بیماری های پوستیپوست و زیباییمقالات

خال ها ،انواع و خصوصیات آنها و چه خال هایی ممکن است سرطانی باشند؟

خال چیست و انواع آن کدامند؟

خال یا نووس یک رشد طبیعی پوست است که زمانی ایجاد می شود که سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) به صورت گروهی رشد کنند. آنها به صورت لکه های کوچک و تیره یا گاهی برجستگی های کوچک گوشتی روی پوست ظاهر می شوند. آنها می توانند در طیف وسیعی از رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف ظاهر شوند.

اکثر مردم خال دارند. آنها معمولا در دوران کودکی و اوایل نوجوانی ظاهر می شوند، به طوری که در سن 15 سالگی، کودکان استرالیایی به طور متوسط ​​بیش از 50 خال دارند. داشتن خال بسیار رایج است و بیشتر آنها بی ضرر هستند. آنها مسری نیستند و نباید درد ، خارش یا خونریزی داشته باشند. آنها می توانند تا 50 سال عمر کنند. اگر مشکوک به غیرطبیعی بودن آن ها هستید، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

خال چیست و انواع آن کدامند؟
خال چیست و انواع آن کدامند؟

انواع مختلف خال ها و ضایعات پوستی چیست؟

به انواع مختلف دسته بندی می شوند که عبارتند از :

خال های مرکب

خال‌های مرکب معمولاً برجسته و به رنگ پوست، با رنگدانه‌های یکنواخت هستند. دارای ویژگی های خال های پیوندی و داخل پوستی هستند. آنها اکتسابی هستند. ملانوسیت هایی که آنها را می سازند هم در محل اتصال درم، اپیدرم و هم در درم قرار دارند.

خال های معمولی

این نوع از خال های اکتسابی در دوران کودکی یا بزرگسالی ظاهر می شوند. آنها ضایعات خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. اگرچه نادر است، اما این خال ها پتانسیل تبدیل شدن به ملانوم را دارند.

خال‌های مرکب معمولاً برجسته و به رنگ پوست، با رنگدانه‌های یکنواخت هستند.
خال‌های مرکب معمولاً برجسته و به رنگ پوست، با رنگدانه‌های یکنواخت هستند.

خال های غیر معمول (دیسپلاستیک)

به طور کلی بزرگتر هستند، با مرزهای نامنظم یا نامشخص و تنوع رنگ در داخل خال، از رنگ صورتی تا قهوه ای تیره. گاهی اوقات آنها را شبیه تخم مرغ های سرخ شده توصیف می کنند، با یک مرکز برجسته از رنگدانه های تیره تر که توسط یک ناحیه صاف و روشن احاطه شده است. این نوع ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما اغلب در پشت و در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند دیده می‌شوند.

اکثریت قریب به اتفاق خال های آتیپیک به ملانوم تبدیل نمی شوند، اما داشتن خال های آتیپیک یک عامل خطر برای ملانوم است. سندرم خال و ملانوم آتیپیک خانوادگی (FAMM) که به آن سندرم خال دیسپلاستیک نیز گفته می شود، یک بیماری ارثی است که در آن افراد مبتلا خال های زیادی (معمولاً حداقل 50 تا 100) ایجاد می کنند و خال های آنها اغلب غیر معمول است.

خال های دیسپلاستیک
خال های دیسپلاستیک

خال های آبی

این مدل از خال ها آبی مایل به خاکستری تا آبی مایل به سیاه هستند که در بدو تولد وجود دارند یا در اواخر زندگی ظاهر می شوند. آنها به دو دسته “نووس آبی مشترک” یا “نووس آبی سلولی” طبقه بندی می شوند. این نوع معمولاً مسطح یا گنبدی شکل با سطح صاف هستند و اندازه آن از 0.5 تا 1 سانتی متر متغیر است. خال های آبی سلولی حداقل 1 سانتی متر قطر دارند و می توانند در طول زمان بزرگ شوند.

بیشتر در سر و گردن، ناحیه خاجی (بالای دنبالچه)، پشت دست ها و پاها دیده می شوند. با این حال، آنها را می توان در نواحی دیگر بدن یافت. مشخص نیست که آیا یک جزء ژنتیکی وجود دارد یا خیر، اما اغلب در جمعیت های آسیایی و اغلب بیشتر در زنان نسبت به مردان یافت می شود. بیشتر خال‌های آبی خوش‌خیم هستند، اگرچه این احتمال وجود دارد که یک خال آبی سلولی سرطانی شود. بنابراین، اگر ضایعه ای در حال تغییر یا مشکوک دارید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

این مدل از خال ها آبی مایل به خاکستری تا آبی مایل به سیاه هستند که در بدو تولد وجود دارند.
این مدل از خال ها آبی مایل به خاکستری تا آبی مایل به سیاه هستند که در بدو تولد وجود دارند.

خال های مادرزادی

خال هایی هستند که با آنها متولد شده اید یا در اوایل دوران نوزادی ظاهر می شوند. آنها غیر معمول هستند و فقط در حدود 1٪ تا 2٪ از همه نوزادان ظاهر می شوند. خطر ابتلا به ملانوم ارتباط مستقیمی با اندازه خال مادرزادی دارد. مطالعاتی که خطر تبدیل خال های مادرزادی کوچک یا متوسط ​​به ملانوم را بررسی کرده اند، خطر مادام العمر را بین 0 تا 5 درصد قرار داده اند.

به رنگ قهوه ای مایل به زرد و مسطح یا کمی قابل لمس هستند. با این حال، با گذشت زمان، آنها تیره تر و برجسته می شوند. خطر خال های مادرزادی غول پیکر که نواحی عمده سر یا بدن را می پوشاند، کمتر مشخص است. از نظر تاریخی، برخی از مطالعات خطر بسیار بالایی در طول زندگی را تا 50٪ گزارش کردند. اخیراً، مطالعات بیشتر ، خطر مادام العمر را نزدیک به 10٪ تا 12٪ پیش بینی کرده اند. این خال‌ها می‌توانند الگوهای رنگی نامنظم داشته باشند و اغلب با چندین خال کوچک‌تر همراه هستند.

خال های مادرزادی خال هایی هستند که با آنها متولد شده اید یا در اوایل دوران نوزادی ظاهر می شوند.
خال های مادرزادی خال هایی هستند که با آنها متولد شده اید یا در اوایل دوران نوزادی ظاهر می شوند.

کک و مک

کک و مک لکه های کوچک، برنزه و صافی هستند که در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش خورشید ظاهر می شوند. نام پزشکی کک و مک “افلید” است. کک و مک ها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیره می شوند و وقتی دیگر در معرض نور قرار نگیرند روشن یا محو می شوند.

خال های داخل جلدی

این ها ضایعات گنبدی شکل گوشتی یا قهوه ای روشن هستند. نام دیگر شان “خال های پوستی” است. ملانوسیت هایی که یک خال داخل پوستی را تشکیل می دهند در درم (زیر محل اتصال درم و اپیدرم) قرار دارند.

این توده ملانوسیت سلول های بالای خود را به سمت بالا هل می دهد و در نتیجه برجستگی گوشتی رنگی که روی سطح پوست مشاهده می شود، ایجاد می کند. آنها اکتسابی هستند که بیشتر در بزرگسالان یافت می شود. بدون رنگدانه (غیر رنگی) نیز نامیده می شوند.

خال های داخل جلدی ضایعات گنبدی شکل گوشتی یا قهوه ای روشن هستند.
خال های داخل جلدی ضایعات گنبدی شکل گوشتی یا قهوه ای روشن هستند.

خال های ملانوسیتی متقابل

خال‌های ملانوسیتی پیوندی، خال‌های اکتسابی هستند که معمولاً در دوران کودکی به ‌صورت ضایعات مسطح و کک‌ومک ‌مانند : قهوه‌ای تیره یا سیاه ظاهر می‌شوند و رنگ یکنواخت دارند. به این خال‌ها «خال‌های پیوندی» می‌گویند، زیرا ملانوسیت‌های سازنده آن‌ها در محل اتصال اپیدرم و درم قرار دارند. آنها بیشتر در صورت، بازوها، پاها، تنه، اندام تناسلی یا کف پا دیده می شوند. در دوران بزرگسالی، ممکن است بیشتر برجسته شوند، رنگدانه ها را از دست بدهند یا حتی ناپدید شوند.

لنتیژین ها

لنتیژین‌ها (مفرد: لنتیگو) لکه‌های مسطح، قهوه‌ای و گاهی بزرگ هستند که با پوست آسیب‌ دیده از نور خورشید همراه هستند. آنها همچنین به عنوان لکه های خورشیدی، لکه های پیری یا لکه های کبدی شناخته می شوند، اگرچه هیچ ارتباطی با کبد یا عملکرد کبد ندارند.

لنتیژین در افراد بالای 40 سال بسیار شایع است. آنها را در مناطقی که بیشترین قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارند پیدا خواهید کرد: روی صورت، بازوها، سینه، شانه ها، پشت و پشت دست ها. از آنجایی که لنتیژین‌ها نشانگر آسیب‌های ناشی از نور خورشید هستند، افراد مبتلا به لنتیژین در معرض افزایش خطر ابتلا به ملانوم هستند.

لنتیژین‌ها لکه‌های مسطح، قهوه‌ای و گاهی بزرگ هستند.
لنتیژین‌ها لکه‌های مسطح، قهوه‌ای و گاهی بزرگ هستند.

کراتوز سبورئیک

کراتوزهای سبورئیک رشد می کنند، رشد خوش خیم کراتینوسیت ها در لایه های بالایی پوست (اپیدرم) اتفاق می افتد. این کراتینوسیت ها اغلب دارای رنگدانه هستند که به کراتوز سبورئیک ظاهری تیره و خال مانند می دهد. آنها گاهی اوقات با زگیل یا ملانوما اشتباه گرفته می شوند و رنگ آنها از قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. آنها ظاهری مومی مانند و چسبنده دارند. این ضایعات می توانند در نواحی در معرض آفتاب یا مناطق دیگر ظاهر شوند. آنها هرگز روی کف دست یا کف پا یا در دهان یا چشم رشد نمی کنند. برخلاف موارد دیگر ، کراتوزهای سبورئیک معمولاً در لمس خشن هستند.

کراتوزهای سبورئیک شایع ترین ضایعات خوش خیم هستند که ظاهر ملانوم را تقلید می کنند. اگرچه کراتوز سبورئیک نمی تواند به ملانوما تبدیل شود زیرا از ملانوسیت ها ساخته نشده است، اما نمی توان آن را به طور کامل نادیده گرفت زیرا ملانوم می تواند در کنار آنها رخ دهد و ممکن است با گسترش کراتوز سبورئیک اشتباه گرفته شود.

کراتوزهای سبورئیک شایع ترین ضایعات خوش خیم هستند که ظاهر ملانوم را تقلید می کنند.
کراتوزهای سبورئیک شایع ترین ضایعات خوش خیم هستند که ظاهر ملانوم را تقلید می کنند.

اسپیتز نووس

خال های اسپیتز اغلب دارای ویژگی هایی هستند که با ملانوما همپوشانی دارند، اما خال های اسپیتز خوش خیم هستند و ملانوم البته سرطانی است. آنها اغلب یک برآمدگی صورتی و برجسته هستند، اما گاهی اوقات قرمز، آبی یا سیاه و حتی بدون رنگدانه هستند. این ضایعات معمولاً روی صورت، گردن و پاها ایجاد می‌شوند اما می‌توانند روی بازو، شانه یا تنه نیز دیده شوند. آنها به سرعت رشد می کنند و می توانند در عرض شش ماه به اندازه 1 سانتی متر برسند. پس از این مدت، آنها باید به همان اندازه، شکل و رنگ باقی بمانند. پس از چندین سال، حتی ممکن است کوچکتر یا ناپدید شوند. آنها اغلب در افراد با پوست روشن ایجاد می شوند و در میان جمعیت جوان تر شایع تر هستند.

اشکال مختلف خال های اسپیتز
اشکال مختلف خال های اسپیتز

چگونه درمان می شوند؟

اگر یک متخصص پوست معتقد باشد که یک خال نیاز به ارزیابی بیشتر دارد، بیوپسی و یا برداشتن کل آن را انجام می دهد تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ ارزیابی کرد. این یک روش ساده است. اگر مشخص شود که سرطانی است، متخصص پوست کل خال یا اسکار را از محل بیوپسی با بریدن کل ناحیه و یک لبه از پوست طبیعی اطراف آن و بخیه زدن زخم به صورت بسته برش می دهد.

خال های غیر معمولی ممکن است چه نشانه هایی داشته باشند؟

آکادمی پوست آمریکا در مورد ویژگی های خال های غیر طبیعی 5 مورد را ذکر کرده است که به معرفی هر یک از آنها می پردازیم. این ویژگی ها عبارتند از :

  1. دارای اشکال نامتقارن باشند: با اشکال نامنظم یا دو طرف آن ظاهری متفاوت دارند.
  2. داشتن حاشیه نامنظم: با حاشیه های ظاهری نامنظم، بریده بریده یا گوشه ای.
  3. تغییر رنگ: تغییر رنگ خال ها یا بروز رنگ های ناهموار در آنها.
  4. قطر آنها: رشد جدید و جهش در اندازه آنها ها.
  5. رشد و تکامل آنها: که در طول زمان از نظر اندازه، رنگ یا شکل تغییر می کنند. که خارش یا خونریزی دارند.
چگونه درمان می شوند؟
چگونه درمان می شوند؟

چرا باید پوستم را از نظر وجود آنها ها بررسی کنم؟

پوست بزرگترین عضو بدن انسان و یکی از معدود اندام هایی است که می توانید ببینید. فعال بودن در مورد پیشگیری از سرطان پوست برای سلامتی شما مهم است. این به ویژه در موارد زیر صادق است :

  • پوست روشنی دارید.
  • خال های زیادی روی بدن خود دارید.
  • اعضای نزدیک خانواده شما خال های زیادی، خال های غیر معمول یا سابقه سرطان پوست دارند.

معاینه خال ها علاوه بر محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب، شانس تشخیص و درمان زودرس ملانوم و سایر انواع سرطان های پوست را افزایش می دهد.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا