سلامتی وتندرستیمو

ریزش مو هورمونی و علت آن

تاثیر مشکلات هورمونی بر ریزش مو و علل بوجود آمدن آن

ریزش مو در برخی از موارد ناشی از مشکلات هورمونی می باشد. هورمون ها از راه های مختلف می توانند بر روی رشد و کم پشتی موهای  شما تأثیر بگذارند. گاهی اوقات ، مانند دوران بارداری ، نوسانات هورمونی ممکن است تأثیر مثبتی بر روی موها بگذارد.

اما در بیشتر موارد ، تغییرات هورمونی منجر به تغییرات ناخواسته در موهای شما می شود. به عنوان مثال ، عدم تعادل هورمونی ، مانند کاهش استروژن ، ممکن است منجر به ریزش مو هورمونی شود. تستوسترون زیاد نیز می تواند منجر به کم پشتی موهای سر شود ، اما باعث افزایش موهای صورت می شود.کم پشت شدن مو می تواند به عنوان یکی از اولین نشانه های عدم تعادل هورمونی باشد.

ریزش موی هورمونی چیست ؟
ریزش موی هورمونی چیست ؟

عدم تعادل چه هورمون هایی در بدن منجر به ریزش مو می شوند ؟

استروژن و پروژسترون

استروژن و پروژسترون هورمون هایی در بدن شما هستند که عملکردهای زیادی را انجام می دهند. به عنوان مثال ، آنها مسئول قاعدگی هستند و می توانند به تقویت استخوان های شما کمک کنند. این هورمون ها به رشد مو نیز کمک می کنند.

استروژن و پروژسترون می توانند موهای شما را در مرحله رشد نگه دارند. بنابراین ، این هورمون ها می توانند به رشد سریع تر موهای شما کمک کنند. این ممکن است به همین دلیل باشد که بسیاری از زنان با درمان جایگزینی استروژن متوجه بهبودی کم پشتی مو می شوند.

در دوران یائسگی ، سطح استروژن و پروژسترون به طور طبیعی شروع به کاهش می کند. این همان چیزی است که باعث می شود قاعدگی شما نامنظم و در نهایت متوقف شود. پروژسترون کم و استروژن نیز اغلب مقصر ریزش مو هورمونی در دوران یائسگی هستند. این مشکل در اثر کمبود هورمون یائسگی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اکثر خانم ها در تمام قسمت های پوست سر خود نازک شدن را مشاهده می کنند.

تاثیر هورمون های استروژن و پروژسترون بر رشد مو

سطح کم استروژن و پروژسترون به این معنی است که موهای شما دچار ریزش و رشد کندتری می شود. هدف از درمان جایگزینی هورمون در دوران یائسگی کمک به بدن شما برای رسیدن به سطح سالم و متعادل هورمون است. به همین دلیل بسیاری از خانم ها ممکن است با شروع درمان ، تغییراتی در کم پشت شدن موی خود مشاهده کنند.

تاثیر مشکلات هورمونی بر ریزش بیش از حد مو
تاثیر مشکلات هورمونی بر ریزش بیش از حد مو

تستوسترون

کاهش سطح استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی می تواند منجر به افزایش سطح تستوسترون بیش از حد معمول شود. به طور کلی ، بدن شما دارای استروژن و پروژسترون بیشتری نسبت به تستوسترون است. درست مثل سایر هورمون ها ، سطح تستوسترون شما نیز با افزایش سن کاهش می یابد.

با این حال ، در برخی موارد ، سطح استروژن و پروژسترون شما ممکن است به سرعت کاهش یابد. در نتیجه تستوسترون در بدن شما تسلط بیشتری پیدا می کند. ممکن است شما بر اثر افزایش تستوسترون کم پشتی و ریزش مو هورمونی را تجربه کنید.

آندروژن

آندروژن ها هورمون های جنسی مردانه هستند. آنها مسئول توسعه و حفظ خصوصیات مردانه می باشند. اما آندروژن ها در دختران و پسران در دوران بلوغ افزایش می یابد. این هورمون در دوران بلوغ باعث یکسری تغییرات در بدن می شود. همچنین باعث طاسی در مردان نیز می شود.

انسولین

انسولین هورمونی است که به عنوان تنظیم کننده قند خون بدن شناخته می شود. اما دانشمندان مطالعه ای روی زنان مسن با مقاومت به انسولین انجام دادند. در نتیجه دریافتند که بین مقاومت به انسولین و آلوپسی آندروژنیک (ریزش شدید مو) ارتباط زیادی وجود دارد.

یائسگی باعث تغییرات هورمونی در زنان می شود.
یائسگی باعث تغییرات هورمونی در زنان می شود.

چه عواملی باعث ریزش موی هورمونی می شود؟

در مراحل خاصی از زندگی به طور معمول تغییرات هورمونی ایجاد می شود. در موارد دیگر ، شرایط پزشکی ، مانند مشکلات تیروئید ، می تواند در سطح هورمون ها اختلال ایجاد کند و منجر به تغییراتی در مو شود. برخی از تغییرات معمول هورمونی که ممکن است روی مو تأثیر بگذارد شامل موارد زیر است:

بلوغ و ریزش مو

بلوغ باعث افزایش هورمون های تولید مثل می شود. مردان افزایش تستوسترون دارند و زنان استروژن بیشتری تولید می کنند. افزایش هورمون ها می تواند تولید روغن از غدد چربی را تحریک کند. همین امر ممکن است  منجر به چربی مو شود. چربی مو می تواند باعث ریزش مو شود. افزایش سطح هورمون ها باعث افزایش موهای بدن نیز می شود.

یائسگی و ریزش مو

یائسگی باعث تغییرات هورمونی می شود. این نیز ممکن است به معنای تغییر در ریزش مو هورمونی باشد. قبل از یائسگی ، زنان مقدار کمی تستوسترون تولید می کنند. آنها همچنین مقادیر بیشتری استروژن تولید می کنند. بعد از یائسگی ، سطح استروژن کاهش می یابد و اثرات تستوسترون می تواند افزایش یابند.

در فولیکول های مو ، هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون  (DHT) تبدیل می شود. تصور می شود DHT بر روی فولیکول های مو تأثیر می گذارد و در نتیجه باعث کم پشت شدن مو می شود. یک مطالعه روی زنان یائسه انجام شد.

این مطالعه نشان داد که یائسگی بر میزان رشد مو تأثیر می گذارد و منجر به کم پشتی به خصوص در قسمت جلویی سر می شود.

بارداری و ریزش موی هورمونی

در دوران بارداری ، افزایش پروژسترون و استروژن بر چرخه مو تأثیر می گذارد. هورمون ها مرحله رشد چرخه مو را طولانی می کنند ، که باعث کاهش ریزش روزانه مو می شود. ممکن است موها ضخیم تر به نظر برسند.

اما پس از زایمان ، با پایین آمدن سطح هورمون ها به سطح قبل از بارداری ، چرخه رشد ( ریزش طبیعی ) به حالت عادی برمی گردد.

استرس و ریزش موی هورمونی

اگر استرس داشته باشید ، هورمون ها می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند. افزایش سطح آدرنالین و کورتیزول چرخه زندگی مو را مختل می کنند. این امر منجر به دوره های طولانی تری در مرحله ریزش مو می شود. به علاوه ، هورمون های استرس می توانند استروژن را سرکوب کنند .

سرکوب شدن استروژن می تواند در کم شدن یا ریزش مو هورمونی تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که ارتباط بسیار بالایی بین استرس و ریزش مو وجود دارد.

چربی بیش
چربی بیش

عدم تعادل تیروئید و ریزش مو

غده تیروئید دو هورمون تولید می کند که می تواند در عملکردهای مختلف بدن نقش داشته باشد. اگر هورمون ها خیلی زیاد یا کم تولید شوند ، می توانند علائم متعددی را به دنبال داشته باشند. کم کاری تیروئید که در صورت عدم تولید هورمون تیروئید به میزان کافی توسط غده تیروئید رخ می دهد ، می تواند منجر به ریزش مو هورمونی شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (pcos) و ریزش مو

عدم تعادل هورمون یکی از مشخصه های PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک است. در این بیماری التهاب و افزایش ترشح انسولین باعث تغییر در فعالیت تخمدان ها می شود.

این امر بر تخمک گذاری ، وزن و رشد مکرر مو تأثیر می گذارد. اگر به دلیل PCOS دچار ریزش مو هورمونی شده اید ، احتمالاً ریزش و نازک شدن مو به خصوص در اطراف تاج سر مشاهده خواهید کرد. این به دلیل ترشح بیشتر آندروژن توسط تخمدان شما است.

آندروژن ها هورمون های مردانه هستند ، مانند تستوسترون ، و مقادیر بالا می تواند فولیکول های مو را کوچک کند. همچنین باعث کاهش طول چرخه رشد مو می شود.

تغییرات ایجاده شده بر اثر این مشکلات

تغییرات مو ممکن است بسته به هورمون های درگیر متفاوت باشد. موهای سر و بدن نیز ممکن است تحت تأثیر همین هورمون ها قرار بگیرند. تغییراتی که ممکن است در اثر مشکلات هورمونی در مو رخ دهد شامل موارد زیر است:

  • نازک شدن مو
  • ریزش مو
  • موهای خشک و شکننده
  • موهای چرب
کم کاری تیروئید می تواند باعث ریزش مو شود.
کم کاری تیروئید می تواند باعث ریزش مو شود.

درمان این نوع ریزش چیست؟

اگر علت ریزش مو مشکلات هورمونی باشد پزشکان ممکن است نوعی هورمون درمانی را برای اصلاح آنها توصیه کنند. برخی از درمان های احتمالی شامل قرص های جلوگیری از بارداری و هورمون درمانی برای هورمون استروژن یا پروژسترون است. سایر امکانات شامل داروهای ضد آندروژن است.

آندروژن ها هورمون هایی هستند که می توانند ریزش مو هورمونی را در بعضی از زنان تسریع کنند. به ویژه در کسانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ، که به طور معمول آندروژن بیشتری تولید می کنند. ضد آندروژن ها می توانند تولید آندروژن را متوقف کرده و از ریزش مو هورمونی جلوگیری کنند. این داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

کلینیک زیبایی جوان با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و با کادری مجرب و کارآمد در کلیه زمینه های مربوط به ریزش مو و کاشت مو، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا