سلامتی وتندرستی

زالو درمانی چه عوارض و خطراتی برای فرد در پی دارد؟

زالو درمانی و خطرات و عوارض آن

زالو درمانی قرن ها به عنوان یکی از روش های درمان سنتی برای اهداف پزشکی استفاده می شده است. از زالوی طبی برای ترمیم زخم و در جراحی های پلاستیک و ترمیمی و بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

زالو  در برخی از مناطق جهان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. اما ، در زالو درمانی عوارضی مانند خونریزی طولانی مدت ، واکنش های آلرژیک پوستی ، کم خونی و عفونت باکتریایی می تواند رخ دهد.

خونریزی طولانی مدت

یکی از عوارض زالو درمانی خونریزی طولانی مدت پس از درمان است. زالوها عوامل شیمیایی مختلفی در بدن خود دارند که هنگام ترشح بزاق آزاد می شوند. هیرودین یک نوع مهارکننده است که باعث یک اتفاق مهم در روند انعقادی خون می شود. هیرودین با اثر مهارکنندگی باعث کاهش تجمع پلاکت می شود.

تصور می شود که طولانی شدن خونریزی پس از گزش زالو عمدتا به دلیل هیرودین است. ماده شبه هیستامین پروتئین دیگری است که در سلول های بزاقی زالو یافت می شود. این ماده باعث گشاد شدن عروق خونی بدن می شود و میزان مکش زالو را افزایش می دهد.

کالین ماده دیگری است که در بزاق زالو یافت می شود.کالین  به عنوان یک ضد انعقاد قوی شناخته می شود. این ماده به طور عمده از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند.

آنزیم های موجود در بزاق زالو منجر به خونریزی مداوم بعد از انجام زالو درمانی می شوند. این خونریزی ممکن است تا جایی پیش برود که منجر به کم خونی فرد شود. خونریزی مداوم ممکن است تا هفت روز ادامه داشته باشد.

خونریزی طولانی مدت پس از گزش زالو باید به طور جدی درمان شود. ممکن است فرد در برخی از خونریزی ها به دلیل از دست دادن مقادیر زیادی خون ، نیاز به تزریق خون داشته باشند.

خونریزی طولانی مدت پس از زالو درمانی

ابتلا به عفونت باکتریایی

یکی دیگر از عوارض زالو درمانی انتقال عفونت آئروموناس از طریق زالو به فرد بیمار است. آئروموناس یک باکتری آبزی است. آئروموناس یک علت بسیار نادر برای عفونت باکتریایی پوست و بافت نرم است.

این نوع باکتری می تواند باعث عفونت موضعی شدید پوستی شود. گزش زالو و زالو درمانی طبی نیز می تواند منجر به عفونت باکتریایی آئروموناس شود. زیرا همه زالوها این نوع باکتری را در روده خود دارند.

گزش زالو می تواند عاملی برای انتقال این نوع باکتری خطرناک به فردی که تحت درمان با زالو قرار گرفته است باشد. احتمالاً عفونت پوستی آئروموناس منجر به عوارض شدیدی در بیمارانی می شود که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

خارش شدید و بثورات پوستی محل تحت درمان بر اثر نیش زالو

لنفانژیت به التهاب سیستم لنفاوی گفته می شود که یکی از اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن شما است.سیستم لنفاوی شما شبکه ای از اندام ها ، سلول ها ، مجاری و غدد است. به این غدد گره نیز گفته می شود و در سراسر بدن وجود دارد . این غدد بیشتر در زیر فک ، زیر بغل و کشاله ران شما مشهود هستند.

لنفانژیت به معنی التهاب مجاری لنفاوی در بافت پوستی و همچنین زیرپوستی بر اثر نیش زالو در اثر زالودرمانی است. گزش زالو به عنوان یکی از عوامل لنفانژیت شناخته شده است. علائم التهاب غدد لنفاوی شامل : تب، لرز، غدد لنفاوی متورم،کسالت و ماهیچه های دردناک می باشد.

ورم غدد لنفاوی لنفانژیت

ایجاد بثورات پوستی و خارش شدید در محل نیش زالو بر اثر زالو درمانی

حساسیت به نیش زالو ممکن است علائمی مانند زخم ، عفونت ، بثورات خارش دار ، لکه های قرمز ، تورم (به خصوص در اطراف لب ها و چشم ها) ، ضعف یا مشکلات تنفسی را به وجود بیاورد. در صورت تجربه هر یک از علائم ذکر شده به مختخصص پوست مراجعه کنید.