چشم

عینک زدن در کودک و معرفی راه های آن

چگونه کودک را ترغیب کنیم که عینک بزند؟

عینک زدن می تواند تغییر بزرگی برای کودک باشد و ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنند. مشکلات بینایی ممکن است در هر سنی رخ دهد. با این حال، کودکان ممکن است تغییری در بینایی خود مشاهده نکنند به همین دلیل والدین، مهم است که مراقب بینایی فرزندان خود باشند و سعی کنند هر گونه تغییر در رفتار آنها را تشخیص دهند. درمان مشکلات بینایی در کودک بسیار ساده تر است، زیرا بینایی آنها هنوز در حال رشد است. نزدیک بینی می تواند در کودکان بین 6 تا 13 سال ظاهر شود، بنابراین باید مراقب علائمی باشید که نشان می دهد کودکتان ممکن است مشکل بینایی داشته باشد.

مهمترین چیز این است که کودک در هنگام استفاده از عینک و عینک زدن احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشد. والدین نیز برای ترغیب کودکان به عینک زدن می توانند کارهای زیادی انجام دهند. در این مقاله به معرفی برخی از ترفندهایی که منجر به تشویق کودک به عینک زدن می شود خواهیم پرداخت.

عینک زدن در کودک و معرفی راه های آن
عینک زدن در کودک و معرفی راه های آن

چگونه می توان کودک را به عینک زدن ترغیب کرد ؟

بچه های کوچک (از تولد تا 2 سالگی )

به خاطر داشته باشید که نمی‌توانیم کودک را وادار به انجام کاری کنیم، پس باید سعی کنیم به او اجازه دهیم که دید خوب را درک کند. درک دید خوب در این سن تاثیر بالایی دارد. بهترین راه برای واداشتن کودکان در این سن به استفاده از عینک این است که به سادگی عینک را به چشم آنها بزنید و سپس حواس آنها را پرت کنید.

زمانی که عینک را برای کودک زدید سعی کنید با یک اسباب بازی یا شکلک در آوردن آنها را سرگرم کنید. اکثر کودکان در این رده سنی به سرعت بینایی شفاف را با عینک خود مرتبط می کنند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به آنها زمان بدهیم. برای نگه داشتن عینک کودک در این سن از کش یا بند که برای نگهداشتن عینک به کار می رود استفاده نکنید. زیرا کش یا بندی که برای نگهداشتن عینک استفاده می شود بیشتر کودک را اذیت می کند و باعث می شود او از عینک زدن خودداری کنند. اگر کودکی در این سن دارید که نیاز به عینک دارد، به شما توصیه می کنیم صبور باشید تا فرزندتان خود عینک را انتخاب کند. زیرا به این نتیجه می رسد که با عینک بهتر می بیند.

اگر کودکتان در سن 2 سالگی به بالا قرار دارد و نیاز به عینک زدن دارد ولی از زدن آن خودداری می کند، با استفاده از ترفندهای متفاوت می توان کودک را به زدن عینک ترغیب کرد. این ترفندها عبارتند از :

اجازه دهید کودک خودش فریم را انتخاب کند

مهم‌ترین بخش وادار کردن کودکان به عینک زدن این است که به آنها اجازه دهید فریم خود را انتخاب کنند. به این ترتیب، فرزندتان احساس می کند که در تصمیم گیری بزرگی در مورد عینک نقش داشته است. این می تواند به او کمک کند تا در کنار دوستانش احساس راحتی بیشتری داشته باشد و در طول روز اشتیاق بیشتری برای عینک زدن داشته باشد. در حالی که اجازه دادن به کودکان برای انتخاب آنچه دوست دارند مهم است، فراموش نکنید که مطمئن شوید که فریم ها برای سن آنها مناسب است یا خیر. والدین باید در هنگام انتخاب فریم توسط کودکان آنها را راهنمایی کنند.

در رابطه با مزایای استفاده از عینک با کودک خود صحبت کنید.
در رابطه با مزایای استفاده از عینک با کودک خود صحبت کنید.

از سایر دوستان و افراد مشهوری که مورد علاقه کودک شما هستند و عینک می زنند نام ببرید

قبل از اینکه کودک شما یک فریم جدید انتخاب کند، می‌توانید با کودکتان بنشینید و عکس‌های افراد مشهوری که عینک زده‌اند و مورد علاقه کودکتان هستند را نگاه کنید. مشاهده اینکه افرادی که مورد علاقه کودکتان  هستند نیز عینک می زنند می‌تواند اعتماد به نفس را در کودک القا کند. همچنین این روش راهی عالی برای کمک به آنها برای درک سبک‌های مختلف فریم است که ممکن است دوست داشته باشند.

اجازه دهید کودک خودش فریم را انتخاب کند.
اجازه دهید کودک خودش فریم را انتخاب کند.

کم کم مدت زمان استفاده از عینک را در کودک افزایش دهید

ممکن است فرزندتان از همان ابتدا نتواند به طور مداوم از عینک استفاده کند. بنابراین مهم است که این کار را با مدت زمان کوتاه شروع کنید. مثلا سعی کنید از کودکان خود بخواهید که به مدت پانزده دقیقه در روز عینک خود را بزنند و به آهستگی زمان عینک زدن روزانه آنها را افزایش دهید. به این صورت به زودی، کودک در واقع به استفاده از فریم عادت خواهد کرد.

مزایای استفاده از عینک را برای کودک خود توضیح دهید

صحبت کردن با فرزندتان برای توضیح اینکه چرا به عینک نیاز دارد و اینکه عینک زدن چگونه می تواند به او کمک کند تا از کارهایی که دوست دارد لذت بیشتری ببرد می تواند کمک زیادی به کودکان در درک و پذیرش عینک جدید خود کند. سعی کنید به آنها نشان دهید که تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب در زمانی که عینک خود را به چشم می زنند چقدر راحت تر و لذت بخش تر است.

والدین باید در هنگام انتخاب فریم توسط کودکان آنها را راهنمایی کنند.
والدین باید در هنگام انتخاب فریم توسط کودکان آنها را راهنمایی کنند.

مطمئن شوید که فریم ها مناسب هستند

اطمینان حاصل کنید که فریم هایی که کودک انتخاب کرده است مناسب و پوشیدن آنها آسان و راحت باشد. اگر فریمی را انتخاب کنند که در هنگام استفاده اذیت شوند کودک احتمالاً در هنگام عینک زدن از آن لذت نخواهد برد. بسته به سن کودک و به دلیل اینکه در حین رشد هستند ممکن است به تنظیم دوره‌ای فریم‌هایشان نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که مناسب هستند. زیرا اگر عینک خیلی گشاد یا تنگ باشد، هیچ کودکی تمایلی به استفاده از آن نخواهد داشت.

تشویق کودک هنگام عینک زدن

مهم است که وقتی کودکتان برای اولین بار از عینک استفاده می کند، به ایجاد احساس مثبت در آنها بپردازید. با تعریف و تمجید از کودک در مورد زیبایی ظاهری آنها وقتی که از فریم خود استفاده می کنند و ایجاد احساس خوبی که در مورد قاب های جدید دارید کودکان خود را تشویق کنید که از آن استفاده کنند.

با کمی صبر، کودکتان در کمترین زمان خود را با عینک زدن سازگار می کند.
با کمی صبر، کودکتان در کمترین زمان خود را با عینک زدن سازگار می کند.

وادار کردن فرزندتان به استفاده از عینک ممکن است چالش برانگیز باشد. با این حال، با کمی صبر، کودک در کمترین زمان خود را با عینک زدن سازگار می کند. قبل از اینکه متوجه شوید، عینک زدن به بخشی از روال زندگی روزمره آنها تبدیل خواهد شد. در زیر چند نکته برای سهولت در استفاده از عینک آورده شده است، این موارد عبارتند از :

  • اگر کودک شما زیر دو سال سن دارد، یک قاب پلاستیکی انتخاب کنید. پلاستیک بهترین ماده برای کودکان نوپا است. تسمه های الاستیک می توانند به نگه داشتن عینک در جای خود کمک کنند.
  • زمانی که از عینک استفاده نمی‌کند، یک مکان خاص را برای نگهداری از آن انتخاب کنید. به کودک خود بگویید که هر زمان که عینک را نمی‌زند، باید آن را در مکان مخصوص خود قرار دهد. این به جلوگیری از گم شدن یا شکستن عینک کمک می کند.
  • هنگامی که کودک عینکش را بدون اینکه به او گفته شود به چشم می زند او را تحسین کنید.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط آقای دکتر سید محمد سالار ظاهریانی جراح و متخصص چشم تایید شده است.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا