پوست و زیبایی

ترک خوردگی پوست آشنایی با انواع درمان

ترک خوردگی پوست چرا و چگونه؟

ترک خوردگی پوست عمدتا هنگامی ایجاد میشوند که سلول های پوستی دچار آسیبی شوند، معمولا خشکی و تحریکات پوستی از دلایل اصلی آن میباشند، همچنین عوامل دیگری نیز در ایجاد این ترک های پوستی دخیل هستند.

عمدتا مناطق درگیر ترک خوردگی پوست شامل لب ها، پاها و دست های شما میباشند. درمان ترک های پوستی، اگر به صورت حاد نباشد، میتواند به سادگی در منزل انجام شود. در غیر این صورت بایستی تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

خشکی

اصلی ترین عامل ایجاد ترک پوست، خشکی پوست میباشد. پوست سالم و با رطوبت کافی، دارای چربی های طبیعی بر سطح خود میباشد، که از خشک شدن و صدمه دیدن پوست جلوگیری میکند. اما اگر پوست شما چربی کافی نداشته باشد، به مرور زمان رطوبت سطحی خود را از دست می دهد که منجر به خشک شدن و چروک شدن پوست و درنهایت باعث ایجاد ترک خوردگی آن می شود.

از عوامل ایجاد خشکی پوست میتوان به سردی هوا (بویژه در فصل زمستان)، استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده، عوارض جانبی برخی دارو ها مانند انواع رتینویید ها و همچنین وجود رطوبت بسیار بالا بویژه در جوراب و کفش ها اشاره کرد.

خشکی پوست اصلی ترین و مهم ترین عامل ایجاد ترک خوردگی پوست میباشد.
خشکی پوست اصلی ترین و مهم ترین عامل ایجاد ترک خوردگی پوست میباشد.

اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک، نوعی مشکل پوستی است که در بیشتر بصورت خارش شدید و قرمزی محل خارش در افراد دیده میشود. این بیماری در اغلب مناطق پوستی بدن میتواند ایجاد شود.

ولی صورت، دست ها، پشت بازوها و پشت زانو ها اصلی ترین مناطق درگیر اگزما میباشند. این بیماری باعث خشکی بسیار شدید پوست و در نتیجه، منجر به ترک خوردگی پوست میگردد.

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی اختلال در عملکرد ایمنی بدن میباشد. در این بیماری سلول های پوست رشد بسیار سریعی دارند. که در نتیجه با تجمع سلول های اضافی ، پوست پوسته پوسته شده و دچار خشکی و در نهایت ترک خوردگی پوست میشود. علائم این بیماری اغلب در مناطقی مانند پوست سر، آرنج، زانو و کمر مشاهده می شوند.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی حالتی از بیماری پوستی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 میباشد که اعصاب منطقه ای از پوست را درگیر میکند. که از عوارض اصلی این بیماری، ترک خوردگی پوست پاشنه پا میباشد. در این بیماری اعصاب نمیتوانند به خوبی رطوبت را در پوست حفظ کنند. بنابراین از بین رفتن رطوبت پوست، منجر به خشکی و در نهایت ترک پوست، بویژه در نواحی کف پاها میشود.

روش های درمانی ترک خوردگی پوست

درمان های خانگی

روش های بسیار راحت و ارزانی وجود دارد و بسته به نوع ترک میتوانند متفاوت باشند

که در زیر به برخی از این درمان ها اشاره میکنیم:

استفاده از پماد یا کرم مرطوب کننده

به دلیل اینکه پوست ما، به صورت مداوم در معرض خشکی و ترک میباشد، میبایست حتما در طی روز از انواع کرم های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. از انواع آن میتوان به روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون اشاره کرد.

ژلِ پترولیوم (کرم وازلین)

وازلین به دلیل بستن منافذ پوست و قفل کردن رطوبت آن، توانایی بالایی جهت جلوگیری از خشک شدن و در نهایت ترک خوردن پوست میشود. استفاده از وازلین همراه با یک باند یا گاز در محل مورد نظر، یکی از راه های درمان ترک خوردگی پوست میباشد که نتیجه بسیار عالی بویژه در ترک خوردگی پوست لب های شما به ارمغان میاورد.

درمان های پزشکی ترک خوردگی پوست

همان گونه که گفته شد موارد خفیف را می توان در خانه درمان کرد. اما اگر پوست ترک خورده شما بعد از 2 هفته درمان بهتر نشد یا حتی بدتر شد ، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به گفته دکتر همتیان (متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک جوان بوکان)  از علایم اصلی ترک خوردگی پوست که نیاز به درمان دارند.

میتوان به خونریزی سطح پوست همراه با ایجاد چرک و عفونت، که با خارش و قرمزی شدید و حتی گاهی ایجاد تب در فرد بیمار همراه میشوند، اشاره کرد.

 

ترک خوردگی شدید پوست مناطق مختلف حتما باید تحت نظر پزشک درمان گردند.
ترک خوردگی شدید پوست مناطق مختلف حتما باید تحت نظر پزشک درمان گردند.

از انواع این درمان ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


میکرونیدلینگ

 از جدیدترین شیوه های درمانی است که امروزه در سراسر جهان برای از بین بردن جای بسیاری از آسیب های پوستی و همچنین انواع ترک های پوستی استفاده میگردد.

نکته قابل توجه این است که این شیوه به عنوان یکی از روش های درمان غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود که در جهت از بین بردن انواع ترک خوردگی پوست بویژه ترک های حاصل از زمان بارداری و ترک های حاصل از چاقی و لاغری مداوم بسیار مورد استقبال مشتریان کلینیک جوان قرار گرفته است.

در این روش تکنسین با ایجاد منافذی معین در پوست با استفاده از یک دستگاه، مواد درمانی خاصی را جهت ترمیم و کلاژن سازی دوباره پوست وارد منافذ آن میکند. که در نتیجه آن ترمیم جای جوش و زخم ها و درمان انواع ترک خوردگی میباشد. از مزایای بسیار بالای این روش هزینه پایین آن و امکان استفاده از آن برای هر نوع رنگ پوست و در هر سنی میباشد.

میکرونیدلینگ، روشی ارزان و آسان برای درمان ترک خوردگی های پوستی و چین و چروک در انواع سنین میباشد.
میکرونیدلینگ، روشی ارزان و آسان برای درمان ترک خوردگی های پوستی و چین و چروک در انواع سنین میباشد.

هایفوتراپی

هایفو تراپی یا به عبارتی دیگر درمان با امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا میباشد. هایفو یکی از متدهای جدید صورت گرفته در کلینیک جوان میباشد که در جهت سفت کردن، لیفتینگ و از بین بردن ترک خوردگی پوست بویژه در پوست صورت و گردن استفاده میگردد. که روشی کاملا بدون درد و غیرتهاجمی بوده، و برای تمامی انواع پوست ها در سنین مختلف کاربرد دارد.

در هایفوتراپی، امواج فراصوت به صورت کاملا دقیق و متمرکز توسط پزشک یا تکنسین دستگاه به قسمت مورد نظر پوست تابیده و باعث تحریک تولید رشته‌های کلاژن می‌شوند. بنابراین این کلاژن سازی باعث از بین رفتن هرگونه چین و چروک و ترک پوست میشود.

لیفتینگ

لیفتینگ صورت یک روش جوانسازی بسیار موثر میباشد که بسته به نوع پوست،سن متقاضی و میزان چین و چروک، با دو متد مختلف لیفت با جراحی یا لیفت بدون جراحی صورت بگیرد.

به گفته خانم دکتر همتیان (متخصص پوست، مو و زیبایی) جراحی لیفت صورت به طور قابل ملاحظه ای در برطرف کردن افتادگی و شل شدگی پوست و همینطور رفع چین و چروک های عمیق و ترک خوردگی پوست صورت بسیار موثر است.

از انواع مختلف لیفتینگ بدون جراحی که امروزه بصورت گسترده ای انجام میگیرد میتوان به تزریق ژل ، تزریق چربی ، تزریق بوتاکس، لیفت صورت با RF، لیفت صورت با نخ اشاره کرد.

لیفت صورت با جراحی زمانی انجام می شود که عمق آسیب و ترک های پوستی زیاد باشد و نتوان با انواع روش های بدون جراحی نتیجه مورد پسند را به دست آورد.

لیفتینگ صورت، از موثر ترین روش های درمان بویژه در سنین بالاتر میباشد.
لیفتینگ صورت، از موثر ترین روش های درمان بویژه در سنین بالاتر میباشد.

منابع:

  1. https://www.healthline.com/health/skin/cracked-skin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا