پوست و زیبایی

تاتو چه خطراتی در پی دارد و چگونه می توان آن را پاک کرد؟

تاتو و انواع آن

تاتو از دیرباز یکی از روش های تشریفاتی در بیشتر فرهنگ ها در سراسر جهان بوده است. خالکوبی ها نشانه های دائمی روی پوست هستند که از طریق جوهر و سوزن ایجاد می شوند. هنگامی که جوهر در لایه دوم پوست به نام درم رسوب می‌کند، زخم پوسته می‌شود و پوست بهبود می‌یابد تا طرحی در زیر لایه جدید نمایان شود. انواع مختلف تاتو ها شامل سه دسته کلی می شوند.

این سه دسته شامل : صرفا تزئینی ( بدون معنای خاص )، نمادین ( با معنای خاص ) و تصویری ( تصویری از یک شخص یا آیتم ) می شوند. اما باید خاطر نشان کرد که قرار دادن یک سوزن پوشیده از جوهر در پوست شما این پتانسیل را دارد که مواد خارجی یا عفونت را وارد بدن شما کند. انجام دادن خالکوبی توسط شخص یا مغازه ای که ابزار خود را به درستی تمیز نمی کند می تواند منجر به بیماری های پوستی، عفونت یا سایر مشکلات سلامتی شوند. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

خالکوبی واقعی
خالکوبی واقعی

انواع مختلف خالکوبی کدامند؟

تاتو دارای انواع بسیار متفاوتی است که در هر کدام از جوهرهای مختلفی استفاده می شود. پاک کردن هر کدام از انواع خالکوبی ها نیز به صورت متفاوت انجام می گیرد، زیرا در برخی از انواع خالکوبی ها از جوهرهایی استفاده می شود که ممکن است با استفاده از لیزر نیز نتوان آنها را به طور کامل محو کرد. انواع مختلف خالکوبی عبارتند از :

خالکوبی سیاه و خاکستری

خالکوبی سیاه و خاکستری یکی از انواع تاتو های اصلی به شما می آید. این مدل نقطه شروع بسیاری از افرادی است که تصمیم به خالکوبی دارند. خالکوبی های سیاه و خاکستری عالی هستند زیرا با هر سبک خالکوبی مناسب می باشند. طرح ها می توانند به لطف سایه مناسب خاکستری یا با کم کردن رنگ مشکی واقعی به نظر برسند.

خالکوبی مینیمالیست

اینها انواع خالکوبی هایی هستند که می توانند کوچک یا بزرگ باشند اما در کل طراحی ساده ای دارند. این طرح می تواند تنها چند خط در هم تنیده را شامل شود. به عنوان مثال، خط کشی یا استفاده زیاد از فضای منفی برای پیچیده تر و بزرگتر نشان دادن خالکوبی. یکی از جذابیت های اصلی خالکوبی مینیمالیستی این است که می توانید از هر رنگی برای طراحی استفاده کنید. با این حال، جوهر سیاه انتخاب اصلی برای خالکوبی های مینیمالیستی به طور کلی است.

تاتو لب
تاتو لب

خالکوبی خطی

خالکوبی های خطی یکی از موارد مورد علاقه بیشتر افراد هستند. این خالکوبی‌ها می‌توانند از نظر طراحی ساده باشند. این طرح اغلب حول اشکال هندسی و جلوه های پیچیده می چرخد. طرح های خطی یک اثر هنری هستند، زیرا فردی که کار تاتو را انجام می دهد نه تنها باید تخیل داشته باشد، بلکه باید مهارت اجرای خطوط پیچیده را تنها با استفاده از دستان ثابت خود را نیز داشته باشند.

خالکوبی واقعی

خالکوبی های واقعی می توانند طرح های مختلفی داشته باشند. آنها تنها به یک مجموعه از تصاویر محدود نمی شوند. با این حال، خالکوبی های واقع گرایانه جذابیت بصری منحصر به فرد و مشخصی دارند. این نوع خالکوبی هر طرحی را واقعی جلوه می دهد. صرف نظر از اینکه یک حیوان خانگی، یک انسان، یک گل یا حتی یک شخصیت خیالی را به تصویر می کشند. هر آنچه را که به تصویر می کشند، طرح زنده به نظر می رسد.

خالکوبی پرتره

این خالکوبی ها اغلب تصویری واقعی از افراد را شامل می شود. شخصیت های مشهور و تأثیرگذار اغلب انتخاب اصلی برای این نوع خالکوبی هستند. این خالکوبی‌ها می‌توانند شامل یک طرح کلی سیاه و خاکستری فوق‌العاده واقع‌گرایانه از یک فرد، یا یک نمایش دقیق و فوق‌واقع‌گرایانه از فردی با رنگ باشد.

طرح پرتره
طرح پرتره

خالکوبی های سورئال

نوع خالکوبی سورئال همیشه محبوب بوده است، به دلیل این که این خالکوبی ها همیشه جالب و منحصر به فرد می باشند. موضوع و تصویر از یک طرح به طرح دیگر تغییر می کند. اما حس هنری و «غیر واقعی» همیشه وجود دارد. تفاوت این نوع خالکوبی ها با انواع دیگر در این است که در طراحی سورئال به خالکوبی های بسیار ماهر نیاز دارد.

خالکوبی انتزاعی

از آنجایی که به خالکوبی‌های سورئال اشاره کردیم، نمی‌توانیم به خالکوبی‌های انتزاعی نیز فکر نکنیم. خالکوبی های انتزاعی بر اساس هنر انتزاعی یا بهتر است بگوییم ارائه مفاهیم انتزاعی از طریق هنر به وجود می آید. بنابراین، این خالکوبی ها می توانند بسیار تصادفی و در ابتدا برنامه ریزی نشده و غیر منطقی باشند. با این حال، هدف از خالکوبی های انتزاعی این است که منحصر به فرد و تصادفی به نظر برسند. طرح های انتزاعی بسیار متنوع هستند و می توانند با هر نوع زیبایی شناسی یا ترجیحات شخصی مطابقت داشته باشند.

خالکوبی هندسی

خالکوبی های هندسی با الهام از اشکال و طرح های مختلف، می توانند شامل هر طرحی از ساده تا پیچیده باشند. این خالکوبی ها اغلب برای همه مناسب است. اما طراحی باید مطابق با محل خالکوبی باشد. یک خالکوبی هندسی می تواند از برخی خالکوبی های قبیله ای یا نمادهای قبیله ای نیز الهام گرفته شود. با این حال، زیبایی شناسی مدرن خالکوبی های هندسی دارای ظاهری مکانیکی، تیز، و جسورتر اما ظریف است.

خالکوبی آمریکاییانا
خالکوبی آمریکاییانا

خالکوبی آمریکاییانا

اعتقاد بر این است که خالکوبی آمریکاییا از قرن هجدهم سرچشمه می گیرد، زمانی که توسط سربازانی که به خارج از کشور سفر می کردند و می جنگیدند استفاده می شد. Americana به دلیل طراحی شیک، ساده اما تمیز خود، که در آن رنگ ها اشباع شده و طرح ها دارای گل رز، سر حیوانات، نمادهای پین آپ و علائم مربوط به ارتش هستند، شناخته شده اند.

خالکوبی ژاپنی

خالکوبی ژاپنی احتمالاً معروف ترین نوع تاتو است. آنها محبوبیت خود را در طول صدها سال در شرق و برای چندین دهه در غرب حفظ کرده اند. ظاهر سنتی آنها و همچنین اجرای آنها، هر خالکوبی به سبک ژاپنی را به یک شاهکار واقعی تبدیل می کند. طرح های ژاپنی اغلب دارای نمادهای سنتی ژاپنی و همچنین طرح های روشن، جسورانه و بسیار پیچیده هستند.

خالکوبی با نوک دست

خالکوبی با نوک دست که به عنوان خالکوبی با نوک انگشت نیز شناخته می شود. انواع خالکوبی های سنتی با استفاده از دستگاه قلم خالکوبی و جوهر سنتی اجرا می شوند. با این حال در این نوع خالکوبی ها فرد عموماً درد کمتری دارد و آسیب کمتری به پوست وارد می کند، اما ظاهر نهایی آن استاندارد نیست.

عبارات و حروف
عبارات و حروف

خالکوبی کلمات و عبارات ( حروف )

اکثر خالکوبی ها دارای نوعی تصویر هستند اما در این نوع از کلمات و حروف جهت خالکوبی استفاده می شود. آنها فقط شامل حروف و گاهی اعداد هستند (مثلاً در مورد تاریخ). این خالکوبی ها اغلب ساده، ظریف و کوچک هستند. با این حال، اگرچه ممکن است اجرای آنها نیز ساده به نظر برسد، اما همچنان به یک هنرمند خالکوبی بسیار ماهر و با تجربه در نوشتن با قلم خالکوبی نیاز است. در غیر این صورت، یک کلمه یا عبارت ممکن است نادرست به نظر برسد.

تاتو لب

تاتو لب یک روش حرفه ای است که شامل وارد کردن رنگدانه های رنگی به لب های شما با سوزن های کوچک خالکوبی است. این ممکن است به شکل هنر خالکوبی در ناحیه لب شما و یا حتی شاید به عنوان یک آرایش دائمی به عنوان یک روش زیبایی شناختی مورد استفاده قرار بگیرد. چه در داخل و یا خارج لب های خود خالکوبی کنید، باید بدانید که هر دو ممکن است دردناک و مستعد عفونت باشند. دانستن تمام حقایق در مورد این خالکوبی های مرسوم، مهم است تا ببینید آیا ارزش آن را برای شما دارند یا خیر. برخی از عوارض ناشی از خالکوبی لب شامل : تورم، عفونت، واکنش آلرژیک، آنافیلاکسی و انتقال برخی از بیماری ها از راه خون . این عوارض در هر یک از انواع خالکوبی هایی که در بالا ذکر شده است ممکن است رخ دهد.

تاتو خط چشم

خط چشم دائمی که به عنوان خالکوبی خط چشم نیز شناخته می شود، درمانی است که می تواند جایگزین استفاده از خط چشم به صورت هر روزه شود. خط چشم دائمی شامل استفاده از تکنیک خالکوبی برای استفاده از جوهر در امتداد خط مژه برای ایجاد ظاهر خط چشم است. این جوهر دائمی است، اما باید هر 3 تا 5 سال یکبار آن را تمدید کرد. تاتوهای خط چشم را می توان در سبک های مختلفی از خط چشم بسیار نازک و طبیعی گرفته تا خطوط ضخیم تر استفاده کرد. برای پاک کردن تاتو خط چشم معمولا از لیزر کیوسوئیچ استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه کرد که این نوع لیزر ممکن است برای شبکیه خطر داشته باشد. بنابراین پاک کردن خط چشم با این نوع لیزر توصیه نمی شود مگر اینکه فرد به طور کامل از این روش مطمئن باشد.

طراحی مینیمالیست
طراحی مینیمالیست

خالکوبی عبارات و حروف

تاتو ابرو

خالکوبی ابرو مانند هر تاتو دیگری است. این نوع خالکوبی می توان کاربردهای درمانی داشته باشد به خصوص برای افرادی که به دلایل مختلفی همچون شیمی درمانی، نقص مادرزادی و عوامل دیگر از کم پشتی ابروهای خود رنج می برند. فردی که این کار را انجام می دهد  از سوزن خالکوبی استفاده می کند که با جوهر عرضه می شود و به منبع برق متصل است. سوزن به طور مکرر با یک ضربه سریع به پوست شما نفوذ می کند تا جوهر را به لایه های عمیق تر درم برساند. تاتو ابرو به صورت دائمی است، اگرچه ممکن است رنگ ها و خطوط  به کار رفته کمی محو شوند. خالکوبی ابرو نیاز به تمدید دارد. هنگامی که یک تاتو ابرو دارید، پاک کردن آن اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است.

خالکوبی گل

خالکوبی گل در جامعه خالکوبی همه جا وجود دارد. بسته به الهامات فرهنگی برای خالکوبی، آنها می توانند طیف وسیعی از طرح ها و معانی مختلف داشته باشند. به طور کلی، خالکوبی های گل دارای ارزش زیبایی شناختی خاصی هستند که با تفسیر مردانه و زنانه، صرف نظر از گل یا طرح، مطابقت دارد. این نوع خالکوبی می تواند به راحتی با سایر سبک های خالکوبی ترکیب شوند. طرح های گل همچنین می تواند عناصر و سطوح مختلف پیچیدگی را نشان دهد یا می تواند تک رنگ یا رنگارنگ باشد.

خالکوبی خط چشم
خالکوبی خط چشم

خالکوبی کانتور خط پیوسته

این خالکوبی ها به طور کلی به عنوان خالکوبی های خطی در نظر گرفته می شوند. با این حال، آنها به یک تکنیک کاملا متفاوت نیاز دارند. کل طرح خالکوبی در یک خط کامل می شود، جایی که این خط به عنوان طرح کلی یا کانتور طرح عمل می کند. در طول این خط، دستگاه خالکوبی به طور مداوم پوست را خالکوبی می کند. در این نوع از سایه و جزئیات استفاده نمی شود. خالکوبی کانتور خط پیوسنه در طراحی بسیار ساده هستند اما در اجرا دشوار می باشند .

عوارض ناشی از آن

تاتو به طور فزاینده ای رایج است. محبوبیت تاتو ممکن است شما را متقاعد کند که انجام آن آنقدرها هم خطرناک نیست. اما انجام این کار با خطراتی همراه است. قرار دادن یک سوزن پوشیده از جوهر در پوست شما این پتانسیل را دارد که مواد خارجی یا عفونت را وارد بدن شما کند. انجام دادن خالکوبی توسط شخص یا مغازه ای که ابزار خود را به درستی تمیز نمی کند می تواند منجر به بیماری های پوستی، عفونت یا سایر مشکلات سلامتی شوند.

در این مقاله به بررسی عوارض خطرناکی که این روش می تواند برای فرد به وجود بیاورد و همچنین به معرفی روش های پاک کردن آن  خواهیم پرداخت. صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست، مو و زیبایی تایید شده است.

تاتو و عوارض ناشی از آن
تاتو و عوارض ناشی از آن

تاتو چه خطراتی به دنبال دارد؟

شایع ترین علامت عفونت خالکوبی، بثورات پوستی یا پوست قرمز و ناهموار در اطراف ناحیه تاتو است. در برخی موارد، پوست شما ممکن است فقط به دلیل سوزن تحریک شود، به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

در این صورت، علائم شما باید پس از چند روز بهبود یابند. اما اگر این علائم به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه یابد، به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت تجربه یک یا چند مورد از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

  • تب و لرز تب و لرز
  • تورم ناحیه خالکوبی شده
  • خروج چرک از ناحیه
  • ضایعات قرمز در اطراف منطقه
  • سارکوئیدوز پوستی ناشی از تتو 
  • مناطقی از بافتی که تاتو در آن ناحیه انجام شده است سخت و برجسته شده باشد.

آیا احتمال عفونت استاف از طریق تاتو وجود دارد؟

عفونت استاف، نوعی عفونت است که ممکن است با خالکوبی به آن مبتلا شوید. اگرچه این عفونت‌ها قابل درمان هستند، اما باکتری‌های استاف اغلب می‌توانند در برابر آنتی‌بیوتیک‌های معمولی مقاومت کنند و درمان‌های تجویزی را بی‌اثر نمایند.

باکتری های استاف، به ویژه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) نیز می توانند وارد جریان خون و اندام های داخلی شما شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، شرایط دیگری مانند سپسیس، آرتریت و سندرم شوک سمی در بدن شخص می تواند ایجاد شود. برخی از علائم رایج عفونت استاف عبارتند از:

  • درد در استخوان ها یا عضلات شما
  • تب 38.9 درجه یا بیشتر
  • تورم ناحیه عفونی ( ناحیه تاتو شده )
  • تشنگی شدید
  • زخم در ناحیه عفونی، پر از چرک یا مایع
  • زرد زخم
عفونت شایع ترین عوارض در ناحیه خالکوبی شده است.
عفونت شایع ترین عوارض در ناحیه خالکوبی شده است.

تاتوها به پوست نفوذ می کنند، به این معنی که ممکن است عفونت های پوستی و سایر عوارض زیر را در بر داشته باشد ، از جمله:

اکس العمل های آلرژیک به جوهر تاتو

 رنگ های خالکوبی ( به خصوص رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی ) می توانند باعث واکنش های آلرژیک پوستی مانند بثورات خارش دار در محل تاتو شوند. این ممکن است حتی سال ها پس از انجام خالکوبی رخ دهد.

مشکلات پوستی

گاهی اوقات ناحیه ای از التهاب به نام گرانولوما در اطراف جوهر خالکوبی ایجاد می شود. خالکوبی همچنین می تواند منجر به کلوئید شود ( نواحی برجسته ناشی از رشد بیش از حد بافت اسکار)

بیماری های منتقله از خون

 اگر تجهیزات مورد استفاده برای ایجاد خالکوبی شما آلوده به خون آلوده باشد، می توانید به بیماری های منتقله از خون مبتلا شوید، از جمله : استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، هپاتیت B ، هپاتیت C و ایدز.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر تب و یا تراوش غیرطبیعی یا پوسته پوسته شدن در اطراف ناحیه تاتو شده را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. زیرا اینها علائم شایع عفونت هستند. اگر عفونت به سرعت درمان نشود یا به دلیل مقاوم شدن باکتری به آنتی بیوتیک به درستی قابل درمان نباشد، ممکن است آبسه ایجاد شود.

برای تخلیه آبسه ممکن است نیاز به درمان های خاص کلینیکی و بیمارستانی وجود داشته باشد. همچنین اگر جوش یا تورم در ناحیه مورد نظر بیش از یک هفته طول بکشد، نیاز به بررسی بیشتر دارد. در صورتی که احساس خارش ناراحت کننده در اطراف ناحیه خالکوبی شده داشته باشید و یا اگر از ناحیه چرک یا مایع ترشح شود، در آن زمان نیز  باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است به جوهر تاتو واکنش آلرژیک داشته باشید.

یک واکنش آلرژیک همچنین می تواند منجر به شوک آنافیلاکتیک شود. این شوک باعث می شود گلوی شما بسته شود و فشار خون شما به طور خطرناکی پایین بیاید. در صورت بروز این نوع واکنش آلرژیک، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

امروزه اکثر خالکوبی ها با لیزر Q-switched ( کیوسویچ ) پاک می شوند.
امروزه اکثر خالکوبی ها با لیزر Q-switched ( کیوسویچ ) پاک می شوند.

بهترین کاندیدا برای پاک کردن تاتو چه کسانی هستند؟

خالکوبی‌های قدیمی‌تر و همچنین خالکوبی‌های آماتور راحت‌تر از خالکوبی‌های جدید پاک می‌شوند. برخی از رنگ ها نیز راحت تر از بقیه حذف می شوند.

این رنگ ها شامل: سیاه، رنگ قهوه ای، آبی تیره، سبز است. خالکوبی‌های بزرگتر، تیره‌تر و دارای رنگ های متنوع نسبت به خالکوبی‌های کوچکتر، روشن‌تر و کمرنگ تر زمان‌بر و پرهزینه‌تر هستند. به دلیل خطر عوارض جانبی، پاک کردن خالکوبی در موارد زیر نیز دشوارتر است:

  • پوست تیره تر
  • یک بیماری پوستی از قبل موجود، مانند اگزما
  • یک وضعیت سلامتی که روی پوست تأثیر می گذارد، مانند تبخال

با این حال، این بدان معنا نیست که اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق کند، نمی توانید خالکوبی خود را پاک کنید. این فقط به این معنی است که برای یافتن بهترین گزینه حذف برای خود نیاز است به یک متخصص پوست خوب مراجعه کنید تا بهترین روش پاک کردن را برای شما مشخص کند.

لیزر چگونه باعث پاک کردن تاتو می شود؟

اکثر متخصصان پوست ، لیزر را موفق ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای پاک کردن خالکوبی ها می دانند. امروزه اکثر خالکوبی ها با لیزر Q-switched ( کیوسویچ ) پاک می شوند. این نوع لیزر انرژی را در یک پالس قوی ارسال می کند. گرمای ایجاد شده ازاین پالس انرژی، جوهر موجود در پوست شما را گرم می کند تا آن را حل کند. برای پاک کردن خالکوبی خود باید چندین جلسه لیزر درمانی را طی چند هفته یا بیشتر دریافت کنید. اغلب، لیزر تاتو را به طور کامل پاک نمی کند. در عوض، لیزرها آن را محو می کنند، بنابراین بسیار کمتر قابل توجه است.

تعداد جلسات مورد نیاز جهت پاک کردن خالکوبی با توجه نوع جوهر و انواع آن متفاوت است. در برخی موارد نیز ممکن است با وجود استفاده از لیزر خالکوبی شما به طور کامل محو نشود. لیزرکیوسویچ برای افرادی که خالکوبی آنها با استفاده از جوهر خودکار و یا خاکستر زغال انجام و خالکوبی شده است جوابدهی مطلوبی نخواهند داشت. کلینیک جوان واقع در بوکان با در اختیار داشتن به روزترین دستگاه لیزر Q-switched ( کیوسویچ ) و کادری مجرب همه روزه در اختیار شما عزیزان می باشد.


گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا