سلامتی وتندرستی

عمل های زیبایی در افرادی که دیابت دارند، چه شرایطی دارد؟

شرایط عمل های زیبایی در افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت ممکن است نگران انجام عمل های زیبایی باشند. زیرا خطرات بیشتری برای بهبودی عوارض پس از عمل در این افراد وجود دارد. عمل های زیبایی به روش های جراحی گفته می شود که برای تغییر شکل یک قسمت از بدن انجام می شود. این عمل ها ممکن است ساختار ، موقعیت ، رنگ یا بافت یک قسمت یا ویژگی های بدن را تغییر دهند. با این حال، عمل های زیبایی برای افراد مبتلا به دیابت که می توانند سطح گلوکز خون خود را به شدت کنترل کنند، امکان پذیر است.

اگر فرد مبتلا به دیابت به انجام عمل های زیبایی علاقه مند باشد، جراح تعیین می کند که آیا کنترل کافی بر سطح گلوکز خون خود برای پیشبرد این روش دارد یا خیر. یکی از این آزمایش ها، آزمایش هموگلوبینa1c   است که میزان کنترل سطح گلوکز خون بیمار را در دو یا سه ماه گذشته ارزیابی می کند.

شرایط خاص عمل های زیبایی برای افراد دیابتی
شرایط خاص عمل های زیبایی برای افراد دیابتی

جراحی همچنین می‌تواند بر نحوه پاسخ بدن به انسولین تأثیر بگذارد. بنابراین جراح باید در طول عمل و پس از آن تا زمان بهبودی بیمار با پزشک فرد دیابتی که بیمار تحت نظر ایشان است هماهنگ باشد . ضروری است که آنها جزئیات دارویی را بررسی کنند، زیرا ممکن است بلافاصله پس از جراحی نیاز به تنظیم یا تغییر موقت داروها وجود داشته باشد. دیابت می تواند تأثیر زیادی بر بهبودی بدن داشته باشد. بنابراین قبل از انجام عمل های زیبایی توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است.

دیابت چیست؟

این بیماری شامل وضعیتی است که در آن قند خون بسیار بالاست. به طور معمول، قند خون توسط انسولین، هورمونی که توسط پانکراس ساخته شده و از آن آزاد می شود، تنظیم می شود. در افراد مبتلا یا انسولین کافی تولید نمی شود یا انسولین به خوبی استفاده نمی شود. سه نوع اصلی این بیماری شامل :

دیابت نوع 1

این شکل از این بیماری که قبلاً به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شد، می تواند در هر سنی ایجاد شود. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی توانایی پانکراس را برای تولید کافی انسولین از بین می برد. افراد مبتلا به نوع 1 این بیماری باید هر روز انسولین مصرف کنند.

دیابت نوع 2

این بیماری قبلاً دیابت بزرگسالان نامیده می شد و شایع ترین شکل دیابت است. اگرچه این بیماری اغلب در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود، امروزه بسیاری از کودکان نیز به این بیماری مبتلا هستند. بنابراین ما دیگر آن را “بزرگسالی” نمی نامیم. در اینجا، بدن قادر به استفاده صحیح از انسولین نیست. این معمولاً با دارو برای تقویت تولید یا استفاده از انسولین خود بدن کنترل می شود. با این حال، با گذشت زمان، لوزالمعده نیز ممکن است توانایی خود را در ساخت انسولین از دست بدهد، بنابراین تزریق انسولین ضروری می شود.

شرایطی مانند بالا بودن قند خون مراقبت های پزشکی را پیچیده تر می کند.
شرایطی مانند بالا بودن قند خون مراقبت های پزشکی را پیچیده تر می کند.

دیابت بارداری

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع در زنان باردار ایجاد می شود. معمولاً بعد از بارداری از بین می رود، اما شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع 2 این بیماری در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد.

انجام عمل های زیبایی در افراد دیابتی چه شرایطی دارد؟

شرایطی مانند بالا بودن قند خون مراقبت های پزشکی را پیچیده تر می کند. زیرا با عوارضی در سیستم های مختلف بدن همراه است و می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، آسیب عصبی و سکته شود. این پیچیدگی باید برای هر روش پزشکی، به ویژه جراحی، در نظر گرفته شود. عمل های زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. افراد دیابتی با افزایش انواع عوارض پزشکی و جراحی بعد از عمل و همچنین اقامت طولانی تر در بیمارستان همراه است. بیمارانی که انسولین مصرف می کردند حتی بیشتر در معرض خطر بودند.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، دیابت همچنین ممکن است خطر عفونت محل جراحی و کاهش سرعت بهبود زخم را پس از جراحی افزایش دهد. این به این دلیل است که سطح قند خون بسیار بالا التهاب را افزایش می دهد، سیستم ایمنی را سرکوب می کند و از رسیدن مواد مغذی برای کمک به بهبودی جلوگیری می کند. نه تنها این یک خطر برای سلامتی است، بلکه ترمیم ضعیف زخم ممکن است منجر به زخم‌های ناخوشایندتر و نتایج کمتر از حد مطلوب عمل های زیبایی شود. البته این بدان معنا نیست که همه بیماران مبتلا به این مشکل دارای عوارض هستند یا باید از انجام هر نوع عمل های زیبایی منع شوند. در بیشتر موارد آنها علیرغم افزایش خطر بهبودی مشکلات یا عفونت ها پاسخ خوبی به عمل های زیبایی می دهند.

استرس ناشی از جراحی می تواند روی بدن و بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.
استرس ناشی از جراحی می تواند روی بدن و بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.

خطرات عمل های زیبایی برای افراد دارای سطح قندخون بالا چیست؟

یکی از بزرگترین خطرات عمل های زیبایی برای بیماران دیابتی این است که سطح قند خون بالا در توانایی بدن شما برای بهبود اختلال ایجاد می کند. بر اساس مطالعات انجام شده در 44 درصد از بیمارانی که سطح قند خون آنها بالای 200 بود رخدادی به نام انقباض زخم اتفاق افتاده است. انقباض زخم زمانی اتفاق می‌افتد که برش جراحی بعد از عمل دوباره باز می‌شود. سطح قند خون طبیعی بعد از غذا 100 یا 140 است. بر اساس این مطالعه، تنها 19 درصد از بیمارانی که قبل از جراحی سطح قند خون طبیعی داشتند، دچار انقباض زخم بودند.

تأثیر استرس ناشی از جراحی بر سطح قند خون

استرس روی بدن می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. در طول دوره های استرس بالا، بدن احتمال بیشتری دارد که گلوکز خون بیشتری تولید کند. عمل های زیبایی، چه لیفت صورت باشد یا هر عمل دیگری، باعث ایجاد استرس فیزیکی در بدن می شود که بر قند خون تأثیر می گذارد. زمانی که بدن تحت استرس است، معمولاً بیش از حد معمول هورمون تولید می کند.

هدف این هورمون‌ها، مانند انسولین و کورتیزول، تامین انرژی سلول‌های بدن به ترتیب مانند گلوکز و چربی است. در یک فرد غیر دیابتی ، پاسخ استرس که «جنگ یا گریز» نیز نامیده می‌شود، مشکلی چالش برانگیز نیست، اما همین پاسخ جنگ و گریز برای فرد دیابتی چالش برانگیز است. هنگامی که منبع استرس از بین می رود، هورمون ها منبع انرژی را دوباره جذب می کنند و سطح قند خون به سطح طبیعی کاهش می یابد. هنگامی که بیمار مبتلا به سطح بالای قند خون است و در معرض منبع استرس مانند یک عمل جراحی قرار می گیرد، پاسخ آن طور که باید خاموش نمی شود. قند اضافی تولید شده توسط انسولین اضافی توسط سلول های بدن جذب نمی شود. در عوض، در خون باقی می ماند و سطح گلوکز خون را بالا می برد.

کنترل سطح قند خون قبل از جراحی برای هر دیابتی بسیار مهم است.
کنترل سطح قند خون قبل از جراحی برای هر دیابتی بسیار مهم است.

چه نوع روش های زیبایی برای افرادی که دیابت آنها کنترل شده مشکلی ندارد؟

برخی از روش های زیبایی که برای افرادی که قند خون آنها کنترل شده ایرادی ندارد، عبارتند از :

تزریق بوتاکس برای افراد دیابتی

بوتاکس دارویی است که عضلات را ضعیف یا فلج می کند. در دوزهای کم ، می تواند چین و چروک های پوست را کاهش دهد و به درمان برخی از شرایط پزشکی ( مانند: سردرد های میگرنی) کمک کند. تزریق بوتاکس جهت زیبایی برای فلج کردن عضلات صورت به کار می رود. اثرات بوتاکس به صورت موقت است و بسته به نوع درمان در بهترین شرایط بین 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد. استفاده از این روش با مشورت پزشک در صورتی که بیماری قند فرد کنترل شده باشد منعی ندارد.

تزریق فیلر

فیلر یک مواد پرکننده نرم تزریقی است که در عمق مختلف به پوست تزریق می شود. فیلرها برای رفع خطوط لبخند ، جمع شدن گونه ها، لب ها ، از بین بردن چین و چروک استفاده می شوند. این روش حفره ها ، خطوط و چین و چروک ها را در کمتر از 30 دقیقه پر می کند. همچنین از این روش می توان برای اصلاح فرم بینی نیز استفاده کرد. فیلرها بر اساس ماده موثرشان و طول ماندگاری آن ها متفاوت هستند. بیشترین فیلرهایی که مورد استفاده قرار می گیرند هیالورونیک اسیدها هستند که ماندگاری آن ها بین 6 تا 12 ماه است. استفاده از این روش با مشورت پزشک در صورتی که بیماری قند فرد کنترل شده باشد منعی ندارد.

بوتاکس دارویی است که عضلات را ضعیف یا فلج می کند.
بوتاکس دارویی است که عضلات را ضعیف یا فلج می کند.

لیزر موهای زائد

اگر برای اصلاح موهای زائد و ناخوشایند از تراشیدن مو یا اپیلاسیون خسته شده اید ، لیزر موهای زائد گزینه ای بسیار موثر و رضایت بخشی است. در این روش نور بسیار قوی به فولیکول های مو ساطع می شود . در نتیجه رنگدانه های موجود در فولیکول ها  نور را جذب می کنند. همین جذب نور با گذشت زمان باعث از بین بردن مو های زائد شما می شود. استفاده از این روش با مشورت پزشک در صورتی که بیماری قند فرد کنترل شده باشد منعی ندارد.

تیکسل یک روش کاملا جدید برای ترمیم، جوانسازی سطح پوست و رفع چین و چروک است.
تیکسل یک روش کاملا جدید برای ترمیم، جوانسازی سطح پوست و رفع چین و چروک است.

لیزر co2

لیزر co2 یک روش غیر تهاجمی برای جوان سازی پوست محسوب می شود . هدف از این کار بازگرداندن ظاهری جوان به چهره فرد است. جوان سازی پوست را می توان از طریق گزینه های جراحی ویا غیر جراحی انجام داد . استفاده از این روش با مشورت پزشک در صورتی که بیماری قند فرد کنترل شده باشد منعی ندارد.

تیکسل

تیکسل یک روش کاملا جدید برای ترمیم، جوانسازی سطح پوست و رفع چین و چروک است. این دستگاه با استفاده از فناوری فرسایش حرارتی مکانیکی کار می کند. این روش باعث بهبود پیری و رنگ پوست می شود و ظاهری درخشان و جوان به آن می بخشد. تیکسل نتایجی را ارائه می دهد که قابل مقایسه با لایه برداری عمیق پوست و لیزر درمانی فشرده است. این نوع درمان نسبت به سایر درمان های جوانسازی پوست آسیب و درد  بسیار کمتر و زمان بهبودی سریعتری دارد. استفاده از این روش با مشورت پزشک در صورتی که بیماری دیابت فرد کنترل شده باشد منعی ندارد.

کنترل قند خون بالا قبل از انجام کارهای زیبایی

کنترل سطح قند خون قبل از جراحی برای هر دیابتی بسیار مهم است. همچنین ضروری است که بیمار و جراح برای کنترل سطح قند خون در طول جراحی نیز تلاش کنند. فرآیندی به نام کنترل دقیق می تواند به کاهش احتمال افزایش سطح قند خون در طول عمل کمک کند. کنترل دقیق معمولاً در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 انجام می شود و اغلب شامل استفاده از انسولین برای مدیریت سطح قند خون است.

اغلب، سطح قند خون قبل از غذا بین 70 تا 130 نگه داشته می شود و بعد از غذا بیش از 180 نیست و تحت کنترل شدید قرار می گیرد. مزیت خاص کنترل شدید قند خون بالا برای بیمارانی که به عمل های زیبایی فکر می کنند کاملاً مشخص نیست. اما ممکن است این باشد که تحت کنترل هر چه بیشتر این شرایط قبل از جراحی، پاسخ استرس بدن را کاهش می دهد و از نوسانات سطح قند خون به طور زیادی جلوگیری می کند. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد


منابع:

یک دیدگاه

  1. عزیزم مطلبتون واقعا قدیمیه و افرادی که همینطوریش شخصیت نگران مثل تیپ A دارن رو تحت تاثیر قرار میده. لطفا اطلاعات سایتتونو بروز کنید. درمورد بیماران دیابتی مساله قند کنترل نشده اس نه بیماری. و موارد کنترل نشده چه قند چه چربی چه فشار بلاخره بدن رو بهم میریزه و یه مساله طبيعيه چون به متخصص غدد مراجعه کنید روی آزمایش خون مانور میدن نه داشتن و نداشتن بعضی بیماریها. شما نوشتید استرس تشدید کننده اس و مطلب شما عامل استرسه خودش. لطفا با پزشکهای باسابقه مشورت کنید و مطلب رو بروز کنید چون واقعا قدیمیه انگار مطلب ده سال پیشه. واینکه شما اصلا مطلب خاصی درمورد ژلهای تقلبی و عوارضش نذاشتید چرا؟ الان کلینیک های مطرح و قدیمی هم دارن با ژل بی کیفیت واسه همه دردسر درست میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا