خدمات درمانیخدمات ما

واریس – آیا زندگی کردن با واریس دشوار است؟

واریس چگونه بوجود می آید؟

واریس زمانی رخ می دهد که رگ های شما بزرگ، گشاد و پر از خون می شود. معمولاً رگ های وریدی متورم و برجسته به نظر می رسند، به رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز هستند و اغلب دردناکند. این بیماری، به ویژه در خانم ها بسیار شایع است، حدود %25 بزرگسالان از این بیماری رنج می برند و در بیشتر موارد، قسمت پایین پا ظاهر می شود.

با تغییر سبک زندگی می توان زندگی راحت تری با واریس داشت

دلایل به وجود آمدن واریس

زمانی که رگ ها به درستی کار خود را انجام نمی دهند، واریس به وجود می آید. رگ ها دارای دریچه یک طرفه هستند که مانع از جریان خون به سمت عقب می شوند. هنگامی که این دریچه ها خراب می شوند، خون کم کم در رگ ها جمع می شود تا اینکه به سمت قلب ادامه پیدا می کنند. در نتیجه این رگ ها بزرگ می شوند. این اتفاق اغلب در پاها رخ می دهد. اینها، دورترین رگ ها از قلب هستند و نیروی جاذبه باعث می شود خون، سخت تر به سمت بالا جریان پیدا کند. بعضی از دلایل بالقوه ایجاد این بیماری عبارتند از:

• یائسگی
  • سن بالای 50 سال
  • ایستادن طولانی مدت
  • سابقه خانوادگی

نشانه های واریس

نشانه های اولیه این بیماری کاملاً قابل مشاهده هستند: رگ هایی که بد شکلند و معمولاً روی پا قرار دارند. درضمن ممکن است رو یا اطراف رگ های بزرگ شده، درد، تورم و سنگینی وجود داشته باشد. ممکن است رگ ها در بعضی حالت ها دچار تورم یا تغییر رنگ شوند. در حالت های شدیدتر، ممکن است رگ ها به طور قابل توجهی خونریزی کنند و زخم به وجود آورند.

تشخیص بیماری

رگ های متورم و دردناک از نشانه های واریس است

احتمالاً پزشک برای تشخیص، پاهای شما را در حالت نشسته یا ایستاده معاینه می کند. ممکن است از شما درباره درد یا علائمی که دارید، سؤال کند. در ضمن ممکن است پزشک متخصص برای بررسی جریان خون تان، از شما بخواهد سونوگرافی انجام دهید. این کار به پزشک تان اجازه می دهد تا چگونگی جریان خون را در این رگ ها ببیند. با توجه به محل قرار گرفتن این عروق، ممکن است برای دسترسی های بعدی به رگ های شما، ونوگرام (عکس رادیوگرافی از سیاهرگ) انجام شود. حین این آزمایش، پزشک متخصص به پای شما ماده حاجب تزریق می کند و از محل مورد نظر تصویر ایکس-ری می گیرد. این ماده در تصویر ظاهر می شود و به پزشک دید بهتری از چگونگی جریان خون ارائه می دهد. آزمایش هایی نظیر سونوگرافی و ونوگرام اطمینان می دهد که اختلال دیگری مثل لخته خون یا انسداد که سبب درد یا تورم در پاهای شما می شود، وجود ندارد.

درمان و جلوگیری از واریس

قبل از جراحی، روش های دیگر درمان را هم امتحان کنید

در حالت کلی پزشکان هنگام درمان این بیماری احتیاط می کنند. احتمالاً به جای امتحان کردن درمان های تهاجمی تر، توصیه هایی در مورد تغییر سبک زندگی خواهند داشت.

تغییر سبک زندگی

ممکن است تغییرات زیر به جلوگیری از شکل گیری یا بدتر شدن این بیماری کمک کند:

• پرهیز از ایستادن طولانی مدت
  • کاهش وزن یا حفظ وزن مناسب
  • ورزش برای تقویت سیستم گردش خون
  • پوشیدن جوراب کشی

اگر شما قبلاً به این بیماری مبتلا شده اید، پیش نهاد می کنیم برای جلوگیری از واریس های جدید، مراحل فوق را انجام دهید. همچنین پیشنهاد می کنیم هنگامی که استراحت می کنید یا می خوابید، پاهای تان را کمی بالا بگذارید.

فشار

ممکن است پزشک متخصص به شما توصیه کند جوراب های کشی مخصوص بپوشید. این جوراب ها به اندازه مناسبی روی پاهای تان فشار وارد می کند که خون می تواند راحت تر به طرف قلب جاری شود. تورم را هم کاهش می دهد. این جوراب ها از داروخانه ها قابل تهیه هستند.

جوراب کشی مخصوص

جراحی

اگر تغییر سبک زندگی تأثیری در بهبود رگ های برجسته و دردناک ندارد، یا اگر به همین دلیل درد زیادی دارید و یا اینکه این بیماری به سلامتی کلی شما آسیب می زند، ممکن است پزشک متخصص، جراحی را توصیه کند. بستن ورید و در آوردن آن، روشی است که نیاز به بیهوشی دارد. پزشک متخصص حین عمل، برش هایی در پوست ایجاد می کند، آنها را می بُرد و بر می دارد. به دلیل آنکه تغییرات جدیدی در جراحی های برداشتن این نوع رگ ها ایجاد شده است و کمتر تهاجمی هستند، از روش قبل کمتر استفاده می شود.

جراحی یکی از روش های درمان واریس است

گزینه های درمانی دیگر

اخیراً تنوع گسترده ای از روش های درمانی کمتر تهاجمی در دسترس است. این روش ها عبارتند از:

• اسکلروتراپی (درمان عروق واریسی): تزریق مایع یا کف شیمیایی برای مسدود کردن وریدهای بزرگ تر
  • میکرواسکلروتراپی: تزریق مایع شیمیایی برای مسدود کردن وریدهای کوچک تر
  • جراحی با لیزر: استفاده از انرژی نوری برای انسداد ورید. پزشک از اشعه های لیزری استفاده می کند تا رگبار نور متمرکز شده را برای جمع کردن ورید درون آن بفرستد. وقتی که لیزر به پوست می خورد، کمی احساس ناراحتی ایجاد می کند، اما پزشک بلافاصله نقطه مورد نظر را کاملاً سرد می کند.
  • درمان داخل ورید با فیبر نوری: استفاده از امواج گرمایی و فرکانس رادیویی برای انسداد ورید
  • جراحی آندوسکوپی ورید: واردکردن یک میدان نوری کوچک از طریق برشی کوچک برای انسداد ورید

پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب یک روش، درباره گزینه های درمانی و خطرات آن با پزشک متخصص پوست کلینیک جوان در شهر بوکان، خانم دکتر ناهید همتیان مشورت کنید. ممکن است روش پیشنهاد شده به شما به علائم، اندازه و مکان قرار گرفتن این نوع رگ ها بستگی داشته باشد.

آتیه افرادی که واریس دارند

واقعیت این است که حتی اگر شما برای کنترل این بیماری و مدیریت درد خود، تغییرات ضروری در سبک زندگی تان ایجاد کنید، این بیماری به مرور زمان بدتر می شود. اگرچه ممکن است بد ظاهر باشند، اما معمولاً سبب هیچ مشکل پزشکی طولانی مدتی نمی شوند. این عروق ممکن است در بعضی موارد به زخم و درد در پاها، لخته های خون یا التهاب های مزمن منجر شود. اگر مورد شدیدی داشته باشید، ممکن است وریدهای تان پاره شده باشد.

اگر هر کدام از این نشانه ها را داشتید، باید به متخصص مراجعه کنید. سپس ممکن است به شما پیشنهاد روش های تهاجمی تری نظیر جراحی یا برخی مداخلات دیگر را داشته باشد.