سلامتی وتندرستیمو

شوره سر و روش های درمان آن

شوره سر از شایع ترین مشکلات پوستی در جهان است که در نتیجه پوسته پوسته شدن، پوست کف سر رخ میدهد. این مشکل پوستی معمولا خیلی حاد و جدی نمی باشد، ولی برای اکثر مردم به دلیل این که شوره های ریخته شده روی لباس شان به وضوح دیده میشوند، میتواند باعث شرم و ناراحتی شان شود.بنابراین از دغدغه های اصلی بسیاری از خانم ها و آقایان میباشد.

درمان شوره سر
درمان شوره سر

شوره سر و علل آن

شوره سر معمولا نوعی خفیف از درماتیت سبوره‌ای  است. درماتیت سبوره ای معمولا نوعی التهاب پوستی است که اغلب با شوره سر نیز همراه است. به گفته دکتر ناهید همتیان علل دیگر ایجاد آن میتوان به پوستی چرب یا پوستی بسیار خشک و دچار التهاب، عدم استفاده از شامپو به مقدار مناسب، وجود قارچی به نام مالاسزیا که از چربی های پوست سر تغذیه می کند. حساسیت فرد به محصولات مراقبت از مو حساسیت از نوع درماتیت تماسی، و همچنین زمینه بیماری هایی مانند پسوریازیس و اگزما نیز اشاره کرد. شوره سر همچنین می تواند علل دیگری نیز داشته باشد، که برای تشخیص آن بهتر است با دکتر خود مشورت کنید

علایم و نشانه ها

مهمترین علائم آن شامل پوسته پوسته شدن روی پوست سر، مو ها و حتی گاهی در مناطق دیگری مانند ابرو ها، ریش یا سبیل و سر شانه ها در مردان و همچنین خارش شدید کف پوست می باشد.

علائم و نشانه های شوره سر می توانند در مواقعی که فرد دچار استرس شدید باشد، و همچنین در فصول سرد و خشک تشدید یابند.

شوره سر در چه مواردی میتواند تشدید یابد؟

با وجودیکه این بیماری می تواند در تمامی افراد و در تمامی سنین دیده شود، ولی گاهی برخی فاکتور ها در تشدید این بیماری تاثیر دارند.

از آن جمله این فاکتور ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن: معمولا از دوران نوجوانی شروع شده و می تواند تا میانسالی ادامه یابد. البته این به معنی نیست که بزرگسالان دچار آن نمیشوند. در برخی افراد این مشکل میتواند در تمام طول عمر آن ها ادامه یابد.
  • جنسیت مرد: در مردان بسیار شایع تر از زنان است. به همین دلیل برخی پژوهشگران باور دارند که هورمون های مردانه در تشدید این مشکل دخالت دارند.
  • بیماری های خاص: زمینه داشتن انواع بیماری ها، مانند پارکینسون که باعث تضعیف اعصاب میشوند. و همچنین بیماری هایی مانند HIV که باعث تضعیف سیستم ایمنی میشود، میتوانند در تشدید آن بسیار دخالت داشته باشند.
شوره سر در مردان بسیار شایع تر است.
شوره سر در مردان بسیار شایع تر است.

راهکارهای رفع شوره سر

در بازار محصولات مختلف و بدون نیاز به نسخه پزشک برای درمان آن وجود دارد، اما همچنین درمان های طبیعی و استفاده از گیاهان مختلف میتواند به شما برای خلاصی همیشه از شوره سر کمک کنند.

روغن درخت چای را امتحان کنید

از گذشته تاکنون، از روغن درخت چای برای درمان بیماری های مختلف از آکنه تا پسوریازیس استفاده می شده است.همچنین این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی است که می تواند به کاهش علائم شوره سر و بهبود آن کمک کند. در واقع، روغن درخت چای در مبارزه با سویه خاص قارچی که عامل ایجاد شوره در سر و التهاب آن است، بسیار موثر است که این قارچ می تواند هم باعث درماتیت سبورئیک شود و هم شوره سر را ایجاد کند. ولی حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر پوست حساسی دارید، حتما پیش از استفاده، آن را روغن نارگیل مخلوط کنید.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل، ماده طبیعی فوق العاده ای برای درمان شوره های سر است.این روغن، به دلیل خاصیت آبرسانی و کاهش التهاب پوست سر، باعث افزایش رطوبت پوست و درمان شوره گردد. استفاده از روغن نارگیل در روی پوست سر به مدت هشت هفته، میتواند باعث کاهش علائم شوره سر تا اندازه 68٪ گردد

روغن نارگیل بسیار موثر در درمان
روغن نارگیل بسیار موثر در درمان

سطح استرس را به حداقل برسانید

استرس طولانی مدت در زندگی شما بر بسیاری از جنبه های سلامتی جسمی و روحی تاثیر شدیدی می گذارد.گرچه استرس خود به تنهایی عامل ایجاد شوره نمی باشد، اما می تواند علائمی مانند خشکی و خارش را تشدید کند.همچنین زندگی در شرایطی با استرس طولانی مدت میتواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را به شدت سرکوب کند.در نتیجه آن، توانایی بدن شما برای مقابله با برخی از عفونت های قارچی و بیماری های پوستی که باعث ایجاد شوره می شوند، بسیار کاهش میابد. میتوانید برای کنترل سطح استرس خود، از برخی تکنیک های کاهش استرس، مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.

استرس عامل بیماری های متفاوتی از جمله خشکی و ایجاد شوره سر می باشد.
استرس عامل بیماری های متفاوتی از جمله خشکی و ایجاد شوره سر می باشد.

میزان مصرف امگا 3 را افزایش دهید

اسید های چرب امگا 3، برای سلامت بسیاری از ارگان های بدن از جمله قلب، ریه ها، سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و کمک به ترمیم و جوانسازی آن بسیار ضروری هستند. همچنین این اسید های چرب، باعث کاهش التهاب و در نتیجه کاهش خشکی پوست سر و کمک به رفع مشکل شوره میکنند. این ماده فوق العاده و بسیار ضروری در انواع ماهی های آزاد، بذر کتان، دانه های چیا و گردو به وفور یافت میشود.

منابع غنی امگا 3، کمک به درمان آن
منابع غنی امگا 3، کمک به درمان آن

از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین از راحت ترین و ارزان ترین مواد موجود در تمامی خانه ها، جهت از بین بردن شوره سر می باشد. این ماده می تواند یک لایه برداری ملایم برای از بین بردن سلولهای مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش انجام دهد. جوش شیرین همچنین دارای خواص ضد قارچی است که می تواند در درمان آن بسیار مفید واقع گردد.

درمان شوره سر با جوش شیرین
درمان شوره سر با جوش شیرین

به گفته متخصص پوست و مو در کلینک جوان بوکان، بیشتر موارد شوره سر نیاز به درمان های پزشکی ندارند.

با این حال در صورت عدم بهبود شرایط، در صورتی که شما درمان های خانگی متفاوت و استفاده منظم از انواع شامپو، را امتحان کرده اید و نتیجه مناسبی نگرفته اید، می بایست حتما به پزشک متخصص در زمینه بیماری های پوستی مراجعه کنید.

سخن آخر

در کلینیک جوان، متخصصان ما با بهره گیری از دانش، تجربه و مهارت بالا و استفاده از کادر حرفه ای همه روزه انواع عمل های جراحی زیبایی مانند بلفاروپلاستی، لیفت با نخ، کاشت ابرو، کربن تراپی، هایفوتراپی و آراف فرکشنال را انجام میدهند.

همچنین اگر شما از مشکل شوره سر رنج میبرید و تاکنون نتوانسته اید از شر آن خلاص شوید، پزشک متخصص در کلینیک جوان، با بررسی پیشینه پزشکی و انجام آزمایش های مربوطه، نخست علت مشکل شما را ریشه یابی میکند و سپس اقدام به درمان های دارویی میکند تا شما برای همیشه از مشکل شوره ها رهایی یابید.


منابع:

یک دیدگاه

  1. از درگاه خداوند تبارک و تعالی
    توفیق روزافزون جنابعالی را خواستاریم
    انجام دادم جواب گرفتم 😍👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا