حجامت برای افراد چه عوارض و خطراتی در پی دارد ؟

حجامت چیست ؟

حجامت نوعی طب سنتی چینی است. از این روش در زمان های قدیم بیشتر برای افرادی که مشکل غلظت خون داشتند جهت رقیق کردن جریان خون آنها استفاده می کردند. شامل ایجاد برش های کوچک در مناطق مختلفی از پوست بدن است.

قرار دادن فنجان ها روی پوست با هدف ایجاد نیروی مکش برای کشیدن خون به داخل پوست می باشد. در نتیجه در ناحیه ای که فنجان ها قرار دارند گردش خون افزایش پیدا می کند.

افراد بسیاری هستند که از این روش  برای تسکین درد و درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند. اما بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه حجامت شواهد کافی وجود ندارد که این روش فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

حجامت چیست ؟

حجامت چه عوارضی در پی دارد ؟

عوارض جانبی مختلفی در ارتباط با این نوع روش درمان وجود دارد . این مشکلات ممکن است در طول درمان یا بلافاصله پس از درمان رخ دهد. این عوارض عبارتند از :

• کم خونی ( انجام مکرر این نوع درمان باعث کم خونی در افراد می شود. )
  • عفونت های پوستی : اگر شخصی که حجامت را برای شما انجام می دهد از روش های مناسب برای تمیز کردن پوست و کنترل عفونت قبل و بعد از جلسه درمان استفاده نکند، احتمال ایجاد عفونت وجود دارد . ایجاد عفونت پس از انجام حجامت همیشه خطرناک است.
  • سوختگی ( استفاده از گرما برای بیرون کشیدن هوا از لیوان می تواند باعث سوختگی پوست شود. )
  • تغییر رنگ مداوم پوست و ایجاد حساسیت پوستی
انجام مکرر حجامت باعث ایجاد کم خونی در فرد می شود.
  • سرگیجه، حالت تهوع ، غش کردن
  • افراد درگیر به اگزما و پسوریازیس ممکن است با انجام این نوع درمان بیماری پوستی آن ها بدتر شود.
  • حجامت در قسمت روی پوست سر و یا جمجمه می تواند منجر به خونریزی داخل جمجمه شود.
  • ایجاد تاول در مناطق تحت درمان
  • پانیکولیت ( التهاب چربی زیر جلد )
  • فنجان ها و تجهیزاتی که در حجامت درمانی استفاده می شود باید استریل باشند. زیرا رعایت نکردن نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات یکسان برای افراد متعدد باعث انتقال بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت می شود. بخصوص در حجامت مرطوب که برش های کوچکی روی پوست فرد ایجاد می شود.
تاول بوجود آمده بعد از انجام حجامت

حجامت در چه نواحی از بدن نباید انجام شود ؟

در مناطق حساسی از بدن مانند پوست سر، پشت گردن، رگ ها ، شریان ها، غدد لنفاوی ، چشم ها، پوست ملتهب ، زخم های باز و هر گونه شکستگی نباید انجام شود. زیرا انجام حجامت در این مناطق خطرات جدی در پی دارد.

استفاده از حرارت برای بیرون کشیدن هوا از لیوان می تواند باعث سوختگی پوست شود.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای انجام حجامت نیستند ؟

به صورت کلی برای هیچ کسی توصیه نمی شود. اما افرادی که مشکلات زیر را دارند بیشتر در خطر هستند. این افراد شامل :

• زنان باردار و زنانی که عادت ماهانه هستند.
  • کودکان و افراد مسن
  • اگر شخص دارای بیماری هایی مانند هموفیلی ، سرطان و بیماری صرع ( تشنج ) باشد.
  • افرادی که بیماری قلبی دارند و یا از داروهای رقیق کننده خون مانند آ اس آ ، وارفارین و … استفاده می کنند.
  • سابقه سکته مغزی
  • افراد دارای فشار خون مقطعی بالا
  • افرادی که مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس دارند.