پوست و زیبایی

آکنه یا جوش سر سیاه از پیشانی تا چانه

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری رایج در سنین نوجوانی است، هرچند که می تواند در سنین بالاتر یا پایین­تر نیز دیده شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد که فرم رایج آن، آکنه ولگاریس است که به جوش غرور جوانی نیز معروف می باشد. درمان های موضعی و خوراکی (مانند آنتی بیوتیک ها، ایزوترتینوئین) متفاوتی برای این بیماری وجود دارد که بسته به شدت بیماری تجویز می شود.

آکنه چیست؟
آکنه چیست؟

یکی از مشکلات عمده آکنه برای بیماران اسکار یا جای جوش است. اسکار جوش با داروهای موضعی (مانند محلول های پیلینگ و کرم های لایه بردار) و یا جراحی (مانند ساب سیژن و پانچ الویشن) و لیزر درمان می شود.

درمان آکنه و اسکار ناشی از آن در بیشتر موارد نیاز به ترکیب چندین روش درمانی با یکدیگر دارد. برای جلوگیری از ایجاد اسکار بهتر است در ابتدای شروع بیماری و قبل از شدت گرفتن آن جهت درمان مراجعه نمایید.

آیا آکنه بیماری است؟

آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که با جوش های سر سیاه، سر سفید و جوش های چرکی شناخته می شود. معمولاً با بلوغ شروع می شود و اغلب نوجوانان به آن مبتلا می شوند. این بیماری از نظر شدت متفاوت است و از چند جوش در صورت، گردن و قفسه سینه تا یک مسأله جدی­تر که ممکن است باعث اسکار (اثر زخم) و تأثیر بر اعتماد به نفس افراد شود، تغییر می کند.

آکنه یا جوش سر سیاه
آکنه یا جوش سر سیاه

جوش هایی که به دلیل بلوغ به وجود می آید، تا اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دهه بیست سالگی بر طرف می شود، اما می تواند طولانی تر هم باشد. ممکن است این جوش ها برای اولین بار در اواخر دهه بیست یا حتی دهه سی سالگی افراد پدید آید. گهگاه به صورت جوش های سر سیاه یا چرکی روی گونه ها یا بینی کودکان دیده می شود.

گاهی ممکن است این جوش ها روی بینی و گونه کودکان هم دیده شود
گاهی ممکن است این جوش ها روی بینی و گونه کودکان هم دیده شود

علت آن چیست؟

غدد چربی افرادی که به آکنه مبتلا می شوند، به سطح طبیعی برخی از هورمون های خاص در زنان و مردان بسیار حساس است. این امر باعث می شود غدد چربی بیش از حد چربی تولید کنند. هم زمان، سلول های مرده پوست که منافذ را می پوشانند، به درستی ریخته نمی شوند و روی فولیکول ها (پیاز مو) را می گیرند. این دو عامل که منجر به تراکم چربی می شوند، جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید را به وجود می آورند.

باکتری این بیماری که روی پوست همه افراد وجود دارد، معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. اما چربی زیاد پوست کسانی که مستعد این بیماری هستند، محیط مناسبی فراهم می کند که باکتری ها می توانند در آنجا چند برابر شوند. این اتفاق باعث التهاب و تشکیل نقاط قرمز و چرکی در پوست می شود. بعضی از این نوع جوش ها می توانند به دلیل استفاده از داروهای ضد بارداری یا داروهایی که برای بیماری های دیگر تجویز می شود، به وجود آیند. برخی قرص هایی که ورزشکاران در بدن سازی مصرف می کنند، هورمون هایی دارد که باعث بروز این جوش ها و مشکلات دیگر می شود.

این جوش ها می تواند با تغییرات هورمونی همراه باشد. اگر رشد یا ریزش موی غیر طبیعی یا عادت ماهانه نا منظم دارید، یا تغییرات دیگری در بدن تان مشاهده می کنید، درباره آن با متخصص پوست ما در کلینیک جوآن مشورت کنید.

ظاهر آکنه (این جوش ها) چه شکلی است و چه حسی دارد؟

ظاهر عادی آکنه ترکیبی از پوست چرب، جوش های سر سیاه و سر سفید، جوش های قرمز، جوش های چرکی بزرگ و دردناک و اسکار است. گاهی ممکن است جوش یا کیست های ملتهب بزرگی پدید آید که در نهایت می­توانند با سر باز کردن و بیرون ریختن محتویاتش یا بدون سر باز کردن التیام یابند. پوست مبتلا ممکن است داغ، دردناک و به لمس حساس باشد.

همه جوش ها آکنه نیستند. بنابراین اگر یک مورد غیر طبیعی مثل کهیر وجود دارد، توصیه می شود با متخصص پوست ما در کلینیک جوان مشورت کنید.

جوش سر سفید جوش سر سیاه
جوش سر سفید جوش سر سیاه

آیا ارثی است؟

آکنه می تواند ارثی باشد که البته خود بیماری به ارث می رسد، نه شدت آن. به این معنی که ممکن است فرد دچار آکنه بسیار شدید شده باشد، در حالی در نسل قبل سابقه نوع خفیف آن وجود داشته است.

چگونه تشخیص داده می شود؟

این بیماری به راحتی از ظاهر جوش ها و پراکندگی آنها روی صورت، گردن، قفسه سینه یا پشت قابل تشخیص است. با وجود این، تنوع زیادی دارد و متخصص پوست ما در کلینیک جوان می­تواند پس از بررسی پوست بگوید شما چه نوع آکنه ای دارید. متداول ترین نوع، «آکنه ولگاریس» است.

ممکن است این جوش ها، دردناک و چرکی باشد
ممکن است این جوش ها، دردناک و چرکی باشد

آیا می توان این جوش ها را معالجه کرد؟

در حال حاضر «علاجی» برای این بیماری وجود ندارد، گرچه مراقبت های موجود می تواند در جلوگیری از تشکیل جوش ها و اسکار جدید بسیار مؤثر باشد.

گاهی آکنه روی پشت فرد هم دیده می شود
گاهی آکنه روی پشت فرد هم دیده می شود

اما اگر شما به آکنه مبتلا شده اید و با داروهای بدون نسخه بهبودی حاصل نشده، احتمالاً وقت آن رسیده است که به متخصص پوست ما در کلینیک جوان مراجعه کنید. به طور کلی اغلب درمان ها چهار ماه طول می کشند تا حداکثر اثر خود را بگذارند.

این بیماری را می توان با روش های زیر درمان کرد:

  • درمان های موضعی، مانند داروهایی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شود.
  • قرص های آنتی بیوتیک خوراکی­
  • قرص های ضد بارداری
  • کپسول های ایزوتزتینویین
  • درمان های دیگر
درمان های متفاوتی برای آکنه وجود دارد که اثر آنها قابل ملاحظه است
درمان های متفاوتی برای آکنه وجود دارد که اثر آنها قابل ملاحظه است

درمان های موضعی

معمولاً این روش اولین انتخاب افرادی است که آکنه خفیف تا متوسط دارند. داروهای ضد آکنه مؤثر بنزوئیل پیروکسایدها، آنتی بیوتیک ها (مانند اریترومایسین، تتراسایکیلین و کلیندامایسین)، رتینویدها (مثل ترتینویین، ایزوترتینویین و آداپالن)، آزلایک اسید و نیکوتینامید است. با توجه به درمان، معمولاً این داروها باید هر شب یا روزی دو بار روی تمام ناحیه پوست مبتلا (مثلاً همه صورت) استفاده شود نه فقط روی جوش ها. ممکن است بعضی از درمان های موضعی پوست را تحریک کند.

برای از بین بردن اسکار آکنه می توان از نوردرمانی یا لیزردرمانی استفاده کرد
برای از بین بردن اسکار آکنه می توان از نوردرمانی یا لیزردرمانی استفاده کرد

بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف روی کل قسمت مبتلا، ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست مبتلا استفاده شود سپس زمان و وسعت محل استفاده به تدریج افزایش یابد. به عنوان مثال هفته ای یک یا دو بار استفاده گردد و کم کم به صورت روزانه و منظم مصرف شود. چنانچه این نوع درمان باعث تحریک پوست تان می شود، با متخصص پوست ما در کلینیک جوان مشورت کنید.

درمان با آنتی بیوتیک خوراکی

ممکن است متخصص پوست یک دوره قرص آنتی بیوتیک، معمولاً اریترومایسین یا نوعی تتراسایکلین، تجویز کند که گاهی اوقات با یک درمان موضعی مناسب ترکیب می شود.

برای دیدن اثر درمان آنتی بیوتیک ها، باید حداقل دو ماه آنها را مصرف کرد و حداقل شش ماه ادامه داد. بعضی از آنتی بیوتیک ها را نباید همراه با غذا مصرف کرد. بنابراین دستور مصرف آنها را با دقت بخوانید.

داروهای ضد بارداری

بعضی از انواع قرص های ضد بارداری برای زنانی که آکنه دارند، سودمند است. مؤثرترین این قرص ها، مسدودکننده های هورمونی هستند که مقدار چربی تولید شده توسط پوست را کاهش می دهند. معمولاً سه تا چهار ماه طول می کشد تا نتیجه مطلوب آشکار شود. گرچه ممکن است به این دلیل به آنها قرص ضد بارداری داده نشده باشد، اما این قرص ها به جلوگیری از بارداری هم کمک می کند. چون این قرص ها مانع تخمک گذاری می شوند، برای دختران نوجوانی که تخمک گذاری آنها به خوبی انجام نمی شود، روش چندان مناسبی نیست. این قرص­ها احتمال خطر لخته های خونی را که می توانند خطرناک باشند، بالا می برد. این روش برای افراد سیگاری، اشخاصی که اضافه وزن دارند و یا در خانواده خود سابقه لخته خون دارند، احتمال خطر بیشتری دارد.

ایزوترتینوئین

این روش یک درمان قدرتمند و بسیار مؤثر برای این نوع جوش است که تا دو سال بعد از دوره درمان، بیشتر بیماران از فواید آن بهره مند می شوند. با این حال امکان دارد باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی شود که فقط می تواند تحت نظارت متخصص پوست تجویز شود. این دارو می تواند به جنین آسیب برساند. تمامی زنانی که از این دارو استفاده می کنند باید حداقل چهار هفته قبل از درمان، حین درمان و حداقل چهار هفته بعد از درمان به طور جدی از بارداری جلوگیری کنند.

فشار دادن جوش ها می تواند آنها را بدتر و دوره درمان را طولانی تر کند
فشار دادن جوش ها می تواند آنها را بدتر و دوره درمان را طولانی تر کند

نگرانی هایی وجود دارد که ایزوترتینوئین ممکن است باعث افسردگی و احساس خودکشی شود. آکنه اغلب به تنهایی باعث احساس افسردگی می شود در نتیجه مصرف این دارو می تواند مسأله را بغرنج کند. برای درمان با این دارو توصیه می شود درباره جزئیات تاریخچه افسردگی یا بیماری های روانی دیگر چه در خود و چه در سایر اعضا خانواده با پزشک متخصص پوست ما در کلینیک جوان صحبت کنید.

حداقل دوره مصرف ایزوترتینوئین چهار ماه است، اما می تواند طولانی تر هم باشد. معمولاً طی مدت درمان با ایزوترتینوئین، پوست، خصوصاً اطراف لب خشک می شود. استفاده منظم از مرطوب کننده لب معمولاً مفید است. عوارض در مناطق با آب و هوای خشک بیشتر است. این جوش ها اغلب چند هفته قبل از بهبودی، کمی بدتر می شود. بنابراین اگر فرآیند بهبودی به نظرتان کند است، نا امید نشوید.

از هزاران نفر از روش درمانی با ایزوترتینوئین استفاده کرده اند که بدون عوارض جانبی خطرناک است

روش های درمانی دیگر

روش های زیادی از نوردرمانی و لیزردرمانی برای درمان آکنه التهابی وجود دارد، اما این روش معمولاً در درمان نوع التهابی شدید آن بی تأثیر هستند. روشهای جراحی (مثل ساب سیژن) و لیزر پوست صورت برای کاهش اسکار پس از آن، روش ثابت شده ­ای است که حداقل تا یک ماه بعد از تکمیل دوره­ ایزوترتینوئین، نباید از لیزر برای درمان استفاده کرد. برای جبران تغییرات رنگ دانه های پوست که گاهی بعد از درمان باقی می ماند، روش های درمانی متنوعی وجود دارد.

حداقل زمان درمان با روش های مختلف، بین 4 تا 6 ماه است
حداقل زمان درمان با روش های مختلف، بین 4 تا 6 ماه است

خودمراقبتی

  • جوش ها را نکنید و یا فشار ندهید. چون معمولاً این کار آنها را بدتر می کند و ممکن است زخم شوند. این کار موجب افزایش احتمال ایجاد اسکار می شود.
  • کنترل این بیماری به محض آشکار شدن آن اهمیت دارد. این کار کمک می کند تا جای زخم ها دائمی نشود. اگر این بیماری خفیف است، در مرحله اول بهتر است از داروهای بدون نسخه استفاده کرد.
  • انتظار نداشته باشید کمتر از دو ماه از شروع درمان، بهبودی زیادی حاصل شود. برای دریافت بهترین نتیجه، آنها را به درستی استفاده کنید.
  • بعضی از درمان های موضعی ممکن است همراه با شروع مصرف پوست را خشک یا تحریک کند. اگر هنگام استفاده از لوسیون یا کرم صورت شما قرمز یا تحریک شد، چند روز درمان را متوقف کنید و سپس با مقدار کم درمان را شروع کنید و به تدریج به مقدار اولیه برسانید.
  • از محصولات آرایشی ای استفاده کنید که بدون چربی یا بر پایه آب هستند. محصولاتی انتخاب کنید که برچسب «غیر کمدون زا (یعنی محصولاتی که باعث تولید جوش سر سیاه و سر سفید نمی شوند)» یا «غیر آکنه زا» داشته باشند.
  • پوست خود را تمیز کنید و آرایش تان را با یک صابون ملایم، پاک کننده ملایم و آب یا صابون بدون چربی پاک کنید. محکم مالیدن ممکن است پوست شما را تحریک کند و باعث بدتر شدن جوش ها شود. جوش های سر سیاه به دلیل بد شستن به وجود نمی آیند. این هم یک باور غلط است که برخی فکر می کنند جوش سرسیاه ناشی از عدم پاکیزگی فرد مبتلا است.
  • ممکن است برخی غذاها نظیر شکلات و «فست فود» باعث این جوش ها شوند. اما سلامتی شما با یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه و سبزیجات تازه، تضمین می شود.
  • استرس معمولاً باعث بدتر شدن آکنه می شود.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا