خدمات لیزر موهای زائدلیزر

لیزر موهای زائد، عوارض و خطرات آن

لیزر موهای زائد و عوارض آن

لیزر موهای زائد یکی از رایج ترین روش های زیبایی است. اگر از روش های سنتی رفع موهای زائد مانند اصلاح خسته شده اید، ممکن است به لیزر موهای زائد علاقه مند باشید. درمان‌های لیزری مو که توسط متخصصین پوست ارائه می‌شوند، باعث جلوگیری از رشد موهای جدید فولیکول‌ها می شوند. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد بی خطر است. این روش همچنین با عوارض جانبی طولانی مدت مرتبط نیست. با این حال، بحث در مورد عوارض جانبی لیزر موهای زائد زیاد است. اگرچه عوارض جانبی موقت و جزئی ممکن است بعد از عمل رخ دهد، سایر عوارض نادر هستند. معمولا عوارض جانبی جزئی ناشی از لیزر شایع است.

لیزر ممکن است بلافاصله پس از عمل عوارض جانبی موقتی ایجاد کند. تحریک پوست و تغییرات رنگدانه و عوامل دیگر شایع ترین عوارض جانبی هستند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع عوارض لیزر موهای زائد خواهیم پرداخت.

لیزر موهای زائد و عوارض آن
لیزر موهای زائد و عوارض آن

لیزر ریشه مو زائد را غیرفعال می کند!

اپیلاسیون با این روش می تواند موهای آزار دهنده بدن را برای همیشه از بین ببرد. لیزر موهای زائد برای تمام قسمت های بدن مناسب است ، به ویژه نواحی بزرگی مانند پا ، شکم و کمر را می توان به راحتی و با لیزر از بین برد. همچنین می توانید خط بیکینی، صورت و موهای زیر بغل را لیزر کنید.

برای انجام این کار ، لیزر نور پر انرژی با طول موج مشخص را از طریق پوست به ریشه های مو (فولیکول ها) هدایت می کند. رنگدانه ملانین موجود در فولیکول نور لیزر را جذب کرده و به سلولهای اطراف منتقل می کند و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. سلولها به دمای حدود 70 درجه سانتیگراد می رسند که باعث آسیب دائمی می شود.

سلول های ریشه دیگر قادر به تأمین انرژی لازم برای رشد و ترمیم موها نیستند درنتیجه موهای موجود می ریزند و موهای جدید نمی توانند دوباره رشد کنند.

دستگاه لیزر مناسب برای مو

متخصصین پوست از دستگاه لیزر بهینه با توجه به نوع موی مربوطه برای لیزر موهای زائد استفاده می کنند. ولی به طور معمول از لیزرهای روبی یا لیزرهای الکساندریت استفاده می شود. ولی  این روش با دستگاه دیود نیز معمول است. از بین بردن مو از نظر متخصص پوست تا حد ممکن فردی است و  درمان متناسب با نوع مو شخص انتخاب می شود.متخصصان این روش را برای از بین بردن مو به طور دائمی ، آرام و تقریباً بدون درد می دانند.

خطرات دستگاه های لیزر

دستگاه های لیزری که به درستی استفاده نمی شوند بالقوه خطرناک هستند. اثرات آن می تواند از سوختگی خفیف پوست تا آسیب غیرقابل برگشت به پوست و چشم متغیر باشد. آسیب بیولوژیکی ناشی از لیزر موهای زائد از طریق فرآیندهای حرارتی، صوتی و فتوشیمیایی ایجاد می شود. اثرات حرارتی نیز ناشی از افزایش دما به دنبال جذب انرژی لیزر است. شدت آسیب به عوامل متعددی از جمله مدت قرار گرفتن در معرض، طول موج پرتو، انرژی پرتو، و منطقه و نوع بافت در معرض پرتو بستگی دارد.

اثرات صوتی، ناشی از یک موج شوک مکانیکی است که از طریق بافت پخش می شود و در نهایت به بافت آسیب می رساند. قرار گرفتن در معرض پرتو لیزر موهای زائد همچنین ممکن است باعث ایجاد اثرات فتوشیمیایی در هنگام تعامل فوتون ها با سلول های بافت شود. تغییر در شیمی سلولی ممکن است منجر به آسیب یا تغییر بافت شود. اثرات فتوشیمیایی تا حد زیادی به طول موج بستگی دارد.

دستگاه های لیزری که به درستی استفاده نمی شوند بالقوه خطرناک هستند.
دستگاه های لیزری که به درستی استفاده نمی شوند بالقوه خطرناک هستند.

لیزر ممکن است چه عوارضی در پی داشته باشد؟

خطرات عوارض جانبی ناشی از لیزر با نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت های قبل و بعد از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد عبارتند از:

قرمزی و التهاب

حذف موهای زائد از طریق لیزر می تواند باعث تحریک موقت شود. همچنین ممکن است متوجه قرمزی و تورم خفیف در ناحیه تحت درمان شوید. با این حال، این اثرات جزئی هستند. آنها اغلب همان اثراتی هستند که ممکن است بعد از سایر انواع حذف مو، مانند اپیلاسیون دچار آن شوید. سوزش کلی باید ظرف چند ساعت پس از لیزر از بین برود. سعی کنید از کیسه های یخ برای کمک به کاهش تورم و هر گونه درد استفاده کنید. اگر علائمی فراتر از تحریک جزئی را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی بدتر شد، باید به مختصص پوست مراجعه کنید.

تغییر رنگدانه ها در اثر لیزر موهای زائد

پس از لیزر موهای زائد، ممکن است پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود. اگر پوست روشنی دارید، به احتمال زیاد لکه های تیره تری پس از انجام لیزر موهای زائد تجربه خواهید کرد. عکس این موضوع در مورد افرادی که پوست تیره دارند ممکن است اتفاق بیفتد. یعنی لکه های روشن تری پس از لیزر در پوست آن ها ایجاد می شود. با این حال، مانند تحریک پوست، این تغییرات موقتی بوده و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.

در طول انجام لیزر عینک مخصوص که به عنوان سپر عمل می کند به شما داده خواهد شد.
در طول انجام لیزر عینک مخصوص که به عنوان سپر عمل می کند به شما داده خواهد شد.

سوختگی پوست

سوختگی پوست می تواند ناشی از تماس لیزر برای مدت طولانی با پوست و خنک کننده نامناسب باشد. نوع لیزر نیز در سوختگی ممکن است تاثیر داشته باشد. زیرا دستگاه های جدیدتر معمولاً دارای ویژگی های ایمنی بیشتری برای کاهش سوختگی هستند. همچنین افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا پوست خود را برنزه‌ کرده اند ، بیشتر دچار سوختگی می‌شوند. ملانین موجود در پوست، در افراد با پوست تیره تر، با ملانین موجود در فولیکول مو رقابت می کند. به عنوان مثال، خطر سوختگی برای یک فرد با پوست روشن و موهای تیره بسیار کم است زیرا سطح ملانین در پوست اطراف پایین است.

احساس درد و ناراحتی

 ممکن است در طول درمان با لیزر کمی ناراحتی ایجاد شود.

پوسته پوسته شدن

لیزر می تواند منجر به تورم، تاول، پوسته پوسته شدن نواحی تحت درمان شود. بهبودی این نواحی ممکن است بین یک تا سه هفته طول بکشد . هنگامی که پوست بهبود یافت، ممکن است در برخی افراد برای دو تا چهار هفته پوست به رنگ صورتی در آید یا حساس به نور خورشید باشد.

کبودی و عفونت

با استفاده از برخی از لیزرها، ممکن است کبودی در ناحیه تحت درمان ایجاد شود. علاوه بر این، ممکن است مقداری تورم نیز مشاهده کنید. همچنین ممکن است شخص پس از انجام لیزر دچار تورم و عفونت پوستی شود هر چند که این مشکل ( عفونت ) بسیار نادر است.

سوختگی پوست بر اثر استفاده نادرست از لیزر موهای زائد
سوختگی پوست بر اثر استفاده نادرست از لیزر موهای زائد

ایجاد جای زخم  و اسکار

ایجاد جای زخم بر اثر لیزر موهای زائد یک اتفاق نادر است. اما زمانی که سطح پوست مختل شده باشد، امکان پذیر است. برای به حداقل رساندن احتمال ایجاد اسکار، مهم است که تمام دستورالعمل های پس از درمان را به دقت دنبال کنید.

آسیب به چشم

در طول انجام لیزر عینک مخصوص که به عنوان سپر عمل می کند به شما ارائه خواهد شد. مهم است که این عینک را همیشه در طول درمان روی چشم خود قرار دهید تا از چشمان شما در برابر قرار گرفتن در معرض نور لیزر محافظت کند. در آخر باید ذکر کرد که شانس ایجاد عوارض با لیزر موهای زائد در کسانی که توسط فرد ناآگاه انجام می شود بسیار بیشتر است. خیلی اوقات عوارضی که توسط فرد ناآگاه در شخص ایجاد می شود ممکن است حتی قابل درمان نیز نباشد. پس بهتر است جهت انجام این نوع لیزر به متخصصین پوست مراجعه شود.

لیزر برای هر نوع موی مناسب نیست!

با این حال ، لیزر موهای زائد برای هر نوع مویی مناسب نیست. فقط می توانید موهای تیره را حذف کنید. موهای بلوند روشن ، خاکستری و سفید حاوی ملانین بسیار کمی هستند یا به هیچ وجه ملانین ندارند به طوری که نمی توانند نور را جذب کنند.

از طرف دیگر ، اگر پوست بسیار تاریک باشد ، نور لیزر حتی به ریشه مو نمی رسد ، بلکه در سطح پوست جذب می شود ، که می تواند منجر به سوختگی شود. حتی موهای بسیار نازک و کرک های مو را نمی توان با لیزر از بین برد.

مو باید ضخامت مشخصی داشته باشد تا اشعه بتواند آن را تشخیص دهد. از آنجایی که این روش ، مانند سایر روش های از بین بردن موهایی زائد ، در صورتی که نادرست انجام گیرد می تواند به سرعت منجر به آسیب های پوستی ، به ویژه سوختگی شود ، بنابراین  شما باید همیشه این کار باید توسط یک متخصص پوست با تجربه انجام شود.

نکاتی که قبل و بعد از لیزر موهای زائد باید بدانید

قبل از انجام لیزر

چند نکته وجود دارد که شما بایستی حتما قبل از شروع درمان در نظر بگیرید:

  • سه تا چهار هفته قبل از لیزر موهای زائد ، باید از آفتاب گرفتن یا رفتن به سالن آرایشگری جهت برنزه کردن پوست خودداری کنید ، زیرا پوست برنزه نور لیزر را جذب می کند تا به ریشه مو نرسد.
  • حداقل 14 روز قبل از لیزر موهای زائد ، دیگر نباید موهای زائد را تحت اپیلاسیون ، یا انها را از پوست خارج کنید. همچنین باید از کرم موبر خودداری کنید ، زیرا دستگاه هایی که این عمل را انجام می دهد به عنوان راهنمای نور به مویی قابل مشاهده نیاز دارد. علاوه بر این ، شما نباید موهای خود را سفید یا سفید کننده بزنید.
  • موهای ناحیه ای که لیزر می شوند را باید یک روز قبل تراشید. طول موها باید حداکثر 0.5 میلی متر باشد تا انرژی نور روی پوست پخش نشود. علاوه بر این ، درمان موهای بلندتر بسیار دردناک تر است.
  • درمان با این روش معمولاً ناراحت کننده تلقی نمی شود. با این حال ، اگر حساسیت خاصی یا آلرژی دارید ، لطفاً قبل از آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • قبل از لیزر موهای زائد ، پزشک ابتدا پوست بدن را که باید درمان شود خنک می کند تا حساسیت آن به درد کمتر شود.
  • در صورت تمایل ، متخصص پوست نیز اقدامات کاهش درد را اعمال می کند.
  • در هنگام انجام این روش ، متخصص پرتوی را بر روی ناحیه ای از بدن که قرار است درمان شود حرکت می دهد.
  • بسته به اندازه ناحیه درمان ، یک جلسه بین 10 دقیقه (لب بالا) و حدود یک ساعت (پاها) طول می کشد.

بعد از انجام لیزر

پس از لیزر موهای زائد ، به منظور جلوگیری از اختلالات رنگدانه ، باید به مدت سه تا چهار هفته از آفتاب و آفتاب گرفتن جلوگیری کنید. حتی در روزهای آفتابی زمستان ، مطمئن شوید که پوست تحت درمان با فاکتور محافظت در برابر آفتاب به میزان کافی در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت شده است.

از بین بردن موها به صورت دائم

کسانی که این روش موهایشان  را به طور دائم از بین می برد معمولاً برای همیشه از این لحاظ در آرامش خواهند. زیرا ریشه های مو را یکبار برای همیشه از بین می برد. اما افرادی هستند که لیزر درمانی برای آنها موثر نیست. کارشناسان در مورد علت این مسئله متحیر هستند. با این حال ، در اکثر موارد ، لیزر موهای زائد بسیار خوب عمل می کند.

زمان و هزینه درمان

لیزر فقط می تواند آن دسته از ریشه های مو را که در مرحله رشد هستند غیرفعال کند. بسته به ناحیه بدن ، این هم زمان فقط بین 20 تا 30 درصد است. برای اینکه همه ریشه های مو بی اثر شود ، بین سه تا ده جلسه در فواصل چهار تا ده هفته طول می کشد.

بسته به اندازه منطقه مورد درمان ، این روش نیز می تواند ارزان یا گران باشد. در هر صورت ، برای اطمینان از لیزر موهای زائد و حرفه ای توسط پزشک ، باید مبلغی را هزینه کنید ولی نه دریافت هزینه بسیار بالا به عنوان کار عالی محسوب می شود نه ارزانی را کار غیر قابل قبول قضاوت کنید. شما باید به دنبال متخصصی باشید که واقعا در کار خود حرفه ای باشد. برای اطلاع از هزینه های لیزر موهای زائد در کلینیک جوان بوکان تحت نظر متخصص پوست به صفحه تعرفه ها مراجعه نمایید.

صحت علمی مطالب موجود در این مقاله توسط خانم دکتر ناهید همتیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی تایید شده است.

مترجم و گردآورنده : زهرا رفیعی نژاد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا