بیماری های پوستی

روزاسه چیست و روش های درمان آن کدامند؟ آیا روزاسه درمان قطعی دارد؟

روزاسه چیست؟

روزاسه یک بیماری پوستی شایع است که معمولاً در صورت بروز می کند. عمدتا پوست روشن را تحت تأثیر قرار می دهد . اما همچنین ممکن است بر انواع پوست افراد مسن نیز تأثیر بگذارد. این مشکل در بین خانم های 30 تا 50 سال بیشتر دیده می شود. این بیماری ممکن است مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت درگیری مردان این احتمال وجود دارد که بیماری شدیدتر باشد.

این مشکل یک بیماری مزمن است و می تواند به مدت طولانی ادامه یابد . شدت آن در هر فردی متغیر است. این بیماری بیشتر گونه ها ، پیشانی ، چانه و بینی را درگیر می کند و با گذشت زمان بیشتر مشخص می شود. قرمزی ناشی از گشاد شدن رگ های خونی ، برجستگی های کوچک و جوش ممکن است التهاب ناراحت کننده ای در سطح پوست به وجود بیاورند.

روزاسه چیست ؟
روزاسه چیست ؟

علائم روزاسه چیست؟

1. قرمزی صورت: این بیماری معمولاً باعث قرمزی مداوم در قسمت مرکزی صورت شما می شود. رگ های خونی کوچک روی بینی و گونه های شما اغلب متورم شده و قابل مشاهده می شوند.

2. برجستگی های متورم و قرمز: در بسیاری از افراد مبتلا نیز جوش هایی روی صورت ایجاد می شود که شبیه آکنه است. این برجستگی ها گاهی اوقات دارای چرک هستند. ممکن است در پوست خود احساس گرما کنید.

3. روزاسه چشمی: بسیاری از افراد مبتلا همچنین چشمان خشک ، تحریک شده ، متورم و پلک های قرمز و متورم دارند. در بعضی افراد علائم چشمی مقدم بر علائم پوستی است.

4. بزرگ شدن بینی و یا مناطق دیگر بدن: این بیماری علاوه بر بینی می تواند باعث بزرگ شدن چانه،گونه و خیلی از نقاط دیگر بدن شود. اما با این حال بیشتر باعث بزرگ شدن بینی می شود. هر چند بزرگ شدن بینی خیلی شایع نیست ولی در صورت ابتلا بینی به نسبت مناطق دیگر بزرگتر می شود. با گذشت زمان ، این بیماری می تواند پوست بینی را ضخیم کرده که این مورد اغلب در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

روزاسه چشمی چیست؟
روزاسه چشمی چیست؟

علت این بیماری چیست؟

هنوز علت بروز این بیماری مشخص نشده است. اما ممکن است ناشی از ترکیب عوامل وراثتی و محیطی باشد. بر اساس مطالعات مشخص شده است که برخی موارد ممکن است علائم بیماری شما را بدتر کند. این موارد شامل:

مشکل رگ های خونی: قرمزی پوست ممکن است به دلیل مشکلات رگ های خونی صورت شما باشد.

باکتری روده : نوعی از باکتری هایی است که به طور معمول در روده شما زندگی می کند. برخی مطالعات نشان می دهد که این میکروب می تواند میزان هورمون گوارشی به نام گاسترین را افزایش دهد ، که باعث می شود پوست شما برافروخته شود.

  • صدمات ناشی از آفتاب
  • ژن افراد
  • خوردن غذاهای تند
  • خوردن مواردی که حاوی ترکیب سینامالدئید هستند ، مانند دارچین ، شکلات ، گوجه فرنگی و مرکبات
  • نوشیدن قهوه یا چای داغ

برخی از نکاتی که احتمال بروز بیماری را در شما بیشتر می کند، شامل :

  1. پوستی روشن ، موهای بلوند و چشمهای آبی داشته باشید.
  2. سن بین 30 تا 50 سال
  3. زن بودن
  4. یکی از اعضای خانواده شما روزاسه داشته باشند.
  5. داشتن آکنه شدید
  6. استفاده از الکل و دخانیات
درمان قرمزی و التهاب پوست با لیزر ND:YAG
درمان قرمزی و التهاب پوست با لیزر ND:YAG

درمان های خانگی

  • آلوئه ورا
  • بیدمشک
  • بابونه
  • روغن نارگیل
  • چای سبز
  • اسانس اسطوخودوس
  • عسل خام
درمان خانگی روزاسه با عصاره اسطوخودوس
عصاره اسطوخودوس برای درمان خانگی روزاسه

درمان های دارویی و موضعی :

استفاده از انواع لیزرها :

انواع روش های لیزر درمانی علائم قرمزی ، ضخیم شدن پوست و تکه های مکرر رگهای خونی قابل مشاهده را که برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری ایجاد می شود ، هدف قرار می دهند.

انواع لیزر درمانی روزاسه شامل موارد زیر است :

 لیزر Erbium YAG

این روش درمانی رگ های خونی قابل مشاهده را هدف قرار می دهد. همچنین در اصلاح بافت اضافی بینی که از علائم روزاسه فیماتیک (نوع 3) است مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر های  Co2

به این نوع لیزرها لیزر ابلیشن گفته می شود. از این لیزر جهت اصلاح زخم ها یا بافت های ملتهب که به علت بیماری به وجود می آید استفاده می شود. هدف از این روش تغییر شکل بینی به حالت طبیعی و سایر قسمت های صورت است که درگیر این بیماری شده اند. به طور معمول برای درمان رینوفوما ( پوست ضخیم و یا شکل پف کرده روی بینی) از این لیزر استفاده می شود.

 لیزر ND:YAG

طول موج نور استفاده شده در این دستگاه 1064 نانومتر می باشد. به نظر می رسد لیزر ND:YAG با پالس طولانی مدت در از بین بردن التهاب ، قرمزی و عروق برجسته شده ناشی از بیماری روزاسه بسیار موثر و بی خطر است. این ممکن است به عنوان درمان خط اول در مراحل اولیه بیماری التهابی پوستی استفاده شود. در یک مطالعه ، که در رابطه با این لیزر در 23 بیمار زن مبتلا به روزاسه انجام گرفت. نتایج نشان داد که همه بیماران بهبود قابل توجهی در چهره خود داشته اند.

 بریمونیدین: ژلی که رگ های خونی پوست را سفت می کند تا از برخی قرمزی ها خلاص شوید.

 مترونیدازول  و داکسی سایکلین : آنتی بیوتیک هایی که باکتری های پوست شما را از بین می برند و قرمزی و تورم را کاهش می دهند.

 ایزوترتینوئین : داروی آکنه است که برجستگی های پوستی را از بین می برد. اگر باردار هستید از آن استفاده نکنید زیرا باعث نقص جدی در جنین می شود.

سعی کنید هر روز این نکات را دنبال کنید تا به محو شدن قرمزی پوست شما کمک شود:

  1. ضد آفتاب بزنید: هر زمان که بیرون می روید از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین یک کلاه لبه دار بپوشید که صورت شما را بپوشاند.
  2. از مرطوب کننده استفاده کنید: به خصوص در هوای سرد بسیار مفید است. دمای پایین هوا و باد می تواند پوست شما را خشک کند.
  3. صورت خود را ماساژ دهید: پوست خود را به آرامی و با حرکت دورانی مالش دهید. از وسط صورت خود شروع کنید و به سمت بیرون به سمت گوش خود حرکت کنید.
  4. از چشمان خود مراقبت کنید: اگر روزاسه باعث قرمز شدن و تحریک آنها شده است ، هر روز از یک شامپو بچه استفاده کنید تا پلک های خود را به آرامی تمیز کنید. همچنین چند بار در روز کمپرس گرم را روی چشم خود قرار دهید.
هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.
هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

سوالات متداول در رابطه با روزاسه :

روزاسه معمولاً اولین بار در کجا ظاهر می شود؟

بینی معمولاً اولین ناحیه صورت است که درگیر این بیماری می شود. وقتی این مشکل روی بینی درمان نشود ، گاهی اوقات می تواند به حالتی به نام رینوفیما تبدیل شود. رینوفیما به طور کلی بیشتر در مردان دیده می شود. رینوفیما به معنای واقعی کلمه به معنی “رشد بینی” است و با بزرگ شدن پیاز بینی و گونه ها نمایان می شود. در موارد شدید رینوفیما که ضخامت بینی زیاد می شود ، برای ترمیم ممکن است به جراحی نیاز باشد.

آیا نوعی آزمایش وجود دارد که مشخص کند شما به این بیماری مبتلا هستید؟

هیچ آزمایش بافت شناسی یا سایر آزمایش های تشخیصی برای تشخیص وجود ندارد. پس از بررسی دقیق علائم و نشانه های شما و سابقه پزشکی ، تشخیص این بیماری باید توسط پزشک انجام گیرد.

آیا این مشکل می تواند در کودکان رخ دهد؟

گرچه بروز آن در نوجوانان و کودکان نادر است ، اما چنین مواردی در پزشکی ثبت شده است.

علائم بیماری با افزایش سن بدتر می شود ؟

اگرچه بیماری با افزایش سن به طور کلی بدتر می شود ولی پیشرفت بیماری لزوماً قابل پیش بینی نیست. بسیاری از مبتلایان به این مشکل آگاه نیستند که درمان ها می تواند پیشرفت بیماری را کند یا در کل از آن جلوگیری کند.

آیا می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟

نه، علت این بیماری ناشناخته است. به همین دلیل ، هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. با این وجود می توان از شعله ور شدن آن جلوگیری کرد. در بسیاری از افراد ، این بیماری در اثر استرس ، غذاهای پرادویه ، مواد آرایشی ، ورزش ، آفتاب ، باد ، گرما و سرما ایجاد می شود.

آیا بیماری مسری است؟

این بیماری نه مسری است و نه عفونی.

آیا مبتلایان به روزاسه دارای پوست چرب هستند؟

هیچ نوع استاندارد پوستی برای بیماران مبتلا وجود ندارد. بسیاری از مبتلایان پوست خشک و پوسته پوسته ای دارند. در حالی که دیگران ممکن است پوستی نرمال یا چرب یا هر دو را داشته باشند.

نتیجه گیری

در نهایت این بیماری می تواند چندین سال دوام داشته باشد که به خودی خود از بین نمی رود. در صورت عدم درمان ، ممکن است با گذشت سالها به آرامی وضعیت بدتر شود. حتی ممکن است در طولانی مدت آسیب پوستی و چشمی داشته باشد. پس در صورت بروز اولین علامت از بیماری روزاسه به متخصص پوست مراجعه کنید. کلینیک جوان با در اختیار داشتن کادری مجرب و پیشرفته ترین و به روزترین دستگاه های لیزر ND:YAG ، co2 و … همه روزه در اختیار شما مشتریان عزیز می باشد.


منابع:

  1. https://www.healthline.com/health/skin/rosacea#outlook
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rosacea/symptoms-causes/syc 20353815#:~:text=Rosacea%20(roe%2DZAY%2Dshe,go%20away%20for%20a%20while
  3. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/understanding-rosacea-basics

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا