چشمروشهای درمانیسلامتی وتندرستی

طب سوزنی و تأثیر آن در بیماری های چشمی

طب سوزنی و تاثیر آن در بیماری های چشمی چیست؟

طب سوزنی شناخته شده ترین طب سنتی چینی است که برای تسکین درد یا درمان بیماری سوزن های ظریفی را در نقاط خاصی از بدن وارد می کند. این روش واکنش های درمانی خود به خودی را در بدن ایجاد می کند و مطالعات علمی تأثیر آن را در درمان التهاب، درد، افسردگی و بسیاری از بیماری های دیگر ثابت کرده است. هدف طب سوزنی ، بازگرداندن تعادل و سلامتی به بدن با دستکاری جریان چی (نیروی زندگی) از طریق مسیرهای نامرئی است که از سر تا انگشتان پا کشیده شده است.

در این روش درمانی، نقاط خاصی از دور چشم برای درمان بیماری های آن اختصاص یافته است

این مسیرها را «نصف النهار» نامیده مینامند. جدا از مسیرهای عصبی و رگ های خونی هستند. تحقیقات نشان داده است تجمع موضعی انتقال دهنده های عصبی خاص توسط عصب های مجاوری که سوزن ها وارد آن شده اند، تحریک و ممکن است باعث تأثیرات مفید طب سوزنی در سلامتی شوند.

طب سوزنی و تأثیر آن بر بیماری های چشمی

«روح، در چشم ها نمایان می شود و در قلب، خانه می کند» یک جمله رایج در طب سنتی است.

طبق مطالعات این روش سبب کاهش دمای سطح چشم می شود که به کاهش تبخیر اشک چشم در طول روز کمک می کند و می تواند موجب کاهش خشکی چشم شود. همچنین گاهی اوقات این فرآیند برای درمان گلوکوم (یا آب سیاه) استفاده می شود.

آب سیاه بیماری عصب بینایی است که معمولاً به دلیل فشار چشمی بالاتر از حد معمول در چشم رخ می دهد. در مطالعه ای، فشار چشم بعد از طب سوزنی به طور معنی داری کاهش یافت. مطالعه دیگری نشان داد که این روش با موفقیت علائم بیماری آلرژی چشم و التهاب آن را کاهش می دهد.

سوزن های طب سنتی چینی بسیار ظریف و نازک هستند

طب سنتی چینی می تواند در تسکین طیف گسترده ای از بیماری های چشمی اثر بگذارد. این روش درمانی می تواند برای برخی بیماری ها مثل تحلیل ماکولا (ناحیه مرکزی شبکیه)، از بین رفتن تدریجی شبکیه، بیماری اشتارگارت (نوعی بیماری ژنتیکی نادر چشمی که به دلیل تشکیل مواد چربی روی ماکولا اتفاق می افتد و معمولاً کاهش بینایی از دوران کودکی شروع می شود)، آب مروارید (در مراحل اولیه)، تقویت بینایی، کاهش حساسیت به نور، کاهش مگس پران های چشم، تاری دید و خشکی آن، کاهش اشک ریزش شدید و تسکین قرمزی، تورم و یا درد چشم به عنوان درمان مکمل مفید باشد؛ هرچند تأثیر آنها به طور قطعی اثبات نشده است.

آنچه که توصیه می شود بدانید

طب سوزنی در کشور ما در حال گسترش است و گاه تأثیرات و فواید بسیاری برای آن ذکر می شود. اما باید دانست که تا به حال شمار زیادی از این اثرات ادعا شده در مطالعات کنترل شده ای به بوته آزمایش گذاشته نشده اند.

بدین علت کمی دور از ذهن است که بتوان طب سوزنی را با چشم پزشکی مدرن ترکیب نمود، ولی برای آشنایی بیشتر خوانندگان با این مقوله، این مقاله تهیه شد. باید اشاره کرد که حیطه طب سوزنی بیشتر در برخی از دردهای عضلانی و خستگی های مزمن کاربرد دارد.

• انواع اعتیاد
  • اضطراب
  • ناباروری
  • بی اختیاری ادرار
  • آرتروز
  • سوء هاضمه
  • خستگی مزمن
  • کمر درد
  • میگرن
  • سینوزیت
  • مشکلات گوارشی
  • اختلال خواب
  • ترک سیگار
  • فلج صورت / تیک
  • استرس

صحت علمی مطالب موجود در مقاله توسط جناب آقای دکتر سالار ظاهریانی، جراح و متخصص چشم تأیید شده است.

ترجمه و گردآوری: سیمین بافنده