سلامتی وتندرستیمو

انواع ریزش مو و درمان آن، راه های پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی نوعی اختلال است که در اثر قطع شدن چرخه تولید مو در بدن ایجاد می شود. این مشکل می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. اما معمولاً پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. چرخه رشد مو شامل سه مرحله است. در مرحله آناژن ، مو به طور فعال رشد می کند. این مرحله ممکن است سالها به طول انجامد.

در طول مرحله کاتاژن ، رشد مو متوقف می شود و از فولیکول خود جدا می شود. این ساختار زیر پوست است که مو را در جای خود نگه می دارد. مرحله کاتاژن حدود 10 روز طول می کشد. در مرحله تلوژن ، فولیکول به مدت دو یا سه ماه استراحت می کند .

سپس در پایان مرحله استراحت مو ریخته می شود و موی جدیدی جایگزین آن می شود . مرحله بعدی آناژن با رشد موی جدید در همان فولیکول آغاز می شود.

بیشتر افراد به عنوان بخشی از این چرخه طبیعی روزانه 50 تا 100 تار مو را از دست می دهند. آلوپسی ممکن است با ژنتیک فرد مرتبط باشد. اگرچه بسیاری از شرایط پزشکی و رفتاری نیز ممکن است چرخه رشد را قطع کرده و باعث بروز این مشکل شود .

ریزش مو چیست؟
ریزش مو چیست؟

چه عواملی منجر به ریزش مو در فرد می شود؟

آلوپسی معمولاً به یک یا چند عامل زیر مربوط می شود:

سابقه خانوادگی (وراثت)

 شایع ترین علت آلوپسی ، بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این وضعیت آلوپسی آندروژنیک ، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می شود. این حالت معمولاً به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد .

تغییرات هورمونی

شرایط مختلفی می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقتی شود. از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی .

مشکلات پزشکی

عدم تعادل تیرویید، آلوپسی آره آتا (بیماری خود ایمنی که به فولیکول های مو حمله می کند).

برخی عفونت های پوستی

عفونت های پوست سر مانند کرم حلقوی.

بیماری های سیستم خود ایمنی

بیماری هایی مانند لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس که باعث درگیری موی سر می شوند نیز می توانند منجر به این مشکل شوند.

داروها

آلوپسی می تواند از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. مانند داروهای مورد استفاده در سرطان ، آرتروز ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون بالا.

یک اتفاق بسیار استرس زا ( یک شوک جسمی یا عاطفی)

مانند مرگ اعضای خانواده،کاهش شدید وزن، تب شدید، مبتلایان به تریکوتیلومانیا (اختلال مو کنی).

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی فاقد پروتئین ، آهن و سایر مواد مغذی نیز می تواند منجر به کم پشتی موها شود.

مدل های مو

آلوپسی در اثر کشش می تواند به دلیل مدل مویی باشد که با محکم کشیدن مو به فولیکول ها فشار وارد می کند.

استرس و شوک جسمی یا عاطفی یکی از فاکتورهای مهم ریزش مو می باشند.
استرس و شوک جسمی یا عاطفی یکی از فاکتورهای مهم ریزش مو می باشند.

انواع ریزش مو شامل :

آلوپسی آندروژنیک (Androgenic Alopecia) یا ارثی

یک بیماری ژنتیکی است که می تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. مردانی که به این بیماری مبتلا هستند ، طاسی با الگوی مردانه نامیده می شوند. مردان می توانند از اوایل نوجوانی یا اوایل 20 سالگی دچار ریزش مو شوند. این حالت با عقب رفتن مو و از بین رفتن تدریجی مو از تاج و پوست سر پیشانی مشخص می شود.

زنان مبتلا به این بیماری ، طاسی با الگوی زنانه نامیده می شود. زنان نیز دچار نازک شدن موها می شوند و بیشترین ریزش را در قسمت تاج تجربه می کنند.

آلوپسی آره آتا(Areata Alopecia) یا سکه ای

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم از جمله فولیکول های مو حمله می کند. این باعث ریزش و جلوگیری از رشد موهای جدید می شود. این وضعیت می تواند بزرگسالان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهد . ریزش مو می تواند به طور ناگهانی و بدون هشدار شروع شود.

موی سر به طور معمول در تکه های کوچکی می ریزد . موهای دیگر قسمت های بدن ، از جمله ابروها و مژه ها نیز ممکن است دچار ریزش شوند. با گذشت زمان ، این بیماری ممکن است منجر به آلوپسی توتالیس یا ریزش کامل مو شود.

اما در حدود 90٪ افراد مبتلا ، این موها ظرف چند سال برمی گردند. متخصص پوست و مو، آلوپسی آره آتا را با دارو درمان می کند که ممکن است به رشد مجدد مو نیز کمک کند.

آلوپسی آره آتا یا سکه ای
آلوپسی آره آتا یا سکه ای

آلوپسی اینولوشنال (Involutional

به کم پشتی و ریزش مویی که با افزایش سن همراه است آلوپسی اینولوشنال می گویند. با گذشت زمان ، تعداد بیشتری از فولیکول های مو به مرحله استراحت (تلوژن) منتقل می شوند. در نتیجه تعداد موهای باقیمانده کوتاهتر ، ریزتر و تعداد آنها کمتر می شود. این نوع آلوپسی دومین نوع متداول ریزش مو است.

تریکوتیلومانیا (Trichotillomania)

تریکوتیلومانیا نوعی اختلال کنترل تکانه(اختلال روانی) است. در این نوع افراد به اجبار موهای خود را می کَنَند. به طور معمول، تریکوتیلومانیا یا ( اختلال مو کَنی) باعث ایجاد لکه های تکه ای روی پوست سر ، ابروها و یا مژه ها می شود.

آلوپسی اسکارینگ ( Scarring Alopecia)

آلوپسی اسکارینگ یک نوع نادر از ریزش مو است. در این نوع، التهاب فولیکول های مو را از بین می برد. در نتیجه باعث می شود بافت اسکاردر جای آنها تشکیل شود. پس از تشکیل بافت اسکار ، مو دوباره رشد نمی کند. ریزش مو ممکن است به آرامی شروع شود به طوری که فرد متوجه نشود، یا اینکه موها به یکباره دچار ریزش شوند .

علائم این بیماری شامل خارش شدید ، تورم و ضایعات قرمز یا سفید در پوست سر است. این نوع آلوپسی می تواند در هر سنی رخ دهد و زنان و مردان را درگیر کند. بیماری های التهابی پوستی (سلولیت ، فولیکولیت ، آکنه) و سایر اختلالات پوستی (مانند برخی از انواع لوپوس و لیکن پلان، پسوریازیس پوست سر) اغلب منجر به ایجاد زخم می شوند. همین زخم های ایجاد شده توانایی بازسازی مو را از بین می برد.

تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium)

تلوژن نوعی آلوپسی است که تعداد زیادی از فولیکول های پوست سر وارد مرحله استراحت چرخه رشد مو می شوند. اما مرحله رشد بعدی آغاز نمی شود. تلوژن به طور کلی منجر به طاسی کامل نمی شود ، اما باعث ریزش و نازک شدن متعاقب موها می شود. یک اتفاق پزشکی ، مانند عدم تعادل تیروئید ، زایمان ، جراحی یا تب ، به طور معمول باعث این نوع ریزش مو می شود. تلوژن همچنین ممکن است در نتیجه کمبود ویتامین یا مواد معدنی رخ دهد .

آلوپسی آندروژنیک یا ارثی در زنان و مردان
آلوپسی آندروژنیک یا ارثی در زنان و مردان

آناژن افلوویوم (Anagen Effluvium)

آناژن ریزش سریع مو در نتیجه درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی است. این داروهای قوی و سریع اثر سلول های سرطانی را از بین می برند. اما تولید فولیکول مو را در پوست سر و سایر قسمت های بدن نیز متوقف می کنند. پس از پایان شیمی درمانی ، موها معمولاً خود به خود رشد می کنند. متخصص پوست می تواند برای کمک به رشد سریع موها داروهایی را تجویز کند .

آلوپسی کششی

برخی از مدل های مو باعث کشیده شدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش آن می شوند. تا زمانی که مدل مو تغییر نکند ، آلوپسی کششی ممکن است منجر به کم پشت شدن مو شود. در بیشتر مواقع ، پس از تغییر مدل مو ، موها دوباره رشد می کنند.

آلوپسی یونیورسالیس (Universalis) یا طاسی کامل

این بیماری پیشرفته ترین شکل آلوپسی آره آتا است. این نوع آلوپسی باعث ریزش تمام موهای بدن می شود. از جمله : ابروها ، مژه ها و موهای عانه( ناحیه تناسلی).

هایپوتریکوز

هیپوتریکوز بیماری است که در آن از زمان تولد رشد مو وجود ندارد. به جای داشتن مو و از دست دادن آن به مرور زمان ، افراد مبتلا به این بیماری هرگز هیچ مویی در بدن آن ها رشد نمی کند. تصور می شود که این شرایط ناشی از نقایص ژنتیکی در طی رشد جنین باشد.

تقویت و رشد مو با پی آر اف
تقویت و رشد مو با پی آر اف

چگونه این مشکل تشخیص داده می شود؟

ریزش مداوم مو اغلب نشان دهنده یک مسئله اساسی در سلامتی است. پزشک یا متخصص پوست می تواند براساس معاینه بدنی و سابقه سلامتی شما علت این مشکل را تشخیص دهد. در برخی موارد ، تغییرات ساده غذایی می تواند کمک کننده باشد. اگر متخصص پوست شما به بیماری خود ایمنی یا پوستی مشکوک باشد ، ممکن است از پوست سر شما نمونه برداری کند. این شامل برداشتن دقیق قسمت کوچکی از پوست برای آزمایش و بررسی زیر میکروسکوپ است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که رشد مو یک فرآیند پیچیده است. تعیین علت دقیق ریزش ممکن است زمان بر باشد.

درمان های خانگی و پزشکی ریزش مو

درمان های خانگی

ماساژ پوست سر

شاید ارزان ترین روش ضخیم شدن مو ، ماساژ پوست سر باشد. این روش هیچ هزینه یا عارضه جانبی ندارد. هنگامی که موهای خود را می شویید ، به آرامی نوک انگشتان خود را به اطراف پوست سر خود فشار دهید تا جریان خون گسترش یابد. حتی می توانید ماساژور دستی پوست سر را امتحان کنید تا سلول های مرده پوست را نیز از بین ببرد.

روغن های گیاهی

استفاده از روغن های نارگیل، زیتون و روغن اسطوخودوس می توانند در شادابی و جلوگیری از موخوره مو ها به شما کمک کننده باشند.

مولتی ویتامین ها

داشتن موهایی سالم به سلامت کلی شما بستگی دارد. در موارد سو تغذیه ، یا با برخی اختلالات خوردن ، ممکن است موهای جدید از فولیکول ها تولید نشوند. نوشتن آزمایش خون از طرف پزشک متخصص می تواند به شما کمک کند تا از کمبود مواد مغذی بدنتان آگاه شوید.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را اسیدهای چرب ضروری بدن می نامند. این به این دلیل است که توسط بدن انسان ساخته نمی شود. امگا 3 به بدن شما کمک می کند تا با التهاب مقابله کند .

ریزش زودرس مو نیز ممکن است مربوط به مشکلات التهابی در بدن باشد. از طرف دیگر ، امگا 6 نیز برای سلامت کلی پوست مهم است ، که ممکن است برای پوست سر نیز مفید باشد. روغن های گیاهی منابع اصلی امگا 6 هستند. در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی یافت می شود.

روغن نارگیل و تاثیر آن در لطافت و شادابی مو
روغن نارگیل و تاثیر آن در لطافت و شادابی مو

درمان های پزشکی

دارو درمانی

داروها احتمالاً اولین دوره درمانی برای کاهش ریزش هستند. داروهای بدون نسخه  معمولاً از کرم ها و ژل های موضعی تشکیل می شوند که مستقیماً روی پوست سر مالیده می شود.

استفاده از برخی مکمل ها نیز می تواند در سرعت رشد و افزایش ضخامت موها نیز نقش موثری داشته باشند. همچنین ممکن است پزشک متخصص برای افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون تجویز کند. از این دارو برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که در آن ویتامین ها ، آنزیم ها ، هورمون ها و عناصر کمیاب، اسیدهای آمینه به پوست سر تزریق می شود. هدف از این درمان تقویت پوست سر، افزایش استقامت مو در برابر ریزش، افزایش رشد مو و پر پشت شدن موی سر است.  در این روش از سوزن های بسیار ظریف برای تزریق یک سری تزریق به لایه میانی پوست استفاده می شود.

مزوتراپی گردش خون ضعیف و التهاب که باعث آسیب پوست می شود را اصلاح می کند. این روش نقش بسزایی در درمان آلوپسی و شرایطی که باعث ریزش شدید مو می شود دارد. مزوتراپی برای آلوپسی روشی است که مدتها در پزشکی استفاده می شود . خصوصاً برای درمانهای زیبایی ، کاربرد آن آسان و بدون هیچ عارضه جانبی می باشد. این روش معمولاً نتایج بسیار امیدوار کننده ای را به همراه دارد.

افزایش ضخامت مو، افزایش رشد مو و پر پشت شدن موی سر با مزوتراپی
افزایش ضخامت مو، افزایش رشد مو و پر پشت شدن موی سر با مزوتراپی

انجام پی آر پی (PRP)

درمان PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) برای آلوپسی یک درمان پزشکی سه مرحله ای است. در مرحله اول خون فرد گرفته می شود. سپس خون گرفته شده پردازش می شود و در نهایت به پوست سر تزریق می شود. تزریق PRP باعث رشد طبیعی مو می شود. همچنین منجر به افزایش خونرسانی به پیاز مو و افزایش ضخامت ساقه مو نیز می شود . گاهی اوقات این روش با سایر روش های درمانی آلوپسی یا داروها ترکیب می شود.

انجام پی آر اف (PRF)

پی آر اف مخفف “فیبرین غنی از پلاکت” است. این روش نیز مانند روش prp در سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول خون فرد گرفته می شود. سپس خون گرفته شده پردازش می شود و در نهایت به پوست سر تزریق می شود. این نوع درمان از برخی جهات مشابه PRP است. اما پی آر اف فاکتورهای رشد را برای مدت زمان طولانی تری حدود یک هفته آزاد می کند. ولی در مقابل PRP فاکتورهای رشد را برای چند ساعت آزاد می کند.

این بدان معنی است که پی آر اف می تواند مزایای بلندمدت تری داشته باشد. عوامل رشد باعث تحریک سلولهای بنیادی در بهبود کلاژن در پوست و رشد مو می شوند. تصور می شود که پلاکت موجود در این روش نسبت به PRP مقاوم تر است. پس بنابراین باعث بهبود سریعتر می شود. پی آر اف آماده شده بلافاصله برای تزریق پوست سر آماده می شود تا به ترمیم و رشد مو کمک کند. این روش منجر به افزایش ضخامت تار مو، افزایش پر پشتی مو و رشد سریع تر مو می شود.

جراحی کاشت مو

کاشت مو به معنی برداشت موها از ناحیه پس سری و کناره های سر و انتقال آن ها به مناطق فاقد مو گفته می شود. در کاشت مو از دو روش به نام FUE و FUT استفاده  می شود. روش FUE با استفاده از پانچ و به صورت گرافت های کوچکتر از یک میلی متر از بافت سر برداشته می شود. در نتیجه بخیه ای نمی خورد و جای زخم خاصی به جا نمی گذارد.

اما در روش FUT یک برش  از مو برداشته می شود. موهای مورد نظر جدا شده و نیز در این روش از بخیه استفاده می شود. همه بیماران باید قبل از کاشت مو معاینه شوند.

نوع روش کاشت مو بعد از معاینه شخص مشخص می شود. FUE معمولا انتخاب ارجح است زیرا نیاز به بخیه زدن ندارد. با این حال ممکن است در بعضی از افراد از روش FUE یاFUT و برخی اوقات از روش ترکیبی استفاده می شود. در برخی اوقات نه تنها از موی سر بلکه از موی ریش و بدن هم می توان برای کاشت استفاده کرد. در زمینه کاشت معمولا بعد از موی سر، موی ریش ارجح است.

بعد از حمام در صورت خیس بودن موهایتان آن را شانه نزنید.
بعد از حمام در صورت خیس بودن موهایتان آن را شانه نزنید.

رعایت چه نکاتی منجر به پیشگیری و کاهش ریزش مو می شود؟

بیشتر طاسی ها ناشی از ژنتیک است (طاسی با مدل مردانه و طاسی با مدل زنانه). این نوع ریزش قابل پیشگیری نیست. اما رعایت این نکات ممکن است به شما کمک کند تا از ریزش مو های خود جلوگیری کنید:

  1. با موهایتان ملایم رفتار کنید. از مدل موهای تنگ مانند بافتنی ، دم اسبی یا مدل هایی که فشار زیادی به موهای شما وارد می کنند استفاده نکنید. با گذشت زمان ، این مدل ها به طور دائمی به فولیکول های مو آسیب می رسانند. وقتی موهایتان خیس است آن را شانه نکنید. از سشوار، اتو مو و دستگاه های مشابه کمتر استفاده کنید.
  2. استفاده از دارو ها و مکمل هایی که می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند.
  3. از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماورا بنفش محافظت کنید.
  4. رژیم های خاص می توانند باعث بدتر شدن یا ریزش شدید مو شوند. اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم متعادل که شامل مقادیر کافی آهن و پروتئین باشد استفاده می کنید.
  5. سیگار نکشید. برخی مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان را نشان می دهد.
  6. اگر تحت شیمی درمانی هستید ، از پزشک خود در مورد درپوش خنک کننده سوال کنید. این کلاه می تواند خطر ریزش را در طی شیمی درمانی کاهش دهد.

کلینیک زیبایی جوان با مجموعه ای از به روزترین تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته با کادری متبحر در زمینه رفع ریزش مو و طاسی با به کارگیری درمان های روز دنیا از جمله : مزوتراپی، انجام پی آر پی(prp)، تزریق پی آر اف(prf) و با بهترین روش کاشت مو توسط خانم دکتر همتیان، آماده ارائه خدمت به شما عزیزان می باشد.


منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا