در مواردی که تومورها موادی ترشح می کنند که باعث افزایش خطرناک فشار خون می شود ، مشاهده شود.

نوروپاتی بینایی ( آسیب به عصب بینایی)

آسیب به عصب بینایی در فشار خون بالا بدون درمان یا کنترل ضعیف مشاهده می شود. انسداد جریان خون می تواند به عصب بینایی آسیب برساند و منجر به خونریزی داخل چشم یا از دست دادن بینایی شود.

در صورت ایجاد تغییرات ناگهانی در بینایی فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.
در صورت ایجاد تغییرات ناگهانی در بینایی فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

علائم آسیب به چشم چیست؟

این عارضه تا زمانی که وضعیت به طور گسترده پیشرفت نکرده باشد ، احتمالاً هیچ علامتی نخواهد داشت. موارد زیر علائم هشداردهنده بیماری چشم در افراد مبتلا به فشار خون بالا است:

  • کاهش تدریجی بینایی در یک یا هر دو چشم ( تاری دید )
  • کاهش ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • تورم چشم
  • دو بینی همراه با سردرد
  • خونریزی شبکیه

در صورت ایجاد تغییرات ناگهانی در بینایی فوراً به متخصص چشم مراجعه کنید.

راه های پیشگیری فشار خون بالا چیست؟

بهترین درمان موثر فشار خون بالا شامل کنترل آن با استفاده از راهکارهایی است که عبارتند از :

  1. فعالیت روزانه و ورزش را بیشتر کنید.
  2. اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید.
  3. مصرف شکر و کربوهیدراتهای تصفیه شده را کاهش دهید.
  4. کمتر از غذاهای آماده و فست فودی استفاده کنید.
  5. از کشیدن سیگار و خوردن الکل خودداری کنید.
  6. استرس های اضافی را کاهش دهید.
  7. از غذاهای سالم با پروتئین بالا استفاده کنید.
  8. داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور و به صورت منظم استفاده کنید.
  9. مصرف کافئین را کاهش دهید.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط آقای دکتر محمدسالار ظاهریانی جراح و متخصص چشم مورد تایید قرار گرفته است.


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا