پوست و زیباییخدمات زیبایی و جوان سازی

سیاهی دور چشم و خلاص شدن دائمی از آن

سیاهی دور چشم، علل و درمان آن

سیاهی دور چشم باعث از دست دادن شفافیت و زیبایی صورت شما می شود. پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است و به دلایل مختلف این قسمت از پوست آسیب پذیرتر است. تیرگی دور چشم، مشکل پوستی جدی و مهمی نیستند. شناسایی علت مشکل می تواند به درمان موثر آنها کمک کند. مردم معمولاً فکر می کنند این مشکل به دلیل خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این  نیز می تواند یکی از دلایل باشد اما دلایل دیگری نیز برای این مشکل وجود دارد که در ادامه به بیان علل و درمان آن خواهیم پرداخت.

برای خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم های خود، نخست شما باید علت ایجاد شدن این مشکل را بیابید. اصولا دلایل ایجاد این مشکل، به سبک زندگی اشتباه شما برمیگردد. ولی گاهی میتواند نشان از مشکل جدی برای سلامتی شما باشد.

آیا وجود سیاهی، حلقه های تاریک و پف اطراف چشم شما نشانه مشکل جدی برای سلامتی است؟ پاسخ آن در بیشتر موارد خیر است. با این حال اغلب مردم واقعا احساس میکنند که وجود این حلقه های تاریک، ظاهر آن ها را پیرتر، خسته تر و بیمار نشان میدهد.

سیاهی زیر چشم، از مشکلات اصلی در بیشتر زنان و مردان است.
سیاهی زیر چشم، از مشکلات اصلی در بیشتر زنان و مردان است.

دلایل ایجاد تاریکی های زیر چشم

همان گونه که پیشتر در مطلب( سیاهی دور چشم، چرا و چگونه ایجاد می شود؟ درمان آن چیست؟) گفتیم، ایجاد سیاهی های اطراف چشم عمدتا به دلیل خستگی بیش از حد در فرد ایجاد می شوند ولی عوامل دیگری نیز در ایجاد این معضل دخیل هستند. از جمله:

  • داشتن حساسیت و آلرژی های فصلی
  • بیماری رینیت آلرژیک (تب یونجه)
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • درماتیت تماسی
  • وراثت و عوامل ژنتیکی
  • بی نظمی در رنگدانه های صورت
  • مداوم چشم هایتان را بمالید
  • آنمی در اثر فقر آهن
  • به صورت مستمر در معرض نور خورشید بدون عینک دودی و پوشش های محافظتی قرار بگیرید
  • افزایش سن: با افزایش سن شما، با روند کاهش کلاژن سازی و چربی پوست رو به رو هستیم، که منجر به لاغری و رنگ پریدگی پوست و برجسته تر شدن رگ های خونی زیر چشمان شما میشود.
  • رنگ پوست تیره تر: هر چه پوست شما تیره تر باشد، تجمع رنگدانه ها و ملانین در آن بیشتر است. بنابراین میزان سیاهی اطراف چشم نیز بیشتر میشود.

کمبود خواب و خستگی

خستگی و کمبود خواب می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. همچنین می تواند شما را رنگ پریده تر نشان دهد ، که باعث می شود چشم های شما تیره تر به نظر برسد. اطمینان حاصل کنید که هر شب هفت تا هشت ساعت می خوابید. رسیدن به خواب کافی می تواند به کاهش ظاهر سیاهی چشم شما نیز کمک کند.

سن

پیری یکی دیگر از دلایل عمده تیرگی دور چشم است. هرچه پیرتر می شوید ، پوست شما نازک تر می شود .  در نتیجه چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را از دست می دهید. بالا رفتن سن و نازک شدن پوست اطراف چشم باعث برجسته شدن رگهای خونی و ایجاد تیرگی در اطراف چشم می شود.

 ژنتیک

وراثت و ژنتیک همچنین می تواند نقش زیادی در ایجاد و تسلط این مشکل داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که اگر کسی زیر چشمانش تیرگی داشته باشد ، ممکن است این مورد در برخی دیگر از اعضای خانواده فرد نیز دیده شود.

 خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می تواند فشار چشمگیری در چشم شما ایجاد کند. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شود. در نتیجه ، پوست اطراف چشم شما می تواند تیره شود.

 

 کم خونی

کمبود آهن در رژیم غذایی شما را کم خون می کند  و می تواند به صورت تیرگی دور چشم ظاهر شود. بارداری و قاعدگی می تواند باعث کاهش سطح آهن و برجسته شدن رگهای زیرین چشم فرد شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می تواند باعث تولید بیش از حد ملانین در بدن شود. ملانین رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تأمین می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب می تواند باعث تیره شدن رنگ اطراف چشم شود.

 کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده تیرگی دور چشم است. هنگامی که بدن به مقدار کافی آب نداشته باشد، علائم اغلب در این منطقه خاص قابل مشاهده است. بنابراین توصیه می شود که روزانه حداقل 8-10 لیوان آب بنوشید. همچنین توصیه می شود مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای ، قهوه ، الکل و غیره را محدود کنید زیرا باعث کمبود آب بدن می شود.

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده تیرگی دور چشم است.
کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده تیرگی دور چشم است.

کمبود تغذیه ای

تیرگی دور چشم می تواند به دلیل تغذیه نامناسب باشد. یک رژیم غذایی سالم و مغذی پر از ویتامین هایی مانند A ، C ، K ، E و مواد مغذی می تواند به خلاص شدن از این مشکل کمک کند.

 آلرژی

آلرژی  باعث خارش پوست می شود که در نتیجه مالش مداوم پوست دور چشم می تواند منجر به تیرگی دور چشم شود.

 بیماری کبد

این بیماری نشان دهنده اختلال عملکرد کبد به دلیل بیماری های مختلف کبدی است. نمونه ای از چنین بیماری های کبدی ، هپاتیت است.

چگونه می توان به طور دائمی از حلقه های تاریک خلاص شد

درمان های خانگی و دارویی متفاوتی برای خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، وجود دارند. که برای درمان های دارویی همان گونه که گفتیم، نخست شما باید علت این مشکل را بیابید.

درمان های خانگی خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم

ما پیشتر در مطلب سیاهی دور چشم، چرا و چگونه ایجاد می شود؟ درمان آن چیست؟ درمان های خانگی بسیاری را برای خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، ارایه کردیم و در این قسمت نیز چند درمان دیگر را معرفی خواهیم کرد.

استفاده از مرطوب کننده ها

تعدادی از مرطوب کننده های بدون نیاز به تجویز نسخه پزشک وجود دارد که میتوانند به شما در خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، کمک کنند. بسیاری از آنها حاوی کافئین، ویتامین E، آلوئه ورا، اسید هیالورونیک و یا رتینول هستند.

مرطوب کننده های زیادی برای درمان سیاهی زیر چشمان شما وجود دارند.
مرطوب کننده های زیادی برای درمان سیاهی زیر چشمان شما وجود دارند.

روغن بادام و ویتامین E

طرفداران درمان های طبیعی پیشنهاد می کنند مقدار مساوی روغن بادام و ویتامین E را مخلوط کرده و سپس، پیش از خواب مخلوط را به آرامی در حلقه های سیاه اطراف چشم ماساژ دهید. صبح محل را با آب سرد بشویید. این روند را هر شب تکرار کنید تا حلقه های تیره از بین بروند.

مقدار مساوی روغن بادام و ویتامین E را مخلوط کنید. سپس ، دقیقاً قبل از خواب ، مخلوط را به آرامی بر روی تیرگی های چشم خود ماساژ دهید. صبح محل را با آب سرد بشویید. این روند را شبانه تکرار کنید تا تیرگی ها اطراف چشم از بین بروند.

ویتامین K

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد، که قرار دادن روزانه یک پد حاوی مخلوطی از کافئین و ویتامین K در زیر چشم، منجر به کاهش عمق چین و چروک و تیرگی های اطراف چشم می شود.

انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین K می باشند که به رفع سیاهی زیر چشم کمک فراوانی میکند.
انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین K می باشند که به رفع سیاهی زیر چشم کمک فراوانی میکند.

استفاده از سیب زمینی خام

استفاده از آب سیب زمینی خام یا حتی خود آن در اطراف چشم، به شما در خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، کمک فراوانی میکند. سیب زمینی دارای موادی است که به سفید شدن پوست کمک بسیار میکند. مقداری سیب زمینی را رنده کنید. یک تکه پنبه که آغشته به آب آن شده است را در زیر چشمان خود بگذارید، و از نتایج فوق العاده آن شگفت زده شوید.

 کمپرس سرد

 گاهی رگ های خونی گشاد شده می توانند ناحیه زیر چشم شما را تیره کنند. کمپرس سرد می تواند باعث انقباض رگ های خونی شود ، که ممکن است منجر به کاهش این تیرگی شود.

کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید

 قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کنید . در صورت بودن در آفتاب از کرم های ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

بالا بودن سر هنگام خواب

موقعیت خواب شما مهم است. سر خود را با چند بالش اضافی بلند کنید. بالا بردن سر روی بالش های اضافی ممکن است به کاهش تیرگی و تورم دور چشم کمک کند.

  کیسه های چای سیاه یا سبز

آنتی اکسیدان ها یا کافئین موجود در چای می تواند گردش خون زیر چشم شما را بهبود بخشد. 2 کیسه چای سبز یا سیاه را به مدت پنج دقیقه در آب خیس کنید. آنها را برداشته و به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید. آنها را بیرون آورده و به مدت 10 دقیقه روی چشم خود بگذارید و بعداً چشم ها را با آب خنک بشویید.

 به اندازه کافی بخوابید

 خواب کافی و با کیفیت شبانه می توانند به شما در کاهش یا جلوگیری از این مشکل کمک کند.

 خیار

خیار به طور طبیعی خوب و خنک کننده است و به حداقل رساندن این نوع تیرگی کمک می کند. این میوه حاوی آب و ویتامین C است که به تغذیه و مرطوب سازی پوست کمک می کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که برای بافت سالم ضروری است

ماساژ آرام اطراف چشم

گردش خون ضعیف در اطراف چشم می تواند باعث ایجاد سیاهی شود. ماساژ آرام اطراف ناحیه چشم می تواند به بهبود گردش خون آن کمک کند.

درمان های پزشکی و کلینیکی خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم

گاهی ممکن است پزشک شما تشخیص دهد، که برای خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، نیاز است تا از درمان های کلینیکی جایگزین روش های خانگی استفاده کنید. در این موارد بسته به علت و مقدار مشکل، درمان های زیر تجویز می شوند.

استفاده از انواع کرم های روشن کننده پوست

برای روشن شدن هایپرپیگمانتاسیون زیر چشم و خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، یک متخصص پوست ممکن است کرم روشن کننده پوست که دارای موادی چون اسید آزلائیک، اسید کوجیک، اسید گلیکولیک یا هیدروکینون می باشد، را تجویز کند. شما میتوانید برخی از این کرم ها را، در فرمول هایی که با درصد کمتری از مواد ذکر شده ساخته شده اند، بدون نسخه پزشک از داروخانه های معتبر تهیه کنید.

کرم های روشن کننده، به رفع تیرگی های اطراف چشم کمک شایانی میکنند.
کرم های روشن کننده، به رفع تیرگی های اطراف چشم کمک شایانی میکنند.

لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی، از انرژی حرارتی برای تبخیر و از بین بردن سلولهای آسیب دیده استفاده می شود. با این روش رنگدانه های مازاد زیر چشم را که عامل اصلی تیرگی اطراف چشم هستند، را می توان هدف قرار داد. علاوه بر خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، لیزر درمانی همچنین می تواند باعث تشکیل کلاژن های جدید در پوست و رفع چین و چروک ها نیز شود.

لایه برداری شیمیایی

از روش های بسیار موثر برای خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، که دکتر ناهید همتیان پیشنهاد میدهد، یک لایه برداری شیمیایی سبک اطراف چشم برای روشن شدن رنگدانه های تیره است. معمولا مواد استفاده شده در این روش شامل اسید گلیکولیک، اسید رتینوئیک یا هیدروکینون هستند. همچنین ممکن است متخصص پوست شما یک لایه بردار جسنر را پیشنهاد کند که شامل ترکیبی از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و رزورسینول می باشد.

بلفاروپلاستی

از جمله روش های بسیار موثر جهت خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، جراحی بلفاروپلاستی می باشد. در این روش، که باید در کلینیک معتبر و تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد، پزشک چربی ها، پوست اضافه و گاهی عضلات پلک های بالا و پایین را برمیدارد و با تزریق موادی خاص، تیرگی های اطراف چشم را محو میکند.

جراحی بلفاروپلاستی پلک ها
جراحی بلفاروپلاستی پلک ها

در این جراحی، علاوه بر خلاص شدن دائمی از سیاهی دور چشم، شما همچنین میتوانید از شر پوست، چربی های اضافه و همچنین چین و چروک های ناشی از افزایش سن، رهایی یابید. همچنین بنا به گفته دکتر سید محمد سالار ظاهریانی، گاهی می توان از این متد برای رفع عیوب بینایی ناشی از پلک های افتاده نیز استفاده کرد.

 مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که مستقیماً از طریق سوزن انواع مواد مغذی را مستقیماً وارد پوست می کند. مواد مزوتراپی متشکل از اسید هیالورونیک ، ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و همچنین سایر مواد فعال است که بر گردش خون موثر است. مواد مغذی که به صورت موضعی روی پوست قرار می گیرند قادر به نفوذ به درم پوست نیستند . با استفاده از این روش ، مواد مغذی به این سطح می رسند. این روش درمانی باعث بهبود ظاهر زیر چشم می شود . مزوتراپی خطوط ظریف اطراف چشم، تیرگی و نیز خستگی آن را کاهش می دهد. کلینیک جوان با در اختیار داشتن به روز ترین امکانات در جهت انجام مزوتراپی همه روزه در اختیار شما عزیزان می باشد. انجام مزوتراپی در کلینیک جوان توسط خانم دکتر ناهید همتیان متخصص پوست، مو و زیبایی انجام می گیرد.

مزوتراپی روشی است که مستقیماً از طریق میکرو نیدلینگ انواع مواد مغذی را مستقیماً وارد پوست می کند.
مزوتراپی روشی است که مستقیماً از طریق میکرو نیدلینگ انواع مواد مغذی را مستقیماً وارد پوست می کند.

همیشه به یاد داشته باشید که استفاده از روش های دارویی زیر نظر افراد غیرمجرب، یا انجام عمل های جراحی توسط افرادی غیر حرفه ای در مراکز نامعتبر می تواند آسیب های جدی به سلامتی شما وارد کند. در کلینیک جوان، ما با دارا بودن بهترین متخصصان و استفاده از آخرین متد های روز دنیا، به شما کمک میکنیم تا برای همیشه از شر سیاهی ها و حلقه های تاریک اطراف چشمان خود رهایی یابید و ظاهری درخشان و متفاوت داشته باشید.


منابع:

یک دیدگاه

  1. استمناء یکی از دلایل اصلی سیاهی دور چشم هست که معمولا بعد ۱۰ الی۱۲ ساعت بعد از این عمل زشت خود را نشون میده..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا