خدمات جراحی و زیبایی

تغییر رنگ چشم با لیزر، آیا این تغییر رنگ دائمی است؟

تغییر رنگ چشم چگونه انجام می شود و چه خطراتی به دنبال دارد؟

تغییر رنگ چشم یکی از مواردی است که بسیاری از افراد تمایل به انجام آن دارند. ژنتیک رنگ چشم را تعیین می کند. رنگ چشم اغلب در چند سال اول زندگی تیره می شود. با افزایش سن یا تغییر نور ، رنگ چشم می تواند کمی تغییر کند.

برخی از افراد به دنبال تغییر رنگ چشم خود به صورت دائمی هستند. اگر شخصی بخواهد به طور موقت رنگ چشم خود را تغییر دهد ، این امر اغلب با لنزهای تماسی انجام می شود. انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد که تأثیرات مختلفی را ایجاد می کنند.

برای افرادی که مایل به تغییر رنگ چشمان خود به طور دائم هستند، استفاده از لیزر و یا عمل جراحی کاشت عنبیه انجام می گیرد.

با این حال تغییر رنگ با استفاده از لیزر کم تهاجمی تر از عمل جراحی عنبیه است. در این مقاله ، ما به چگونگی تغییر رنگ چشم می پردازیم و رایج ترین راه های تغییر آن را به طور موقت یا دائمی شرح می دهیم.

تغییر رنگ چشم
تغییر رنگ چشم

رایج ترین روشی که برای تغییر رنگ چشم استفاده می شود کدام است؟

لنزهای تماسی رنگی ساده ترین راه برای تغییر موقت هستند. این لنزها رایج ترین روش برای انجام این کار برای مدت زمان کوتاهی هستند.انواع این لنزها عبارتند از :

لنزهای طبی ( شامل لنزهای تک کانونی و دو کانونی)

تفاوت بین لنزهای منفرد و دو کانونی، در نحوه اصلاح بینایی شما در فواصل مختلف است.لنزهای منفرد به طور کلی به شما کمک می کنند تا در یک فاصله دید واضح تری داشته باشید.

اگر رنگ چشم فرد روشن باشد ، این نوع لنز تاثیری در تغییر رنگ نخواهد داشت.

لنزهای تقویت کننده

این نوع لنزها نیمه شفاف هستند.آنها به طور کامل رنگ چشم را تغییر نمی دهند ، اما می توانند آن را تشدید کرده و باعث برجسته شدن بیشتر آن شوند.رنگ چشم می تواند با گذشت زمان کمی تغییر کند.

رنگ چشم اکثر نوزادان در چند سال اول زندگی تیره می شود. در این مدت ، بدن یک رنگدانه تیره تر تولید می کند که ملانین نام دارد. انبساط یا انقباض عنبیه همچنین می تواند منجر به تغییرات جزئی در رنگ چشم شود.

لنزهای مات

روی این لنزها ، عنبیه کاملاً رنگی است و به فرد امکان تغییر رنگ چشم خود را به طور کامل می دهد. لنزهای مات در انواع رنگ ها وجود دارند ، از جمله: بنفش٬ آبی٬ سبز٬ قهوه ای٬ فندقی٬ خاکستری

استفاده نادرست از لنزهای تماسی چه خطراتی دارد؟

اگر که وسواس بیش از حد در همه چیز امری مضمون است،اما در استفاده از لنزهای تماسی امری واجب است. بدین معنا که لنز را سر موقع، با دقت و با شستشوی دقیق در چشم قرار داد و از چشم خارج کرد.

لنزهای تماسی را با نسخه پزشک متخصص چشم و از مکان های معتبر خریداری کنید.

استفاده نادرست و عدم مراقبت از لنز ها شما را در معرض چندین بیماری جدی از جمله عفونت چشم و زخم قرنیه قرار می دهد. این شرایط می توانند خیلی سریع ایجاد شوند و بسیار جدی باشند. در موارد نادر ، این وضعیت می تواند باعث کوری شود.

لنزهای تماسی رنگی ساده ترین راه برای تغییر موقت رنگ چشم
لنزهای تماسی رنگی ساده ترین راه برای تغییر موقت رنگ چشم

چه عواملی باعث تغییر رنگ به طور طبیعی می شود؟

به طور معمول ، رنگ چشم فرد حدود سه سال پس از تولد دائمی می شود. پس از مشخص شدن رنگ چشم ، این رنگ معمولاً تغییر نمی کند. با این حال ، عوامل مختلفی می توانند در رنگ چشم شما و تغییر در رنگدانه تأثیر بگذارند که شامل :

زیاد قرار گرفتن در معرض خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود که بدن شما ملانین بیشتری تولید کند. حتی اگر رنگ چشم شما مشخص شده باشد. اگر چشم شما به طور مداوم در معرض نور خورشید قرار گیرد ، ممکن است رنگ چشم شما کمی تغییر کند.

از آنجا که نور خورشید طبیعی معمولاً از نورهای مصنوعی روشن تر است ، ممکن است با در معرض نور قرار گرفتن بتوانید رنگ هایی را در عنبیه چشم ببینید که قبلاً نمی توانستید آنها را تشخیص دهید.

لباسی که می پوشید

اگر به کلاس های هنر ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان خود فکر کنید ، به یاد می آورید که رنگ های مکمل یکدیگر را تقویت می کنند.

این اصل در مورد رنگ چشم نیز صدق می کند. اگر رنگ خاصی از لباس را بپوشید ، رنگدانه های پیراهن ، ژاکت ، کراوات یا روسری شما می تواند به طور موقت رنگ چشم شما را تغییر دهد. بسته به رنگی که می پوشید ، ممکن است چشمان شما روشن یا تیره به نظر برسند.

احساسات

با فعال شدن سیستم سمپاتیک یا پاراسمپاتیک، به علت احساسات مختلف اندازه مردمک چشم شما دستخوش تغییر می شود. این امر تا حدی عنبیه چشم شما را دستخوش تغییر می کند.

بیماری هتروکرومیای فوکِس
بیماری هتروکرومیای فوکِس

بیماری هتروکرومیای فوکس

در بیماری التهابی هتروکرومیای فوکس، یکی از عنبیه های چشم دچار التهاب پیوسته می شود.اثر این التهاب پیوسته از میزان رنگدانه های عنبیه چشم کاسته می شود . نتیجه آن چشم درگیر رنگ روشن تری پیدا می کند.

تغییر رنگ چشم به صورت دائمی با لیزر
تغییر رنگ چشم به صورت دائمی با لیزر

آیا قطره های چشمی می توانند روی رنگ چشم تاثیر بگذارند ؟

بله، گروهی از داروهای ضد آب سیاه (گلوکوم) به نام آنالوگ پروستاگلندین (لاتانوپروست).

استفاده از این قطره  در بیماران گلوکومی نشان داده که تا حدی می تواند رنگ چشم را تیره تر کند. بعلاوه این قطره باعث رشد مژه خواهد شد. این امر اساس درمان ها و داروهای تحریک رشد مژه هستند که ترکیبات مشابهی دارند.

روش های دائمی کدامند؟

هر چند هیچ یک از این روش ها توسط پزشکان تایید نمی شوند،اما برای کسب اطلاع بیشتر مخاطبان عزیز به انواع آن می پردازیم:

جراحی با لیزر 

لیزر با از بین بردن سلول های رنگدانه یا رنگ عنبیه ، رنگ چشم شما را تغییر می دهد. این روش یک لیزر کم انرژی است که می تواند رنگدانه را از عنبیه خارج کند تا رنگ چشم را روشن کند. تغییر رنگ به طور معمول از قهوه ای به آبی است.این روش از لیزر با شدت کم روی عنبیه به مدت 20 ثانیه برای از بین بردن استروما یا فیبرهای کمی در عنبیه که نور را جذب می کنند ، استفاده می شود.

هنگامی که یک لایه از بین رفت ، بدن به طور طبیعی آن را از بین می برد. مدت زمان انجام این عمل کوتاه است، اما بدن برای برداشتن بافت مختل شده به چندین هفته زمان نیاز دارد. این روش فقط می تواند چشم های قهوه ای را به چشم های آبی تغییر دهد.

به دلیل نحوه ساختار چشم ، بیمار نمی تواند رنگ چشم مورد نظر را انتخاب کند. این شیوه یک روش غیر تهاجمی و کم خطر است. بعد از هر جلسه درمان ممکن است فشار چشم ، التهاب خفیف (قرمزی چشم و حساسیت به نور) و تاری دید افزایش یابد که موقتی است.

جراحی کاشت عنبیه چشم

جراحی کاشت عنبیه چشم می تواند به طور دائمی رنگ چشم را تغییر دهد. این نوع عمل زیاد از سمت پزشکان توصیه نمی شود. زیرا ممکن است باعث از بین رفتن میزان بالایی از بینایی غیر قابل برگشت فرد شود.

این جراحی در ابتدا برای ترمیم عنبیه (یا جایگزینی کامل آن) در صورت ضربه یا بیماری های چشمی ایجاد شد. عارضه جانبی این نوع درمان تغییر دائمی رنگ چشم است که به دلایل زیبایی منجر به افزایش تقاضای این روش می شود.

خطرات زیادی در ارتباط با این نوع جراحی وجود دارد. برخی از آسیب های دائمی که ممکن است بعد از عمل به چشم شما وارد شود شامل، التهاب چشم و تورم قرنیه است.

سوالات متداول در رابطه با جراحی لیزر تغییر رنگ چشم

ایریدوپلاستی زیبایی چیست؟

روشی است که با استفاده از لیزر کم انرژی ، رنگدانه را از عنبیه چشم برداشته و تغییر رنگ حاصل می شود.

تغییر رنگ چشم چگونه انجام می شود؟

تغییر رنگ با حذف رنگدانه قهوه ای از لایه قدامی عنبیه حاصل می شود. با محو شدن این لایه ، چشم به رنگ سبز یا خاکستری آبی در می آید.

آیا می توان هر نوع رنگ چشمی را تغییر داد؟

نه. این روش در چشم های قهوه ای تیره انجام نمی شود.

چرا نمی توان این کار را در چشم های قهوه ای تیره انجام داد؟

زیرا روشن کردن این مورد اغلب ممکن نیست. افرادی که دارای چشم های قهوه ای تیره هستند دارای رنگدانه در استروما ، در زیر لایه رنگدانه قبلی هستند و این رنگدانه با لیزر قابل حذف نیست.

آیا بیمار می تواند رنگی را که در نهایت بوجود خواهد آمد را انتخاب کند؟

خیر ، این روش رنگدانه قهوه ای را از بین می برد و رنگ حاصل نیز به ویژگی های استرومای عنبیه ، به عنوان مثال ، مقدار و ضخامت الیاف ، رنگدانه بین الیاف و غیره بستگی دارد.

برای تغییر رنگ به چند جلسه لیزر نیاز است؟

بین 3 یا 4 جلسه لیزر نیاز است.

جلسات هر چند وقت یکبار برگزار می شود؟

جلسات با یک دوره استراحت 1 یا 2 هفته ای بین آنها انجام می شود.

بهبودی چگونه است؟

بعد از هر جلسه بینایی تار می شود. توصیه می شود بعد از انجام لیزر استراحت کنید. روز بعد می توانید به زندگی عادی خود برگردید.

برای انجام عمل باید چند سال داشته باشم؟

بیمار باید بالای 18 سال و در حالت ایده آل زیر 45 سال باشد.

آیا این نوع لیزر می تواند باعث گلوکوم شود؟

پس از انجام این لیزر افزایش زودگذری در فشار داخل چشم رخ می دهد. اما این که تا چه حد این افزایش فشار می تواند باعث آسیب به عصب بینایی شود هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست.

بعد از لیزر تغییر رنگ چشم چه عوارضی می تواند رخ دهد؟

بلافاصله بعد از هر جلسه ممکن است به طور موقت فشار چشم ، التهاب خفیف (قرمزی چشم، حساسیت به نور) و تاری دید افزایش یابد.

آیا معاینه دقیق چشم قبل از انجام لیزر لازم است ؟

بله. معاینات برای این صورت می گیرد که مشخص شود فرد به بیماری های چشمی دیگری مبتلا نباشد.

اگر جراحی لیزیک انجام داده باشم می توانم این عمل را انجام دهم ؟

بله. جراحی انکساری قبلی بر روی روند تأثیر نمی گذارد.

آیا در صورت نزدیک بینی و آستیگماتیسم بودن می توانم این عمل را انجام دهم؟

بله. عیب انکساری چشم مانند نزدیک بینی ، آستیگماتیسم یا دوربینی بر درمان تأثیر نمی گذارد.

آیا رنگ پوست روی روند کار تأثیر دارد؟

به طور غیر مستقیم تأثیر می گذارد. زیرا افرادی که دارای پوست تیره هستند اغلب رنگدانه بیشتری در عنبیه خود دارند.


منابع:

‫22 دیدگاه ها

  1. من خوشبختانه رنگ چشمام بطور ارثی توی سایه به رنگ سبز و در مقابل آفتاب رنگ عسلی به خود میگیرند و نزدیک مردمک چشمم هم یه دایره رنگ قرمز متمایل به قهوه ای هست ولی رنگ چشمای خواهرم قبلا آبی بود الان داره کم کم به سمت خاکستری میره

  2. سلام ،اینکه رنگ چشم دائمی میمونه اشتباهه ،،،حداقل رنگ چشم ۲ درجه روشن تر یا تیره تر میشه ،من ۱۸ سالمه ،تا ۱۴ سالگی چشمام آبی، سبز بود ،ولی الان تغریبا تمام رنگ آبی ها به سبز تغیر کرده ،البته هنوز آبی هست ،ولی خودم عکس گرفتم توی ۱۶ سالگی و الان مقایسه کردم ۳ تا الیاف سبز اضافه شده ،مامانم میگه خواهرت و برادرت هم اولش چشماشون آبی، طوسی بود ولی کم کم سبز شد ،،،،،،من قبلا یه مدت کانادا بودم ۳ سال پیش، بابام دکتره توی بیمارستانشون ،یه قسمت بود برا تغیر رنگ چشم، با لیزر ، قیمتش نمیدونم حدود ۴۸۰۰ دلار بود ،اونمونمیدونم الان چنده ،آدرسش هم ،،Canada _ Toronto _ avay street _ 2 blok after Atkins school

    1. میشه لطفا یه شماره بدین باهاتون تماس بگیرم ؟ میخوام در این مورد باهاتون صحبت کنم خواهش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا