پوست و زیباییسلامتی وتندرستی

ضد آفتاب، چرا باید در فصول پاییز و زمستان از آن استفاده کنیم ؟

استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل پاییز و زمستان

کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب استفاده می شود. کرم ضد آفتاب به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس کمک می کنند. ضد آفتاب ها همچنین به کاهش خطر سرطان پوست و واکنش های پوستی مشابه آفتاب سوختگی ناشی از برخی داروها کمک می کنند.

ضد آفتاب در جلوگیری از رسیدن اشعه ماورا بنفش به لایه های عمیق پوست یا انعکاس تابش موثر است. محافظت در برابر آفتاب باید بخشی از برنامه روزمره شما در طول سال باشد. همه افراد ( صرف نظر از نوع پوست آنها ) باید دوری از نور خورشید و در صورت نیاز محافظت در برابر نور خورشید را در اولویت قرار دهند و به صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

در حالی که اشعه های UVA و UVB همیشه قوی نیستند، اما همچنان در فصول پاییز و زمستان وجود دارند و می توانند باعث آسیب به پوست شما شوند. تنها تفاوت بین استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و تابستان این است که چند وقت یکبار نیاز به استفاده مجدد دارید.

استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل پاییز و زمستان
استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل پاییز و زمستان

چگونه از پوست خود در برابر نور خورشید در فصول پاییز و زمستان محافظت کنیم؟

در زیر به نکات مهمی در رابطه با علت استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان خواهیم پرداخت. به دلیل برخی از عواملی که در زیر بیان شده است استفاده از کرم ضد آفتاب در همه فصول و همچنین پاییز و زمستان ضروری و الزامی است. این عوامل عبارتند از :

اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید به ابرهای پاییزی و زمستانی نفوذ می کنند.

برف و یخ می توانند تا 90 درصد از اشعه UV را منعکس کنند. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، این اشعه های مضر نه تنها می توانند باعث سرطان پوست شوند، بلکه منشا حدود 90 درصد از چین و چروک ها هستند.

انعکاس خورشید می تواند فوق العاده قدرتمند باشد. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که بر ما تأثیر می‌گذارد، یکی از آنها در طول زمستان کاملاً خطرناک است. UVA همیشه وجود دارد و می‌تواند به ابرها، شیشه‌ها و به طور عمیق‌تر در پوست نفوذ کند. UVA به لایه‌های عمیق‌تر پوست آسیب می‌رساند و در نتیجه پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، پرتوهای UVB از نظر شدت و فصل متفاوت است.

اشعه UVB در روزهای آفتابی تابستان بیشتر وجود دارد . آنها به لایه های سطحی پوست آسیب می رسانند و در نتیجه آفتاب سوختگی و سرطان پوست ایجاد می شود. اشعه های UVA در تمام طول سال قوی هستند، بنابراین پوست شما نیاز به محافظت در تمام طول سال دارد.

اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند و در نتیجه خطوط و چین و چروک ها را تسریع می کند.
اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند و در نتیجه خطوط و چین و چروک ها را تسریع می کند.

کرم های ضد آفتاب خواص ضد پیری دارد

آب و هوای سخت پاییزی و زمستانی به طرز باورنکردنی باعث خشکی و آزار پوست می شوند. خوشبختانه، کرم ضد آفتاب خواص ضد پیری دارد که در مطالعات متعدد ثابت شده است. اشعه ماوراء بنفش به کلاژن و الاستین پوست شما آسیب می رساند و در نتیجه خطوط و چین و چروک ها را تسریع می کند.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد استفاده منظم از کرم ضد آفتاب اثرات ضد پیری دارد، اما بهترین آنها یک مطالعه استرالیایی بود که در سال 2013 منتشر شد. محققان پیری پوست را در 900 مرد و زن استرالیایی در یک دوره چهار ساله مقایسه کردند.

آنها دریافتند کسانی که روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده می کردند ، افزایش قابل توجهی در پیری پوست نداشتند. به طور کلی، پیری آنها 24 درصد کمتر از کسانی بود که از ضد آفتاب استفاده نمی کردند.

آب و هوای سخت پاییزی و زمستانی به طرز باورنکردنی باعث خشکی و آزار پوست می شوند.
آب و هوای سخت پاییزی و زمستانی به طرز باورنکردنی باعث خشکی و آزار پوست می شوند.

اثرات مخرب نور خورشید حتی در داخل خانه نیز وجود دارد

حتی اگر تمام روز را در دفتر کار می کنید، نباید از کرم ضد آفتاب چشم پوشی کنید. طبق گفته بنیاد سرطان پوست، شیشه به خوبی اشعه های UVB را مسدود می کند، اما اشعه های UVA را نه. این گفته در رابطه با پنجره های شیشه ای در هواپیماها، اتوبوس ها و اتومبیل ها نیز صدق می کند. حتی این دوز اندک نور خورشید ممکن است روی پوست شما تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد افرادی که نزدیک پنجره می‌نشینند چین و چروک‌های بیشتری دارند. البته، نور آبی رایانه ها و صفحه نمایش نیز وجود دارد که ممکن است نگران کننده باشد.

ورزش های زمستانی شما را در معرض خطر قرار گرفتن بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می دهد

معمولاً زمستان را با سرمازدگی مرتبط می‌دانند. اما ممکن است مردم ندانند که اشعه‌های فرابنفش می‌توانند در شیب‌ کوه ها به همان اندازه که در یک ساحل گرم و آفتابی آسیب می‌زنند، مضر باشند. طبق گفته بنیاد سرطان پوست، با هر هزار فوت بالا رفتن از سطح دریا، اشعه ماوراء بنفش 5 درصد افزایش می یابد.

این بدان معناست که هر چه ارتفاع شما بالاتر باشد، بیشتر در معرض اشعه های مضر UV قرار خواهید گرفت. علاوه بر این، برف نور خورشید را منعکس و تشدید می کند و شما را به شدت مستعد سوختگی می کند. اگر قصد دارید در پاییز و یا زمستان زمانی را در کوهستان برای اسکی، اسنوبورد و یا اقامت در کابین بگذرانید، مطمئن شوید که همیشه از خود با یک ضد آفتاب ورزشی با حداقل SPF 50 محافظت کنید.

کوهنوردان برای آماده سازی مناسب در فصول پاییزی و زمستانی ، حتما باید از کرم ضد آفتاب روی صورت، گردن، گوش ها، دست ها و لب های خود استفاده کنند. همچنین اگر می‌خواهید برای مدت طولانی در فضای باز باشید، توصیه می‌شود که هر 3 تا 4 ساعت یک بار مجدد کرم را تمدید کنید.

با هر هزار فوت بالا رفتن از سطح دریا، اشعه ماوراء بنفش 5 درصد افزایش می یابد.
با هر هزار فوت بالا رفتن از سطح دریا، اشعه ماوراء بنفش 5 درصد افزایش می یابد.

5. نازک بودن لایه اوزون در فصل زمستان

لایه اوزون به عنوان محافظ زمین عمل می کند و اشعه های مضر UV را جذب می کند. با این حال، لایه اوزون در فصل زمستان  در نازک ترین سطح خود قرار دارد. باد سوختگی و آفتاب سوختگی نیز در طول ماه های زمستان با هم اتفاق می افتد. دمای انجماد و بادهای بدی که پوست شما را خشک و متلاطم می‌کند، باعث می‌شود اشعه ماوراء بنفش ضربه بیشتری به پوست شما وارد کند. استفاده از کرم ضد آفتاب روی پوست در معرض اشعه، به خصوص زمانی که اشعه خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قوی تر و شدیدتر است، شما را از این اشعه های مضر محافظت می کند.

در حالی که در فصل زمستان پرتوهای فرابنفش به طور مستقیم کمتر وجود دارد، اما بازتاب قابل توجهی از این اشعه وجود دارد که می تواند به راحتی باعث آفتاب سوختگی شود. حتی اگر دچار آفتاب سوختگی هم نشوید با این حال ، اشعه‌های فرابنفش همچنان در کار هستند و باعث ایجاد چین و چروک و پیری پوست می‌شوند.

توصیه می شود از یک ضد آفتاب با SPF 50 بالا استفاده کنید.
توصیه می شود از یک ضد آفتاب با SPF 50 بالا استفاده کنید.

شرایط دما و هوا در پاییز و زمستان باعث می شوند که کرم ضد آفتاب شما سریع تر پاک شود

چیزی که اکثر افراد متوجه آن نمی شوند این است که شرایط سخت زمستانی کرم ضد آفتاب شما را سریعتر از بین می برد. بنیاد سرطان پوست هشدار می دهد که برف و باد شدید کرم ضد آفتاب را از بین می برد و اثر آن را کاهش می دهد. بنابراین در طول پاییز و زمستان، نمی توانید فقط صبح ها از کرم استفاده کنید و تصور کنید که در تمام طول روز از پوست شما محافظت می شود. درعوض، توصیه می‌شود که در پاییز و زمستان هر دو ساعت یکبار و بلافاصله پس از تعریق مجدداً از کرم استفاده کنید. در هنگام خرید حتما یک ضد آفتاب  با   SPF 50به بالا را انتخاب کنید، زیرا این میزان SPF بیشترین تاثیر را در برابر نور خورشید دارند.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا