پوست و زیباییخدمات جراحی و زیبایی

برداشتن غبغب، باید و نباید های جراحی آن

معرفی روش های جراحی و غیر تهاجمی برداشتن غبغب

برداشتن غبغب یکی از معضلاتی است که افراد با آن درگیر هستند. غبغب درست شامل فضای ناحیه بین صورت و گردن است ( درست زیر چانه و بالا وسط گردن). چربی اضافی در آن ناحیه همان چیزی است که ما به آن غبغب می گوییم. اکثر مردم بر این باورند که غبغب به دلیل افزایش وزن یا زمانی که فرد اضافه وزن دارد به وجود می آید.

البته این مسئله نیز ممکن است در برخی ازافراد صادق باشد. اما در برخی دیگر از افراد نیز که اضافه وزن ندارند همچنان ممکن است غبغب داشته باشند.

این می تواند به دلیل ژنتیک یا حتی شل شدن پوست به دلیل افزایش سن باشد. هیچ عمل جراحی خاصی برای برداشتن غبغب وجود ندارد. اگر مشکلی به نام غبغب دارید و به دنبال راه چاره ای برای خلاص شدن از شر آن هستید، جراح پلاستیک ممکن است لیپوساکشن گردن، جراحی لیفت گردن یا ترکیبی از هر دو را توصیه کند.

با توجه به پیشرفت چشمگیر دستگاه ها حتی می توان با استفاده از دستگاه اسکالپشور نیز به راحتی در کوتاه ترین زمان برای برداشتن غبغب اقدام کرد. در این مقاله  در مورد جراحی برداشتن غبغب و سایر گزینه های کمتر تهاجمی بحث خواهیم کرد .

روش های جراحی برداشتن غبغب
روش های جراحی برداشتن غبغب

روش های برداشتن غبغب در افراد مختلف متفاوت است . افراد 20 تا 50 ساله که پوست منعطف تری دارند ممکن است گزینه مناسبی برای جراحی لیپوساکشن گردن باشند. دراین نوع روش از برداشتن غبغب چربی اضافی از بین می رود. جراحی لیفت گردن می تواند غبغب و همچنین افتادگی یا شلی پوست گردن را نیز اصلاح کند.

ساب منتوپلاستی یک روش جراحی است که در وسط این دو ( لیپوساکشن و لیفت گردن ) قرار دارد و شامل لیپوساکشن و برش‌های کوچک زیر چانه است. برخی از پزشکان آن را لیفت گردن “مینی” می نامند. گاهی پزشکان لیپوساکشن گردن و لیفت گردن را با هم انجام می دهند. آنها همچنین ممکن است این روش ها را همراه با لیفت صورت انجام دهند.

چه جراحی هایی برای برداشتن غبغب وجود دارد؟

جراحان پلاستیک از روش‌های مختلفی برای برداشتن غبغب استفاده می‌کنند. این روش ها عبارتند از:

لیپوساکشن:

در لیپوساکشن چانه با قرار دادن یک لوله کوچک به نام کانولا در چانه ، چربی های زیر چانه را کشیده و در نتیجه باعث حذف غبغب می شود. با استفاده از مکش ملایم، مقادیر کم و استراتژیک چربی از محل خارج می شود.

نتیجه یک نمای صاف تر و یکنواخت تر با کاهش میزان چربی زیر چانه است. این روش چربی های زیر پوست را از بین می برد و چانه و گردن را تراشیده می کند. ساکشن غبغب به طور معمول با بی حسی موضعی انجام می گیرد و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.

لیفت صورت:

این جراحی به پزشکان اجازه می دهد تا چربی و پوست شل و افتاده اطراف چانه ، گردن و غبغب را از بین ببرند.

لیفت گردن:

انواع مختلف روش های لیفت گردن با هدف برداشتن پوست اضافی (سرویکوپلاستی) یا سفت کردن عضلات گردن (پلاتیسماپلاستی) برای بهبود خطوط گردن و چانه انجام می شود.

پزشکان اغلب یک لیفت صورت سنتی را با این روش ترکیب می‌کنند که ممکن است برای چندین ماه احساس سفتی در گردن ایجاد کند. در طول لیفت گردن، جراح برش هایی در پشت گوش و گاهی زیر چانه ایجاد می کند، پوست اضافی را برمی دارد و عضلات گردن را سفت می کند.

افراد 20 تا 50 ساله که پوست منعطف تری دارند ممکن است گزینه مناسبی برای جراحی لیپوساکشن گردن باشند.
افراد 20 تا 50 ساله که پوست منعطف تری دارند ممکن است گزینه مناسبی برای جراحی لیپوساکشن گردن باشند.

بعد از انجام جراحی باید چه انتظاری داشته باشید؟

پس از هر یک از این روش ها، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 10 تا 14 روز کبودی و تورم را تجربه کنید. پوست گردن و چانه ممکن است به دلیل تورم و کبودی بسیار سفت شود. ممکن است پزشک برای کاهش تجمع خون و مایعات در گردن بیمار درن قرار دهد که معمولاً پزشک بعد از یک یا دو روز آن را خارج می کند.

پزشک ممکن است استفاده از پماد آنتی بیوتیک را در هر ناحیه ای که برش داده شده را توصیه کند. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که برای چند روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا قرار دادن مقادیر زیاد آب روی صورت و چانه خودداری کنید. زمان بهبودی بستگی به این دارد که پزشک از چه روش جراحی استفاده کرده است.

همچنین بیهوشی عمومی مورد استفاده در جراحی های برداشتن غبغب ممکن است خطرات جدی برای برخی از افراد مبتلا به بیماری های خاص ایجاد کند. سیگاری ها و افرادی که از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده می کنند نیز ممکن است در طول جراحی با خطر خونریزی مواجه شوند.

دستگاه اسکالپشور از طول موج و گرمای خاص برای از بین بردن چربی های غبغب استفاده می کند.
دستگاه اسکالپشور از طول موج و گرمای خاص برای از بین بردن چربی های غبغب استفاده می کند.

راه های غیر جراحی جهت کاهش چربی غبغب کدامند؟

برای افرادی که مشکل غبغب دارند و از جراحی می ترسند روش های متفاوت غیر تهاجمی نیز وجود دارد که با تصمیم پزشک می توانند از هر کدام از این روش ها استفاده کنند. در زیر به توضیح و تفسیر هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت . روش های غیر تهاجمی برداشتن غبغب عبارتند از :

هایفوتراپی

از فناوری هایفو برای کاهش دائمی چربی و همچنین سفت کردن پوست استفاده می شود. بدن شما به طور طبیعی چربی مرده در ناحیه درمان را طی 12 هفته پس از شروع هایفوتراپی تجزیه می کند. همچنین در همان زمان، کلاژن و الاستین جدید تشکیل می شود که به بلند شدن و سفت شدن چانه و خط فک کمک می کند. یکی از فواید اصلی روش هایفوتراپی از بین بردن غبغب است. هنگامی که سلول های چربی مرده از بدن خارج می شوند برای همیشه از بین می روند.

همین امر باعث می شود که چربی غبغب به حداقل برسد. از نظر علمی هم ثابت شده که این روش در کاهش چربی غبغب نقش بسیار موثری دارد. هایفو نه تنها چربی را کاهش می دهد، بلکه پوست اطراف گردن، چانه و خط فک را بلند و سفت می کند. معمولا پس از انجام هایفو هیچ گونه کبودی و یا تورم را در محل تحت درمان احساس نخواهید کرد.

تنها چیزی که ممکن است بعد از درمان احساس شود، حساسیت جزئی است. بر خلاف سایر روش‌های درمانی برای کاهش چربی غبغب، هایفو یک روش درمانی بسیار راحت است که نیازی به بی‌حسی ندارد.

از نظر علمی هم ثابت شده که هایفوتراپی در کاهش چربی غبغب نقش بسیار موثری دارد.
از نظر علمی هم ثابت شده که هایفوتراپی در کاهش چربی غبغب نقش بسیار موثری دارد.

مزوتراپی

مزوتراپی یک روش غیر تهاجمی برای برداشتن غبغب است که شامل تزریق چندگانه از مواد مختلف به چربی زیر جلدی است. این تزریق ها با ایجاد لیپولیز، پارگی و مرگ سلولی در بین سلول های چربی، سلول های چربی را هدف قرار می دهند.

از این روش برای از بین بردن سلولیت یا رسوبات چربی موضعی (غبغب، افتادگی صورت، و بازوها، برآمدگی چربی موضعی) استفاده می شود. مزوتراپی باعث کاهش وزن، سفت شدن پوست ( ضد پیری) ، جوانسازی صورت و کاهش یا حتی رفع کامل غبغب می شود.

تعداد جلسات مزوتراپی برای هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. نتایج حاصل از مزوتراپی در کاهش غبغب در مقایسه با جراحی لیپوساکشن بیشتر است.

کرایولیپولیز ( انجماد چربی)

این تکنیک غیر تهاجمی از علم کرایولیپولیز یا انجماد چربی برای هدف قرار دادن سلول های چربی و از بین بردن آنها استفاده می کند.کرایولیپولیز یک درمان علمی است که با موفقیت چربی های سرسخت زیر چانه شما را از بین می برد. کرایولیپولیز برای کاهش مشکل غبغب یک درمان رایج است که به بسیاری از بیماران کمک می کند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

انواع مختلفی از اپلیکاتورهای این دستگاه برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن ساخته شده است. این اپلیکاتورها با توجه به شکل بدن ساخته شده اند و برای درمان راحت نواحی خاص بدن به کار می روند. اپلیکاتور CoolMini برای درمان خطوط طبیعی زیر چانه (غبغب) طراحی شده است. در این روش کرایولیپولیز به قسمت زیرین چانه شما می چسبد و چربی ها را به سمت خود می کشد. عمل مکش، چربی اضافی را به سطح پوست شما می آورد تا به راحتی مورد هدف قرار گیرد.

چربی حدود سی و پنج دقیقه در معرض دمای سرد قرار می گیرد. ممکن است با برداشتن دستگاه کمی فشار را احساس کنید. در آخر زیر چانه (غبغب) شما برای چند دقیقه ماساژ داده می شود و سپس می توانید به زندگی عادی و یا سر کار خود برگردید.

کرایولیپولیز یک درمان علمی است که با موفقیت چربی های سرسخت زیر چانه شما را از بین می برد.
کرایولیپولیز یک درمان علمی است که با موفقیت چربی های سرسخت زیر چانه شما را از بین می برد.

فرکانس رادیویی (RF)

فرکانس رادیویی (RF) یکی از محبوب ترین روش های کاهش چربی غیر تهاجمی است که در کلینیک جوان واقع در بوکان موجود می باشد. محبوبیت این روش درمانی ناشی از توانایی آن در کاهش قابل توجه چربی های سخت غبغب است. درمان‌های فرکانس رادیویی سریع و بدون درد بوده و البته مقرون به صرفه‌تر از سایر روش های کاهش چربی غبغب هستند.

این روش فقط در رابطه و در زمینه از دست دادن چربی نیست. بلکه فرکانس رادیویی همچنین می‌تواند تولید کلاژن را در پوست افزایش دهد، سلولیت را کاهش دهد و باعث سفت تر شدن پوست شود. این نوع درمان می تواند برای رسوبات چربی کوچک مانند غبغب و گونه های چاق بسیار موثر باشد. فرکانس رادیویی یک جریان الکتریکی مطمئن را از طریق الکترودها به ناحیه تحت درمان می رساند. RF ناحیه را گرم می کند و عمیقاً به پوست نفوذ می کند.

مغز ما RF را به عنوان منبع انرژی تفسیر می کند و پوست مانند یک عامل مقاومت در برابر این انرژی واکنش نشان می دهد. با گرم کردن سلول ها در محدوده ایمن، این امر باعث سفت شدن پوست و صاف شدن آن و کاهش سلولیت می شود.

تزریق مواد حل کننده چربی

هر ناحیه از بدن از زانو به بالا با این روش قابل درمان است. شایع‌ترین نواحی تحت درمان عبارتند از: شکم، ران‌ها، باسن، پهلوها، بازوها، زیرگردن (غبغب) و یک سوم پایین صورت. تولید کلاژن موضعی پس از تزریق دِ اکسی کولیک اسید باعث انقباض پوست و بافت ها پس از درمان می شود. با استفاده از این روش می توان مناطق دارای سلولیت بالا مانند غبغب را درمان کرد. عوارض جانبی در این روش پس از تزریق عبارتند از : کبودی خفیف، تورم و حساسیت. تورم معمولاً بسیار جزئی است. هر تورمی که رخ می دهد معمولاً در چند روز اول برطرف می شود. بلافاصله پس از این روش درمانی می توانید به زندگی عادی و یا سرکار خود بازگردید.

لاغری و برداشت غبغب با دستگاه اسکالپشور

دستگاه اسکالپشور شامل کمربند لیزری حرارتی است. که از طول موج و گرمای خاص برای از بین بردن چربی های غبغب استفاده می کند. طول دوره درمان با نظر پزشک مشخص می شود. اسکالپشور نوع خاصی از لیپولیز است. لیپولیز یک فرآیند از بین بردن چربی است. از فناوری لیزر برای ذوب کردن سلول های چربی استفاده می شود.

این دستگاه بین ارائه یک اثر خنک کننده و لیزر حراراتی متناوب است. سپس در طول 12 هفته سیستم لنفاوی بدن شما به طور طبیعی سلول های چربی از بین رفته را دفع می کند. هنگام استفاده از این دستگاه یکی از دسته های دستگاه به زیر گردن فرد بیمار قرار می گیرد و دسته در محل مورد نظر سفت می شود.

مدت زمان این نوع درمان معمولا 25 دقیقه می باشد که بسته به نظر پزشک ممکن است تغییر کند. کلینیک جوان واقع در بوکان با در اختیار داشتن دستگاه اسکاپشور جهت لاغری و کاهش چربی غبغب همه روزه در اختیار شما عزیزان می باشد.

کاهش و حذف چربی غبغب با استفاده از دستگاه اسکالپشور
کاهش و حذف چربی غبغب با استفاده از دستگاه اسکالپشور

برداشت غبغب چه عوارضی را به دنبال دارد؟

جراحی در رابطه با غبغب معمولا بی خطر است، اما ممکن است در برخی موارد با خطرات خاصی نیز همراه باشند:

  • عدم تقارن در صورت (هر دو طرف یکسان به نظر نمی رسند).
  • خونریزی یا لخته شدن خون.
  • عوارض ناشی از بیهوشی ( مانند حالت تهوع، استفراغ یا مشکل در بیدار شدن از خواب.)
  • آسیب به اعصاب، عروق خونی، ماهیچه ها یا اندام ها.
  • هماتوم (یک حفره خون در زیر پوست)، که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.
  • عفونت
  • آسیب عصبی که می تواند باعث ضعف، بی حسی یا تغییر در احساس پوست شود.
  • درد یا تورمی که بیشتر از حد انتظار طول بکشد.
  • تغییر رنگ پوست

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا